{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.490 visninger | Oprettet:

Batteri - vedligeholdesfrit {{forumTopicSubject}}

Har lige hentet sådan et ( Jeps, fra Thansen!) og hældt den medfølgende syre på. Så langt så godt. Jeg har selvfølgeligt læst de vejledninger der var med, og der stod intet om at det skulle lades. Nu havde jeg bare set på you tube, at det skulle det, så jeg satte da lige laderen på. Men den sagde sørme at det var fuldt opladet, så det er da også fint nok smiley Og der er det strøm der skal være når jeg måler, nu gider jeg ikke sætte det på før i morgen, men satser da på at den så springer i gang smiley Men så er det jeg bliver i tvivl, kan man overhovedet lade på sådan et batteri, f.eks med en "klog" lader om vinteren, eller??? Og ja, jeg fatter hat af strøm på sådan noget smiley smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lamper 900 kr.
  • Cover holes in walls and ceiling 1.000 kr.
  • Hoved og terasse dør lukker ikke ordentligt 1.300 kr.
  • Lavet et makeup bord 750 kr.
  • Ophæng af TV og ophæng af lamper 1.485 kr.
  • Fixe opvaskemaskine der lækker vand 1.090 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Batteri - vedligeholdesfrit
  • #1   17. okt 2015 Hej Tom Sådan et batteri holder 60-65% af kapaciteten bare der hældes syre på. Man kan lade det langsomt men det er ikke en specielt god ide, idet batteriet ikke har en indbygget temperatur og dermed trykregulering.

• #2   17. okt 2015 hvordan lades det så op ? er en lader ikke at sammenligne med det en generator gør ?

• #3   17. okt 2015 batteriet indeholder bly Pb i ox trin 0 i overfladen af dette dannes Pb ox trin 2 og sammen giver disse to ioner en spænding.

• #4   17. okt 2015 DEN normale ladeprocedure tjener lige så meget til frigivelse af sulfateret bly.

• #5   17. okt 2015 er nødt til at have "forklaring for dummies" , (jeg har ikke forstand på det men forstår ikke hvordan en generatorladning er forskelig fra en ik-lader

• #6   17. okt 2015 Generatoren svarer til en boostlader, dvs den hiver bare spændingen op på 14,5v og giver al det strøm batteriet kan trække måske 20-30A, hvor en lader giver en bestemt strøm, 3-8A og spændingen bare stiger til batteriet er opladet. Boostladning er hårdt for batterier..

• #7   17. okt 2015 Køb en Ctek og tilslut denne, simpelthen.
    Lader alle typer batteri.... Ja
    Kan tilkobles i månedsvis....ja
    Billig.... afhænger af om man synes 550kr er dyrt for en Ctek MSX3,8

• #8   17. okt 2015 OK lad os så prøve: opladning handler om at men reverserer batteriets virkning. nOrmelt omsætter batterietbly til bly ioner og elektroner, der igen benyttes til strøm. Under opladninge er et lige omvendt. En intilligent lader lader langsommere end en traditionel lader eller generator og udvikler derfor mindre varme og mindre tryk, og det er noget batterier ikke kan tåle.

• #9   17. okt 2015 "4" er det ikke også det en intiligent lader gør også ? edit "8" så den er ikke så klog alligevel ? der findes ingen lader der gør det samme som en generator så ?

• #10   17. okt 2015 Der er lidt der giver menig for mig her, dog ikke lige #7! Jeg har de ladere jeg skal have, det var ikke det spørgsmålet gik på! Men måske skulle jeg pensle det mere ud smiley Når det nu hedder "vedligeholdelsesfrit" kan/skal/må man så lade på lortet??

• #11   17. okt 2015 #10 hvis du har hældt syre på er det ikke vedligeholdelsesfrit.. Vedligeholdesesfri er hvis du ikke har adgang til syren. Og ja du skal ikke lade det før brug, det gør motorcyklen når du kører på den, men det er bedre for batteriet at blive ladet med en blid lader i stedet

• #12   17. okt 2015 #8 Det jeg læser er, en #gammeldags" lader er bedre (hvis det skal lades, det har jeg stadigt mine tvivl om)??

• #13   17. okt 2015 #11 Jo, for nu er det lukket!! smiley

• #14   17. okt 2015 #13 ja med propper du kan tage af igen smiley

• #15   17. okt 2015 Nej Tom!

og Micheal.tjo egentlig fjerner vedligeholdelsedladeren også sulfater der dannes irreversibelt af syreresten og blyioner, Den intelligente lader smager på hvad batteriet kan give af strøm og tilfører så 10%. Den uintelligente fyrer bare sin faste Ampere 3,8 eller 4 af me konstant hastighed, men egentlig gør de det samme -propper elektroner i batteriet og omdanner blyioner til frit bly(der af syren oxideres tilblyion igen!)!

• #16   17. okt 2015 i min terminolgi er et vedligeholdelsesfrit batteri ,et der er lukket til syren ,og plomberet, det har intet med om det skal lades eller ikke .(tror jeg smiley

• #17   17. okt 2015 #14 Nej, når det først er lukket er det overstået, jeg er godt nok dum til 12v el, men så er jeg heller ikke dummere smiley
    #16 Det er jo så også min tanke, det undrer mig bare lidt at der intet står om hvordan man så lader det. For normalt er det jo beskrevet så selv de mest fattesvage har en chance smiley

• #18   17. okt 2015 Knud
    nu skriver du længere oppe at det ikke er en god ide at lade på et nyt batteri efter der er fyldt syre på , kan du så forklare hvorfor der i den medfølgende instruktion står at det bør lade 15-20 timer inden brug ??

• #19   17. okt 2015 #16 et vedligelses frit batteri kan godt være med propper. Dem sælger jeg mange af på mit arbejde til lastbiler og større varevogne. Normalt er et batteri på op til ca 80 procent af kapaciteten når det fyldes med syre ( kan måles ved belastning af batteriet ) og derfor anbefales det at oplade batteriet til fuld styrke med en lader inden det tages i brug for at forlænge levetiden. Dette anbefales af alle de leverandører vi handler med. Om det er det samme med gele batterier ved jeg ikke.

• #20   17. okt 2015 pas på BO: Jeg skriver at et vedligeholdelsesfritbatteri som det Tom nævner har et tørt blylegeme og man fylder så syre på fra afmålte patroner og lukker med eenvejspropper. Sådan et batteri vi ikke have behov for ekstra opladning. Lidt anderledes stiller det sig med et almindeligt batteri med tørt blylegeme, der opfyldes med en standardsyre, Sådan et batteri vil også som det sidste kunne afgive rimelige mængder strøm uden videre, men da det har faciliteter til at håndtere overskudsvarme og tryk kan man lige så godt give det noget ekstra kapacitet!

• #21   17. okt 2015 Vi prøver en gang til for prins Knud (ikke møntet på dig Knud J.) HVORDAN lader man sådan et satans batteri, eller gør man det bare ikke?? Nu er jeg da ved at blive så pisse træt af det at det bare ryger på, og hvis det så ikke virker ordenligt til foråret ryger det på lossepladsen smiley smiley

• #22   17. okt 2015 TOM:

Man lader det IKKE eller også lader man det meget langsomt med en "drip"-lader eller med serieforbundne pærer 2-3 x 5W

• #23   17. okt 2015 tom l, jeg skal ikke udtale mig om for og imod, men købte en gammel 600 Diversion sidste sæson, hvor batteriet hang lidt med klarinetten smiley Købte så i Thansen en flaske syre og fjernede så forsigtigt den forseglede strimmel med propperne ( havde tjekket der manglede syre i nogle af dem) , frisk syre op til max mærke og har ikke haft hverken starproblemer eller andet strømrelaterede problemer siden. PS, Gav det en opladning i ca 12 timer med en ganske alm bil lader ( 5-6) amp / uden propstrimmel på. smiley

• #24   17. okt 2015 Ruben:
    Det KAN lykkesmen kan IKKE anbefales:-)

• #25   17. okt 2015 Helt enig Knud, det var også et lucky shot..syre for en hund er billiger end nyt batteri til ca 5 af dem smiley Forresten kan det kun anbefales at når man bevæger sig ud i dette ( som jeg) er brug af gummi handsker og navnlig øjenværn et must have !

• #26   18. okt 2015 Et tør batteri der fyldes syre på.... Lad det op til 100% BUM
    Alle andre ville jeg også fyrer op under BUM
    Har desværre kun 5 års erfaring som mekaniker.
    Der hvor jeg blev udlært solgte vi ALDRIG et tør batteri med ny påfyldt syre uden at lade og så kontrolere bagefter.... vægtfylde på celler.
    Med alt andet end bly, jeg vil stadig lade.

• Ebbe T
    Ebbe T Tilmeldt:
    apr 2013

Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 358
    #28   18. okt 2015 Min erfaring gennem 30 år med biler og motorcykler er at de batterier som er blevet opladet inden de blev taget i brug har holdt meget bedre end de som bare har fået påfyldt syre og -hvis det gik højt- er blevet ladet kortvarigt i butikken inden afhentning.
    Jeg plejer at bruge opskriften fra min gamle Guzzi værkstedsmanual:

Hæld syre på, men sæt ikke propperne på, lad det stå og trække en halv times tid, lad med 1/10 C, dvs. 1,2 A til at 12Ah batteri til spændingen når 16 volt på et 12V batteri, fyld destilleret vand op til max mærket og sæt propper på.
    Først nu må batteriet bruges til at starte en motor.
    Det er min oplevelse at et batteri aldrig opnår større kapacitet i Ah end det havde første gang det blev brugt til at starte en motor.
    De 16V er kun til allerførste opladning.

Kommentér på:
Batteri - vedligeholdesfrit

Annonce