{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.790 visninger | Oprettet:

lak eller maling af eger {{forumTopicSubject}}

Jeg er gået igang med at polere mine eger, (med wd40 og autosol) og visse steder er cromen væk! !!! når rusten er fjernet, lidt øv.
Så jeg overvejer at enten lakere og/eller male, (for noget skal der gøres) ellers ruster det igen i løbet af et par uger.....
ville høre jer om hvordan det skal gøres, med spraymaling/lak eller ???? evt autolakere

Jeg tænker at kunne kun lige fjerne rusten og så give det lak, tror i det holder? ????

eller skal det males for at holde? ???
eller males og lakeres....Og er det nødvendigt at fjerne alt kromen så? ??

Ved godt at det bedste ville være at skille det hele ad og få nye eger o.s.v
men hjulne er ikke skæve, fælge er pæne, og pænt spændt op, bliver selvfølgelig efterspændt inden de bliver malet med det ene eller andet (så jeg har ingen planer om at skille dem af)
Og voks er i min verden noget der ikke holder i så lang tid.

jeg håber lidt bare at kunne give klarlak uden at fjerne for meget af kromen, men er bange for at det vil skalle af? ??

Så hvad er det bedste jeg kan gøre.
Håber i kan hjælpe mig lidt her

På forhånd tak


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  lak eller maling af eger
  • #1   9. feb 2014 Jeg ville sandblæse og lakere hvis det var mig smiley

  • #2   9. feb 2014 D.v.s at du mener alt krom skal væk? ?

  • #3   9. feb 2014 Sandblæs pisset og pulverlak det. Det holder og ser godt ud. Har gjordt det en del hang nu.

  • #4   9. feb 2014 Hmm, kan godt høre hvor det bærer henad, pis! !!!
    jeg forsætte lidt idag, er cirka 3/4 igennem på forhjulet, igår da jeg begyndte var der på en række eger der vender ind mod bremseskiven, hvor der ikke rigtig skete noget selvom jeg polere og polerede med håndkraft, så jeg gennemvæde en grydeswamp med wd40 og pudsede forsigtig (en 4-5 støg med let hånd) med den grove side og hold da op det hjælp, men så så det ud som om at kromen var væk! !!!
    jeg tænkte det kan sku da ikke passe, så idag tog jeg autosol og sådan en polere Skive på boremaskine , og hold da op det ser sku rigtig godt ud nu, så nu er jeg faktisk i tvivl om kromen er væk, (det er den nu nok nogle ganske få steder på størelse med knapnålhoved, der hvor rusten var værst)

    men er der nogen der ved om man kan nøjes med at give egerne lak direkte oven på kromen nu hvor det bliver helt glat poleret? ????

    ville sku være ked af at male det hele
    Og hold da kæft jeg er træt af at polere


  • #5   9. feb 2014 Det er meget svært at fjerne chrome med glas/sandblæsning, det gnister bare, og der hvor chromen er væk vil du fjerne mere af materialet.
    Hvis fælgringene er alu, ville jeg nok nøjes med at glasblæse dem og navet, og slibe egerne efter med smergellerred, inden pulverlakering.


  • #6   9. feb 2014 Den er der er mest blank, igår med grydeswamp og wd40, ved ikke om man kan se det med mobil kamera

    profilbillede
  • #7   9. feb 2014 Men som sagt med polere Skive og autosol ligner det nu de andre, er på vej på job nu, så jeg kan ikke lige ta et frisk billed, men det gør jeg så man kan se forskellen, behøves jeg virkelig at male ?? Er der ikke nogen der har prøvet direkte med lak ???

    profilbillede
  • #8   9. feb 2014 Synes jo efterhånden det er meget pænt / men gider ikke det her hver 2 uge

  • #9   9. feb 2014 Er godt nok forvirret. Hvis den originale chrome belægning er skaldet af og ruster, skal du enten leve med det eller sandblæs alt chrome af og få dem malet. Med enten autolak eller pulver. Båm smiley

  • #10   9. feb 2014 Men som det ser ud er det da pænt. Men ikke holdbart desværre smiley

  • #11   9. feb 2014 Ja, jeg er sku også forvirret, Haha, men jeg kan forstå på dig at du er forvirret over min forklaring, jeg er mest ude efter en der har prøvet at spray lakere klarlak direkte oven på krom og høre om det holder.....?

  • #12   9. feb 2014 Der er jo også den løsning, at du kan få sat nye eger i dit fælg smiley

  • #13   9. feb 2014 Jeb ville ALDRIG male dem.
    Men jeg vil pulverlakke dem - det har jeg tit gjordt og det holder rigtig godt.
    Du skal bare hukse at jo finer overfalden er - jo flotte bliver resultatet. så en glasblæsning ville være rigtig fint.
    alt andet er spild af din tid, da det ikke bliver godt eller holder i længden.
    Og man kan nemt pulverlakke oven på krom, det har jeg gjordt ved mange krom dele, det eneste dr er i det, er at krommen skal være fint, ellers kan de hakker,huller, og liende ses nemt.


  • #14   9. feb 2014 Og nu da du er igang, så skift dine lejer. :O)

  • #15   9. feb 2014 De eger der begynder at ruste igen efter aftenens vejrudsigt. Jeg ville skifte dem til et sæt rustfrie, men du kan da forsøge med klarlakken. Det er da et skud værd.

  • #16   9. feb 2014 Ja, havde sku troet at det bare var lidt overflade rust, man kunne polere væk, og så give dem lak, håber jeg på, men jeg kan godt høre på jer hvad der er det rigtige at gøre, det er bare sådan at jeg er lidt tungnem, og synes det er noget pis at skulle igang med, så hvis der bare lige er en der har prøvet det der med klarlak? ??? så er jeg på! !!! men hvis ingen synes det er nogen god idé, må jeg jo efterhånden indse,at det i prøver at banke ind i hovedet på mig er det rigtige, shit,pis og lort, Haha

  • #17   9. feb 2014 Ja, jeg kan helt sikkert ikke stramme eller udskifte eger selv, og kender ingen der kan/vil, så tror jeg også det ville være billigere at male dem på den ene eller anden måde

  • #18   9. feb 2014 Du må for alt i verden ikke gi dem klarlak. Det vil skalde af h til. Specielt hvis du vælger en spraydåse.

    1 behold dem som de er og poler dem hver snden dag

    2 mal dem smiley . Men en ordenlig sandblæser kan man godt lave en overflade lakken kan binde på. Men chrome er ekstremt hårdt såvder skal et ordenlig gevær til og ikke en hobby blæser fra harald skrald.

    Båm


  • #19   9. feb 2014 Det er altså ikke svært at sætte eger i. Ved ikke lige hvorfor alle er lidt forskrækkede over det. Det gælder bare om at komme rigtigt igang.

  • #20   9. feb 2014 Det er jo desværre Intruderens største svaghed... dårligt chrom smiley Nye (rustfri) eger skal der til!

  • #21   9. feb 2014 Prøv lige at tjekke op på hvad et sæt rustfri eger koster... Jeg tror ikke det er dyrer end at få fikset dem du har.
    Jeg er ikke en ørn til at stramme egerhjul op, men har fået det gjort for 500,-/ hjul.


  • #22   9. feb 2014 Jeg har engang prøvet, at stramme et egerhjul på et knallert, i mine unge dage,,,,,, det gør jeg aldrig mere,,,, den fælg blev aldrig den samme igen,Haha, kender mine begrænsninger !!!
    Har snakket med en mekaniker om at få efterspændt mine hjul, hvis det var nødvendigt, han havde lovet sig selv aldrig mere at gøre det fra forfra, men ville efter lidt overtalelse godt gå med til at efterspænde dem.....


  • #23   9. feb 2014 Men hvis nogen kender nogen et sted + - 100 fra hvor jeg bor (Brørup) mellem kolding og esbjerg, der er gode til sådan noget (at sætte/spænde eger op), så send da lige en addresse smiley

  • #24   9. feb 2014 Det er let nok at skifte dem. 1 ud og 1 ny i. Osv osv. Det er den sidste opstramning der er svær smiley

  • #25   9. feb 2014 Jeg har selv lavet hjulene på min xr600r, og jeg havde aldrig prøvet det før, det er ikke så svært.
    Jeg googlede om emnet, og så et par youtubeklip, og så var det bare igang.
    Stil det bare nav på bordet, i med alle egerne på en side, så gir det sig selv hvor de skal sidde, ud fra vinklen på nippelhullerne i fælgringen, vend og tag næste side.
    Skru herefter nipplerne lige langt i gevindet på alle egerne.
    Den sidste justering bliver lidt langhåret at forklare, men prøv at søge i youtube på "trueing spoked wheel"
    Bemærk der kan være forskellige længder eger, på hver side af hjulet.

    Bare kast dig ud i det, går det galt med den sidste justering, vil jeg tro at ethvert cykelværksted kan hjælpe, for jeg er sikker på, at hvis en cykelmekaniker kan opspænde et cykelhjul, med den smalle bløde fælg, så er en mc fælg piece of cake for ham:-)


  • #26   9. feb 2014 Køb noget hammerite i Orange eller grønt...
    Males direkte på rusten med pensel...
    Jeg garanterer dig opmærksomhed foran grillen...


  • #27   9. feb 2014 I får tusind tak for jeres tid og svar, det var ikke det jeg høre smiley men i sandelig givet mig noget at tænke på, og hvad jeg end beslutter mig til, giver jeg selvfølgelig en opdate og status på hvordan det endelig resultat bliver, hvis nogen har noget at byde ind med, så skriv endelig, god aften til jer alle

  • #28   21. feb 2014 Som lovet lige en lille update,,,,,
    Jeg har besluttet mig til at leve med det, men fandt ellers et sted der kunne pulverlakere og en rigtig god mekaniker + et sted der kunne stramme mine eger, jeg har fået skiftet dæk, eger/ hjul er blevet chek'et,,,,
    iøvrigt er prisen for et sæt eger til 1 hjul omkring 1000 kr. Og så kommer montering oveni, det er simpelthen bare for kostbart og for meget arbejde.....
    Tror aldrig de er blevet poleret før, så jeg skal bare holde det, indtil jeg finder nogle støbte hjul, som jeg så sætter på,,,,,
    ved at suzuki lavede en model med støbte hjul som passer på min, og er i kontakt med en der snart får et sæt hjem smiley som jeg kan købe billigere end det koster for nye eger og montering.

    Men igen tak for jeres tid og gode råd


  • #29   27. apr 2014 så fik jeg fat i org støbte fælge, (YES) og glæder mig sonm et lille barn til at få dem på,,,,(2500,kr)
    status er dog at,,,, selvom de (egerhjul) blev rigtig flotte, og jeg fik noget voks til at holde dem med, må jeg konstantere at efter få køreture i godt vejr og ikke i nærheden af vand, er de allerede efter cirka 2,5 md'er så småt begyndt at ruste igen, der hvor kromen var skallet af, meget af det der sad der var udvendigt, så de ligner stadig en million i forhold til før, men jeg gider aldså bare ikke det pjat mere,
    så aldrig mere egerhjul, færdig ,bum, basta


  • #30   28. apr 2014 Det skal bare være egerhjul i god kvalitet. Så har man ikke det bøvl..... Men jeg er nu også mere det "massive" fælge i alu. Selv om jeg elsker og polere og pudser Mc. :O)

  • #31   28. apr 2014 Haha, du må gerne pudse mine egerhjul, Hehe, nej, gav 2500 for støbte fælge, og her til morgen var jeg en tur ude hos mekanikeren for at få tjekket at de ikke var skæve, inden jeg bestiller nye dæk,(det var de heldigvis ikke) de polerede egerhjul beholder jeg, bliver stillet til side så den kan bringes tilbage til org stand, hvis jeg vinder i lotto og køber mig en masse nye mc'er og sælger den gamle.....

  • #32   7. jul 2014 for at runde tråden helt af, har jeg fået sat nye alu støbte hjul på, og det er jeg bare glad, det er jo en smagssag, men jeg synes de er superfede, men tak til alle der bidrog med hjælp, nye billeder af mc lagt i fotoalbum

    god sæson


Kommentér på:
lak eller maling af eger

Annonce