1.278 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 13 Svar

bedste nybegynder mc 25år bedste nybegynder mc 25år

halløjsa, har besluttet mig for at købe en mc her i vinter mdr da det er der de er billigst, selvom jeg først erhverver mig pappet til maj næste år (der fylder jeg 25).

jeg er ikke uerfaren på 2 hjul har kørt en del cross og kørte en del rundt på en lille 400 ccm honda for nogle år tilbage da jeg var ung og dum smiley men vil gerne have en sports model der er behagelig og nem at køre på.

har kigget på brugte mc i prisklassen 25000- 40000

er brændt lidt varm på suzuki GSXR 600 fra slut 90'erne
hvordan ville den fungere som nybegynder cykel?

har i evt. andre forslag til cykler i samme stil udseendes mæssigt.
pfh tak for svar.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Der kommer ikke vand ud af vandhanen ved vasken. 2.000 kr.
  • Opsætning af hylder 900 kr.
  • hænge gardiner op 450 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 600 kr.
  • Afhentning af skrald 500 kr.
  • Rep. af kabelbrud på Alko robot der melder fejl CN010. Brud er fundet men forsøg selv fejler 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  bedste nybegynder mc 25år
  • Sigurd H
    Sigurd H Tilmeldt:
    mar 2014

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 108
    #1   7. nov 2014 alle cykler er fine til begyndere, men når du vælger sports modeller som start, skal du bare lade være med at vride håndtaget om i 1. gear, før du er helt tryk på dem (:
    Bare kør rundt på dem og væn dig til cyklen før du giver den alt hvad den kan

• #2   7. nov 2014 ja selvfølgelig smiley men tænker mere på hvor vidt de er nemme at styre med hensyn til vægtfordeling og hjulafstand, men ja som nybegynder er det nok ikke noget jeg vil ligge mærke til alligevel.
    men har læst mig frem til at nogle kræver mere køre erfaring da de kan være "livlige" at køre på.

• #3   7. nov 2014 Først og fremmest, så kan du starte på hvad du vil. Hvis du har forelsket dig i en GSXR 600 så er det jo nok svært at tale dig fra det. Mange mennesker har startet på sportscykler uden problemer.

MEN, jeg ville ikke personligt råde en nybegynder til at starte på en 600cc sportscykel af følgende grunde:

1) En 4-cylinder sportscykel er utrolig kraftig og yder mest ved utroligt høje omdrejninger. En 2-cylinderet motor f.eks har en mere linear fordelelse hvilket betyder at du får den samme respons ved 3500 omdrejninger som ved 8000 omdrejninger. En 4-cyl føles måske lidt drøj ved lave omdrejninger men er utroligt kraftig ved høje omdrejninger. Den har de det man på engelsk kalder et "Peaky powerband" hvilket betyder at den måde motoren reagere ved forskellige mængder gas er meget forskellig.

2) Gas responsen er meget "twitchy" pga. design. En sportscykel tager omdrejninger og reagere på gas-input utroligt hurtigt. Hvis du f.eks køre over et bump og kommer til at bevæge hånden og give gas kan du få en meget kraftig respons fra cyklen, eller hvis du bruger for meget gas ved nedgearing og giver slip fra koplingen kan du få udskridning eller endda ligge på baghjul midt i trafikken.

3) Affjedrings geomatrien er extrem. Når man er på bane er det meningen at man vælger en linje og så bliver i den. En sportscykel er designet til dette og når man har valgt en linje så kører den nærmest som på skinner. De er alså ikke glad for at skifte retning midt i et sving. Hvilket kan betyde at det er svært at styre udenom f.eks jord, grus eller olie som man ikke lige havde set på vejen før man begyndte at taget svinget.

4) Bremserne er utroligt stærke, man kan nemt komme til at blokere hjulet eller i extreme tilfælde endda flippe cyklen forover.

Alt dette gør at det ikke er den bedste idé for en nybegynder som ikke helt har styr på hvad han laver, at starte på sådan en cykel og selv en gammel sportscykel er også designet på denne måde.

Men altså, om lidt vil der komme nogen og sige at det er en fin idé og sådan er vi jo så forskellige. I sidste ende er det op til dig smiley

• #4   7. nov 2014 Glemte lige at tilføje: Det handler selvfølgelig også om selvkontrol, men husk på at det ligeså ofte er andre trafikanter som er skyld i en ulykke. Vi ved jo alle at billisterne ikke er gode til at tage hensyn og ofte overser os motorcyklister. Derfor er det godt at have en cykel som er mere tilgivende end en sportscykel som begynder.

I øvrigt er chancen for at du taber din første cykel også ret høj, så er det trælst at haven cykel med en masse dyre kåber.

• #5   7. nov 2014 Hmm, jeg kan sige så meget at, jeg er 32 og fik pappet til Mc nu her i starten af oktober og jeg havde inden da købt mig en Kawasaki Ninja zx6r 636, altså den lidt kraftigere 6`er model og jeg har på ingen måde fortrudt. Jeg havde ikke den store erfaring på Mc`er, til gengæld har jeg haft et par Supra`er, så fart, nedsat reaktionstid mv. er ikke nyt for mig.

Hvis jeg på nogen måde skulle have gjort mit første valg om, hvilket jeg ikke er sikker på jeg ville, ja så skulle det være for at købe en 750`er istedet og det skulle alene være for at kunne cruise ved 120-130 stykker på motorvejen med 5-6000 omdrejninger istedet for 6-7000 omdrejninger og dermed slipper for en smule vibrationer - Men igen, jeg havde nu nok alligevel endt med en 6 serie igen, da cyklen lige er det mere sporty i sin størrelse og handling.

Men iøvrigt kan jeg rigtig godt anbefale dig en Kawa i 636`er serien - Prøv at læse anmeldelserne af dem, de første kom i 2002. Man skulle ikke tro det, men de ekstra kubik og den opsætning cyklen har, gør at den BESTEMT er en fuldblods sports Mc, men også det bedre til bare at ligge og cruise på!

Jeg lærte at køre Mc på en Honda CBF 600 fra 2010 og jeg vil alle dage vælge min Kawa til at ligge og køre langt på, frem for CBF`en, hvilket egentligt overraskede mig selv meget, for jeg havde troet at den oprette stilling på CBF`en ville gøre at den var mere behagelig, men tværtimod. For det første er der ingen windshield på sådan en, så som fører tager du af for alt vinden med din overkrop - På Kawa`en har du netop et windshield du kan lægge dig ned bag. Ydermere er placeringen af tanken på Kawa`en perfekt, ihvertfald for mig og jeg er meget gennemsnitlig i højden med mine 178, for rykker jeg mig helt frem, så sidder jeg meget oprejst, perfekt til mere Urban kørsel og med røven helt tilbage i sædet, ja så ligger jeg som jeg skal på en Sports Mc.

Ja, det var så lige en salgs tale, men det var egentligt ligeså meget for at sige, at lad være at lade dig skræmme af cyklen fordi det er en sports Mc, de fåes også, som f.eks. med Kawa`en her, så det er mere all round - Du skal dog derimod lade være at hoppe op på ryggen af en Sports Mc, hvis du ikke har selv disciplinen til at styre højre hånd.....!!!

• #6   7. nov 2014 kawa 636 til max 40.000? bliver svært at finde... cbr er også ret pricy

Overvejet en GSR 600?

Det er samme motor som en gsxr 600 fra 2004. den er droslet lidt om så den har 98 hk, men de lægger længere nede i omdrejningerne så de er mere brugbare i gade billedet.

Den har indsprøjtning, og god vindbeskyttelse pga. den brede tank og så kan du købe et vindskjold foran til den.

de skulle kunne lægge i ca. 40k her i vintermdr for en 2006 årgang med 20.000-30.000 på tælleren.

og så ser de pisse godt ud smiley

• #7   7. nov 2014 til 30-40000 ville jeg klart anbefale gsxr 750 fra slut 90, i stedet for 600ccm, og så lige brug en uges tid eller to til at vende dig til den, husk på den kan jo også køre langsomt, og alt sikkerhed sidder mellem ørene

Tror med din bagrund fra cross, at du ville blive ked af en 600ccm lynhurtigt, bare min vurdering..

• #8   7. nov 2014 Synes også Kawa 636 virker som pebret bud i forhold til budgettet?

Jeg startede med min Honda CBR 600 f3, og har ikke fortrudt en dag siden! har de samme specs som en Gsxr, og så er synes jeg personligt at holdbarhed, finish og især kørestillingen er bedre på CBR'en.

men husk at have forsikringen med i budgettet smiley

• #9   7. nov 2014 Og det der bliver skrevet med at den ikke kan skifte retning er noget fordrukkent sludre, og du har også masser af føling med bremser og affjedring, mange andre cykler føles som at køre rundt i en hoppeborg i forhold til, så lad dig ikke skræmme af det, det bare at komme igang

• #10   7. nov 2014 Yamaha r6 meget god begynder cykel. Det startede jeg på og har aldrig fortrudt bare pas på så er alle cykler gode til begynder selvkontrol så skal det nok gå smiley

• #11   7. nov 2014 jeg gav 43500 for min 636`er for godt 2 mdr. siden, sælger startede på 55.000 hvilket egentlig havde været en fair pris, hvis det var Højsæson - Og ja, jeg mener selv jeg gjorde en rigtig fin handel for en 2002, 636`er med fuld service bog, 20k på klokken etc. Men det kan lade sig gøre at komme tæt på de 40 hvis man er heldig! smiley

• #12   8. nov 2014 tak for alle de fine svar.
    Er ikke så nervøs for at jeg ikke ville kunne styre højre hånd da fart sådan set ikke rigtig siger mig det store mere, blev far og så stoppede det sådan set, og jeg var ellers godt klar over hvad højre fod skulle bruges til inden det. Ved ikke om farten vil blive lige så nem at holde på en mc men med et billede af knægten på styret vil det sikkert blive en del nemmere.

vil lige prøve at kigge lidt efter nogle af de bud i har givet, havde godt fået afvide et en 600 ccm (alt efter hvilken) kunne blive lidt sløv at køre på, ikke accelerations mæssigt men de nødvendige omdr ved motorvejs kørsel. men når det er sagt skal forsikringsselvskabet også have lidt medbestemmelse i ccm og hk. smiley

• #13   9. nov 2014 Perfekt begyndermaskine smiley

http://www.motorcykelgalleri.dk/marked/mc/141922-suzuki-tl1000s

Kommentér på:
bedste nybegynder mc 25år

Annonce