2.806 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 48 Svar

Garantisag Yamaha Garantisag Yamaha

Hej MCG

Jeg vil lige høre hvordan jeg er stillet..

Min mc som jeg købte fra ny i 2011 har sparket en plejlstang ud igennem krumtapshuset. Det skal naturligvis laves på garantien.

For 4 uger siden kørte jeg den ned til mit forhandlerværksted så de kunne udbedre. De brugte en uge på at konstatere den åbenlyse fejl og efterfølgende 3 uger på at komme i kontakt med Yamaha for at finde ud af hvad der skulle ske. Det har de så endelig fundet ud af i dag -Istedet for en ny motor bestiller de nu en ny blok hjem for at flytte alle motordele over på.. Kan dette virkelig være rigtigt? Det kommer til at tage en krig for dem at bestille dele hjem, skille motor/samle mm.

Kan jeg kræve en ny motor eller hvordan er jeg stillet? Værkstedet talte selv om at der nok skulle ny motor på da jeg afleverede cyklen, og jeg mener at motoren mister værdi ved at den har været skilt af i atomer, sammenlignet med en uåbnet motor.
Har man ydermere ikke krav på at det skal laves inden for rimelig tid, når det er på garantien? Jeg mener ikke 4 uger uden de så meget som har rørt en finger endnu er "rimelig tid", men hvad har man ret til og hvad kan man forlange?




Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Afhentning af betonaffald 2.500 kr.
  • Opgravning af rødder fra buksbom busk 1.000 kr.
  • Fjerne ukrudt 500 kr.
  • Rengøring af lille sommerhus 400 kr.
  • Rengøring af køleskab og 3 fryse skuffer 700 kr.
  • Udskift S16 kraftstik 1.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Garantisag Yamaha
  • #1   26. jun 2014 Det er forhandleren (i samråd/efter ordre fra Yamaha) der bestemmer, hvad der skal gøres. Skal der skiftes motor, så bliver der skiftet motor. Skal der skiftes dele, så skal der skiftes dele. Det kan man/du desværre ikke selv vælge. Det er deres 'ret' eftersom det er dem, der yder garantien.

    Jeg mener at huske, at 'indenfor rimelig tid' er defineret til værende 3 uger. Men dette kan så også variere, hvis der mangler specielle dele eller andre ting gør, at det tager længere tid - det er bare sur røv og i bund og grund kan man desværre bare vente og vente.


  • #2   26. jun 2014 Tak for svar smiley

    Min forhandler havde også helst set der kom en ny motor på, men det har Yamaha så besluttet ikke skal ske. Dette begrunder de med at de ikke vil hive en motor ud af produktionen og der ikke bliver produceret hele motorer som reservedele.. Min forhandler har dog fortalt mig at de alligevel har gjort det før.


    Der er allerede gået 4 uger og der er udsigt til der kommer til at gå væsentligt længere. Skal de stille alternativt transportmiddel til rådighed når der går længere? Jeg er afhængig af cyklen og har måtte tage bus og gå rundt de sidste 4 uger.. Det tager jeg ikke skade af, men det er både irriterende og dyrere for mig


  • #3   26. jun 2014 Der sker jo i hvert fald INTET ved at tage en god snak med forhandleren - hvilket lyder til du allerede har en god dialog med - og tale for din gode sag og finde nogle gode argumenter for hvorfor motoren skal skiftes og mellem linjerne bede dem tage snakken med Yamaha igen smiley

    Eller også gå direkte til Yamaha. Lidt i en anden situation og så alligevel ikke: en bekendt fik skiftet motor i sin Toyota, ved at gå direkte til Toyota og forelægge dem sagen (bilen var LIGE præcist blevet to år og garantien var dermed væk), da forhandleren ikke ville skifte motoren, hvilket de jo ret beset heller ikke var forpligtede til - men det var da et forsøg værd, at tage en snak med Yamaha samtidig. Hvis du tog en snak med dem, så ville jeg da helt klart huske at nævne, at du af omveje har hørt, at de før har skiftet motoren og du tilmed ikke er helt tilfreds med ventetiden - og udsigt til yderligere ventetid - så du næste gang nok ikke igen vil vælge en Yamaha.


  • #4   26. jun 2014 De bruger vel også væsentligt flere timer på at reparere din nuværende motor - end de ville på at smide en komplet ny i stellet..

    Det løber jo også op - og det kommer Yamaha DK vel til at betale - så måske du kan lokke værkstedet med på at presse dem lidt - samen med den info du allerede har på hånden.

    NB: Ved ikke om FDM overhovedet hjælper ved MC sager - eller om du er i FDM - men da et forsøg værd - hvis du er. smiley


  • #5   26. jun 2014 Jeg har allerede taget dialogen med forhandleren og de lød ikke til at være interesseret i at tage sagen op med Yamaha en gang til. Så vidt jeg har forstået. Det kunne være jeg selv skulle prøve at kontakte Yamaha som du også næver, og lade dem vide at jeg ikke er tilfreds med den måde de har håndteret det på.

    VT1100.. Jeg brugte samme argument med at det ville blive væsentligt dyrere for dem.. Jeg kan umiddelbart ikke se fornuften i den beslutning de har taget. Det er dyrere for dem og besværligt samt tidskrævende for alle parter.


  • #6   26. jun 2014 Spørg om ikke yamaha vil stille en demo maskine til rådighed, mens de bruger oceaner af tid på at fikse noget der er garanti på ? Det er da kun rimeligt..

    En ny motor er da det bedste, ingen tvivl. Men en repareret ændre ikke på din brugt værdi overhovedet.... Jeg ville som køber ikke blive fornærmet hvis sælger ikke havde fortalt det.. Hvor mange af os med brugte cykler ved hvor mange gange de har været åbnet ?? Mit gæt er næsten ingen smiley


  • #7   26. jun 2014 Forhandleren har ikke mulighed for at stille en cykel til rådighed, jeg har spurgt dem. De siger at de ikke har nogen cykel på plader til at stå. De er i øvrigt udemærket klar over at motorcyklen er mit eneste transportmiddel.
    Har jeg krav på noget her eller er de bare flinke hvis de stiller altenativt transportmiddel til rådighed? Jeg mener ikke det kan være rimeligt at jeg skal være uden transportmiddel i så lang tid når der er tale om at det er en produktionsfejl fra deres side der har resulteret i at min motorcykel holder på værksted.

    Jeg må nok se i øjnene at det ikke bliver en ny motor. Forhandleren lød ihvertfald afvisende overfor at tage det op med Yamaha igen og som jeg kan forstå på det har jeg ikke noget at sige i den sag. Jeg er ikke i tvivl om de ved hvad de laver på værkstedet, men der vil altid være nogle ting de ikke kan måle/tage højde for og hvis de bruger den samme krumtap igen f.eks, kan der jo godt være skade på som ikke resultere i øjeblikkelig fejl, men fejl på sigt når garantien er udløbet. Dette bekymrer mig lidt.


  • #8   26. jun 2014 sikke noget pis , du der er ude for.




  • #9   26. jun 2014 Nu jeg ikke mester i garanti sager, men arbejder dog en smule med dem til dagligt.. Jeg ville ringe til forbrugerklagenævnet og lige tag en snak med dem om dine muligheder, så langtid skal man self ikke vente, normalt 3 uger, men ikke meget længere tid end det..

  • #10   26. jun 2014 Michael K> Dem kan du sagtens ringe til og få en sludder for en sladder - de vil også kunne bekræfte, at det er lang tid, at vente og så er det dét. Der sker ikke yderligere end det. De har heller ingen mulighed for hverken sanktioner eller den slags.

  • #11   26. jun 2014 Jeg ville finde 2 tlf numre frem importørens og det til ekstra bladet........

  • #12   26. jun 2014 Brian.. Importøren kan jeg forstå, men Ekstrabladet lige frem.. Sku vi nu ik liiiige?

    Jeg ved heller ikke hvad importøren reelt set ville kunne gøre ved det, hvilken funktion har han i den her sag?


  • #13   26. jun 2014 Fakta er desværre at i rigtig mange sager, så kommer der først skub i tingene når chefen har snakket med en nysgerrig journalist..... Og jeg synes ikke det er rimeligt at du skal vente resten af sæsonen på at komme på hjul igen smiley

  • #14   26. jun 2014 Jeg ligger på sofaen med vinduet åbent lige nu og brokker mig som en eller anden gammel mand over alle de mc'er der larmer fordi jeg ikke selv kan køre.. Jeg synes heller ikke det er rimeligt!

    Angående journalister har du desværre ret, men jeg har altid selv været modstander af de forbandede historier EB lignende bringer, så det vil være lidt dobbeltmoralsk selv at gå til dem nu... Dobbeltmoral er ikke altid dobbelt så godt, heller ikke selvom man gerne vil have sin mc ud at køre NUUU! smiley


  • #15   26. jun 2014 ret mig lige men hvis noget skal laves på garanti så har man jo også købt noget for at det virker hver dag og da dette ikke lever op til det må der være en midlertidig låne genstand

  • #16   26. jun 2014 Jamen jeg er enig, men hvem har ansvaret for det? Man har jo heller ikke krav på en lånebil når bilen er på værksted, har man?

  • #17   26. jun 2014 hvis det er på garantien ville jeg da mene det

  • #18   26. jun 2014 Nope. Du har krav på, at få lavet din fejl, hvilket de er igang med (om end det har langt udsigter). That's it.

  • #19   26. jun 2014 Forhandleren kan have en økonomisk interesse i at renovere motoren i stedet for at sætte en ny motor i.
    Jeg ville skrive en pæn mail til importøren, med vægt på hvor tilfreds du har været med cyklen indtil nu, og at du ikke er tilfreds med den løsning de har valgt. Og slet ikke når det tager så lang tid.
    Jeg tvivler på du har ret til ret meget mere end at MCen bliver repareret, men Yamaha kan have interesse i at beholde dig som kunde, og give dig lidt "ekstra"


  • #20   26. jun 2014 Det var ikke forhandlerens afgørelse, han så som sagt også helst der bare blev sat en ny motor på..
    Hvor finder jeg kontaktoplysninger på importør? Yamahas hjemmeside henviser umiddelbart bare til nærmeste forhandler for kontakt.



  • #21   26. jun 2014
    Yamaha Motor Scandinavia
    C. F. Tietgens Boulevard 30, 1. th.
    5220 Odense SØ
    Danmark
    Telefon: 63109500
    Fax: 63109501


  • #22   26. jun 2014 Tak for hjælpen Brian!

  • #23   26. jun 2014 helt ærlig.. jeg kan godt følge dig hele vejen igennem det her.
    min mc er min eneste transport middel så jeg ville godt være træt af de ikke stillede noget til rådighed for dig om det så er en mc eller en bil.
    jeg ville også ringe til importøren med det samme.


  • #24   26. jun 2014 Hvis det er mere end 14 dage gammelt har man ikke krav på at få en ny..

    Alt over 24 måneder reklamation er en garanti de selv vælger at give som en service til køberen.

    Det er pisse surt at din motorcykel er gået i stykker men vær hellere glad for at den bliver lavet gratis end hvis den først havde gjort det efter garantien udløb..
    Og så forsæt med at pres forhandleren.
    Jeg laver selv biler så jeg ved de irriterende kunder skynder man sig bare mere med at få færdige så man slipper for at hører på dem


  • #25   26. jun 2014 En sag for EB...?? Nu må I sgu holde op!! Hvad fanden er nu det for en tilgang?

    Nicklas, jeg kan virkelig godt forstå din frustration, men jeg kan kun sige én ting, vær du nu bare rigtig glad for at det ikke er en Italiener - så kan vi tale om ventetid smiley
    Jeg har selv kæmpet nogle kampe med garantisager på Apriliaen.

    Hvis jeg var dig, så ville jeg beslutte om jeg var villig til at vente yderligere tid.
    Du kan jo sagtens i første omgang, vælge ikke at acceptere deres beslutning om at renovere motoren. Du skal blot være opmærksom på at det vil forhale processen væsentligt, og dette uden en garanti for at sagen falder ud til din fordel efterfølgende. Deres tilbud om renovering er jo "uforhandlet". Det er dog min opfattelse fra lignende sager på andre forums rundt om i verden, at det er meget normalt at man vælger at renovere. Men jeg har også set flere eksempler, hvor det er lykkedes ejeren at ændre deres beslutning fra renovering til ny motor, men på bekostning af laaaang tids venten.

    Hvis du er villig til at tage kampen, så gør som der foreslåes her, skriv til Importøren. Det har jeg personligt selv haft held med. Men overvej kraftigt om du vil vente smiley

    Hvis jeg var dig i de her sag, ville jeg formegentlig bare acceptere udfaldet.


  • #27   27. jun 2014 Håber snart du bliver kørende igen!

  • #28   27. jun 2014 jeg har lavet flere garanti sager .. du skal kontakte importøren. Forhandleren kan ikke diktere det, så havde han gjort det .. Og hvis den dankse importør ikke reagerer men noget du syntes er fornuft, så beder du om importørens kontakt til Yamaha, som nok er en EU afdeling .. Som regel bliver det regnet ud I løsdele fra importøren + et fast antal arbejdstimer som opgaven skal udføres på. hvad der er "bedst" forretning for forhandleren I dette tilfælde, er svært at svart på .. Men det er vel altid surt at miste en kunde..

  • #29   28. jun 2014 Jeg kontakter importøren mandag og hører hvad mine muligheder er.. Primært med henblik på et midlertidigt transportmiddel, men også for at høre om muligheden for at få en ny motor på istedetfor at reppe på den gamle.. Det lyder helt vildt de vil bruge tid på at flytte alt over, med arbejdstimer og alt hvad det indebærer, fremfor bare at sende en ny

  • #30   28. jun 2014 Du skal ikke spørge hvad dine muligheder er, for så kan du få svaret af mig allerede nu smiley
    Beslut dig for hvad du vil, og fortæl den dette smiley


  • #31   28. jun 2014 At udsktife delene på din motor tager en dags arbejde. Hvis den allerede er adskilt, for at vurdere skaden, er det ikke SÅ stort et job.. Det er jo også sådan et hvis din gearkasse ryger, og sender den ud gennem bunden, og der ikke er slået hul ind til krumtap osv, så er det realiteten "kun" en ny gearkasse og nogle skjolde der skal skiftes ..
    Jeg har har lavet flere 100 af den slags gearkasse skader på MX cycler .. 1. tag fra hinanden. 2. vurdér skaden. 3 delene, samel og ud I "trafikken" ! ..

    At det skal tage SÅ lang tid at fixe din cykel ( specielt hvis det ikke er et ukendt problem ) vidner bare om at de er noget sløve I betrækket ..


  • #32   28. jun 2014 Hvis forhandleren ikke kan stille med en gratis låneMC så skal Yamaha sgu da! Jeg vil påstå at det aldrig havde været et issue med en bil, uanfægtet forhandler og bilproducent, - i hvert fald ikke når der er tale om en garantisag.

  • #33   1. jul 2014 Jeg har skrevet til importøren og informeret ham om min situation. Afventer svar

  • #34   1. jul 2014 En skam du ikke har draget FDM ind i sådan en sag, det er jo helt urimelig tid at skulle vente.

  • #35   1. jul 2014 tror det er fint nok at anmode med al venlighed først .. smiley

  • #36   2. jul 2014 Har forhandleren eller Yamaha givet dig noget som helst GARANTI på skrift ud over købeloven????

    Ellers HAR du ingen sag bortset fra reklamationsretten. I følge denne kan du klage i 24 mdr. de første 6 skal forhandleren bevise, at produktet ikke var fejlbehæftet fra starten. De følgen 18 måneder skal køber(du) bevise at varen var fejlbehæftet fra starten - God fornøjelse!!!

    Der efter kan Producenten og forhandleren selv afgøre, hvad de vil!!!

    Det er hvad forbrugerstyrelsen kan fortælle dig, hvis du ikke er blevet lovet noget ud over købeloven.



  • #38   2. jul 2014 OK - Don T

    Så skal man lige være opmærksom på det smuthul, der opstår, når køberen giver en forhandler penge og modtager en kvittering. Måske holder sagen, men forhandleren skal i princippet videregive garantien skriftligt......

    Jeg tor nok, at jeg havde mast på men ærlig talt ikke forventet noget som helst bedre, end en reparation som foreslået......


  • #39   2. jul 2014 Jeg talte med en herre hos forbrugerstyrelsen som var inde i det i går. Han sagde som Knud er lidt inde på, at når de 2 år er gået må forhandleren fortolke garantien, dvs. de selv bestemmer hvad de må og ikke må mere eller mindre. Dvs garanti ikke bare er garanti, men der er forskel på de 2 år man altid har og det ekstra garanti nogle mærker stiller..

    Vi er enige om at lovmæssigt er der ikke så meget at komme efter så længe den bliver repereret, men jeg mener stadig der er skide dårlig service at Yamaha tillader at en reperation tager så lang tid!

    Ydermere er det da åndsvagt at de folk der sidder på et kontor et eller andet sted og tager stilling til disse sager ikke lytter til hvad mekanikeren foreslår som mest fornuftig løsning.. Det koster dem væsentligt flere penge og mere tid den løsning de har valgt, fremfor bare at få sendt en ny motor afsted om BUM videre i teksten


  • #40   2. jul 2014 Tja det kan du da have ret i....men om det kan bruges til noget er jo et meget åbent spørgsmål???

  • #41   2. jul 2014 Var selv igennem en lignende mølle med Aprilia, det tog 8 måneder inden motorcyklen igen var kørende. Det var endda inden for den normale 2 års periode, ja faktisk inden for de første 6 måneder.

    Et opslidende forløb der egentligt aldrig endte tilfredsstillende.


  • #42   2. jul 2014 Har kun haft en ny kværn, og har baldret forfaffel pakninger 2 gange, den ene af gangene sammen med kronrørs lejer og kobling. Første gang var det 2 dage, anden gang var det fra morgen til aften de havde den. Og jeg fik lånercykel begge gange. Så syntes sq også det lyder vildt med den ventetid smiley

  • #43   2. jul 2014 Jeg skylder vist lige en update:

    Jeg har lige fået svar på mail fra importøren. Der bliver sat ny motor på, så processen kan blive speedet op og jeg kan komme ud og køre igen hurtigst muligt. God stil fra importøren side og thumbs up herfra!

    Dog er jeg stadig uforstående overfor at det skal tage 4 uger at vurdere sagen i første omgang, når jeg efter mailen har fået svar allerede efter 2 døgn. Jeg ved naturligvis ikke hvem der tager hvilke beslutninger hos Yamaha, men det virker da til at processen godt kunne optimeres en smugle, da størstedelen af ventetiden reelt har været at afvente Yamahas beslutning.

    Nevermind, er tilfreds med udfaldet og håber ikke det tager alt for lang tid at smide ny motor på.. Uanset hvad formoder jeg det går hurtigere end at skille hele motoren af og smide alle de gamle dele over på et nyt krumtapshus, for derefter at indstille, justere og pis og lort..


  • #44   2. jul 2014 Fedt at høre og dejligt på dine vegne - det betaler sig, at være vedholdende selvom man flere gange 'rammer panden mod muren'.

  • #45   2. jul 2014 Jeg tror tit at værkstederne meget gerne vil sælge en bunke timer på at reparere, istedet for at udskifte.......

    Håber de holder hvad de lover smiley


  • #46   3. jul 2014 Rart at høre ... Håber den er på hjul igen hurtigt.

  • #47   4. jul 2014 fedt .. tillykke .. godt gået ... fin impotør

  • #48   4. jul 2014 kanon.

  • #49   4. jul 2014 Jeg kunne hente min motorcykel i dag.. Super lækkert at være på hjul igen, nu skal de forsømte km indhentes.. Dog skal den nye motor lige køres til inden den rigtigt kan blive luftet!!

    Jeg fik iøvrigt talt med forhandleren om hvor langt forløbet ville have været, hvis yamaha havde holdt ved beslutningen om at bruge den gamle motor igen og forløbet ville se ud som følgende:
    Først skulle der bestilles dele hjem fra Japan, hvorefter den nye krumtap og motorblok skulle måles tolerence på med et eller andet specielt apparet. Derefter skulle lejerne fremstilles i de rigtige mål og sendes (igen fra japan), sammen med nogle af de andre dele der skal være indenfor en vis tolerence. Med shipping frem og tilbage fik jeg at vide at det ville tage et par måneder før de overhovedet havde delene, og først derefter kunne de gå igang med at arbejde på cyklen..

    Godt jeg fik en ny motor på, ellers var jeg ikke ude at køre før næste sæson! Jeg takker importøren for forståelse for situationen og god service fra hans side af!


  • #50   4. jul 2014 det er kanon.

    mvh


Kommentér på:
Garantisag Yamaha

Annonce