2.090 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 18 Svar

Syn af afgiftsfri veteran? Syn af afgiftsfri veteran?

Hey MCG.

Jeg har fået købt mig en BMW fra 1981 som jeg skal have synet m.m.
Vil blot være helt sikker å fremgangsmåden;

Da den er under minimum af afgifts-pligtig nypris (at 40% af nypris unden afgifter er under 9400,-), regner jeg med at det er en smal sag smiley

Men, hvordan?
Skal jeg blot syne den som normalt, hvilket får den registreret hos skat? Eller skal jeg kontakte skat?

Cyklen står original, så ville det være en fordel med et syn før eller efter at jeg laver den lidt om?

På forhånd tak smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Justering af TV der er hængt op for lavt 400 kr.
  • Hovede Rengørring og folde tøj 350 kr.
  • Utæt wc x 2 1.400 kr.
  • Ophængning af gardiner og persienner 1.800 kr.
  • Elektriker 400 kr.
  • Bygge terrasse for spejderhytte 5.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Syn af afgiftsfri veteran?
  • #1   26. jan 2016 Du told syner den. Betaler afgift og får den forsikret som veteran.

Sådan ville jeg gøre

• #2   26. jan 2016 Så den skal toldsynes, selvom jeg ikke skal betale nogen afgift? smiley

• #3   26. jan 2016 Uden at vide det 100% vil jeg mene det da der vel skal være en der sætter en værdig på den. Ring ned i synshallen og spørg dem

• #4   26. jan 2016 Du har nok ret. Må prøve at give synshallen et kald imorgen smiley

• #5   26. jan 2016 Den skal toldsynes helt som normalt, og skat skal stadig bruge tid på at fastsætte afgiften, der dog burde blive 0.

• #6   26. jan 2016 Du skal dog lige være obs på at det er dens 1. reg dato der er gældende for hvornår den bliver veteran og dermed afgiftsfri, ikke året.

• #7   26. jan 2016 Mange tak smiley
    Jeg forhørte mig hos veteranforsikring der sgde at det var året. Men den er fra 4/81 - så venter bare smiley

• #8   26. jan 2016 Ja, det er året hos forsikringen, men ved skat er det datoen.

• #9   26. jan 2016 #8

Sakset fra http://www.tax.dk/jv/ea/E_A_8_1_5_3_2.htm -

"Af praktiske hensyn bliver et køretøj anset for at overholde 35 års reglen, når anmeldelsesåret minus registreringsåret er minimum 35 år. Hvis registreringsåret ikke kendes, bliver fabrikationsåret brugt."

Altså året.

• #10   27. jan 2016 Det er så mærkeligt, for det er ikke hvad skat sagde til mig sidst. Det er heller ikke hvad de går udfra med bilers 5 og 8-års syn. Det er datoen. Det samme hvis man skal have registreret som veteran. Det er på datoen, ikke før smiley

• Preben P
    Preben P Tilmeldt:
    dec 2014

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11
    #11   27. jan 2016 Nu skriver i så fint afgift fri veteran, det er aldrig lykkes mig at finde en der vil eller kan fremvise et afgift dokument hvorpå der står at indbetale 0 kr, jeg er bekendt med hvad skat skriver på deres hjemme side men vil gerne se en der er lykkes for.

• #12   27. jan 2016 Jeg skal nok smide det op, men har set det to gange med bil og en enkelt med motorcykel (intet jeg så, men min fars kammerat gjorde det for nogle år siden)

• #13   27. jan 2016 Altså reglerne er som (måske) bekendt;
    Min. 35 år gammel
    40% af nypris uden afgifter (udfra Skats niveaulister)
    9400,- (i 2015 eller 2016) er afgiftsfri.
    Over det er afgiften 105% (og i 2016, 150% efter et punkt jeg ikke kan huske)

• #14   27. jan 2016 #11

Hvis tvivlen går på, om det er rent faktisk er muligt, så er der rå mængder dokumentation i DMR -

profilbillede
  • #15   27. jan 2016 #13

Man tager 40% af oprindelig nypris ex. reg,-afgift, men incl. told og moms, og beregner så afgiften, som man ville gøre på et nyt køretøj, d.v.s. -

0 kr. af de første 9.400 kr., 105 % af afgiftsværdien mellem 9.400-26.100 kr. og 150 % af resten.

• #16   28. jan 2016 ^^ MANGE TAK !!!
    Vi er helt enige smiley Nu vil jeg bare gerne igang med at skrue lidt smiley

• #17   28. jan 2016 Nå ja-ja, det var jo kun en lille præcisering af dit indlæg smiley

1) Det er ikke ex alle afgifter, men kun reg.afgiften, også kaldet afgiftspligtig værdi i SKAT-terminologi (d.v.s inkl moms/told osv.)

2) Skalaknækket for 150%, der meget sjældent kommer i spil for veteraner, når der endelig er lidt afgift på dem (oprindelig nypris ex reg.-afgift større end 23.500 i 2016), er det som regel kun 105%-satsen, der kommer i spil.

3) Nyprisen ex. reg.-afgift fremgår ikke altid af niveaulisterne (det er jo langt fra altid, at en given cykel er opført på niveaulisterne). Men man kan, i de tilfælde (hvor man ofte kun kender nyprisen inkl afgift), tit estimere den nogenlunde ved at sammenligne med de cykler, der er opført på niveaulisterne med data for nypris både inkl. og ex. afgift, hvor det magiske tal, som anført, er 23.500 for afgiftsfrihed i 2016.

smiley

• #18   28. jan 2016 Jeg satte virklelig pris på at du satte det hele i det rette lys smiley
    Jeg havde undersøgt reglerne, men ikke helt i sømmende..

Kommentér på:
Syn af afgiftsfri veteran?

Annonce