{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.719 visninger | Oprettet:

Morten B
Morten B
Tilmeldt:
8. okt 2015
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3

Drosling af motorcykel med 96hk+ {{forumTopicSubject}}

Hej derude!
Jeg har netop fået mit motorcykelkørekort kategori A2, dvs max 48hk og er på udkig efter en MC. Jeg har dog et rimelig væsentligt spørgsmål angående neddrosling af motorcykler. Jeg har nemlig hørt og læst visse steder, at det ikke er muligt LOVLIGT at neddrosle en MC med mere end 96hk (det dobbelte af de 48). Jeg har imidlertid hørt andre sige, at det er ligegyldigt og at alle motorcykler kan neddrosles lovligt. Er der nogle kloge hoveder der har styr på de specifikke regler med hensyn til dette? De fleste motorcykler jeg har kigget på overstiger nemlig de 96hk desværre smiley

I tilfælde af at det er "ulovligt" at neddrosle en cykel med mere end 96hk, er jeg også interesseret i at vide hvad konsekvenserne er for at neddrosle maskinen alligevel, og køre på den.

På forhånd tak

Mvh Morten


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Drosling af motorcykel med 96hk+
  • #1   8. okt 2015 Nej det er ikke ulovligt at neddrosle en cykel - men det er selvfølgelig ulovligt for en med et A2 kørebevis at føre en motorcykel der har mere end 96 heste fra fabrikken, selvom den skulle være droslet til 48hk.
    Søg i forummet omkring konsekvensen. Det har været debatteret rigtig mange gange herinde, du får næste mere ud af at læse det igennem.


  • #2   8. okt 2015 ifl de nye regler må du ikke neddrosle fra mere end de 96hk,
    det måtte man ifølge de gamle (34hk kortet).

    konsekvensen kommer nok an på betjentens humør og om der står noget om org effekt på reg attesten.
    du kan ende med at få en bøde for at køre på en for stor mc/ uden kørekort til den pågældende kategori,
    dette kan koste op mod 7000 første gang det er dog en individuel vurdering fra sag til sag (nogle slipper med 2500)


  • #3   8. okt 2015 ja okey det er self ikke ulovligt så længe det er med tuv
    men det gør den ikke lovlig at køre på med A2


  • Morten B
    Morten B Tilmeldt:
    okt 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #4   8. okt 2015 Okay, det er sgu irriterende. Men tak for svarene smiley

  • #5   8. okt 2015 Det er træls når der nu er nogen med 98 hk man gerne vil have, og jeg forstår heller ikke hensigten med den regel, når de er droslet til 48 hk er de jo ens, men der må være en meget klog embedsmand som ved hvorfor.
    Man burde kunne begrænse fra alle effekter, om det så er de 220 hk de seneste nye har, det giver ingen mening!!!


  • #6   8. okt 2015 Det er ikke ulovligt at neddrosle en Hayabusa til 35kW - det er bare stadig ulovligt at køre på den med et A2 kørekort.

    Kørekort til kategori A2 (mellemstor motorcykel) giver ret til at føre:
    1) Tohjulet motorcykel med eller uden sidevogn med en maksimal motoreffekt på 35 kW og et forhold mellem motoreffekt og køreklar vægt på højst 0,2 kW/kg og ikke afledt af motorcykler med mere end den dobbelte maksimale motoreffekt.
    - Bekendtgørelse om kørekort


  • Morten B
    Morten B Tilmeldt:
    okt 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #7   8. okt 2015 Men tænker på, hvis man nu bliver stoppet på en 100hk motorcykel der er droslet til 48hk. Hvordan kan man så se at den før neddroslingen havde 100hk? Fremgår det af synsattesten eller?

  • #8   9. okt 2015 effekten er på nyere cykler skrevet på regattesten
    men ellers på type godkendelsen


  • #9   9. okt 2015 Den gang jeg kun havde A2 kørekort var det ikke noget de gik så meget op i. Blev stoppet et par gange hvor der ikke blev spurgt ind til at cyklen var lidt stor til et A2 kørekort, og de enkelte gange hvor der blev spurgt ind til det, var det nok at jeg sagde at den var droslet.

  • Morten B
    Morten B Tilmeldt:
    okt 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #10   9. okt 2015 Okay smiley Vil I mene at man godt kan "tage chancen". For jeg snakkede med en motorcykelforhandler om det også, og hans svar da jeg spurgte om jeg så ikke kan drosle eksempelvis en CBR 600 var "Det finder vi ud af, det er ikke det store problem"

  • #11   9. okt 2015 Selvfølgelig er det ikke det store problem smiley han får solgt sin cykel, og det er dig der står med håret i postkassen hvis der sker noget.

  • #12   9. okt 2015 Og husk lige det med forsikringen .... Den vil nok ikke dække hvis knallerten ikke er lovlig !! smiley

  • #13   9. okt 2015 #12 ansvar vil jo dække medmindre han laver noget åndssvagt ala 150 i tæt bebygget zone

  • #14   9. okt 2015 Ja, men har han råd til at bygge sin egen op igen... evt med brækkede arme smiley

Kommentér på:
Drosling af motorcykel med 96hk+

Annonce