4.991 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
10 Svar
BMW K1300S BMW K1300S
Hej jeg er netop kommet hjem fra ferie hvor jeg har kørt 3500 km på min BMW K1300S.
Mit problem er at den har en hel del vibrationer fra motoren når jeg f.eks tager gassen af i stort set hele området jeg mener helt klart at der er noget som ikke er helt i balance
Er der nogen som har det samme problem ? og som har fået dette løst ?
Min MC har kørt ca 16.000 km nu
Lad mig hører fra jer
0 synes godt om
apr 2008
Følger: 8 Følgere: 6 MC-er: 1 Emner: 11 Svar: 178
okt 2004
Følger: 28 Følgere: 36 MC-er: 6 Emner: 394 Svar: 7.567
Tilmeldt:
dec 2007
Følger: 20 Følgere: 83 MC-er: 7 Emner: 633 Svar: 6.803
M=Motoren
W=Wirker
Er der noget med nogle balance klodser/stænger som skal justeres, giv da lige et kald til en forhandler
okt 2004
Følger: 28 Følgere: 36 MC-er: 6 Emner: 394 Svar: 7.567
aug 2011
Følger: 6 Følgere: 10 MC-er: 5 Emner: 12 Svar: 1.323
#40
Old 11-28-2011, 09:40 PM
tarmac tarmac is offline
Getting up to speed
Post: 37 Thanks: 0
Thanked 7 Times in 4 Posts
Join Date: Sep 2011
Post Re: K1300S Noise, Rattle & Vibration
As I posted a few days ago, here is how I fixed the annoying rattle:
I bought my ’10 K1300S in May of this year. This is actually my second K13S. I had another ‘10 tri-color K13S which I regrettably sold last year. I really missed that bike so I bought another one just like it. I noticed the loud rattling noise/vibration in the 3.5K – 4.5K rpm right away. Though it had been awhile since I had last driven my previous K13S, I did not remember it making this noise. In fact I spoke to the new owner about it and he hadn’t noticed these rattling noises either.
The symptoms were a loud rattling noise and some abnormal vibration in the 3.5k – 4.5K rpm range, especially while decelerating in this range. It was always present regardless of engine temperature but it was a little less noisy when the engine was cold. It’s difficult to discern exactly where the noise is coming from but it sounds like it’s just underneath the air box around the alternator or starter. I also had random issues starting the bike when it was hot. The bike would start just fine cold and after a 30-minute ride and a brief stop it would barely turn over as if the battery was weak. I replaced the battery and this would still occasionally happen even with a full charge.
I took my bike in for service and discussed these issues with the technician. After a few days they called and said they couldn’t find anything wrong with it. They said the battery charge was a little low so they charged it. When I asked about the rattling sound they said they didn’t hear any abnormal noises. When I picked it up, I had them listen to the rattling noise and they were not impressed and said it was normal.
I usually always ride with earplugs and the noise is barely audible with ear plugs and a helmet. But I’m an engineer and just knowing the rattle was present really annoyed me. I knew the noise is not normal and that not all K13S have this rattling sound so I decided I would try to fix it myself.
Based on some of the previous information posted here and the symptoms my bike had I thought I would start with looking at the starter idler gear and alternator free wheel gear. So I ordered some parts and a few special tools and dove in.
I highly recommend getting the service manual DVD for reference and more detail on the following procedure.
Disassembly:
1. Remove the left/right fairing panels.
2. Remove the lower engine spoiler.
3. Remove the left/right fuel tank trim panels.
4. Remove the fuel tank.
5. Remove the starter.
6. Remove the clutch slave cylinder.
7. Remove the right engine housing cover.
8. Remove the crankshaft position sensor and install the crankshaft lock pin (BMW tool).
9. Remove the clutch plate cluster using the clutch cage driver lock (BMW tool).
10. To remove the clutch basket you need to unload the tensioning gear of the alternator free wheel. Turn the crank until you see a small hole in the alternator free wheel gear. Insert the locating pin (BMW tool) and turn it 90 degrees clockwise to unload the tensioning gear. The clutch basket can now be removed.
Now with the clutch basket out we can access the starter idler gear and the alternator free wheel mechanism. I rotated the alternator free wheel mechanism by hand and heard something rattle. The rattle was coming from a washer (spacer) that was next to the starter idler gear. The washer fit loosely on the shaft and had quite a bit of play. It also appeared to be somewhat oversized (outer diameter) because it overlaps the alternator free wheel gear teeth as well. Obviously the washer is there to keep the correct offset for the starter idler gear so it meshes with the alternator free wheel gear properly but I can't understand why they used a washer with such a large outer diameter. I was pretty sure this was the source of the rattle. So the next step was to replace this washer with a properly sized washer (spacer), one that fit the shaft without any play and the correct thickness to provide the correct offset for the idler gear.
Here is the challenging part. How to remove the shaft for the started idler gear? The only access to it is via a small port after you remove a plug. The shaft itself does not have threads and is pressed in... so it’s a tight fit. The service manual just says ‘use a suitable tool’. I struggled with this for a while and couldn’t get it out. I tried tapping the shaft so I could thread a bolt into it and use that to pull it out but the steel of the shaft was much harder than any of the taps I could find and I couldn’t cut a single thread into it. Very frustrating. After searching, I eventually had to order a special 'Snap On' internal shaft/bearing puller. It took 10 days to arrive. Once I had the puller I had the shaft out in 10 minutes. Having the correct tool for the job at hand always makes things easier. With the shaft out I could see just how poorly the washer fit on the shaft. It wobbled quite a bit and had lots of play. The idler gear itself fit perfectly on the shaft with no play whatsoever. I then found a replacement washer that fit perfectly on the shaft and was the correct thickness and had a smaller outer diameter so it would not rub against the alternator free wheel gear.
Before putting everything back together I installed the timing chain jump guard and adjusted the oil pump chain. Assembly is basically the reverse of the steps above. You need to unload the alternator free wheel gear again before installing the clutch basket.
Finally, no more rattling! Replacing the washer (spacer) definitely eliminated the 3.5K – 4.5K rattling noise on my K13S. Also, it seems to have solved my random ‘difficult to start/turn over when hot’ issue as well. The K13S engine is definitely not the smoothest engine out there, but at least it sounds normal now and it runs just like I remember my previous K13S did.
Hope this helps. Let me know if you have any questions.
-Tarmac
dec 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 8 Svar: 8
Cyklen kører jo fint ……men mangler lige det sidste i og være 100%
feb 2008
Følger: 29 Følgere: 30 MC-er: 1 Emner: 112 Svar: 7.300
aug 2011
Følger: 6 Følgere: 10 MC-er: 5 Emner: 12 Svar: 1.323
dec 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 8 Svar: 8
Tak for tilbagemelding ……..jeg får desværre ikke så meget ud af det engelske……..men tak
aug 2011
Følger: 6 Følgere: 10 MC-er: 5 Emner: 12 Svar: 1.323
Jeg har ikke læst det igennem, men er der noget der er helt volapyk, så marker det og kopier det ind i et svar, så kigger vi på det
# 40
Gammel 2011/11/28, 09:40
asfalt asfalt er offline
Kom op i fart
Indlæg: 37 Takket: 0
Takkede 7 gange i 4 Indlæg
Tilmeldt dato: Sep 2011
Post Re: K1300S Støj, Rattle & Vibration
Som jeg postet et par dage siden, her er hvordan jeg fast i irriterende rasle:
Jeg købte min '10 K1300S i maj i år. Dette er faktisk mit andet K13S. Jeg havde en anden '10 trefarvet K13S som jeg desværre solgt sidste år. Jeg savnede virkelig at cykel, så jeg købte en anden, ligesom det. Jeg har bemærket den højlydte raslende støj / vibrationer i 3.5K - 4,5 KB rpm højre væk. Selv om det havde været et stykke tid siden jeg sidst havde drevet mine tidligere K13S, jeg ikke kan huske det gør denne støj. Faktisk talte jeg med den nye ejer om det, og han havde ikke bemærket disse klapren enten.
Symptomerne var en kraftig raslende støj og nogle unormale vibrationer i 3.5k - 4,5 KB omdrejningsområdet, især mens aftagende i dette interval. Det var altid til stede, uanset motorens temperatur, men det var lidt mindre støjende, når motoren var kold. Det er svært at skelne præcist, hvor støjen kommer fra, men det lyder som om det er lige under luft boks omkring generatoren eller starteren. Jeg havde også tilfældige spørgsmål starter cyklen, når det var varmt. Cyklen ville starte fint kulde og efter en 30 minutters kørsel og et kort stop ville det næppe slå over som hvis batteriet var svag. Jeg erstattet batteriet og det ville stadig lejlighedsvis ske, selv med en fuld opladning.
Jeg tog min cykel til service og drøftet disse spørgsmål med teknikeren. Efter et par dage, de ringede og sagde, de kunne ikke finde noget galt med det. De sagde batteriopladningen var lidt lavt, så de opkræves det. Da jeg spurgte om raslende lyd de sagde de ikke høre nogen unormale lyde. Da jeg tog den op, havde jeg dem til at lytte til den raslende støj og de var ikke imponeret og sagde det var normal.
Jeg plejer altid ride med ørepropper og støj er næsten ikke høres med ørepropper og hjelm. Men jeg er ingeniør og bare vide rangle var til stede virkelig irriteret mig. Jeg vidste, at støj er ikke normalt, og at ikke alle K13S har denne raslende lyd, så jeg besluttede jeg ville prøve at ordne det selv.
Baseret på nogle af de tidligere oplysninger offentliggjort her og symptomerne min cykel havde tænkt jeg ville jeg starte med at kigge på starteren stjernehjul gear og generator friløb gear. Så jeg bestilt nogle dele og et par specielle værktøjer og dove i.
Jeg anbefaler stærkt, at få den service manual DVD til reference og flere detaljer om følgende procedure.
Demontering:
1.. Fjern den venstre / højre kåbe paneler.
2.. Tag den nederste motor spoiler.
3.. Tag venstre / højre brændstoftank paneler.
4.. Fjern brændstoftanken.
5.. Afmonter starteren.
6.. Fjern koblingsmodtageren.
7.. Fjern den højre motor dæksel.
8.. Fjern krumtapakslen position sensor og installere krumtappen låsestift (BMW værktøj).
9.. Fjern koblingsplade klynge ved hjælp af den kobling bur driver lås (BMW værktøj).
10.. Vil fjerne koblingskurven du har brug for at losse stramning gear af generatoren friløb. Drej håndsvinget, indtil du ser et lille hul i generatoren friløb gear. Sæt lokaliseringstap (BMW værktøj) og drej den 90 grader med uret for at losse strammes gear. Koblingen kurven kan nu fjernes.
Nu med koblingen kurven ud, vi kan få adgang til starteren stjernehjul gear og generator friløb mekanisme. Jeg roteret generatoren friløb mekanisme i hånden og hørte noget rasle. Den rangle kom fra en skive (spacer), der var ud til starteren stjernehjul gear. Vaskemaskinen ligge løst på akslen og havde ganske lidt af leg. Det viste sig også at være noget overdimensioneret (ydre diameter), fordi det overlapper generatorens frihjul gear tænder så godt. Naturligvis vaskemaskinen er der for at holde den korrekte offset for starteren stjernehjul gear, så det masker med generatoren friløb gear ordentligt, men jeg kan ikke forstå, hvorfor de brugte en skive med sådan en stor udvendig diameter. Jeg var temmelig sikker på det var kilden til rasle. Så næste skridt var at erstatte denne skive med en korrekt størrelse skive (spacer), en, der passer til akslen uden nogen leg, og den rigtige tykkelse til at give den korrekte offset for stjernehjul gear.
Her er den udfordrende del. Sådan fjerner akslen for det startede stjernehjul gear? Den eneste adgang til det er via en lille havn, efter at du fjerner en prop. Akslen selv har ikke tråde, og der trykkes i. .. så det er en stram pasform. Den service manual bare siger "bruge et egnet værktøj. Jeg kæmpede med dette i et stykke tid og kunne ikke få det ud. Jeg prøvede at trykke på akslen, så jeg kunne tråd en bolt ind i det og bruge det til at trække det ud, men stålet i skaftet var meget hårdere end nogen af ??de haner jeg kunne finde, og jeg kunne ikke skære en enkelt tråd i det. Meget frustrerende. Efter søgningen jeg til sidst havde at bestille en særlig 'Snap On' interne aksel / lejeaftrækker. Det tog 10 dage til at ankomme. Når jeg havde den aftrækker jeg havde akslen ud i 10 minutter. At have det rigtige værktøj til jobbet ved hånden altid gør tingene lettere. Med akslen ud kunne jeg se, hvor dårligt vaskemaskinen passe på akslen. Det vaklede ganske lidt og havde masser af leg. Stjernehjulslejet gear selv passer perfekt på akslen med nogen som helst leg. Derefter fandt jeg en erstatning vaskemaskine, der passer perfekt på akslen og var den rigtige tykkelse og havde en mindre ydre diameter, så det ikke ville gnide mod generatoren friløb gear.
Før du lægger det hele sammen igen jeg installerede timingen kæden hoppe vagt og justeret oliepumpe kæden. Forsamlingen er dybest set det modsatte af ovenstående trin. Du er nødt til at losse generatoren friløb gear igen, før du installerer koblingskurven.
Endelig ikke mere raslende! Udskiftning af skiven (spacer) definitivt elimineret 3.5K - 4,5 KB raslende støj på mine K13S. Også, det ser ud til at have løst mit tilfældig 'svært at starte / vende når hot' emne så godt. Den K13S motor er bestemt ikke den blødeste motor derude, men i det mindste lyder normalt nu, og det kører bare som jeg husker mine tidligere K13S gjorde.
Håber det hjælper. Lad mig vide, hvis du har spørgsmål.
-Tarmac
BMW K1300S