{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.307 visninger | Oprettet:

Sidemonteret nummerplade {{forumTopicSubject}}

Læste i et MC blad for nylig, at "den nye" Lauge Jensen cykle er godkendt med side monteret nummer plade iht. SKAT, syn og øvrige godkendelser i DK.

Har dette danne præcedens for os andre dødelige MC'ister - altså er det nu lige pludselig lovlig at sidemonter nummerpladen iht. reglerne ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sidemonteret nummerplade
  • #1   29. dec 2013 Det korte svar er NEJ.

  • #2   29. dec 2013 nej

  • #3   29. dec 2013 nej kun Lauge den godkendt med det

  • #4   29. dec 2013 Super godt med korte svar - takker og godt nytår smiley

  • #5   29. dec 2013 Synes lige jeg har læst på Facebook der var en der havfe fået det godkendt. Må prøve at lede

  • #6   29. dec 2013 Tror ikke der er andre der lovligt kan have side monteret nummer plade, men meget forskelligt om man bliver stoppet for det , har kørt foran flere politibiler uden at blive stoppet og køre med side monteret smiley

  • #7   29. dec 2013 Det rigtigt ar der var en der påstod han havde fået godkendt...

  • #8   29. dec 2013 Det er meget svævende om det faktisk er lovlig eller ulovlig. Det er ikke længe siden, der ved rets kendelse blev annulleret et bødeforlæg på denne bekostning, da forvaret kunne bevise at nummerpladen var let læselig iht. gældende lovgivning og formuleringen bagpå, kan tolkes til at være bagerste del af motorcyklen, hvilket man jo må betegne bagakslen som værende! At den så sidder på siden er en anden sag - det er jo stadig bagerste del af cyklen. Og kan pladen let læses indenfor de gældende betragtningsvinkler, mener det er 30 grader til hver side og også noget omkring graderne på vinkingen, er det da noget jeg ville tage i retten, såfremt jeg fik en bøde.
    - jeg bygger i hvert fald sidenummerplade på min mc og tager bøden hele vejen til retten, skulle jeg være så heldig at blive stoppet af en emsig betjent.


  • #9   30. dec 2013 Ronni lige nøjagtig den jeg læste om . Mener han hed sune .

  • #10   30. dec 2013 Ronni K

    nu er der ikke ret mange (måske ingen) af de side monteret nummerplade jeg har set inklusive mine egne som opfylder de lovkrav smiley

    Så om man bliver stoppet eller ej hænger lidt an på betjentene smiley som i de fleste tilfælde har lovgivningen på deres side



  • #11   30. dec 2013 det er vel lovligt nok så længe pladen er langt nok tilbage til bahjulet ikke skygger fra den ene side, de sidder bare næsten aldrig så langt tilbage

  • #12   30. dec 2013 @Bo J

    Du har ret i at der ikke er mange der overholder betragtningsvinklerne, men der er nogle der gør. De sidder dog noget længere tilbage end på f.eks din.
    Det er ikke lige så pænt, men med en tuv attest i lommen og at man beviseligt kan se den jf de gældende regler om betragtningsvinkel, tror jeg man har en god mulighed for at overbevise hr betjent om at den skulle være ok. - og hvis ikke, må man tage den i retten, hvis man ved man har lovmæssig korrekt montering.

    Er du blevet stoppet med din?


  • #13   30. dec 2013 Ronni K

    nej er ikke blevet stoppet på den jeg har nu , men flytter nummerpladen tilbage inden den kommer ud i 2014 da jeg ikke har noget nummerplade lys der hvor den sidder nu og fordi jeg ikke gider bliver stoppet på grund af det.

    På den stiv steller jeg havde sad nummerpladen nærmest inden i bag fælget og den ene gang jeg blev stoppet blev de ikke påpeget , der blev kun taget billeder af hele cyklen


  • #14   30. dec 2013 hvad lyder bøden egentlig på for sådan en sidemonteret nr.plade???

  • #15   30. dec 2013 Bo J
    Tror det har meget at gøre med betjentenes humør på dagen og er der ikke andet galt, burde de fleste se gennem fingrene med det.
    Men forstår godt du ikke gider at stoppes pga det, synes dog bare personligt at det ville være synd omplacere - så hellere montere en gang nr. plade lys. - men som sagt, forstår godt du ikke gider.


  • #16   30. dec 2013 Jo, det kan være lovligt.. Men det er det ikke pr. automatik..
    Her er dommen, som der er tale om .. og den er sidemonteret


    profilbillede
  • #18   30. dec 2013 Ronni K

    nu er min ikke synet med side monteret nummerplade , så der står jeg lidt skidt


  • #19   30. dec 2013 Her kunne det have været rart med et billede af den mc som fik bøden annulleret...

  • #20   30. dec 2013 Jamen hvis jeg sidemonter min nummerplade på min bobber kineser projekt, og får den let læselig, nummerplade lys og vinklet korrekt, burde den så ikke kunne synes med det ?

  • #21   30. dec 2013 Karsten

    jo sikkert hvis den overholde de lovkrav der er smiley


  • #22   30. dec 2013 Jamen det gør de fleste vel, hvis den er vinklet korrekt, med nummerpladelys og ellers er let læselig - også i mørke ?

  • #23   30. dec 2013 Nej hvis du kigger på min er den ikke lovlig heller ikke selvom der var nummerplade lys

    da den ikke kan ses ordenlig indenfor de 30 grader det kræves at den kan ses bagfra

    og sådan er de fleste side monteret nummerplader nok monteret


  • #24   30. dec 2013 30 grader fra siden eller op/ned ?

  • #25   30. dec 2013 fra siden hvis du fra mc ens bagende står i en vinkel på 30 grader uanset hvilken side skal du kunne se hele nummerpladen


  • #26   30. dec 2013 Ok, det handler vel i bund og grund om, at gøre "armen" på holderen lang nok..
    Er det mig som gøre det simpelt, eller er det mere indviklet end som så?


  • #27   30. dec 2013 nej det er sikkert simpelt på den måde , men ikke særligt pænt

  • #28   30. dec 2013 Det kan du selvfølgelig have ret i. I andre som kører med det, er i blot ligeglade el. ?

  • #29   30. dec 2013 Der er jo bare nogle cykler der ser fjollede ud hvis pladen ikke sidder på siden, her er det min, og den placering bliver der ikke lavet om på smiley

    profilbillede
  • #30   30. dec 2013 Ja, det set sku godt ud smiley

  • #31   11. jan 2014 er der ikke en regl / lov, der hedder at nummerpladen skal sidde symetrisk som baglygterne og blinkene i forhold til cyklen ?

    ville vi andre som gerne vil sidemonterer nummerpladen, printe dette papir ud som Ronni Clement har fået fra retten og bruge det som agument hvis man bliver stoppet?

    altså hvis vores nummerplade lever op til de krav som på cyklen med ronni's


  • detervist i
    detervist i Tilmeldt:
    maj 2010

    Følger: 1 Svar: 20
    #32   16. jan 2014 Jeg har i nogen år interesseret mig for dette emne og det først svar nej, er det rigtige.

    Lauge Jensens Great Dane er typegodkendt, som den står på gaden.
    "Motorcyklen er EF-typegodkendt med fastmonteret nummerpladeholder på venstre side bagtil på motorcyklen og synlig 30 gr. til siden. SKAT har dispenseret fra Rb. § 70 vedr. nummerpladens placering."
    (§70 er så fra en ældre udgave af Registreringsbekendtgørelsen)
    Derfor må den have nummerpladen på siden.

    Andre nummerplader skal følge:
    BEK nr 20 af 15/01/2013 Bekendtgørelse om registrering af køretøjer mv,
    jf. denne er der følgende krav til nummerplader og deres placering:
    § 68. Med de undtagelser, der følger af stk. 2-4, skal et registreret køretøj føre to nummerplader. Den ene nummerplade monteres foran og den anden bag på køretøjet.
    Stk. 2. En registreret motorcykel, knallert eller påhængskøretøj skal kun føre én nummerplade. Nummerpladen monteres bag på køretøjet. Nummerpladen må ikke monteres på siden af køretøjet.
    Stk. 3. ...
    Stk. 4. ...

    § 69. Nummerpladen monteres uden på køretøjet og således, at nummerpladen er synlig og let læselig foran eller bag køretøjet.
    Stk. 2. Nummerpladen monteres i en lodret eller næsten lodret stilling og i et plan, der er vinkelret på køretøjets længdeakse.
    Stk. 3…
    Stk. 4. …
    Stk. 5. Nummerpladen skal holdes ren, så den umiddelbart kan læses.
    Stk. 6. Den bagerste nummerplade skal være belyst i lygtetændingstiden. Dette gælder dog ikke nummerpladen på en knallert.

    Læs §68, stk. 2, 3. pkt. Nummerpladen må ikke monteres på siden af køretøjet.
    Så vender vi tilbage til Ronnies dom. Jeg tror ud fra det resumé af dommens præmisser, som man kan se, at han er blevet sigtet for overtrædelse af §69 og ikke §68, hvilket jo er en klar fejl fra anklagemyndigheden. Det kunne være spændende at høre ordlyden af tiltalen.

    Kravet til monteringer af nummerplader, hvis man vælger at flytte den er derfor:
    Den skal sidde uden på køretøjet, i lodret eller næsten lodret plan og den må ikke sidde på siden.
    Lodret eller næsten lodret plan vil ifølge en bilinspektør betyde +/- 10 grader fra lodret.
    Med hensyn til bag på køretøjet, så stammer det fra tidligere hvor §68, stk. 2 ikke var med. Der lå en byretsdom, som sagde at bagakslen var bagerste faste punkt og derfor var det tidligere accepteret. Men den går ikke længere efter §68 blev tilføjet.

    Det er så hvis man kun flytter nummerpladen. Nogen vælger så også at flytte baglygten med, men det er også problematisk, da der er krav til dens placering også:

    Vejledning til syn:
    6.03.001 Generelle bestemmelser
    (1)Et køretøj må kun være forsynet med påbudte eller tilladte lygter til markering.
    (2)Lygter i et lygtepar skal være ens, herunder af samme farve og lysstyrke. De skal være anbragt symmetrisk i forhold til køretøjets midterplan i længderetnin¬gen og i samme højde over vejbanen.
    Enkelt positionslygte og baglygte skal være anbragt i køretøjets midterplan i længderetningen.
    6.03.031 To-hjulet motorcykel »
    (1)To-hjulet motorcykel skal være forsynet med
    a) en eller to positionslygter,
    b) en eller to baglygter.
    Så kun én baglygte på siden af køretøjet, er heller ikke i orden.

    Så er den røde refleks:
    6.05.001 Generelle bestemmelser

    (1)Fremadvendende refleksanordning skal være hvid, bagudvendende reflek¬sanordning skal være rød, og refleksanordning, der vender til siden, gul. Er den bageste siderefleksanordning sammenbygget med bagudvendende lygte eller refleksanordning, kan den dog være rød.
    (2)Trekantet refleksanordning må alene anbringes bag på påhængskøretøj.
    (3)Påbudt refleksanordning skal være
    (4)Refleksanordninger i et reflekspar skal være ens, herunder af samme størrelse, form og farve samt refleksionsevne. De skal være anbragt symmetrisk i forhold til køretøjets midterplan i længderetningen og i samme højde over vejbanen. a) godkendt og mærket i klasse I (ikke-trekantet) eller III (trekantet) i henhold til ECE-regulativ 3, b) godkendt og mærket i henhold til direktiv 76/757/EØF eller »e«-godkendt refleksanordning er mærket svarende til »E«-godkendt. c) udført i overensstemmelse med amerikansk standard FMVSS 108 og »DOT«-mærket.
    Enkelt fremadvendende eller bagudvendende refleksanordning skal være anbragt i køretøjets midterplan i længderetningen.

    6.05.003 Bagudvendende refleksanordninger

    (1)Påbudt bagudvendende refleksanordning:
    a) Skal være anbragt højst 0,40 m fra køretøjets yderste kant. Afstanden mellem refleksanordninger i et reflekspar skal være mindst 0,40 m.
    b) Skal være anbragt mindst 0,35 m og højst 0,90 m over vejbanen.
    c) Skal være synlig mindst 30° indad og udad og mindst 15° over og under vandret. Vinklen under vandret kan dog nedsættes til 5?, såfremt refleksanordningens højde over vejbanen er mindre end 0,75 m.

    Så kravene til placering af den røde refleks er de samme, som for baglygten, men refleksen skal dog også være e-mærket/DOT-mærket.

    Så derfor hvis I begiver jer ud i at flytte om på nummerplade og tilhørende lygter, så er der nogen ting at være opmærksomme på.


  • Niels H
    Niels H Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 1
    #33   24. jul 2014 hvis i snakker med skad på sverigesvej i Slagelse så her de en tuv godkendt holder der lige er gået igennem syn på stop 39 syn Slagelse så det må være måden ..mvh

Kommentér på:
Sidemonteret nummerplade

Annonce