843 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 14 Svar

Forskel på racer og naked? Forskel på racer og naked?

Hey..

Jeg er bare lidt nysgerrig over hvor meget forskel der er at køre på en racer mc med kåbe og så en naked.

I mit tilfælde tænker jeg på når jeg bliver gammel nok at få fingerne i en z750/z1000 da jeg synes de er alt for fede. Men hvor ligger forskellene?

Jeg kører jo selv rundt på en "racer" mc, og på længere ture får jeg ondt i hænderne fordi de læner på håndtaget. Ved ikke om der sker det samme med en naked, da styret sidder anderledes jo.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Kløvning af brænde 1.500 kr.
  • Hækkeklip 300 kr.
  • Ordnet have 1.500 kr.
  • Havemand til havearbejde 2.000 kr.
  • Fjerne ukrudt mellem fliser 1.250 kr.
  • Stikkontakt med løs forbindelse 638 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Forskel på racer og naked?
  • #1   12. nov 2006 Først og fremmest er en naked mc jo ikke beregnet til at køre stærkt på, som en racer jo er! Ofte har de heller ikke lige så mange HK - dog findes der jo stadig modeller, hvor du enten kan få som naked eller med kåbe. Altså samme motor.

• #2   12. nov 2006 Jeg tror at vinden spiller en stor rolle for fuldkåbe og naked.

Da jeg kørte på skole cyklen, på motorvejen, fløj den rundt fra side til side ved en ca 100 km/t.

På min har jeg "kun" været oppe på ca. 130-140 km/t og der kunne jeg slet ikke mærke vinden.

• #3   12. nov 2006 det vil jo altid blæse noget mere på en cykel uden kåbe... men man kan jo bare holde fast i styret så går det jo fint med 210.. også på min kammi´s z1000

• #4   12. nov 2006 Jeg skiftede fra en Suzuki GSX-R600 til min nuværende Kawasaki Z750 sidste år.

Jeg syntes kun Suzuki'en var sjov, når den fik kniv og en masse sving at spise. Den skulle konstant op og synge over 10,000 omdr og kørestillingen var ikke til små ture gennem byen. På Suzukien var ens kørekort konstant i fare.
    Kawasakien derimod er super på landevejen. Motoren trækker rimlig godt nedefra og man skal ikke ligge og rodde i gearkassen, som på de små 600'erede.
    Affjedringen er også ok, men mange får skiftet olie i forgaflen og en anden bagdæmper på.
    Kørestillingen er perfekt og man bliver ikke træt i armene, men derimod i bagenden. For sædet er absolut ikk touringpræget og vibrationerne i cyklen er med til at give en øm r*v.

At den ikke har nogen vindbeskyttelse er noget man skal gøre op med sig selv. Ved en 140 stykker begynder man at kan mærke vindmodstanden.

Jeg plejer at sige at racercykler er lavet til racerbanen og landevejscykler til landevejen. smiley

- Henrik

• #5   12. nov 2006 køb en Tuono den har det bedste fra de to verdener *S*

• #6   12. nov 2006 Tak for svarene. Vinden spiller som i siger jo nok en stor rolle, men hvor tit er det man ligger og kører 200 på motorvejen?

Men er der forskel på hvordan de er i sving?

• #7   12. nov 2006 Jeg synes min Z750er æder sving med en glubende appetit - men en ZX6R er det jo ikke, men spørgsmålet er også om ens evner rækker til at udnytte sådan en bike... jeg har i hvert fald MASSER af svingsjov på min Kawa!

En genial cykel synes jeg, er SÅ godt tilfreds med den! Også hurtig, æder de fleste 600 sportcykler under 200 kmt, men derover begynder vinden at spille en rolle... en rigtig balladecykel, man føler sig meget mere oplagt til narrestreger ifht en sportcykel med den mere oprette stilling! En hævning af bagenden har gjort kørestillingen endnu sjovere - og bagenden løsere...! smiley

• #8   12. nov 2006 rettelse til simon besked . nr to på siden. den naked er beregnet til at køre stærkt på. spørgsmålet er bare hvorlang tid føren kan holde ved hehe

• #9   12. nov 2006 Esben, hvordan med bremserne?

Det jeg synes der er lidt ægerligt med z750 i forhold til z1000 er forgaffel og bremserne.

Fælgene fra z750'eren er jo for fede og resten af designet jo også.

• #10   12. nov 2006 Racer udgaver er også typisk mere stive i konstruktionen, man sidder mere forøverbøjet også. Men det ved du jo allerede

Samtidig er R motorer er tit lavet til at yde i toppen, desværre på bekostning af ydelsen i bunden og mellemområde. Sammenlign fx en kurver fra en r6 og en fazer eller en TLS og en TLR.
    Dertil er R udgaver tit gearet højt. En ny 600ccm racer idag går omkring 120-130km/t i 1. gear! Og derfra ligger gearene så ret tæt. Det er optimalt på en bane, men ej i byen eller på landeveje.

• #11   12. nov 2006 Det rigtig at R maskiner er racere, men man er i min bog selv herre over hvornår man skifter gear. Man er ikke tvunget til at kører 1 gear ud til det maksimale omdrejninger og maksimale effekt. smiley

Så at sige at de decideret ikke er egnet til byen eller landevejen er lidt overdrevet. smiley

Glæder mig personlig til at prøve hvor meget kåbe betyder for kørsel i højere hastighed.

• #12   13. nov 2006 på en naked. ska der bar holdes godt fast i styr pinden.
    på langture kan det godt være lidt trættene uden kåbe. da man for al vinden, lig på

• #13   13. nov 2006 Kim * minus kørekort *

Det jeg mente med min sætning var mest myntet på kørekomforten.
    En racercykel er, efter min mening, bestemt ikke rar at køre langsom på og heller ikke sjov.
    Den have lov og leve. Og effekten er typisk først oppe ved det røde felt, så er man ikke deroppe så tit, går man glip af mange fornøjelser. Og nå ja... Så betyder det jo som regel også at kørekortet er i fare smiley

Det er på ingen måde skod at køre racercykel på gaden, men man skal bare være opmærksom på at man kan ende med ømme arme og øm bagdel, hvis man kun kører i byen. hehe.

- Henrik

• #14   13. nov 2006 Man kan sagtens køre 230 uden kåbe, bare hold ordentligt fast... og en naked kan sagtens have flere heste end en med kåbe...

Kommentér på:
Forskel på racer og naked?

Annonce