{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.325 visninger | Oprettet:

Hvorfor kan vi ikke stå sammen imod {{forumTopicSubject}}

Dette AFGIFTS HELVEDE.

Hvorfor kan vi danskere ikke en gang for alle stå sammen og få lagt et alvorligt pres på den danske regering om at få de Mc og bil afgifter ned. Jeg gider ikke høre den med at vi kan gå gratis til læge 365 dage om året, eller om hvor meget det vil koste hvis man selv skulle betale for en hofteoperation. Den holder bare ikke mere.

Prøv at tænk hvis man kunne samle eksempel 100 000 danskere til at indbetale 100 kr. til en organisation eller en forening der skulle stiftes imod de afsindige høje afgifter vi betaler, ja så ville man have 10 millioner til at føre en retssag imod den danske stat. Eller 10 millioner til kampagnespots på tv en hel del aftner, eller man kunne stifte et parti. For 10 millioner vil man i hvert fald kunne stifte en seriøs magt apparat.
Hvorfor finder vi os i det? Er det fordi vi har nok penge? Eller er det bare fordi vi har lært at leve med de afgifter?
En ting er sikkert, at så længe vi stadig køber nye biler og motorcykler, smiler og betaler ved kasse 1, så længe vil staten forsætte dette afgifts helvede.

Så er der jo dem der siger, at hvis afgifterne skal ned så skal det komme til gavn for de små og miljø besparende køretøjer, hvorfor det? Vi betaler jo grønne afgifter derefter.
Hvorfor skal hr. Hansen straffes bare fordi han vil have en BMW 320I i stedet for den Ford Mondeo 2,0 hans nabo har? BMW er en bedre vare som han jo så rigeligt har betalt mere for, men Pga. vores afgifts system bliver han straffet ekstra bare fordi han valgte et bedre og dyre køretøj. Begge biler bruger sådan set det samme i brændstof.
Jeg har lige siden MV Agusta kom frem, været total vild efter at få sådan en. Jeg kender en Italiener som har en Brutale 910R og en F4 1000R som han tilsammen har betalt 266 928 kr. for.
Hvis jeg skulle have de to samme modeller vil det løbe op i 739 990 kr. Der er en difference på 473 062 kr. som den danske stat skal have. Det samme gælder jo for alle Mc’er, bare i mindre skala. Nåh ja han kan jo heller ikke bare gå gratis til læge 365 dage om året som vi kan.

HVIS der skulle være en afgift skulle den ens for alle, og IKKE være bestemt af hvad bilen eller Mc’en koster før afgift. De grønne afgifter som også er unikt her, kunne de godt beholde.

Men det her har og er jo oppe og vende ALT ALT for tit, og mere vil aldrig ske’ før vi som borgere og forbrugere samler trop imod dette afgifts tyranni.
Og om jeg begriber hvorfor den danske bil og Mc organisation ikke kan stå sammen som marehalm og råbe den danske befolkning op, til at samle trop imod den danske regering Én gang for alle så de mærke alvoren i det.

Igen en tanke. Hvis alle bil og MC forhandlere tog 1000 Kr. ekstra for hvert nyt solgt køretøj og samlede dem i Én stor organisation/Forening så ville man også ret hurtigt vil kunne stable et massivt magt apparat på benene.

Forstil dig den kampagne der løb hveraften over skærmen, tror du ikke det vil kunne få nogle politikere op af stolene.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor kan vi ikke stå sammen imod
  • #1   7. dec 2006 Det jeg slet ikke forstår, er at afgiften på mc'er er højere end på biler!
    Det er da unfair...


  • #2   7. dec 2006 Når snakken falder på dette emne hjemme hos mine forældre så siger min far altid at da de stemte om EF i 1972 (Det hed EF den gang) da blev vi lovet billigere øl, sprut, cigaretter og biler (MC inkl.)...

    Vi har fået alt andet end biler og MC... tror du ikke at det kommer ?

    Jeg tror ikke at fordi der er 100000 MCister som lægger pres på regeringen at det så ændrer noget .. næ, vi skal have tro og tillig til at billisterne og deres organisationer klarer ærterne og at vi så er så heldige at motorcykler ikke bliver overset...


  • #3   7. dec 2006 Hmmm... tjaaa... der er jo flere grunde til at vi har høje afgifter på motorkøretøjer i danmark...

    Det mest overordnede er beskyttelsen af den danske betalingsbalance, som pt er i et flot pluds... for det andet så vil en hurtig sænkning slå bunden ud af hele vores brugt vogns marked...

    Der ud over hvis afgifterne fjernes så skal pengene findes et andet sted, og om det bliver en total fjernelse af statslige sygehuse eller at benzin skal koste 25 kroner literen må guderne vide...

    men betalingsbalancen er det overordnede.. afgifterne blev i sin tid indført for at beskytte betalingsbalancen, da folk generelt køber for det de har råd til... har du råd til en suzuki sv650 til 120.000 og den nu koster 40.000 så køber du en mv augusta eller ducati 999 til de ca. 120.000 men det er 80.000 som forsvinder ud af den danske stat og over i en udenlands... ergo vi bliver fattigere mends andre bliver rigere


  • #4   7. dec 2006 en kraftig sænkning af reg. afgiften kunne da være lækkert, men som sagt oven over, vil pengene mangle i statskassen.. Jeg så nogen tal engang hvor det var ca 13 Mia. staten hiver ind på reg. afgifter. og de penge skal jo findes et andet sted..

    Så hvis du kan få overtalt vores regering og danskerne at det er bedre at Betale en langt højere benzinpris, eller mere i skat, Så kan der ændres noget..

    desværre vil en evt. ændring af reg. afgiften nok ikke falde i din smag.. da der længe har været talt om at reg. afgiften skulle falde væsenligt på små miljøvenlige biler og ikke på de store benzinslugere som du ønsker dig, og det kan jeg faktisk godt se fornuften i..

    danmark er foran på miljøområdet mange steder, men når det handler om biler er vi langt bagefter..


  • #5   7. dec 2006 En politiker der vil i folketinget bruger jo gerne et emne som dette, da det ligger mange på sinde at gerne ville have billigere forbrugsvarer. Når kandidaten så er valgt ind, bliver han/hun opdraget på tinge til at holde KÆFT - for der skal jo være råd til lønningerne i tinget, snapstinget, frokoster ministerpensioner og meget meget andet.
    Med de høje afgifter vi har idag - er det nok tvivlsomt om vi får lettelser på netop dette område. Det ville være alt for dyrt at bare fjerne den. Nej der skal tænkes bredere og mere langsigtet, noget som politikere ikke har som fag i deres uddannelse. Det er også meget smartere at føre TV-politik......
    Der er jo ingen tvivl om at dem der skal betale for afgiftlettelser er jo os der bruger biler og MC. Blot skal afgiften være anderledes pålagt. Hvis man tager Danmarks statik for 2002 blev der solgt lidt over 6 mia litter brændstof. Registreringsafgiften indbragte 12,9 mia kr. Dvs. at hvis blot vi forbrugere betalte 1 kr. mere pr liter brændstof kunne man sætte afgiften ned med 50% - bare det ville batte og skaffe en del stemmer.
    Langsigtet nytænkning skulle nok henledes på at det ville blive billigere for sygehuse, idet trafikulykker i mange tilfælde ville være af mindre karakter, såfremt vi danskere havde råd til de bedre biler. Forurening er også en faktor der skal regnes med. Sikkerhed, køreegenskaber, bremseevner og computerstyret hjælpeenheder til trafiksikkerhed er bare nogle af de punkter en klog politiker kunne sætte sig ned og regne på. I fald den rigtige regnemaskine benyttes ville det i det lange løb kunne betale sig.
    Lad nu antage at afgiften blev fjernet helt og istedet pålagt brændstof, vejskat, broskat, parkering og bla bla bla. så ville det jo være helt op til bilejeren selv at bestemme hvor meget han/hun vil køre i sin brændstofslugende Ferrari med kulfiber bremser og diverse sikkerhedspakker. Bare det at man får valget.
    Vi danskere er simpelthen for dumme og uvidende - det er derfor vi har disse "dygtige" politikere til at fortælle os hvad vi skal mene og synes og fortælle os hvad der er bedst for os.
    Vort Færøeske broderfolk har lært det - de nedsatte afgiften på MC fra 180% til 50% pr. 1/1-06. De Færøske MC-lobbyister tog et møde med Selvstyret og fortalte at importen af gamle forurenende MC'ere med dårlige køreegenskaber, bremser mv, steg og steg. Selvstyret gik med til at nedsætte afgiften. Importen af gamle aflagte tyske modeller stoppede med et og folk køber nu nye og sikre MC''ere. BMW og Honda med ABS er et hit deroppe.
    Den langsigtet tankegang skulle tænkes NU - Danmark har jo allerede tabt indtil flere sager ved EU-domstolen. Men sålænge der kan ankes kan man jo udskyde sagen. TV-medierne gør jo heller ikke så meget for sagen vel. Jeg kan huske en konservativ kandidat der gerne ville i tinget - han gørte rundt i en Audi A2 for sang og fortalte os alle at hvis vi stemte på ham ville han arbejde indædt for lavere afgifter på biler. Han er nu formand, har sin ministerpension og har lært at holde kæft og komme lim på taburetten.
    Det er ikke mærkeligt at vore naboer skralgriner af os.
    Hvem ville finde sig i at købe 3 ting og kun få 1.

    Det må kunne fordeles bedre.

    ... jeg skulle lige af med noget gylle......

    men det kunne være spændende at se om der kunne komme gang i noget. I hvertfald bare en udligning således at MC'ere beregnes på samme måde som biler og måske hvis vi kunne slippe med 50% - idet vi kun kører 1/2-delen af året.

    En god MC-hilsen til alle...




  • #6   7. dec 2006 Min forslag til en måske ændring af loven ville være følgende: Grønneafgifter skulle blive, moms, og vægtafgift. Resten af afgiften skulle væk.
    Så skulle benzin prisen sættes op til en høj pris.... Så betaler man for hvad man køre og ikke for både bil og benzin. Så er det op til folk om de vil have en øko-bil, eller ej. For nu har de råd til at vælge, og jeg ved godt hvad de fleste ville vælge. Nok de samme tyber biler som i dag.....
    Så kan man også have en usa-model fra 1960 med en v8 motor som man kun bruger hver søndag til en hyggetur på 20 km uden at bliver flået som man gør nu....
    Man har den jo kun fo sjovt og når vejeret er godt osv osv. De få kilometer man køre i den i løbet af en helt år er jo ikke det vilde. Men sådan så det er nu koster den all for meget i forhold til hvad den bliver brugt til.
    Dette var bare et eksempel. Det kunne også være så meget andet....
    Det er også ganske undfair at mc,er skal betale mere i afgift end biler..... De fylder mindre, slider mindre på vej osv, bruger tit mindre benzin pr. km, sviner mindre, og så ville pakering og trafik problemer være mere begrænset.


  • #7   7. dec 2006 REVULOTION må vi ha...........

    Alle må simpelthen bare nægte at betale den simdsyge afgift !!! Vi finder alle en forhandler der vil sælge uden afgift, laver vores egen nummerplade/nummerplade register og så kører vi bare !!! 10 mand kan de straffe, men hvis der pludselig er 25.000 så er det pludselig en helt anden sag.........

    En andem mulighed er at ALLE der vil af med afgiften går sammen og aftaler en løsning og giver den til staten med en deadline, overholdes den ikke, så må vi jo alle ringe på vores job ag sige at vi desværre er blevet syge........100.000 sygemeldinger pr dag vil hurtigt stoppe vores skrøbelige samfund !!!


  • #8   7. dec 2006 Thomas E:

    Fornuftigt indlæg. Jeg deler din mening 120%.

    I øvrigt er det kun omkring 1/3 af de afgiftspenge der kommer ind i statskassen fra køretøjer, der også reelt bliver brugt til forbedring af veje m.m. Resten går til.. ja, alle mulige andre områder.

    Den med at hele velfærdssystemet kollapser hvis vi fjerner afgifterne helt er jeg ikke enig i. Jo, måske hvis man gjorde det på én gang uden at lave andre tiltag, men man kunne jo gøre det gradvist eller bruge nogle metoder som Thomas E også nævner.. eller en kombination af forskellige løsninger. Det er jo det vi har politikerne til! De skal finde et fornuftigt alternativ, og det er ikke så svært som mange prøver at gøre det til. Det er bare et meget ømt emne, for hvis man fejler i forsøget på at gøre det på en fornuftig måde, ville det være katastrofalt.

    Vi kan jo skelle til vores nabolande. Sverige og Tysklang især. De har en lavere levestandard en danskere, har mange af de samme ydelse (Sverige) og alligevel har de "råd" til ikke at betale afgift på deres køretøjer. Vi kunne eventuelt prøve at se på hvad de gør som er så meget smartere end Danskerne.

    Desuden er det ikke alle afgiftsindtægterne vi ville gå glip af ved at sænte afgifterne. Folk ville få råd til at købe nye biler, og dermed ville salget af nye biler stige, samtidig med at vi ville skrotte de gamle noget tidligere (kendsgerning hvis kikker på Tyskland).

    Iøvrigt er jeg villig til at betale 100 kr. til en forening som kun havde til formål at reducere afgifterne som Lars D foreslår.


  • #9   7. dec 2006 Sikke en masse statistik I da kan! Jeg tror vist det her er noget I har diskuteret for tit.. he he.. ;o)

    Nej, guderne skal vide at vi er helt enige men der er bare ét punkt I har glemt (eller jeg har overset) og der er, at det øjeblik afgiften sættes ned så bliver jeres nye GSXR 1000 overbelånt med 100%... og så ringer banken sq!!

    Problemet er jo også at hvis afgifterne skal sættes ned (og det skal de sq) så skal det ske så langsomt og over så lang en periode at det nærmest kun bliver det halve af os der når at opleve det.

    Ellers er jeg 100% enige med jer... tror bare desværre ikke det sker for nu er regeringen kommet lidt i modvind fordi det går for godt og det betyder at ved næste valg er kommunisterne tilbage og de forandrer i hvert fald IKKE afgifterne?!

    Mvh. Kim... nu med politik ;o)


  • #10   7. dec 2006 Kim T: Dette har staten jo allerede åbnet et lille hul for da du jo til enhver tid kan eksportere din fine cykel og få afgiften retur

  • #11   7. dec 2006 Hvad med bare at støtte dem der allerede prøver at kæmpe for os:
    http://www.dmc-org.dk/
    De har i mange år kæmpet for at få fjernet uligheden på afgifterne, ved MC kontra bil...


  • #12   7. dec 2006 Jesper: Ja og se hvor meget de har opnået..........beklager de sure miner, men de har efter min menning ikke opnået noget som helst

  • #13   7. dec 2006 Kim: De har heller ikke den samme tilslutning af medlemmer som MCTC. De bliver lidt glemt af folket. Hvis alle brugere af galleriet meldte sig ind i dmc ville de stå noget bedre.

    /
    Jesper


  • #14   7. dec 2006 Personligt ser jeg gerne afgiften sænket til det halve også sættes de penge på benzinen.. Det er dyrt at betale så meget i benzinpriser, men nu kører jeg ikke mere end max 10.000 om året i bilen og kun 2500 km på MC, så mon ikke jeg klare det..

    Vi skal også tænke det smarte i det, en 50% sænkning af afgiften på MC/biler giver også billigere forsikringer..

    lad os for sjov sige en R6 koster 150.000, så vil den ca koste 100.000 efter sænkningen, det må da give væsentlige billigere forsikringer, hvis ikke når den er helt ny, så når den er 4-5 år gammel og er faldet en del i værdi, fordi ellers vælger folk jo bare kasko fra..

    Og billigere forsikringer kunne betale for den ekstra pris på benzinen.. Hmm det er sku ligefør det kan betale sig selv hjem så det kun er forsikringen der mister.. også alligevel nej.. de hæver bare priserne andre steder så.. SVIN siger jeg bare..


  • #15   7. dec 2006 ja og hvis vi snakker personbiler så vil antallet af dræbte falde drastisk hvis gennemsnitsalderen på den sanske bilpark blev ændret med 10 år...........

  • #16   7. dec 2006 Afgifterne behøves ikke at sættes så meget ned, hvis de bare gav mening.

    Laver afgift på biler og mc med lavt brændstofforbrug og udledning af skadelige stoffer.
    Laver afgit på sikre biler og mc'er. (ABS osv)
    Ingen moms på alt sikkerhedsudstyr til mc (hjelm osv)
    Lige afgift til biler og mc'er.

    Så skal jeg nok betale verdens højeste afgift, hvis der bare er en vision og en mening bag, det mangler nu!


  • #17   7. dec 2006 Hvis vi fik lavere afgift ville det ikke bare være anskaffelsesprisen der blev lavere, men også renteudgiften til banken vil blive lavere. Og som "pizzabager" nævner, så bliver forsikringen også billigere.

    Så læg endelig afgiften over på feks benzin. For de fleste vil de blive en kæmpe besparelse.


  • #20   7. dec 2006 Mikkel H

    Jeg tror netop det drejer sig om registreringsafgifter.

    Hvis du har råd til at bruge 150.000 på et køretøj, er det jo ligegyldigt om det er med eller uden afgift. Forskellen er bare at du får meget mere for pengene hvis der ikke er afgift på. Jeg tror heller ikke at folk så ville vælge at bruge alle deres penge i udlandet.
    Jeg tror at det ville resultere i at folk stadigvæk brugte lige så mange penge på deres køretøjer, benzin m.m., men den danske "vogn-park" ville blive lidt mere moderne. Lige som tyskernes og svenskernes. Det betyder i bund og grund sikrere og mere miljøvenlige biler.


  • #22   7. dec 2006 Mikke H

    Ok, det lød som om du mente at de penge man så kunne spare på sin bil bille blive brugt i udlandet.

    Men stadigvæk. Mange af de penge ville efter min overbevisning komme ind i statskassen igen.
    Der ville jo stadigvæk være en afgift på køretøjer (bare mindre). Hvis man forudsætter at der blev solgt flere nye køretøjer istedet for gensalg, og udskiftning og skrotning af biler foregik tidligere, så ville "omsætningen" af bilparken jo stige. Dette ville medføre at ikke alle de 13 mia. ville gå tabt i afgifter. Derudover kunne man (som foreslået) lave nogle anderledes grønne afgifter m.m. Der er jo ingen der siger at afgiften skulle være 0% fra dag 1. Men jeg mener man skulle arbejde mod at sænke den betydeligt inden for en overskuelig årrække.

    Jeg efterspørger et system der er lidt mere i trit med omverdenen i forhold til det vi har idag. Hvad er det der gør at de andre lande godt kan finde ud af det og DK ikke kan? Jeg synes ikke der bliver gjort nok fra politikkernes side for at komme til bunds i det.


  • #23   7. dec 2006 Mikkel, super sagligt indlæg fra din side, som altid, men jeg er ikke enig.

    Hvis afgiften på MC sænkes samtidig med at afgiften på på benzin hæves sådan at det "går lige op", så vil staten ikke miste penge. Tilgengæld vil den gennemsnitlige MC'ist spare penge, fordi han nu slipper billigere i forsikring og renteudgifter. De øgede udgifter til benzin vil jo gå lige op med besparelsen på registreringsafgiften ( i gennemsnit)

    ergo så sparer gennemsnits MC'ist penge uden at staten mister nogen.


  • #24   7. dec 2006 Mærkbar ændring af afgifterne?

    Drøm videre zzZzZZz


  • #25   7. dec 2006 man kunne jo starte med at alle den fine vogne de havde til at blev kørt rundt. blev skifte ud med lupoer. dem kan de vel få under det halve uden afgift. så kunne de jo spare lidt der.

  • #26   7. dec 2006 Blaaaaaa...
    penge kommer til at mangle i statskassen..
    Slår bunden ud af brugtvognsmarked...
    Underskud...og udenlandsgæld.....


    Prøv istedet at regne lidt på om ikke der kunne spares-tjenes penge ligefrem.....
    -Mere trafiksikre køretøjer.... istedet for nedslidte trabanter.... (ok der ville nok blive mere trafik på vejene)
    Det ville spare penge på sygehuset da Bent ikke kører rundt i sin Lada uden bremser....

    -Super Lægen/Ingeniøren Mario gifter sig med danske Lise og flytter til Danmark.... blir dansk og er den kvalificerede arbejdskraft vi skriger på i øjeblikket....
    Lige nu løber han skrigende bort når han hører hva det koster at få danske plader på hans 8 elskede Ducatier (og hvor langt væk der er til en Trackday med åbne potter hvis man bor i Hjørring)

    - Man kunne udsætte eller neddrossle milliard renovering af nedslidt skinnenet....
    (ok så bruges pengene jo nok på veje istedet)

    Næ pengene kunne hentes let ved at beskatte mine forældres friværdi en mikromillismule hårdere men det tør man fandme ikke.... for de er gode vælgere......


  • #27   7. dec 2006 Suk, tror I ikke at hvis det var så let så var det gjort det er et kæmpe puslespil.. Det er ikke bare tag her, giv her... Betalings Balancen er en af de absolut vigtigste områder i ethvert lands økonomi.. og de penge der ville fosse ud af landet hvis afgifterne fjernes ville kunne totalt knække vores ellers udemærkede økonomi... Mange folk sidder her og tror at politikerne bare sidder og indkassere en høj afgift for deres egen glædes skyld... danske politikere er lavt lønnet i forhold til bare resten er europa.. så det er ikke der i skal hente argumenterne...

    Det bedste vi ville kunne håbe på er nok en langsom reduktion af afgiften på ca. 2 til 3 procent point per år indtil den når et nivaeu omkring de. 100 til 120 procent.
    Og grunden til at sverigem, tyskland, frankring, england osv. har så fine biler? De bygger dem hovedsagligt selv...

    Men tro ikke at politikernes økonomiske rådgivere er dumme, de ved bare mange flere ting end os andre... og en politiker der rent faktisk er i stand til at sænke afgifterne, vil jo vinde næste valg...

    me nu, hold nu ikke vejret... på håb på udlignelsen mellem mc og bil i afgiften!


  • #29   7. dec 2006 Skal vidst lære ikke at ligge på maven og skrive.. undskyld stavefejlene oven over smiley

  • #31   7. dec 2006 Det er da rigtig Tore smiley

    Er bare træt af at den eneste reelle grund til de skyhøje afgifter... er at det har vi tradition for....

    Danmark er et eventyrland.... og efter at have været lidt rundt omkring... syntes jeg faktisk her er mægtigt rart.
    For 10 år siden havde jeg travlt med at komme væk i en fart....
    Men afgiften er til grin.... regner da med at vi på sigt for arbejdet os på niveau med de andre nordiske lande.....

    Mig bekendt producerer Finland, Færørene, Norge ikke mange køretøjer.


  • #32   7. dec 2006 Det er faktisk også et problem i finland med importen af dyre køretøjer.. der er en grund til at den danske betalings balance er så fin som den er.. Norges store fordel er at de eksportere benzin samt dækker deres eget forbrug, så deres balance er ligeledes meget fin..

    færøernes økonomi er jo så bund ustabil at den ikke burde kommenteres smiley



  • #33   7. dec 2006 Det her er virkelig nogle gode indlæg. Og det er rart at se at der kan føres en ordenlig og konstruktiv tone.

    Jeg kan også godt se når man kommer ned på jorden igen, at det ikke LIGE bare er noget man gør.

    Men stadig hvis man rejse noget mønt til en eller anden form for en orginisation der havde muligheden for Evt. økonomisk igennem medierne at kunne få råbt den danske regering op til at tage handling omkring dette emne. Jo mere de bliver gjort opmærksom på det, jo mere presset vil de blive til at tage hul på bylden.

    Det sidste stykke tid har vi igennem medierne blevet gjort opmærksom på de lange ventelister der er for kræft patienter, og nu tager de jo hånd om det, NETOP fordi det er kommet så meget frem i medierne.


  • #34   7. dec 2006 Tore:
    DK producerer og eksporterer da også mere olie end der bliver forbrugt og importeret. smiley

    Lars:
    Jeg synes du har fat i noget af det rigtige. Hvis du arbejder videre med sagen, eller for nys om andre organisationer som har til formål at revolutionere afgifterne har du min fulde opbakning. Jeg har ikke noget imod at betale kontingent til sådan et tiltag.


  • #35   7. dec 2006 thore...... dvs at danmark bare skal til at lave biler selv? så får vi bedre biler :S ??


  • #36   7. dec 2006 Bob, ja vi eksportere olie og de nuværende olie priser har været rigtigt gunstige når man bruger boreplatforme... men men... det mængder vi lejer med er ikke særligt store og tilbage i start halvfemserne gav det ikke engang overskud, da olie priserne var under 20 dollar per tønde, og den danske smådrift er ikke oppe på norsk nivaeu....

    Det sagt... nu kan det godt lyde som om jeg forsvarer afgifterne.. jeg mener selv de er for høje, men jeg kan godt se grunden for at de er der.. og specielt nu hvor danskerne vælter sig i penge.. Jeg har en begrænset forståelse for økonomiske relationer, og kender slet ikke til alle beregninger der er lavet på området, men jeg ved, ligesom i også inderst inde ved, at hvis lad os sige fogh regeringen kunne afskaffe afgifterne, så ville de gøre det så hurtigt som muligt for det ville give garanteret genvalg næste gang...

    Bunzike.. tjaa.. hvis vi fik en god bilproduktion alla VW/opel eller lign, og halvdelen af alle nye biler der blev købt var danske, så ville staten sænke afgifterne.. hvis altså en god del af råmaterialerne blev produceret i danmark. pt er vores motorafgift en del af noget der hedder protektionistisk handels strategi, som overordnet går ud på at beskytte hjemme markedet/økonomien med ekstern svækkelse.. Det er dog ulovlig at lave en straf import afgift, hvilket også er det sagen om EU mod danmark handler om, hvor den danske stat forsvarer sig med at der er lige høj afgift på både importeret og hjemme producerede køretøjer (bla. er ellerten brugt meget som forsvar i denne debat)

    Jeg ville tro at hvis der komme en sænkelse af afgifter vil det forekomme over en så lang årrække 30-40 år plus, af ca. 2 til 3 procent point...til vi når ned omkring de, 100 procent.

    Og medhensyn til ingen moms på sikkerhedsudstyr, dette kommer aldrig til at ske... Danmark operer med fast 25 procent moms på alt.. hvis vi endelig skulle have varierende moms, foretrak jeg at vi sænkede den på fødevare og hævede den på luksus vare som tobak og alkohol...


  • #37   7. dec 2006 Venner - der er mange gode tanker og begrundelser her. Men hele sagen drejer sig jo om en omlægning af afgifter. Det er rigtigt at i fald reg.afgiften fjernes vil mange købe ny bil/mc - men det er jo ligesom alt det andet når der sker ændringer. Men aligevel vil vi næsten alle blive normale igen efter ekstasen og beholde vor bil/mc i mere end 2 dage. DER SKAL HELT NY TANKEGANG TIL - noget som vore eksisterende politikere ikke forstår - uanset partifarve. Simon Spies sagde engang til en gruppe studenter ved kbh.s universitet ved et foredrag - jeg tror det var i falkoner centret - at skulle Danmark have overskud i alle henseender - skal det drives som en virksomhed. Virkelyst skal belønnes - ikke straffes. Og sikkert fordi han var Simon Spies kunne han slippe af sted med det - en hvilken som helst anden var blevet slagtet.
    Problemet er jo i grunden at virkelyst på en måde bliver straffet i form af papirarbejde for den selvstændige. Skal du ansætte medarbejdere for at aflaste dig selv, bliver du begravet i papirarbejde til stat/amt/kommune/DK-statistik o.m.a. - så hvis det var fordi man ville have mere fri - skal man lige huske at ansætte en kontormedarbejder også til at håndtere de medarbejdere man gerne vil ansætte.
    Reg.afgiften bliver jo brugt til mange velfærds ting - men fortæl mig lige hvilke der fungerer efter hensigten. Folk med kræft skal enten selv betale på privathospital eller tage til udlandet for at blive behandlet korrekt. Den boligløse bliver aldrig tilbudt fast tag over hovedet. Den udeboende studerende bliver nødt til at pjække fra undervisning, og tage på arbejde fremt han/hun ønsker andet end billig leverposteg som føde.
    Ja - jeg kunne blive ved......
    En omlægning ville være passende - og sæt jer ned og tænk igennem hvilke muligheder der pludselig ville åbne sig - istedet for at tænke skrækscenarier - det har vi jo politikerne til. Jeg tror at størstedelen af danskerne er fornuftige - det vælger jeg at tro. Der vil jo altid være nogen der skal går til yderlighederne - der vil jo f.eks. altid være nogen der vil snyde i skat og begå tyveri. Dem kan vi ikke nå aligevel med samvittighedssnak.
    Der kunne spares rigtig mange penge på sygehuse, veje (trafikulykker slider og koster ekstremt på infrastrukturen) - hvis en familie i en gammel fiat uno bliver torpederet bagfra af en mercedes med eks. 70km/t hvor mange ville så overleve....? Samme scenarie i en ny Toyota Corolla med sikkerheds kabine - hvor mange ville så overleve - og hvor hurtigt ville de evt. blive udskrevet fra sygehuset.....?????
    Hvor mange køretøjer kører idag rundt uden katalysator?¨og hvor mange diselbiler har partikkelfilter? Hvor mange har sikkerhedskabiner, ESP, ABS, osv. osv.??
    Det er da klart - selv ikke engang en mellemklasses familie har råd til denne slags efter de har købt bolig nær en storby, hvor begge forældre har deres arbejde, og ikke ønsker at spendere hele deres fritid i tog/bus væk fra børnene.
    Nu er vi tilbage igen - det er een stor ond cirkel - det hele hænger sammen. Hvem tør bryde den og lave en lille ændring?
    Flere herinde taler om forurening i og med flere biler på vejene - hvor svært tror i at der er for boligejere at eksempelvis at få en hustandsvindmølle, jordvarme etc. blot for at spare på olie/gas - nej der er kræfter her i systemet der modarbejder sådanne tiltag - olien.....som vi alle ved er et fossilt brændstof hvis co2 optagelse skete for mange milioner år siden. Danmark kunne med få ændringer kunne producere miljø-diesel til dækning af mange % af forbruget, blot vi omlagde fra eksempelvis braklægning til produktion af raps. Man kan hos P.Lindegaard bl.a købe et rapspresse der kan lave 12 liter af den fineste rapsolie i timen - lige til at hælde i tanken - det må du bare ikke.....
    Der burde gives tilskud til denne løsning - det er en nul-løsning - det er jo co2 fra i år der frigives igen ved forbrænding.
    Nej jeg tror slet ikke at vore politikere har format til denne uvante tankegang.
    Mht de gule plader - det vil være politisk selvmord at røre denne ordning sålænge vi har disse reg.afgifter. Der er rigtig mange stemmer der kører på gule plader.
    Giv os borgere muligheder i stedet for at begrænse dem - selv det ville sætte skub i tingene og give folk lyst til at arbejde den ekstra time.


  • #38   7. dec 2006 Jeg glemte lige.....
    Det er rigtigt at hvis afgiften forsvandt over natten, ville mange skylde penge væk som de ikke længere har værdi for. Ja - men nogle skal jo betale omlægningen og det er jo nok ikke på togbilletten eller i cykelforretningen pengene skal hentes. Men, her er det jo bilejeren der taber værdi, men den nye er jo tilsvarende meget billigere. Det er de færreste der sælger deres dyrt belånte bil/mc for at køre på løbehjul. Jeg tror ikke at en omlægning med fx. 40-50% nedsættelse vil skabe det store kaos. Ulempen ligger jo i at vi danskere ikke kan lide forandringer - alt skal helst være som det plejer.....
    Og dem der beholder deres bil/mc til den er betalt har jo ikke tabt pengene - det er jo kun fiktivt og kommer først til at betyde noget når den skal udskiftes. Men så er den næste jo så meget billigere og brugte biler ville få den samme betydning som i eks. tyskland. "Den er for gammel og usikker - jeg vil hellere have den nye model - den har XYZ-sikkerhed"....
    Danmark producerer ikke biler, nej og vi producerer heller ikke harddiske, kameraer mv. Vi har jo heller ikke de store fjernsynsfabrikker.... Men vi producerer så meget andet - Lego, Grundfospumperne, Insulin, Enzymer og for ikke at glemme vindmøller, dansk olie og så lige hr. Møller.
    Vi skal bare lære at holde på virksomhederne istedet for at jage dem væk eller slå dem ihjæl. Det er initiativet der driver værket. Dræber man initiativet får det jo uheldige følger. Danmark kan ikke overleve ved kun at have lønmodtagere.
    Giv os danskere en gulerod - jeg er sikker på at armen bliver siddende....

    Fortsat god aften allesammen. Det er jo hyggelig læsning alle de gode indlæg.


  • #39   8. dec 2006 Hold kæft hvor er det godt skrevet Thomas E. Du har fat ved roden, hvor det hele begynder.

  • #40   3. jan 2007 Godt nytår allesammen. Håber at alle stadig har alle fingre og hørelsen i behold-
    For lige at vække debatte til live igen, har der i den senere tid været megen skriveri og nyhedsinslag i aviser og TV omkring biobrændsel. Statoil begyndte sidste år med deres Bio95 benzin, hvilket jeg synes er et godt tiltag, blot med alt for lidt Bio (Kun 5%) men det er dog en start. Jeg skyndte mig at hælde det i tanken på Luckyen og den spinder glad videre. Måske burde vi alle sende det signal til både Politikere og Benzinselskaber at det er den vej vi gerne vil - men med større hastighed. I sverige kan du købe Bio-benzin i langt større stil end i DK - I tyskland kan man købe BIO-diesel - DK nej.
    I Mexico har de brugt Bio-benzin i over 20 år.
    Hvad sker der her i Lille Danmark. Der er nogle der får sig en ordentlig lur - derinde i tinget.
    Der er mange afgifter der med fordel kunne omlægges, hvis vi turde - og endda til gavn for alle - også tilhængerne hos Anti-bilpartierne og partier til venstre for midten.
    Nu er vi mennesker jo sådan indrettet af opfindelser ikke kan opfindes tilbage igen. Bilen/MC'en er kommet for at blive. Behovet for transport kan ikke gøres mindre eller begrænses - det vil altid vokse.
    Den afgiftsmodel der idag bruges til Biler/MC er ældgammel (læs 1970'erne) hvor den ene krise herskede efter den anden - Benzinkrisen i 1973/1974. Senere er afgiftsatsen jo bare blevet forhøjet. Ændring af reg.afgiften kræver et dygtigt lobby arbejde og som flere herinde skriver kræver det at vi går sammen i en forening med ihærdige kræfter. Politikere lytter kun til een ting - stemmer. En politiker med lim i numsen kan du næsten få til hvad som helst, hvis du står med lim-opløseren i hånden.
    Følgende bør gøres (jeg har sikkert glemt en masse)
    1. En forening skal startes ( jeg vil gerne være den første der betaler kontingent.
    2. Der skal erhverves medlemmer med job som journalist af den skrivende og den talene slags.
    3. Vi skal have tilhængere som bliver genkendt på gaden.
    4. Vi skal finde og kalkulere omlægningen af afgifterne. dvs medlemmer med samfundsøkonomisk baggrund og ekspertise.
    5. Tilhængere med adgang til tinget samt taletid hertil.
    6. Støtte fra Brancheforeninger er uundværlig.
    7. og sidst men ikke mindst - folk der har tid og lyst til at få nogle på tuden af de andre. For det her er noget der vil få mange op af sofaen, både tilhænger men så sandelig også modstandere.
    Argumenterne på vores side kan vi hurtig blive enige om - men modparten vil også komme med alverdens skrækscenarier fra både okonomer og politikere om hvordan Polerne vil smelte og vort samfund vil gå tilgrunde.
    Vi kunne jo starte med at få bragt forskellen mellem MC og Bil op i eksempelvis programmet Kontant, Basta eller et andet relevant forbrugerprogram i den gode sendetid.
    Men hvem vil stille sig frem??
    Det er et meget ømt emne og kun Simon Spies ville kunne slippe at sted uden lusinger.

    Nå men jeg synes lige at emnet skulle vækkes igen - jeg synes at debatten i dette indlæg var utrolig saglig og begrundet fra alle.
    Rigtig godt indlæg Lars D.
    Godt nytår


  • #41   3. jan 2007 Håber at I kan tilgive de manglene bogstaver i det sidste indlæg. Mit trådløse tastatur skriver nogle gange i øst når jeg taster i vest....

  • #42   3. jan 2007 Til Ducatisten:
    Du og jeg er i bund og grund enige om det grundlæggende.
    Jeg vidste ikke at afgifterne gik så langt tilbage, men troede at det var en socialdemokratisk opfindelse fra begyndelden af 70'erne. Nu vil jeg ikke blande polisiske farver ind i denne debat, for der er maange fra alle farver der generelt er enige trods alt. Blot ligger uenigheden om hvordan og hvem der skulle få gavn af omlægninger/nye skatter.
    Jeg mener bare at et sådan puslespil bør kunne lægges forsvarligt og samtidig være velbegrundet, og samtidig give en mening med skattetrykket.
    Der er absolut ingen mening med modellen som den er idag. I TV og aviser bliver vi bombet med informationer om hvor uretfærdigt vort system er for den enkelte, et sygehusvæsen, der ikke engang tåler en sammenligning med mange tredielande, og vores snart eneste konkurenceparameter ifølge Hr. Fogh, flygter fra skattetrykket og systemet for at etablere sig i andre lande hvor mulighederne er større (Skype er et af de senere og særdeles relevant eksempel), Boligbyggerier der er ved at styrte sammen blot fordi vinden står i vest, den boligløse student, der ikke har råd at uddanne sigg trods vilje og dygtighed. Ja - vi kunne blive vedat remse eksempler op.
    Jeg mener at tiden er inde til at få rådet bod på mange af disse fejl. Især når man nu har flertallet. Men som jeg skrev i et af de tidligere indlæg, så har vore folkevalgte ikke dette format. Det hele går op i undersøgelser om hvem der slog den prut og udvalg der skal undersøge andre udvalg.
    Det kræver som du selv så udemærket skriver - en masse arbejde fra dygtige og kompetente lobbyister - fulltime.
    Hvem har tid - der skulle jo også gerne være tid til lidt MC i 2007/2008...
    Jeg vil glæde mig til at læse mere om denne debat fremover.
    Mvh
    Thomas E


Kommentér på:
Hvorfor kan vi ikke stå sammen imod

Annonce