7.196 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 30 Svar

Olieskift før eller efter sæsonen ? Olieskift før eller efter sæsonen ?

Har en Z750 som skal ha skiftet olie, den har faktisk kørt 2000 km over de anbefalet 6000 km. Der er jo stadig et par ture tilbage i sæsonen + jeg bruger den en til transport engang imellem. Meeeeen har hørt lidt forskelligt mht. olieskift. Nogle siger den skal helst stå med olie der har kørt nogle km, så den ikke danner kondens. Andre siger jeg skal lade den stå med frisk olie, så den ikke danner syrer.
Så hvad vil i andre mene, eller hva har i erfaret ?

-Michael smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af loftslampe som er ved at falde ned og pt hænger i én skrue 400 kr.
  • Lavt tryk på varmt vand bruser 1.000 kr.
  • Gravearbejde med minigraver, 12kvm 1.600 kr.
  • Den gamle opvaskemaskine skal udskiftes og der skal monteres en ny opvaskemaskine. 625 kr.
  • 16A Kraftstik 1.500 kr.
  • Løsne 10 skruer 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Olieskift før eller efter sæsonen ?
  • #1   24. sep 2014 Min har stået stille siden 97 med "brugt" olie. Den fejles sku ikke noget. Lidt rust på ventiler men inden i var den fin. Det der syre noget lyder da ikke godt, men tror nu ikke du skal være så bekymret.
    Skift olie når du har tid og kør det sidste af sæsonen. Lad den stå og kør videre til foråret.

• #2   24. sep 2014 jeg har altid fået afvide det er når sæsonen slutter man skifter smiley
    Og en halv bar ekstra i hvert dæk for at undgå det bliver trykket af at stå så længe:)

• #3   24. sep 2014 ellers er der masser guides på nettet.
    f.eks http://www.bilplejeguiden.dk/?p=325 smiley

• #4   24. sep 2014 ifølge min mening (baseret på min egen fornuft og intet andet) kan du strække og tilpasse sådanne olieskift som du vil, at den kører lidt km over intervallet betyder så lidt. i igen ifølge min mening gør det absolut ingen forskel om du skifter nu, når du sætter den ind til vinter, eller når du gider gøre det. smiley
    efter min mening er det syre halløj ammestuesnak, dog er kondens i olien reelt, dvs jeg sørger helst for at den sidste tur inden jeg stiller cyklen væk er på mere en 30 km, så den er rigtig godt gennemvarm smiley

• #6   24. sep 2014 Kondens? Den har jeg ikke hørt før. Kan nogen uddybe?

Skal man forstå det sådan, er der er koldere inde i motoren end udenfor, så der dannes kondens?

Lyder lidt mærkeligt.....

• #7   24. sep 2014 Det er en grund til at man producenter anbefaler et eller andet, mindst en gang om året eller efter et hvis antal km, hvad end der kommer først, så skift nu,,,,, så følg anvisninger

• #8   24. sep 2014 Jaa det har du self ret i Keld, der har jo siddet nogle kloge folk der har viden om sagerne og konkluderet dit og dat baseret på fis og hat! Men derfor er der jo fx også nogen der tager en anden olie i brug end den producenten har anbefalet, med et positivt resultat smiley

• #9   24. sep 2014 Det kan du jo så ha ret i, men nu giver jeg så min mening om trådstarters spørgsmål, og den er så, skift efter forskrifterne, med den rigtige tybe olie, og jeg har planlagt det til lige før vinterstilstand, ellers ville jeg skifte i løbet af sæsonen hvis jeg nåede km forskrifterne, og som en anden skriver, kører jeg også lige en god tur inden den bliver sat væk pga kondens..... Sådan gør jeg, der er sikkert mange meninger om det er det rigtige......Vh

• #10   24. sep 2014 Skift olie iflg intervallerne og smid cyklen i skuret når tid er, gammel olie eller ej... Ud med den til foråret, start den og kør....

• #11   24. sep 2014 Ifølge olie og Mc fabrikanterne og andre der er klogere end os her på mcg.dk: Så er det skift ved længere tids stilstand.
    Så derfor gør jeg det, og det giver også mest logik hvis du læser op på emnet.
    Og hvis man vil skifte olie alligevel, hvorfor så ikke før end senere.
    Så er den kalr til næste Forår & Sommer.

• #12   24. sep 2014 Hvor lang tid er længere tids stilstand i grunden ?

• #14   24. sep 2014 XXX antal md. Vinteren over vel. Så 5+ md. eller sådan noget........
    Ikke at jeg selv går op i det.
    Jeg skifter olie og filter på mine biler og motorcykler og alt andet når det har kørt 50% af det de forskriver. Har altid gjordt det sådan, og vil altid bliver ved med at gøre det sådan.
    En lille udskrivning, som gør at ens sliddele holder længere.

• #15   24. sep 2014 Og hvis du stiller den til en Mc forhandler til vinter opbevaring, så skal de vide 1 uge inden du skal have cyklen hjem, for de skal lige skifte olie og og diverse andre ting

• #16   24. sep 2014 # 9

Hvad er det for noget kondens I taler om? Ved du hvad kondens er?

• #17   24. sep 2014 Kondens i Olien smiley var bare i tvivl om hva jeg skulle frygte mindst, for så at vælge det, men der er så mange meninger, og det er der også her kan jeg se??

• #19   24. sep 2014 Sludder!

• #20   24. sep 2014 Der er sq ikke noget "kondens" i olien....

• #24   24. sep 2014 19-20#
    Hahahaha fedt du lige vender hele samtalen, tror sku du har fået kondens i hovedet smiley smiley

• #25   24. sep 2014 # 24

Det var nu ikke for at afspore debatten. At der skulle være vand i ny motorolie, var bare nyt for mig.

Derfor smiley

• #28   24. sep 2014 Din cykel kører med 12000 interval imellem olieskift ligesom min ;0)
    så ingen grund til panik !!

• #29   24. sep 2014 Wow, det er da langt, mit skal skiftes efter 6000 og filter efter 12.000, men det er så heller ikke en kawa jeg har

• #30   25. sep 2014 Kim o, jeg ved godt hvad kondens er, og hvordan det dannes, men har ikke nogen videnskabelig forklaring på det, hvis det er det du søger med en uddybning fra mig, desuden giver jeg trådstarter mine råd og det kan du mene om hvad du vil !!!!,,,,,,jeg har på ingen måde anfægtet at der skulle være kondens i ny olie,,,,, grunden til at jeg anbefaler en lidt længere tur efter skift er at der også dannes kondens i resten systemet, og det vil jeg gerne ha blæst ud inden jeg stiller den væk,,,,,,,og kunne heller ikke finde på at starte den kortvarigt hen over vinteren p.g.a kondens......

• #32   25. sep 2014 Jo der kommer kondens i olien, men der er faktisk overvejende meget vand i selv ny olie, op i mod 0,5%!

• #33   25. sep 2014 Jeg har ikke læst alle indslag, men vil bare sætte billede op af to lejepanner, begge fra en Kawa 750 Twin motor. Den ene er fra min egen motor, med 100.000 km på klokken og den anden havde kørt under 50.000 km.
    Jeg skifter altid min olie inden vinteropbevaring og den anden blev skiftet, når det lige passede ind, gæt selv hvilke der er hvad smiley

profilbillede
  • #34   25. sep 2014 Det er sgu vildt Flemming!

• #35   26. sep 2014 Og den ene blev tævet fra den blev startet, den anden blev kørt pænt ttl den var varm.. Uden tvivl, der er forskel på de to lejepander, men de lkanjo være bbehandlet vidt forskellit også ud over olieskift smiley

• #36   29. sep 2014 Det var dog utroligt!

Skal vi ikke blive enige om at det er BEDRE for en motor at få skiftet olie hyppigst muligt, dvs selvf er det bedre at få skiftet olien inden vinterhi fremfor at vente på serviceintervallet.

Men brækker motoren sig hvis man ikke gør det ? nej selvf gør den ikke det, altså ikke lige med det samme, men over 20-30 år så har det da noget at sige !

• #37   29. sep 2014 Man skal godt nok else sin MC for at køre på den i 20-30 år ...

• #38   29. sep 2014 Skulle måske lige bemærke, at de to panner er taget af motorer for over 25 år siden, da min Kawa 750 Twin i dag har gået 350.000 km, siden jeg købte den som ny i 1976 smiley

• #39   29. sep 2014 Skift inden vinterhi, så er der bare at dreje nøglen og trille når det bliver forår smiley

Kommentér på:
Olieskift før eller efter sæsonen ?

Annonce