3.401 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
43 Svar
Hvad synes i om de her autoværn? Hvad synes i om de her autoværn?
Vejdirektoratet er begyndt at sætte det her op. Jeg synes de ser ret uhyggelige ud, men Vejdirektoratet støttet af FDM(!), siger der ikke er nogen rapporter om at de er farlige. Det er nu ikke rigtigt, de findes. At tro de ikke er farlige, må også skyldes en total mangel på fantasi. Er der nogen der har haft nærkontakt med dem og overlevede til at fortælle om det?
0 synes godt om
aug 2011
Følger: 17 Følgere: 24 MC-er: 5 Emner: 53 Svar: 1.484
aug 2012
Følger: 8 Følgere: 8 Emner: 7 Svar: 105
Ved de er alle steder i Sverige ..
aug 2014
Følger: 10 Følgere: 16 MC-er: 1 Emner: 9 Svar: 94
mar 2013
Følger: 5 Følgere: 12 MC-er: 1 Emner: 50 Svar: 509
Wire rope barrier
Figure 23 shows the kinematics for an upright rider
on a motorcycle impacting a wire rope barrier. The
calculated injuries from the simulations suggest that
serious injury would result regardless of speed and
impact angle.
In all simulations the motorcycle slides along the
wires until it hits a post, squeezing and trapping the
rider’s leg against the wires as it does so. The post
contact causes the motorcycle’s front wheel to snag
lifting the front of the motorcycle up and throwing
the rider’s torso and head forward. Because the
rider’s leg is trapped between the motorcycle and
the wire ropes and the foot snags in the ropes, the
head and torso slap into the front of the rising
motorcycle. Eventually the leg becomes free as the
motorcycle rotates and the rider is then catapulted
over the barrier. This is a different result to the
concrete barrier where the rider was thrown over
the barrier with relatively little snagging or
deceleration.
In both the 60 km/h and 80 km/h impact speeds at
an angle of 25º, the motorbike throws the rider into
the air with the rider hitting the ground head first.
Hence the high HIC.
One of the motorcycling community’s key concerns
with wire rope barriers was the possibility of a
rider’s limb(s) becoming caught in the barrier
during a collision. The simulations seem to indicate
that this snagging effect occurs for both the rider’s
leg nearest the barrier. However of greater concern
is the snagging of the motorcycle’s front wheel on
the barrier’s posts.
Concerns have been raised by the motorcycling
community about potential injuries resulting from
collisions between motorcycles and wire rope
barriers. To date little research has been undertaken
to confirm or deny any concerns.
The concrete barrier simulations seem to indicate
that a motorcyclist impacting such a barrier in an
upright position will sustain survivable injuries
because of low decelerations during impact.
However, the motorcyclist is exposed to
considerable risk when catapulted over the barrier
into the hazard being protected by the barrier,
particularly if it is a median barrier and there is
oncoming traffic on the other side.
Simulations of the wire rope barrier collisions
showed that regardless of angle or speed it is
unlikely that the motorcyclist will clear the barrier
very cleanly. In many cases the motorcyclist’s
extremities became caught between the wires. This
results in the rider being subjected to high
decelerations and possible high injury risk
secondary impacts into the road.
In all the simulated wire rope barrier collisions, the
wires guided the motorcycle into the posts leading
to heavy contact with the post. The motorcycle and
the rider were subjected to large decelerations
because of this snagging effect and hence elevating
the injury risk for the rider.
Men desvære kun på englisk...
feb 2013
Følger: 5 Følgere: 31 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 2.035
De er ikke sat så hodt fast i jorden så de pinde der bliver revet op når man kører ind i dem.
ideen er så at wiren forbliver intakt og bremser køretøjet.
er man til gengæld ikke inde inet karosseri så minder det mig om et "mature content" uheld jeg engang så hvor en motorcyklist stikker skulderen ind i et gelænder han kommer for tæt på.
massakre
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 38 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.025
nov 2008
Følger: 17 Følgere: 86 MC-er: 11 Emner: 165 Svar: 4.118
Uagtet fart og genstand vil to faste legemer give anledning til problemer, når de mødes på en ikke hensigtsmæssig måde.
sep 2011
Følger: 11 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 30 Svar: 850
Jeg har kontaktet MCTC, men ikke hørt noget endnu, og når jeg får samlet lidt materiale kontakter jeg også Vejdirektoratet. Jeg har skrevet på deres mail, vd@vd.dk og sagt min høflige mening om det, for undskyldningen er jo altid at "Det vidste vi ikke", eller "Ingen har jo klaget". Jeg kan desværre ikke vise billeder i et svar, men på Autostrada A1 fra Rom til Sicilien, og nogle steder i Tyskland bruger man en høj betonmur. Den løsning er langt bedre for både biler og motorcykler.
sep 2015
Følger: 3 Følgere: 1 Svar: 22
Det er da nogen skræmmende bander! ... Og skræmmende læsning Pdf'en som tim linkede til Tim...
Man skulle næsten tro at de ville af med flest mulige af os ...
Meld endelig tilbage når du hører noget! ..
Mvh Michael
sep 2011
Indtil jeg ved lidt mere, kan jeg da kun opfordre til at sende Vejdirektoratet en mail : vd@vd.dk
sep 2015
Følger: 3 Følgere: 1 Svar: 22
Eller at de ikke kender til de instrituter der foretager disse undersøgelser, det er rent ud sagt forkasteligt ...
\Michael
okt 2014
Følger: 1 Svar: 23
Men man slipper for idioter i modsatte vejbane med mobiler, sprut i blodet, der synes det fedt lige at svinge over i modsatte vejbane.
aug 2007
Følger: 8 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 21 Svar: 918
Så længe vi ikke har en interesse organisation til at tale for os, er det svært at blive hørt.
jan 2009
Følgere: 7 MC-er: 5 Emner: 5 Svar: 445
dec 2003
Følger: 5 Følgere: 5 MC-er: 4 Emner: 53 Svar: 347
aug 2011
Følger: 6 Følgere: 10 MC-er: 5 Emner: 12 Svar: 1.322
aug 2011
Mon ikke det primært er en økonomisk afvejning? Og udfra det synspunkt, får man helt sikkert en større strækning med trafik adskillelse med wire end med plade autoværn. Hvilket i virkeligheden ikke er så meget bedre, hvis det heller ikke er udstyret med afskærmning til jorden.
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 38 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.025
sep 2011
aug 2011
jul 2007
Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 102 Svar: 334
aug 2011
sep 2011
aug 2011
sep 2011
Kære Peter Krogsten
Tak for din mail af 1. oktober 2015 og for interessen for sikkerhed for motorcyklister.
Vejdirektoratet har som led i et forsøg med midterautoværn opstillet kabelautoværn på en 10 km lang delstrækning af den nye motortrafikvej mellem Holbæk og Vig. Tilsvarende er der opstillet et stålautoværn på vejens øvrige 10 km. Formålet med midterautoværnene er at forhindre frontale kollisioner, der er skyld i næsten en fjerdel af alle dødsfald i trafikken. Vi ved fra bl.a. Sverige, at der er særdeles positive erfaringer med at anvende kabelautoværn som midterautoværn.
Motortrafikvejen mellem Holbæk og Vig er, som du sikkert er bekendt med, med skiftevis 1 og 2 spor i hver retning, og uden skarpe kurver. Stolperne, der bærer kablerne af et eftergivende materiale, som betyder en blødere opbremsning for biler og motorcykler, der er så uheldige at komme ud af kurs og ramme autoværnet.
Midterautoværnet er som nævnt opstillet som led i et forsøg, der skal evalueres efter en årrække. I forbindelse med evalueringen vil vi have stor fokus på de to typer autoværns virkning i forbindelse med påkørsler, herunder eventuelle uheld med motorcykler.
aug 2011
Er du stor nok (stat eller bilfabrik) så snyder du først og bagefter får du ændret spillereglerne, så de passer ind i dit kram, da det så er for dyrt at ændre!
Derfor er det nemmest blot at læne sig tilbage og nyde turen, og så engang imellem sende dem en lille stikpille. For det vil aldrig blive mere eller for den sags skyld, gøre en forskel.....
dec 2004
Følger: 2 Følgere: 23 MC-er: 1 Emner: 9 Svar: 785
De ved en masse om biler og tror at en mc blot er en 2 hjulet bil uden døre.
sep 2011
Jeg havde forventet et svar som dette fra Vejdirektoratet, men det skuffer mig en del at en stor og gammel MC organisation som MC Touring Club overhovedet ikke reagerer på henvendelser. Netop deres medlemmer, touringkørerne, er forsøgskaniner på strækningen, der med stor sandsynligvis udvides.
Og hvorfor foranstalte forsøg på uskyldige trafikanter, når der foreligger flere undersøgelser der viser de er livsfarlige. En af dem skriver i konklusionen : "Figure 23 shows the kinematics for an upright rider of a motorcycle impacting a wire rope barrier. The calculated injuries from the simulations suggest that serious injury would result regardless of speed and impact angle."
Det sætter man op i Danmark i trafiksikkerhedens navn, og vil så vente en årrække for at se hvor mange der kommer til skade.
aug 2011
Følger: 50 Følgere: 84 MC-er: 3 Emner: 44 Svar: 1.419
Har endnu ikke kørt det stykke uden markant sidevind/vindstød...
Hold os endelig opdateret.
sep 2011
Nedenfor r en tabel der viser de påvirkninger en motorcyklist udsættes for ved at ramme henholdsvis en betonbarriere og et kabelautoværn. Husk lige at på australsk er et komma en tusind-separator. 3,478 betyder altså 3478.
Man dør af at ramme et kabelautoværn.
nov 2008
aug 2011
sep 2011
nov 2008
Flot arbejde - man må respektere det flotte stykke benarbejde du lægger i det!
sep 2011
Hej Peter
Begrundelsen for, at vi i Danmark overvejende anvender stålautoværn er den, at vi ønsker autoværnet så blødt og eftergiveligt som muligt, inden for den plads der er til rådighed. Et betonautoværn giver sig ikke, og vil derfor være farligere at påkøre end et stålautoværn hhv. et kabelautoværn, som giver sig lidt ved påkørsel. Og så er betonautoværnet, vist som vist på dit billede, også højere end stålautoværn, hvilket kan begrænse oversigten i kurver fx hvis der ligger noget på vejbanen længere fremme.
Det er samtidig korrekt, at vi anvender betonværn på visse motorvejsstrækninger i hovedstadsområdet og i forbindelse med nogle vejarbejder. Ved vejarbejder opsættes disse betonautoværk ikke af hensyn til bilisterne, men for at beskytte dem, der arbejder ved vejen.
Her er FDM's svar, det er helt umuligt. Han er blevet så sur at vi bare kan køre på nogle andre veje, hvilket man vist ikke kan på den strækning. FDM - vejbrugernes repræsentant - ser sig som forsvarer af myndighedernes tåbeligheder. Her er guldkornene:
#17Kære Peter Krogsted (og andre) Som tidligere nævnt bekymrer FDM sig naturligvis om sikkerheden for motorcyklister. Samtidig bekymrer vi os også om sikkerheden for andre trafikanttyper. FDM som organisation kan derfor ikke udelukkende forholde sig til, hvad der måtte være den sikreste løsning for fx motorcykler, men forholder sig også til sikkerheden for andre. Der er blevet linket til et par undersøgelser, der omtaler, at der under visse omstændigheder kan være en risiko for motorcyklister ved kabelautoværn. Der findes undersøgelser, der viser det modsatte. FDM er stadig af den opfattelse, at der ikke er evidens for, at kabelautoværn skulle udgøre en markant sikkerhedsrisiko for motorcyklister eller andre. Det skal i den sammenhæng understreges, at strækning op imod Sjællands Odde netop er en forsøgsstrækning. Strækningen skal således hjælpe med til at samle erfaringer på dette område. Når forsøget er slut, må der foretages en evaluering af resultaterne. FDM er hverken for eller imod kabelautoværn og ser ingen grund til at det igangværende forsøg skal stoppes. Hvis man som motorcyklist føler sig utryg ved at køre på strækninger med kabelautoværn, vil vi anbefale, at man kører ad en anden rute. Med venlig hilsen Torben Lund Kudsk Afd. chef, Økonomisk Politisk Sekretariat, FDM
FDM har slettet mit sobre svar, hvor jeg tilbageviser hans påstande. Desværre har jeg ikke en kopi, for jeg troede ikke FDM ville synke så dybt. Jeg tænkte først på at melde mig ud, men så kom jeg til at tænke på at man aldrig skal true med at melde sig ud, man skal true med at blive.
Tak for roserne
aug 2011
Derudover kan man sætte spørgsmålstegn ved om en transit rute til et færgeleje er repræsentativ for en dansk landevej?
Huskede han at vedhæfte de undersøgelser han henviser til?
Flot arbejde, jeg har haft gang i en lignende sag med Viborg kommune ang vej vedligehold, men må indrømme at de indtil videre er foran i udmattelseskampen.....
apr 2013
Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 361
aug 2011
sep 2011
Det interessante her er at FDM utilsigtet kommer til at afsløre, at der er undersøgelser på området, og at de har kendskab til dem. De hævde det modsatte i begyndelsen, og der er så første revne i panseret.
FDM siger også, helt åbent, at der er tale om et forsøg, og at deri derfor foretager trafikforsøg med levende mennesker, dig og mig, som forsøgspersoner. FDM synes det ville være synd at stoppe forsøgene, lidt retorisk venter man på den første der får brækket ryggen ved mødet med opstanderen.
FDM fortæller ikke hvilke undersøgelser de henviser til, men de har nok de samme som jeg har. De slettede mit sidste svar, hvilket ikke får dem til at se godt ud, og de vil jo nok ikke fortælle hvilken undersøgelse og hvilken side de bygger deres påstand på. Heldigvis er ham der svarer på brevene jo bare en ligegyldig afdelingschef, og tegner ikke FDM. I sidste ende er han ansat af medlemmerne.
MCTC rørte lidt på sig for nogle uger siden, efter FEMA havde pirket lidt til dem, og beklageligvis er DMC, Danske Motorcyklisters Råd åbenbart afgået ved døden. Ingen reaktion overhovedet. De svenske motorcyklisters forening er derimod særdeles aktive, og de har rigtig meget på deres hjemmeside om det.
Som ved Henrik O benytter man bevidst en udmattelsestaktik. Det lykkes af og til for folk orker det ikke, men de har mødt den forkerte her. Jeg orker det, og jeg ville få det meget dårligt, hvis jeg en dag læser om en, der er kommet til skade der.
sep 2011
http://www.fdm.dk/debat/nye-autovaern-livsfarlige-mcister#comment-form
FDM skriver at det er et forsøg, og at det skal have lov til at fortsætte og derefter evalueres. Det betyder vel egentlig at man sidder og venter på, at der er en der rammer dem og bliver slået ihjel eller kommer alvorligt til skade.
Vejdirektoratet udfører mange forsøg direkte i trafikken, men mig bekendt ikke andre, hvor man venter på at nogen kommer til skade. I Sundhedsvæsenet udføres der også forsøg, hvor patienter og personale deltager, men med det indgående kendskab jeg har til det, informeres forsøgspersonerne inden og man konfererer det med blandt andet Etisk Råd. Blindforsøg, eller dobbelt blindforsøg kræver dels en rigtig god sag, dels godkendelse på mange planer, det er heldigvis rigtigt svært at få lov til.
I det her tilfælde, hvor Vejdirektoratet, med FDM's accept, udfører forsøg, der kan have stor negativ indflydelse på de ufrivillige forsøgspersoners liv og førlighed, er der par spørgsmål der trænger sig på: Er andre områder, hvor FDM vil støtte den slags forsøg? Er forsøg med menneskers liv som indsats accepteret af en højere instans end et direktorat? Siger Etisk Råd det er OK at benytte uskyldige trafikanter som test-dummies ? Det pågældende forsøg er jo af en lidt anden karakter end igen-igen at male pile på motorvejen.
Jeg har søgt, og fundet, flere rapporter om farligheden af kabel autoværn og faste opstandere nær vejene. Alle de jeg har fundet, konkluderer at man næsten ikke kan gøre noget værre. Jeg vil blive særdeles glad for et link til de undersøgelser FDM åbenbart har, der viser det modsatte.
Og vær nu så meget mandfolk at du ikke sletter det her.
apr 2009
Følgere: 1 MC-er: 1 Svar: 164
sep 2011
apr 2009
Følgere: 1 MC-er: 1 Svar: 164
Hvad synes i om de her autoværn?