{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.917 visninger | Oprettet:

Import af veteran? {{forumTopicSubject}}

Godaften MCG

Min far og jeg overvejer at importere en Yamaha SR500 1978 fra Tyskland. Den ser ud til at være 100% original.

Vi er dog lidt i tvivl om reglerne for import af veteran fra EU land?

1. Hvad er proceduren ved import af veteran fra Tyskland? Skal den først synes i DK? Eller skal der først betales afgift? Eller hvad gør man først?

2.Hvad koster det ca i afgift, plader, syn osv? Vi har læst noget med 40% af nyprisen fordi den er veteran, men også noget med at de første 8.900kr er afgiftsfri?

3.Hvordan får vi den herop? Kan vi køre den hele vejen fra Tyskland og hen til Sjælland på de tyske plader den har på nu? Hvad gør vi ved de plader?


Håber virkelig nogen kan svare. Jeg har prøvet både google og søgefunktionen herinde, men enten er der stor usikkerhed eller også er informationen en del år gammel.


Mvh
Emil


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Import af veteran?
  • #2   23. jan 2014 Hvis du køber i tyskland, så husk at få begge reg attester med.
    fahrzeugschein og fahrzeugbrief.
    Mangler fahrzeugbrief er der pant i den.
    Hjem med den, toldsyn, og så betal.
    Men prøv at se på skat´s side, der står også lidt om det


  • #3   23. jan 2014 #1 Henrik

    1. Okay, så vi får den hen til en synshal ligesom med en dansk maskine og så syner de den. Inden vi kan køre på den, så skal vi dog betale afgift, som jeg regner med at vi skal snakke med skat om?

    2. Min far købte i slutningen af 70'erne en XT500, som er en off-road version af SR500'eren. Deres nypriser har antageligvis været meget ens. Han sagde at nyprisen(med afgift) dengang var et sted imellem 22.000 og 24.000kr. Lad os sige at nyprisen uden afgift var 15.000kr.
    40% af 15.000kr er 6.000kr. 6.000kr er under 8.900kr. Betyder det at SR'eren ved import er afgiftsfri? Eller er det ikke sådan det skal regnes?

    3. Problemet er at turen er på omkring 750km. Det er en lang og dyr tur i bil med trailer, selv i dieselbil. Ideen var at tage et tog eller fly derned og køre SR'eren tilbage til Danmark. Eventuelt benytte et af disse biltoge(altså tog hvor man kan have bil/mc med) igennem Tyskland.
    Men har du nogen anelse om hvad sådan en prøveplade til både Tyskland og Danmark koster?


    #2 Pant? Jeg forstår ikke helt? Det er jo ikke en dåse? Men burde sælger have begge disse reg attester? Eller er det noget man selv skal igennem det tyske færdselssystem for at få fat i?


  • #4   23. jan 2014 ny pris i danmark i 78 var 215xx kr ifg.sydfyns mc

  • #5   23. jan 2014 #4 cakes
    Det lyder meget sandsynligt. Tak for oplysningen smiley


  • #6   24. jan 2014 Veteran er nu nok lige i overkanten.Klassikker er nok mere korrekt. Sådan en SR 500 er iøvrigt en rigtig fed cykel..........forstår godt at I er faldet for den. Og da den er over 35 år gammel ,er der en bagatel grænse på 7800 kr ( hvis den er rimelig original ). Hvis afgiften er derunder ,slipper I uden at betale en krone. Og det burde en SR fra 1978 falde ind under.
    Så bare afsted ,og held og lykke med den.
    KIM


  • #7   24. jan 2014 #6
    Ja du har ret at det i virkeligheden nok mere er en klassiker end en veteran, men på papiret er det jo en veteran.

    Btw hvad er "rimelig original"? Jeg antager selvfølgelig at dæk ikke behøver være originale. Hvad med udstødning og styr? Og hvordan tjekker synshallen overhovedet for originalitet? Kigger de de bare på et billede på google? De kan jo ikke kende alle detaljer på alle årgange af alle modeller igennem de sidste 100-150 år hvor der har eksisteret motorcykler?


  • #8   24. jan 2014 Du kan få den transporteret hjem for 180 euro, de sørger for afhentning og betaling og kontrol af papirer, søg under motorradspedition

  • #10   24. jan 2014 Over 35 år = Veteran. Bum!

  • #11   24. jan 2014 35 år =veteran . Bum ? . OK ,prøv at melde dig ind i en veteran klub med en cykel der er 35 år gammel.Så får de da lidt at grine af. Ved godt at SKAT kalder det for veteran,og de ved jo nok bedst.....?
    KIM


  • #12   24. jan 2014 #8
    Er det noget i stil med den her side, som du tænker på?

    (link fjernet)

    179€ virker sådan set ikke slemt i forhold til hvis man skulle have kørt derned med trailer selv.


  • #13   24. jan 2014 Korrekt!
    Jeg gad ikke køre så langt hvis ikke det var sommer og jeg kunne sætte mig op biken og køre den hjem.


  • #14   24. jan 2014 #13 Hvordan med købskontrakten? Er det i principet fragtfirmaet der køber cyklen af sælgeren og så køber vi af fragtfirmaet når de afleverer motorcyklen?

  • #15   24. jan 2014 NEJ, det er stensikkert DIG der køber, for du har overført penge til dem eller betalt kunden direkte. Havde du i din vildeste fantasi forestillet dig at de lagde ud?
    Det har de dog gjort flere gange for mig, MEN det er jo fordi jeg er en god kunde, eller tidligere var jeg det:)


  • #16   24. jan 2014 #15 Ja det kan du så have ret i. Men de leverer altså bare direkte til døren? Ved du ca hvor lang tid der plejer at gå fra man kontrakter dem og til henter motorcyklen ved sælgeren og leverer?

  • #17   24. jan 2014 Det kan være fra 2-14 dage, kommer jo an på hvilken aftale du laver, ikk?

  • #18   24. jan 2014 #17 Ja det er rigtigt. Jeg tænkte bare at det kunne være at de havde en minimums tid.

    Nå men mit sidste hurtige spørgsmål er om de kun taler tysk eller også engelsk? Hverken min far eller jeg er velsignet med evnen til at tale tysk desværre...


  • #19   24. jan 2014 Aner det ikke, jeg taler flydende tysk, så det har ingen betydning for mig.

  • #21   24. jan 2014 #20 Jeg antager at en tysk sælger som minimum taler tysk og et tysk fragtfirma også taler tysk. Spørgsmålet er om fragtfirmaet også taler engelsk. Men så vidt jeg kan se så fragter de rundt mange steder i Europa. Det virker tvivlsomt at firmaet kan trives i hele europa, hvis de kun taler Tysk.

    Men vi ser på det. Vi takker for jeres hjælp.


  • #22   24. jan 2014 En mail skrevet på engelsk kan sikre at den rigtige medarbejder kommer på sagen fra start af.

  • #24   24. jan 2014 Det er muligvis dyrere til Sjælland, for der er bro samt nogen flere km, regn med mindst en tusse oven i.

  • #25   24. jan 2014 #23
    Igennem mine teenageår var jeg velsignet med et arbejde i et ishus i Nordjylland(Frederikshavn). Vi havde en hel del tyskere og mange af dem kunne ikke et ord engelsk.

    Nå men ja vi kunne jo bare finde en anden motorcykelmodel, men det er lige præcis en SR500 fra 78 eller en XT500 fra 76-78 vi vil have. Det er ikke et tilfældigt valg smiley


  • #26   24. jan 2014 Det kan sku undre, hvor mange der ikke kan tysk. Høre folk ikke efter i skolen mere ?
    Men Emil var det ikke muligt, at finde en, der ikke skal hentes, helt nede i det mørke tyskland ?
    Men jeg ville, helt klart selv hente den, i en lille varebil. Har selv hentet en på trailer, men den købte vi også, tæt på grænsen.


  • #30   24. jan 2014 Øh..........kan du sige 7.000,-

  • #31   24. jan 2014 #28
    Jep det har du ret i. Men den må ikke være nyere end 78', da den ellers så er neddroslet. Så er der under 15 tilbage på mobile. Derudover så skal det være egerfælge - ikke stjernefælge. For at den kan godkendes som veteran, så skal den også være meget tæt på original. Med disse kriterier, så er denne den billigste:

    http://suchen.mobile.de/motorrad-inserat/yamaha-achtung-sammler-sr-500-eine-der-ersten-bonn/189194539.html?lang=en&pageNumber=1&__lp=1&scopeId=MB&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&makeModelVariant1.makeId=26000&makeModelVariant1.modelDescription=sr500&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&vehicleCategory=Motorbike&segment=Motorbike&maxFirstRegistrationDate=1980-12-31&negativeFeatures=EXPORT


    Hvilket også er den vi har et øje på smiley


  • Esben B
    Esben B Tilmeldt:
    okt 2007

    Følger: 1 Svar: 2
    #33   30. jan 2014 Jeg ville ikke selv købe ubeset, har købt nogle cykler i Tyskland, deriblandt også en SR500 årg 79, og altid selv hentet og afregnet samt fået alle papirer med hjem, 750 km så er det heller ikke værre, Den du kigger på er da droslet, udroslet har den 34 HK mener jeg, er i øvrigt lidt i tvivl om laksættet er originalt, synes ikke tankbemalingen ligner den originale for en 78" , men ellers er det er en herlig cykel når først man får lært at starte den smiley

  • #34   31. jan 2014 #33
    Problemet med droslet/udroslet er at det ikke virker til at sælgere ved hvad deres motorcykel yder.
    SR500 startede på en 33-34hk maskine. Senere kom der nogle regulationer, som gjorde at den blev neddroslet til 27hk. Dette skete mig bekendt i 1980.

    Men inde på mobile kan du finde SR500'ere fra 1976 hvor der står at den yder 27hk. En anden SR500 fra 1982 står til at yde 34hk. Nogle står til 33hk, nogle 32hk. Jeg har endda set en til at stå til 24hk og en til 38hk. Og det er fuldstændig uafhængigt af årgangen.
    Min pointe er at det jeg tror der sker, er at sælgerne simpelthen går ind på bikez, motorcyclespecs osv og undersøger hvor meget maskinerne yder. Og desværre er disse hjemmesider slet ikke korrekt opdaterede.

    SR500'eren er en gademodel af XT500'eren. Min gamle Daddy havde selv en XT500 fra 1976 da han var ung. Den var med en 34mm spjældkaburator har han fortalt. Ifølge MC revyen(mener at det var mc revyen) så foregik neddroslingen til 27hk blandt andet ved at maskinen fik en 30mm undertrykskaburator på i stedet.

    Efter noget research på nettet har jeg fundet ud af at den originale 34mm kaburator utvivlsomt var en Mikuni VM34SS. Dvs 34hk modellen havde en VM34SS.
    Søger du på google så vil du hurtigt finde billeder af denne kaburator. Kigger du på motorcyklen som vi har kigget på, så vil du kunne se at dens kaburator tydeligt er en VM34SS. Ergo må det være en 34hk motor, men ejeren aner det bare ikke og har i stedet bare slået SR500 op på nettet hvor der står 27hk mange steder.
    Medmindre selvfølgelig ejeren selv har skiftet 30mm undertrykskaburatoren til VM34SS'en. Men det tvivler jeg på.

    Sorry det var en længere tekst.


    Angående det med at købe ubeset, så har du ret. Men motorcyklen i linket ser jo unægtelig flot ud og fragtfirmaet tjekker om tingene er som de skal være. Hvis fragtfirmaet ser at alt virker som det skal og at den ser ud som på billederne, så tror jeg ikke at der er nogen overraskelser.
    Når det nu er fragtmandens fuldtidsjob at fragte motorcykler og tjekke dem først og derfor sikkert har tjekket hundredevis af motorcykler, så tror jeg at et flueben fra ham er bedre end hvad vi selv ville kunne bedømme, selvom vi da er rimelig mekanisk kompetente(mig og min far altså smiley )


  • #35   31. jan 2014 Åh ja du har også ret i det med lakeringen. Den er bestemt ikke original. Mener jeg også at der står i beskrivelsen.
    Men det mener jeg heller ikke er et krav for at få cyklen importeret som veteran smiley


  • #37   31. jan 2014 På alle tyske mc står der i papirerne hvor mange HK de har, det er nemlig det de betaler forsikring efter. Men der kan selvfølgelig være nogen der har fjernet begrænsningen, det er ofte set.Hvis sælger intet har anført om antal HK, så spørg hvad der står i papirerne.

    Hallo, wieviele PS eingetragen und aktuel, bitte?


Kommentér på:
Import af veteran?

Annonce