3.946 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 29 Svar

Jonas L
Jonas L
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 34

Kørekort i Sverige Kørekort i Sverige

Hej,

jeg ville lige høre om der var nogen som havde styr på om denne regl faktisk er rigtig.
Altså om man kan tage til sverige og tage mc kørekort og så tage til danmark og bruge det?

Jeg er 18 år nu, det er ikke for at købe den største motorcykel også køre mig selv ihjel, jeg spørger fordi at min far har en motorcykel og jeg selv tænker på at købe en. Men min fars er på mere end 125cc, og jeg gider ikke betaler så mange penge for en så lille motor.

Artiklen er her: http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1862124.ece

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Tilslutning af ny vaskemaskine - også el 1.000 kr.
  • Klip af hække 2.000 kr.
  • Samle et skab 500 kr.
  • Skrue bordben på bord 350 kr.
  • Opsætning af malertape 800 kr.
  • Tv Kommode, en tæppe og en mikrobølgeovn 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kørekort i Sverige
  • #1   29. mar 2014 Samme svar som alle de andre gange det har været oppe:

Ja hvis du flytter til Sverige og bor der ½ år.

• Jonas L
    Jonas L Tilmeldt:
    okt 2012

#2   29. mar 2014 Ok, er du sikker på det med at bo der i ½ år?
    Jeg mener nemlig bare at jeg læste at man skulle bo der, eller have studeret der i ½ år?

• #4   29. mar 2014 Fast bopæl ½ år
    Det er muligt at man kan være heldig at fuske den igennem med mindre, men ikke efter reglerne.

• Jonas L
    Jonas L Tilmeldt:
    okt 2012

#5   29. mar 2014 Ok, tak for respons

• #6   29. mar 2014 Som jeg har nævnt i et andet ligende opslag. I Tyskland er der mangel på lærlinge. Få en oplevelse, billig MC, kørekort og en uddannelse.

• Jonas L
    Jonas L Tilmeldt:
    okt 2012

#7   29. mar 2014 Benny, så jeg kan altså godt få det i udlandet, derefter komme til danmark og få det "overført"?

• #8   29. mar 2014 Ja men du skal som nævnt være bosat i udlandet minimum ½ år.

• #9   29. mar 2014 Jonas, I det meste af EU skal der ikke overføres en dyt. Det bliver konverteret "lige over". Sådan at du beholder de kategorier du har...

• #10   29. mar 2014 https://www.borger.dk/Sider/Fra-udenlandsk-til-dansk-koerekort.aspx

Hvis du har et kørekort fra enten et EU-land eller Island, Norge og Liechtenstein, kan du bruge det i Danmark. Du kan vælge at få det byttet til et dansk EU-kørekort uden at komme til kontrollerende køreprøve, hvis du har bopæl i Danmark.

https://www.politi.dk/da/borgerservice/korekort/udenlandsk_koerekort/Udenlandske+korekort+ombytning+og+turistkorekort.htm#SubHeader5

Personer med bopæl i Danmark, der erhverver kørekort i udlandet 
    Dit kørekort kan ombyttes til et dansk kørekort, hvis opholdet i udlandet har været af mere end 6 måneders varighed. Denne begrænsning gælder dog ikke færøske og grønlandske kørekort eller kørekort erhvervet i et EU-land eller et EØS-land.

• Jonas L
    Jonas L Tilmeldt:
    okt 2012

#12   29. mar 2014 "Denne begrænsning gælder dog ikke færøske og grønlandske kørekort eller kørekort erhvervet i et EU-land eller et EØS-land"

Så gælder det vel ikke? Altså den del med ½ år?

• #13   29. mar 2014 Jo,

Personer med bopæl i Danmark, der erhverver kørekort i udlandet Dit kørekort kan ombyttes til et dansk kørekort, hvis opholdet i udlandet har været af mere end 6 måneders varighed. Denne begrænsning gælder dog ikke færøske og grønlandske kørekort eller kørekort erhvervet i et EU-land eller et EØS-land.

https://www.politi.dk/da/borgerservice/korekort/udenlandsk_koerekort/Udenlandske+korekort+ombytning+og+turistkorekort.htm#SubHeader5

• Jonas L
    Jonas L Tilmeldt:
    okt 2012

#14   29. mar 2014 Der står jo at denne begrænsning (½år) ikke gælder hvis landet ligget i EU?

• #15   29. mar 2014 Ja, det står der, men prøv at ringe til borgerservice, og hør hvordan de fortolker det. Men der er ingen let udvej, og det er ikke letter at tage kørekort i Sverige i forhold til Danmark.

• Jonas L
    Jonas L Tilmeldt:
    okt 2012

#16   29. mar 2014 Jeg har skrevet til dem, imorgen ringer jeg også til politiet og hører dem.

Jeg ved godt at denne hjemmeside ikke er pålidelig, men ellers prøv at læse her:

http://koerekort-guiden.dk/motorcykel-16-aar

• #17   29. mar 2014 Spændene, men hvis det er rigtigt, hvorfor er det så ikke alm. Kendt.

• Jonas L
    Jonas L Tilmeldt:
    okt 2012

#18   30. mar 2014 Jeg vil da gætte på at folk ikke ville tro på det :D.

Men jeg håber da at få at vide, at det er så nemt smiley

• #19   30. mar 2014 Skal vi nu ikke lige prøve, at få et rigtigt svar.
    Det 6 md, er ved ombytning.
    Hvilket vil sige at hvis i har et dansk kørekort og flytter til Sverige, så kan i bytte jeres kørekort til et Svensk.

Hvis i har brug for et mc kort så kan i flytte til Sverige, og så dagen efter i er flyttet til svensk adresse, starte på kørekort.
    Men det er pisse dyrt i sverige, så er i advaret.

Jeg læser til Kørerlære og bor i Malmø.

Det er iøvrigt samme måde man tar kørekort i sverige, idet at køreprøve er en EU køreprøve.
    Så glem nu alt om de 6 md regler og andet pjat, det er ikke andet end løse rygter og jeg har hørt om nogen der har hørt noget.
    Der er ikke noget med fusk eller noget, det kræver bare en bopæl i det land du ønsker at ta kørekort i.

• #20   30. mar 2014 Nu har jeg boet i sverige i 3 år, jeg fik mit kørekort ombyttet efter en mdr tid. jeg kunne ikke tage noget kørekort i danmark, så du kan heller ikke som dansker tage til sverige og tage kørekort, jo hvis du har adresse derover. og nej det bliver ikke lige frem nemmere og tage det i sverige og heller hvis du ikke er helt skarp til svensk. for de sætter sgu ikke tempoet ned bare fordi du ikke kan forstå dem.

• #21   30. mar 2014 #20, men reglerne er dog trods alt "mere eller mindre" de samme. Og man kunne da godt forestille sig en dansk kørelærer der starter køreskole i sverige eller deslige smiley

• Jonas L
    Jonas L Tilmeldt:
    okt 2012

#22   30. mar 2014 Det med at finde en i Sverige som kan tale lidt mere forstående svensk, muligvis dansk er ikke problemet.

Problemet er netop det med om man skal have fast bopæl i sverige.
    Men jeg har skrevet til trafikstyrelsen om det, så mon ikke jeg får et svar imorgen. smiley

• #23   30. mar 2014 Prisen er også noget højere ved en svensk køreskole end ved en dansk.
    Men ja det kræver bare at du flytter til en Svensk adresse, så har du lov til at flytte tilbage du har modtaget dit nye kørekort.

Eller du kan blive boende og så købe dig din drømme cykel for hvad en gammel slidt 90'er ged koster i DK smiley

• Jonas L
    Jonas L Tilmeldt:
    okt 2012

#24   30. mar 2014 Hehe, jeg har også overvejet, når jeg skal på københavns universitet, at flytte til sverige.

Men imorgen for jeg svar fra trafikstyrelsen, om hvad der er hvad smiley

• #25   31. mar 2014 Så kan jeg som ekstra bonus nævne, at såfremt du studere i Danmark, og er på S.U så er den, skattefri i Sverige. Så du vil få lidt mere guld i lommen.

• Jonas L
    Jonas L Tilmeldt:
    okt 2012

#26   31. mar 2014 Hehe, bonus smiley

• #27   4. okt 2016 Ved godt at tråden er ældgammel, men lykkedes det dig at få det kørekort Jonas? smiley

• Jonas L
    Jonas L Tilmeldt:
    okt 2012

#28   17. okt 2016 Det gjorde det ikke nej.
    Jeg undersøgte det og snakkede med en trafik et eller andet og vi fandt ud af at hvis man kunne ændre adresse imens man tog kortet, så var det hele muligt smiley

Jeg ventede de 2 år og fik det her I Danmark, så næste år køber jeg cyklen smiley

• Lucas R
    Lucas R Tilmeldt:
    nov 2018

Følger: 1 Svar: 1
    #29   7. nov 2018 Så man skulle ikke bo der i et halvt år, eller hvordan?

• #30   7. nov 2018 Lucas, Spørger du om hvad man skal eller hvad der er muligt hvis man snyder og overtræder reglerne? Hvis du skal flytte din adresse, er det jo fordi, at du skal bo dette sted.

• #32   9. nov 2018 Jævnført CPR loven, skal man bo på sin folkeregisteradresse. Denne skal være den adresse man reelt opholder sig på. Og flytning skal meldes inden for fem dage. Man risikere en bøde. Og gør man det for at få sociale ydelser, er det svindel.

Så der kan absolut ikke være nogen tvivl om hvorvidt det er forbudt eller ej at registrere sin adresse i Sverige imens man reelt bor i danmark.

Hvor paradokset er kan jeg ikke se smiley

Kommentér på:
Kørekort i Sverige

Annonce