bedste nybegynder mc 25år bedste nybegynder mc 25år
halløjsa, har besluttet mig for at købe en mc her i vinter mdr da det er der de er billigst, selvom jeg først erhverver mig pappet til maj næste år (der fylder jeg 25).
jeg er ikke uerfaren på 2 hjul har kørt en del cross og kørte en del rundt på en lille 400 ccm honda for nogle år tilbage da jeg var ung og dum men vil gerne have en sports model der er behagelig og nem at køre på.
har kigget på brugte mc i prisklassen 25000- 40000
er brændt lidt varm på suzuki GSXR 600 fra slut 90'erne
hvordan ville den fungere som nybegynder cykel?
har i evt. andre forslag til cykler i samme stil udseendes mæssigt.
pfh tak for svar.
mar 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 108
Bare kør rundt på dem og væn dig til cyklen før du giver den alt hvad den kan
jul 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 2
men har læst mig frem til at nogle kræver mere køre erfaring da de kan være "livlige" at køre på.
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 37 Svar: 1.236
MEN, jeg ville ikke personligt råde en nybegynder til at starte på en 600cc sportscykel af følgende grunde:
1) En 4-cylinder sportscykel er utrolig kraftig og yder mest ved utroligt høje omdrejninger. En 2-cylinderet motor f.eks har en mere linear fordelelse hvilket betyder at du får den samme respons ved 3500 omdrejninger som ved 8000 omdrejninger. En 4-cyl føles måske lidt drøj ved lave omdrejninger men er utroligt kraftig ved høje omdrejninger. Den har de det man på engelsk kalder et "Peaky powerband" hvilket betyder at den måde motoren reagere ved forskellige mængder gas er meget forskellig.
2) Gas responsen er meget "twitchy" pga. design. En sportscykel tager omdrejninger og reagere på gas-input utroligt hurtigt. Hvis du f.eks køre over et bump og kommer til at bevæge hånden og give gas kan du få en meget kraftig respons fra cyklen, eller hvis du bruger for meget gas ved nedgearing og giver slip fra koplingen kan du få udskridning eller endda ligge på baghjul midt i trafikken.
3) Affjedrings geomatrien er extrem. Når man er på bane er det meningen at man vælger en linje og så bliver i den. En sportscykel er designet til dette og når man har valgt en linje så kører den nærmest som på skinner. De er alså ikke glad for at skifte retning midt i et sving. Hvilket kan betyde at det er svært at styre udenom f.eks jord, grus eller olie som man ikke lige havde set på vejen før man begyndte at taget svinget.
4) Bremserne er utroligt stærke, man kan nemt komme til at blokere hjulet eller i extreme tilfælde endda flippe cyklen forover.
Alt dette gør at det ikke er den bedste idé for en nybegynder som ikke helt har styr på hvad han laver, at starte på sådan en cykel og selv en gammel sportscykel er også designet på denne måde.
Men altså, om lidt vil der komme nogen og sige at det er en fin idé og sådan er vi jo så forskellige. I sidste ende er det op til dig
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 37 Svar: 1.236
I øvrigt er chancen for at du taber din første cykel også ret høj, så er det trælst at haven cykel med en masse dyre kåber.
aug 2009
Følger: 6 Følgere: 20 Emner: 49 Svar: 610
Hvis jeg på nogen måde skulle have gjort mit første valg om, hvilket jeg ikke er sikker på jeg ville, ja så skulle det være for at købe en 750`er istedet og det skulle alene være for at kunne cruise ved 120-130 stykker på motorvejen med 5-6000 omdrejninger istedet for 6-7000 omdrejninger og dermed slipper for en smule vibrationer - Men igen, jeg havde nu nok alligevel endt med en 6 serie igen, da cyklen lige er det mere sporty i sin størrelse og handling.
Men iøvrigt kan jeg rigtig godt anbefale dig en Kawa i 636`er serien - Prøv at læse anmeldelserne af dem, de første kom i 2002. Man skulle ikke tro det, men de ekstra kubik og den opsætning cyklen har, gør at den BESTEMT er en fuldblods sports Mc, men også det bedre til bare at ligge og cruise på!
Jeg lærte at køre Mc på en Honda CBF 600 fra 2010 og jeg vil alle dage vælge min Kawa til at ligge og køre langt på, frem for CBF`en, hvilket egentligt overraskede mig selv meget, for jeg havde troet at den oprette stilling på CBF`en ville gøre at den var mere behagelig, men tværtimod. For det første er der ingen windshield på sådan en, så som fører tager du af for alt vinden med din overkrop - På Kawa`en har du netop et windshield du kan lægge dig ned bag. Ydermere er placeringen af tanken på Kawa`en perfekt, ihvertfald for mig og jeg er meget gennemsnitlig i højden med mine 178, for rykker jeg mig helt frem, så sidder jeg meget oprejst, perfekt til mere Urban kørsel og med røven helt tilbage i sædet, ja så ligger jeg som jeg skal på en Sports Mc.
Ja, det var så lige en salgs tale, men det var egentligt ligeså meget for at sige, at lad være at lade dig skræmme af cyklen fordi det er en sports Mc, de fåes også, som f.eks. med Kawa`en her, så det er mere all round - Du skal dog derimod lade være at hoppe op på ryggen af en Sports Mc, hvis du ikke har selv disciplinen til at styre højre hånd.....!!!
aug 2011
Følger: 9 Følgere: 101 MC-er: 2 Emner: 111 Svar: 3.689
Overvejet en GSR 600?
Det er samme motor som en gsxr 600 fra 2004. den er droslet lidt om så den har 98 hk, men de lægger længere nede i omdrejningerne så de er mere brugbare i gade billedet.
Den har indsprøjtning, og god vindbeskyttelse pga. den brede tank og så kan du købe et vindskjold foran til den.
de skulle kunne lægge i ca. 40k her i vintermdr for en 2006 årgang med 20.000-30.000 på tælleren.
og så ser de pisse godt ud
mar 2007
Følger: 4 Følgere: 4 MC-er: 3 Emner: 12 Svar: 36
Tror med din bagrund fra cross, at du ville blive ked af en 600ccm lynhurtigt, bare min vurdering..
sep 2014
Følger: 19 Følgere: 17 MC-er: 3 Emner: 11 Svar: 72
Jeg startede med min Honda CBR 600 f3, og har ikke fortrudt en dag siden! har de samme specs som en Gsxr, og så er synes jeg personligt at holdbarhed, finish og især kørestillingen er bedre på CBR'en.
men husk at have forsikringen med i budgettet
mar 2007
Følger: 4 Følgere: 4 MC-er: 3 Emner: 12 Svar: 36
jan 2014
Følger: 9 Følgere: 7 MC-er: 1 Emner: 19 Svar: 145
aug 2009
Følger: 6 Følgere: 20 Emner: 49 Svar: 610
jul 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 2
Er ikke så nervøs for at jeg ikke ville kunne styre højre hånd da fart sådan set ikke rigtig siger mig det store mere, blev far og så stoppede det sådan set, og jeg var ellers godt klar over hvad højre fod skulle bruges til inden det. Ved ikke om farten vil blive lige så nem at holde på en mc men med et billede af knægten på styret vil det sikkert blive en del nemmere.
vil lige prøve at kigge lidt efter nogle af de bud i har givet, havde godt fået afvide et en 600 ccm (alt efter hvilken) kunne blive lidt sløv at køre på, ikke accelerations mæssigt men de nødvendige omdr ved motorvejs kørsel. men når det er sagt skal forsikringsselvskabet også have lidt medbestemmelse i ccm og hk.
okt 2004
Følger: 28 Følgere: 36 MC-er: 6 Emner: 394 Svar: 7.562
http://www.motorcykelgalleri.dk/marked/mc/141922-suzuki-tl1000s
bedste nybegynder mc 25år