Garantisag Yamaha Garantisag Yamaha
Hej MCG
Jeg vil lige høre hvordan jeg er stillet..
Min mc som jeg købte fra ny i 2011 har sparket en plejlstang ud igennem krumtapshuset. Det skal naturligvis laves på garantien.
For 4 uger siden kørte jeg den ned til mit forhandlerværksted så de kunne udbedre. De brugte en uge på at konstatere den åbenlyse fejl og efterfølgende 3 uger på at komme i kontakt med Yamaha for at finde ud af hvad der skulle ske. Det har de så endelig fundet ud af i dag -Istedet for en ny motor bestiller de nu en ny blok hjem for at flytte alle motordele over på.. Kan dette virkelig være rigtigt? Det kommer til at tage en krig for dem at bestille dele hjem, skille motor/samle mm.
Kan jeg kræve en ny motor eller hvordan er jeg stillet? Værkstedet talte selv om at der nok skulle ny motor på da jeg afleverede cyklen, og jeg mener at motoren mister værdi ved at den har været skilt af i atomer, sammenlignet med en uåbnet motor.
Har man ydermere ikke krav på at det skal laves inden for rimelig tid, når det er på garantien? Jeg mener ikke 4 uger uden de så meget som har rørt en finger endnu er "rimelig tid", men hvad har man ret til og hvad kan man forlange?
nov 2008
Følger: 17 Følgere: 86 MC-er: 11 Emner: 165 Svar: 4.123
Jeg mener at huske, at 'indenfor rimelig tid' er defineret til værende 3 uger. Men dette kan så også variere, hvis der mangler specielle dele eller andre ting gør, at det tager længere tid - det er bare sur røv og i bund og grund kan man desværre bare vente og vente.
aug 2011
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 22 Svar: 243
Min forhandler havde også helst set der kom en ny motor på, men det har Yamaha så besluttet ikke skal ske. Dette begrunder de med at de ikke vil hive en motor ud af produktionen og der ikke bliver produceret hele motorer som reservedele.. Min forhandler har dog fortalt mig at de alligevel har gjort det før.
Der er allerede gået 4 uger og der er udsigt til der kommer til at gå væsentligt længere. Skal de stille alternativt transportmiddel til rådighed når der går længere? Jeg er afhængig af cyklen og har måtte tage bus og gå rundt de sidste 4 uger.. Det tager jeg ikke skade af, men det er både irriterende og dyrere for mig
nov 2008
Eller også gå direkte til Yamaha. Lidt i en anden situation og så alligevel ikke: en bekendt fik skiftet motor i sin Toyota, ved at gå direkte til Toyota og forelægge dem sagen (bilen var LIGE præcist blevet to år og garantien var dermed væk), da forhandleren ikke ville skifte motoren, hvilket de jo ret beset heller ikke var forpligtede til - men det var da et forsøg værd, at tage en snak med Yamaha samtidig. Hvis du tog en snak med dem, så ville jeg da helt klart huske at nævne, at du af omveje har hørt, at de før har skiftet motoren og du tilmed ikke er helt tilfreds med ventetiden - og udsigt til yderligere ventetid - så du næste gang nok ikke igen vil vælge en Yamaha.
jan 2010
Følger: 3 Følgere: 1 Emner: 14 Svar: 219
Det løber jo også op - og det kommer Yamaha DK vel til at betale - så måske du kan lokke værkstedet med på at presse dem lidt - samen med den info du allerede har på hånden.
NB: Ved ikke om FDM overhovedet hjælper ved MC sager - eller om du er i FDM - men da et forsøg værd - hvis du er.
aug 2011
VT1100.. Jeg brugte samme argument med at det ville blive væsentligt dyrere for dem.. Jeg kan umiddelbart ikke se fornuften i den beslutning de har taget. Det er dyrere for dem og besværligt samt tidskrævende for alle parter.
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 38 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.027
En ny motor er da det bedste, ingen tvivl. Men en repareret ændre ikke på din brugt værdi overhovedet.... Jeg ville som køber ikke blive fornærmet hvis sælger ikke havde fortalt det.. Hvor mange af os med brugte cykler ved hvor mange gange de har været åbnet ?? Mit gæt er næsten ingen
aug 2011
Har jeg krav på noget her eller er de bare flinke hvis de stiller altenativt transportmiddel til rådighed? Jeg mener ikke det kan være rimeligt at jeg skal være uden transportmiddel i så lang tid når der er tale om at det er en produktionsfejl fra deres side der har resulteret i at min motorcykel holder på værksted.
Jeg må nok se i øjnene at det ikke bliver en ny motor. Forhandleren lød ihvertfald afvisende overfor at tage det op med Yamaha igen og som jeg kan forstå på det har jeg ikke noget at sige i den sag. Jeg er ikke i tvivl om de ved hvad de laver på værkstedet, men der vil altid være nogle ting de ikke kan måle/tage højde for og hvis de bruger den samme krumtap igen f.eks, kan der jo godt være skade på som ikke resultere i øjeblikkelig fejl, men fejl på sigt når garantien er udløbet. Dette bekymrer mig lidt.
feb 2010
Følger: 54 Følgere: 344 Emner: 968 Svar: 13.456
maj 2014
Følger: 8 Følgere: 10 MC-er: 4 Emner: 6 Svar: 38
nov 2008
jan 2012
aug 2011
Jeg ved heller ikke hvad importøren reelt set ville kunne gøre ved det, hvilken funktion har han i den her sag?
jan 2012
aug 2011
Angående journalister har du desværre ret, men jeg har altid selv været modstander af de forbandede historier EB lignende bringer, så det vil være lidt dobbeltmoralsk selv at gå til dem nu... Dobbeltmoral er ikke altid dobbelt så godt, heller ikke selvom man gerne vil have sin mc ud at køre NUUU!
nov 2008
Følger: 11 Følgere: 16 MC-er: 4 Emner: 39 Svar: 3.231
aug 2011
nov 2008
Følger: 11 Følgere: 16 MC-er: 4 Emner: 39 Svar: 3.231
nov 2008
feb 2014
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 6 Svar: 293
Jeg ville skrive en pæn mail til importøren, med vægt på hvor tilfreds du har været med cyklen indtil nu, og at du ikke er tilfreds med den løsning de har valgt. Og slet ikke når det tager så lang tid.
Jeg tvivler på du har ret til ret meget mere end at MCen bliver repareret, men Yamaha kan have interesse i at beholde dig som kunde, og give dig lidt "ekstra"
aug 2011
Hvor finder jeg kontaktoplysninger på importør? Yamahas hjemmeside henviser umiddelbart bare til nærmeste forhandler for kontakt.
jan 2012
Yamaha Motor Scandinavia
C. F. Tietgens Boulevard 30, 1. th.
5220 Odense SØ
Danmark
Telefon: 63109500
Fax: 63109501
aug 2011
sep 2007
Følger: 21 Følgere: 23 MC-er: 2 Emner: 56 Svar: 1.972
min mc er min eneste transport middel så jeg ville godt være træt af de ikke stillede noget til rådighed for dig om det så er en mc eller en bil.
jeg ville også ringe til importøren med det samme.
apr 2013
Følger: 3 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 21 Svar: 124
Alt over 24 måneder reklamation er en garanti de selv vælger at give som en service til køberen.
Det er pisse surt at din motorcykel er gået i stykker men vær hellere glad for at den bliver lavet gratis end hvis den først havde gjort det efter garantien udløb..
Og så forsæt med at pres forhandleren.
Jeg laver selv biler så jeg ved de irriterende kunder skynder man sig bare mere med at få færdige så man slipper for at hører på dem
jun 2009
Følger: 13 Følgere: 16 MC-er: 3 Emner: 36 Svar: 417
Nicklas, jeg kan virkelig godt forstå din frustration, men jeg kan kun sige én ting, vær du nu bare rigtig glad for at det ikke er en Italiener - så kan vi tale om ventetid
Jeg har selv kæmpet nogle kampe med garantisager på Apriliaen.
Hvis jeg var dig, så ville jeg beslutte om jeg var villig til at vente yderligere tid.
Du kan jo sagtens i første omgang, vælge ikke at acceptere deres beslutning om at renovere motoren. Du skal blot være opmærksom på at det vil forhale processen væsentligt, og dette uden en garanti for at sagen falder ud til din fordel efterfølgende. Deres tilbud om renovering er jo "uforhandlet". Det er dog min opfattelse fra lignende sager på andre forums rundt om i verden, at det er meget normalt at man vælger at renovere. Men jeg har også set flere eksempler, hvor det er lykkedes ejeren at ændre deres beslutning fra renovering til ny motor, men på bekostning af laaaang tids venten.
Hvis du er villig til at tage kampen, så gør som der foreslåes her, skriv til Importøren. Det har jeg personligt selv haft held med. Men overvej kraftigt om du vil vente
Hvis jeg var dig i de her sag, ville jeg formegentlig bare acceptere udfaldet.
mar 2013
Følger: 1 MC-er: 1 Emner: 14 Svar: 50
aug 2011
Følger: 17 Følgere: 24 MC-er: 5 Emner: 53 Svar: 1.484
aug 2011
jun 2009
Følger: 13 Følgere: 16 MC-er: 3 Emner: 36 Svar: 417
Beslut dig for hvad du vil, og fortæl den dette
aug 2011
Jeg har har lavet flere 100 af den slags gearkasse skader på MX cycler .. 1. tag fra hinanden. 2. vurdér skaden. 3 delene, samel og ud I "trafikken" ! ..
At det skal tage SÅ lang tid at fixe din cykel ( specielt hvis det ikke er et ukendt problem ) vidner bare om at de er noget sløve I betrækket ..
sep 2007
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 44 Svar: 521
aug 2011
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 275 MC-er: 5 Emner: 130 Svar: 4.953
aug 2011
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
Ellers HAR du ingen sag bortset fra reklamationsretten. I følge denne kan du klage i 24 mdr. de første 6 skal forhandleren bevise, at produktet ikke var fejlbehæftet fra starten. De følgen 18 måneder skal køber(du) bevise at varen var fejlbehæftet fra starten - God fornøjelse!!!
Der efter kan Producenten og forhandleren selv afgøre, hvad de vil!!!
Det er hvad forbrugerstyrelsen kan fortælle dig, hvis du ikke er blevet lovet noget ud over købeloven.
aug 2005
Så skal man lige være opmærksom på det smuthul, der opstår, når køberen giver en forhandler penge og modtager en kvittering. Måske holder sagen, men forhandleren skal i princippet videregive garantien skriftligt......
Jeg tor nok, at jeg havde mast på men ærlig talt ikke forventet noget som helst bedre, end en reparation som foreslået......
aug 2011
Vi er enige om at lovmæssigt er der ikke så meget at komme efter så længe den bliver repereret, men jeg mener stadig der er skide dårlig service at Yamaha tillader at en reperation tager så lang tid!
Ydermere er det da åndsvagt at de folk der sidder på et kontor et eller andet sted og tager stilling til disse sager ikke lytter til hvad mekanikeren foreslår som mest fornuftig løsning.. Det koster dem væsentligt flere penge og mere tid den løsning de har valgt, fremfor bare at få sendt en ny motor afsted om BUM videre i teksten
aug 2005
dec 2003
Et opslidende forløb der egentligt aldrig endte tilfredsstillende.
dec 2003
Følger: 26 Følgere: 26 MC-er: 13 Emner: 139 Svar: 3.701
aug 2011
Jeg har lige fået svar på mail fra importøren. Der bliver sat ny motor på, så processen kan blive speedet op og jeg kan komme ud og køre igen hurtigst muligt. God stil fra importøren side og thumbs up herfra!
Dog er jeg stadig uforstående overfor at det skal tage 4 uger at vurdere sagen i første omgang, når jeg efter mailen har fået svar allerede efter 2 døgn. Jeg ved naturligvis ikke hvem der tager hvilke beslutninger hos Yamaha, men det virker da til at processen godt kunne optimeres en smugle, da størstedelen af ventetiden reelt har været at afvente Yamahas beslutning.
Nevermind, er tilfreds med udfaldet og håber ikke det tager alt for lang tid at smide ny motor på.. Uanset hvad formoder jeg det går hurtigere end at skille hele motoren af og smide alle de gamle dele over på et nyt krumtapshus, for derefter at indstille, justere og pis og lort..
nov 2008
jan 2012
Håber de holder hvad de lover
dec 2003
aug 2011
feb 2010
aug 2011
Jeg fik iøvrigt talt med forhandleren om hvor langt forløbet ville have været, hvis yamaha havde holdt ved beslutningen om at bruge den gamle motor igen og forløbet ville se ud som følgende:
Først skulle der bestilles dele hjem fra Japan, hvorefter den nye krumtap og motorblok skulle måles tolerence på med et eller andet specielt apparet. Derefter skulle lejerne fremstilles i de rigtige mål og sendes (igen fra japan), sammen med nogle af de andre dele der skal være indenfor en vis tolerence. Med shipping frem og tilbage fik jeg at vide at det ville tage et par måneder før de overhovedet havde delene, og først derefter kunne de gå igang med at arbejde på cyklen..
Godt jeg fik en ny motor på, ellers var jeg ikke ude at køre før næste sæson! Jeg takker importøren for forståelse for situationen og god service fra hans side af!
feb 2010
mvh
Garantisag Yamaha