{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.412 visninger | Oprettet:

Import efter nye afgifter?? {{forumTopicSubject}}

Hey folkens,

Man har jo kunne bruge tidligere vurderinger fra Skat til at få en ide om afgiften ellers er der reglen om 60% af salgspriserne på markedet.

Men hvordan er det nu??

Sidste år betalte man ca 100K i afgift sidste og går ud fra at den ikke er steget, men er den faldet.

De 60% kan den bruges længere når salgspriserne ikke er faldet grundet den store efterspørgsel der er for tiden på brugtmarkedet.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Import efter nye afgifter??
  • #1   20. jan 2016 Det har alle dage været tåbeligt at bruge div. faste procentsatser, når der eksisterer en fast relation mellem handelspris, nypris og afgift. I år er formlen revideret en smule i forhold til sidste år med de nye skalaknæk samt procentsats, så den nu hedder (for nypris > 43.635 og ikke-ABS) -

    Afgift(brugt) = (6/10-8.646/nypris) * handelspris

    f.eks for

    Nypris 200.000 --> afgift = 55,18% af vurderet handelspris
    Nypris 100.000 --> afgift = 51,35% af vurderet handelspris

    Med hensyn til selve vurderingerne af handelspriserne, så vil de også på nyere cykler (ca. 0-4 år) falde signifikant, mens det derefter bliver mere mere tvivlsomt, og man vil i stigende grad kunne bruge de ældre vurderinger fra 2015 i DMR som validt grundlag, jo ældre cyklerne bliver. Senere i 2016, når der foreligger flere aktuelle 2016-vurderinger, bliver billedet evident klarere.

    Jeg har i øvrigt skrevet lidt om emnet her -

    http://www.motorcykelgalleri.dk/forum/generel-diskussion/254865-registreringsafgift_2016___brugte_cykler_


  • #2   20. jan 2016 Men hvordan vurdere handlerprisen på nyere cykler 0-4 år med 6-7000 km. for det er ikke nogen til salg (brugt) fex. MT-09 nypris 120000 handlepris ? Afgift ?

  • #3   20. jan 2016 Når der ikke er nogen i markedet, bruger SKAT almindeligvis deres std. nedskrivningsskala, som du kan se her (lidt nede på siden) -

    http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1947427

    (den reducerede handelspris fremkommer jo her som resultat af den lavere nypris, fremkaldt af 180 -->150% nedsættelsen).


  • #4   20. jan 2016 Mener du med det at når der ikke er nogle brugte kommer man til at betale samme afgift, som der er på en helt ny.

    Nu kigger jeg på en S1000r, hvor der ingen er til salg. Så jeg skal måske bare regne med 55% af den nye nyprisen. Da afskrivningen vel svarer til det de har sænket afgiften.


  • #5   20. jan 2016 Nej naturligvis gør man ikke det, og det er vist heller ikke det der står.

    Men du har fat i noget af det rigtige i 2.-afsnit - Når der ikke er nogen i markedet, kigger man på alderen, og der er en fast afskrivningsskala for det. Hvilket skal beregnes af nyprisen, men da den er faldet i 2016 i forhold til nyprisen på nyere cykler, vil der bliver skelet til det, og der vil blive foretaget et fradrag i nypriserne, som afskrivningsprocenterne skal beregnes af, jo nyere cykel, desto større fradrag, indtil det er helt udfaset efter ca. 4-5 år

    Der svarer jo ganske til, at handelsprisen falder på de nyere cykler alene som følge af den lavere nypris, og man skal således betragte de 2 ting adskilt, noget som følge af den lavere nypris, og så en del som følge af alder (den alm. temporale nedskrivning på alle køretøjer).


  • #6   20. jan 2016 Men en cykel der er fra 2014 vil være 1år måske snart 2. Afskrivning 20%, hvilket vil give en afskrivning der næsten svarer til de nye nypriser, da afskrivningen regnes udfra oprindelige nypris..

    Eller er jeg forkert på den?

    Troede det ville blive bedre at importer, men det virker det ikke til alligevel. Biler måske en smule bedre men en mc syntes jeg ikke virker til at blive meget bedre.



  • #8   21. jan 2016 Altså, lad os tage et eks. -

    En helt ny cykel, måske kun et par mdr gammel - Hvis SKAT ikke indlagde et afslag i nyprisen (det vil sige den gamle efter de gamle regler) som afskrivningen skal beregnes af, vil afgiften kunne blive højere end på en ny, beregnet efter de nye regler - og det må den ikke!

    Det svarer jo til, at handelsprisen på mange nyere biler stort set faldt fra dag til dag, altså i princippet momentant, afhængig af alder, da reglerne blev ændret. Så handelsprisen vil dels afspejle dette fald, og så et fald fra den alm skemalagte temporale nedskrivning. Størrelsen af det første fald kendes ikke af andre end SKAT, men den principielle/teoretiske overgrænse er forskellen mellem den gamle (umiddelbart før ændringen i beskatningsreglerne) og den nye nypris ( i praksis dog lavere, da en cykel taber i værdi, lige så snart den kører ud fra forhandleren), der så langsomt aftrappes, og går mod nul for ca. 4-5 år gamle cykler.

    Og jo, det er blevet en smule bedre at importere, men det afhænger bl. a. af, om markedet tilpasser sig de nye regler (lader handelsprisen falde på de nyere), og flere andre ting, jeg har jo lavet et par beregningseksempler, i det indlæg jeg linker til.


  • #9   21. jan 2016 Super takker, så forstår jeg bedre.

    Tror der gå længe før markedet reagere ordentligt.


Kommentér på:
Import efter nye afgifter??

Annonce