{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.619 visninger | Oprettet:

Kølervæske på en kawa zx6r 636? {{forumTopicSubject}}

Hej, er der nogen der kan fortælle mig hvor meget kølervæske der skal på en Kawazaki zx6r 636 fra 2002?

Og inden der er nogen som skriver: " lige så meget som der kommer ud!", så ønsker jeg at vide hvor meget der kan være, da jeg skal have bestilt skidtet, har tænkt mig at smide powersports R bike cool på fra Evans der som bekendt ikke indeholder vand! Ikke så meget fordi jeg har tænkt mig at køre bane eller tæve maskinen, men mest af alt fordi at intet vand = ingen korrosion!

Skulel der iøvrigt sidde nogen som kender til at sidde hvor man kan se smørretabeler med angivede mængder mv. for specifikke motorcykelmodeller, så vil jeg MEET gerne bede om et link. Her taler vi ikke bare om olie, men alle væsker!

På forhånd mange tak!

P.s. Der står intet i min manual om mængden af køler eller bremsevæske! Ellers også er det bare fordi mit tyske er så pivringe! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kølervæske på en kawa zx6r 636?
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.656
    #1   5. sep 2014 Så du vil altså have forringet køleevne, til forhøjet pris, som erstatning for ingen korrosion?

    Bruger man glykol (50%) kan man bruge postevand uden der nogensinde vil komme korrosion i kølersystemet.

    Mængden står helt sikkert i manualen - jeg kan ikke finde et brugbart download link til den, men hvis du giver mig et, skal jeg gerne hente den og finde det til dig. smiley


  • #2   5. sep 2014 Sajmon: Jeg ved godt at nogen oplever en let forhøjet driftstemperatur. Nu har jeg siddet og læst på nogle US forums, blandt andet nogle gutter kører med det på deres baneracere og ingen af dem oplever(omregnet fra Fahrenheit) mere end 5grader celsius forhøjelse i temperaturen - hvilket må anses for værende ligegyldigt og da min ikke på nogen måder bliver presset som en baneracer, så bliver det næppe noget problem.

    Hvad angår dit statement om postevand, så bør du måske sætte dig ind i hvad postevand indeholder, nemlig rester af alt muligt vigtigst af alt limestone/kalk. Kalk har den uheldige evne at det aflejres, specielt når det opvarmes - Tjeck evt. din el-kedel hvis du har sådan en og forestil dig så hvordan dit kølesystem vil se ud efter nogle år hvor du har kørt med postevand!

    Så ja, en lille temperaturstigning, hvis overhovedet nogen, i bytte for aldrig at behøve at skulle skifte kølervæske igen, sammenholdt med minus korrosion samt gode smørrende egenskaber samt at muligheden for at den kan koge over er så godt som ikke eksisterende! Det er et ok bytte!

    Du har dog ret i at prisene er lidt stejl! smiley Jeg kan heller ikke finde noget link til en manual, har den blot i fysisk udgave, men den er på tysk og der står alt muligt andet godt, men intet om mængde! smiley



  • #3   5. sep 2014 måske du kan bruge denne side.


    http://ew5.earlweb.com/search.php?site=84&sector=1


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.656
    #5   5. sep 2014 Ja man kan læse mange ting på US forums - og man skal høre meget før ørerne falder af, og træerne vokser ind i himlen og noget af alt det andet fordrukne sludder amerikanere skriver, når de vil lyde kloge.
    Specielt kloge lyder de når de vil opfinde nye revolutionerende produkter, for at løse problemer som ikke eksisterer - i dette tilfælde problemer med kølervand.
    Jo mere du presser din motor, jo større vil forøgelsen i temperatur være, da Evans produktet har dårligere varmeledningsevne end vand, og i og med det ikke fordamper, tryksættes kølersystemet ikke, som faktisk forbedrer varmeledningsevnen drastisk i tilfælde med vandet.

    Forskellen på de to ting er at min elkedel får tilført ny frisk kalk og andre mineraler i og med den skal koge mange liter nyt vand.

    Din MC skal have skiftet kølervand max en gang hvert 3. år - og det er kun halvdelen af de omkring 2,5 liter den indeholder, som er vand. Resten er en kølervæske blanding som primært består af glykol, men også nogle andre additiver, som bl.a forhindrer ion vandring, at vandet (de organiske ting i det) rådner og aflejring af kalk. Hvis der er aflejret noget som helst i dit kølesystem nu, er det fordi en eller anden idiot, har brugt helt rent vand i systemet før du købte cyklen.

    Jeg skal gerne tage nogle billeder ned i køleren og topstykkerne på en SV1000 fra 2004 med 106.000km på tælleren, som altid har kørt på postevand og kølervæske blanding. RENT metal... Det er det kølervæske kan... smiley
    Jeg skal også gerne tage et billede ned i kølesystemet på min Mercedes Sprinter med 330.000km på tælleren, som ifølge servicebogen har kørt med vand / glykol indtil 244.000 hvor jeg købte den, og efterfølgende med det samme. RENT metal... Det er det kølervæske kan. smiley

    Evans produktet er opfundet til røv dovne ejere af biler der står stille i flere år ad gangen. (Amerikanere).

    Hvad du gør, er jo din egen sag - men jeg kan personligt ikke se noget argument for det - SLET ikke hvis det koster ekstra

    Og du fik svaret fra en anden - ca 2,4 liter. smiley


  • #6   5. sep 2014 Tak for svarene allesammen! Jeg kan sagtenens se hvad du siger Sajmon og du har da også til dels ret. Jeg er dog ikke sikker på andet end at Evans kølervæsker stadig har deres berettigelse, derudover vil det alle dage, i min optik(og mange andres), være dumt ikke at bruge demineraliseret vand, da du så slipper for de kontaminanter der nu måtte være, hvor små de så end måtte være! Men tak igen smiley

Kommentér på:
Kølervæske på en kawa zx6r 636?

Annonce