Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Prop på ledning til stikkontakt 500 kr.
  • Assemble IKEA Hemnes and Ramnefjäll beds 1.500 kr.
  • Toilet vil ikke skylle ud 750 kr.
  • Fjerne og bortskaffe haveaffald 1.000 kr.
  • Samle ikea under og overskabe 1.500 kr.
  • Reparation af Siemens vaskemaskine 1.441 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Køre mellem biler? (Lanesplitting)
  • #1   21. mar 2016 0 kroner hvis du kan holde dig inden for striberne i højre vognbane. Er jeg ret sikker på? Ellers er det vel 1500 og et klip

• #2   21. mar 2016 1 klip pr køretøj du overhaler højre om

• #3   21. mar 2016 Debatten har været oppe at vende flere gange.
    Konklusionen plejer at være noget i retning af, at det er ulovligt at overhale højre om - hasarderet kørsel, jeg tror dog ikke rigtig på at man får et klip pr. bil.

Men nogen mener at det er tilladt at overhale venstre om en bil der holder stille, hvis man bliver i samme vognbane, og kan holde "passende afstand til den holdende bil" hvad end det så er.

Jeg har dog ikke set nogen afgørelser fra folk der har været i retten med det.

• #4   21. mar 2016 http://www.fdm.dk/nyheder/forvirring-raekkerne

• #5   21. mar 2016 Svaret er vist, at der ikke rigtig er noget (klart og entydigt) svar.

• #6   21. mar 2016 Søren kig på mit link FDM forklarer det ganske simpelt

• #7   21. mar 2016 Lige indtil næste link kommer, der "beviser" det stik modsatte - emnet har været oppe talrige gange og der er endnu ikke kommet klart, entydigt og gældende svar smiley

FDM er jo ikke lov. Det er en interesseorganisation.

• #8   21. mar 2016 Der er altid diskutioner om det. Men en kold betjent kan godt give klip for det og pr bil. Men har ikke hørt om det. Der var i politijagt en som fik bøde og klip for at tag den højre om en anden på motorvejen

• #9   21. mar 2016 #7
    "På baggrund af den seneste tvivl, har FDM været i kontakt med Rigspolitiet, der kan bekræfte, at reglerne ikke er ændret, og at reglerne er, som FDM tidligere har beskrevet: Der må ikke overhales imellem rækkerne."

Jeg er tror det her er det tætteste man kommer på et endegyldigt svar..

• #10   21. mar 2016 Og den illustration der viser ret præcist hvad der er tilladt og hvad der ikke er.

• #11   21. mar 2016 Tjah, det var jo også politiet der inden sagde, at det var blevet lovligt - og inden da, at det var ulovligt.

Jeg hælder også mest til, at det ikke er lovligt. Men svaret afhænger vist i høj grad af hvem man spørger.

• #12   21. mar 2016 Jeg er ligeglad jeg gør det bare smiley FORDI JEG KAN!!

• #13   21. mar 2016 Der er forskel på en en FDM juridsts skriftlige forespørgsel til rigspolitiet, og så en tilfældig politimand, eller en journalist.

Men jeg er enig med dig i, at det er en gråzone. Det her må dog være det mest endegyldige svar vi kan få.

• #14   21. mar 2016 Politiet kan jo ikke engang selv finde ud af om det er lovligt eller ej. Hver gang de bliver spurgt ind til det kommer der et forskelligt svar.

• #15   21. mar 2016 Jeg er ikke nødvendigvis uenig med dig - hverken i, at det er en gråzone eller det nok er det tætteste man kommer et konkret svar smiley

• #16   21. mar 2016 Her skriver Magacin at det er lovligt og der er en betjent der bekræfter det:

http://m.magacin.dk/motorcykler/motorcykel-og-koekoersel-svar-fra-politiet/ar2175/

Edit: Ja det er ikke til at blive klog på.

• #19   21. mar 2016 Hvis bilerne holder stille i kø er det fanmer ikk en overhaling!

• #20   21. mar 2016 Der har været en artikel i et af de store dagblade, hvor de interviewede en højere rangerende panserbasse ved de landsdækkende centervagter - Han forklarede at man godt måtte overhale, så længe man blev i højre vejbane, da det i så fald ville svare til at overhale i parkeret eller standset bil.

Nu er det jo heller ikke den lokale landbetjent der laver love og regler, så får i en bøde, så anfægt den og så falder den nok også, hvis i har holdt jer efter reglerne!

• #22   21. mar 2016 Tak for alle jeres svar, tror jeg kan konesenter at jeg her i starten nok bare skal køre som jeg er i en bil, men godt kan "lanesplit" hvis jeg kan komme af med det, på en sikker og uprovokerende måde :))

• #23   21. mar 2016 jeg kunne forestille mig det er op til den enkeltes betjente vurdering (humør), om det var forsvarligt.

jeg har aldrig fået en bøde eller påtale, heller ikke når man kører op på siden af en politibil. kun fra bilister som bliver irriteret over man kommer hurtigere frem end dem.

• #24   21. mar 2016 giver ingen bøde da det er forbikørsel...

• #25   21. mar 2016 Er der virkelig ingen domspraksis på området?

Det er jo(heldigvis) ikke en betjent, der kan afgøre lovligheden af det.

• #26   22. mar 2016 Her er der en dom fra retten i Hillerød for at lanesplitte. Så man kan altså godt blive dømt for det (om end det nok er sjældent)

https://www.google.dk/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.smcc.dk/Joomla1522/media/kunena/attachments/552/overhalingmedMC.pdf&ved=0ahUKEwjIsd6J8tLLAhXJJZoKHd1mBrcQFggbMAE&usg=AFQjCNFuC8ZynaHx0P-0yVpqPPZY96DVXQ&sig2=CdagnI9Jw6MEscdMB4etGQ

• #27   22. mar 2016 den her tosse her har vist fået et enkelt klip en gang tilsendt med post "thi kendes for ret, overhaling indenom". rygterne siger dog han stadig gør det og har sparet timer og atter time af kø. Han mente også det var de 1000 værd (50% da han er på SU), og kun er blevet taget 1 gang på 4 år.

Det siges også tossen ønsker andre følger ham så billisterne bliver vant til det og lovforslaget kan tages op. tsk. Sikke en klap hat, mc'er skal da holde i kø som alle andre så de kan blive rear-ended..

http://www.motorcykelgalleri.dk/video/diverse-mc/11046-lanesplitting_paa_gs500eren

• #28   22. mar 2016 det han foretager sig er ik lovligt ....

• #29   22. mar 2016 man skal bare lige huske de dage hvor man har side taskerne på smiley

• #30   22. mar 2016 Hahaha go idé ib smiley

• #31   22. mar 2016 Én ting er jo så at det koster 2000,- Det er hvad det er, men det koster - ifølge loven - også et klip i kortet. Jeg kan umiddelbart ikke finde nogle domme hvor nogen har fået et klip, men det betyder jo ikke at det ikke sker.
    Mon ikke at det kommer meget an på hvordan og hvor hurtigt man gør det, samt hvor god eller dårlig en dag den pågældende betjente har?

• #32   22. mar 2016 Tror det mest væsentlige omkring emnet er at acceptere på forhånd, at man kan være uheldig at få en bøde hvis politiet ser det. Når det så er sagt, så synes jeg at det er fuldt ud forsvarligt - en motorcyklist der lanesplitter har ofte skærpede sanser og er mere vågen end andre trafikanter. Undersøgelser fra mange EU-lande og USA viser at ulykkerne ikke stiger, tværtimod.
    De billister som bliver sure over denne "vanvidskørsel" skulle nok lade være at sætte sig bag rattet.

Det sjove (og nok mest sørgelige) i trafikken er faktisk de trafikanter der leger politimænd og vil belære andre billister/motorcyklister om deres "sindsyge kørsel". Det er efter min mening de farligste trafikanter der findes på vejene. Ofte begynder de selv at køre hasarderet for at indhente en eventuel hurtig motorcyklist og dytte, ryste på hovedet, give finger, råbe - ja hvor er dit fokus henne nu Hr. Supertrafikant..?? Desuden var det en 110km/t zone på motorvejen og jeg kørte 125? - hvordan kan du indhente mig hvis du SELV kører lovligt? Det er kræftedme en sindsyg mentalitet jeg aldrig kommer til at forstå.

Hakuna Matata mine damer og herrer. Så går det hele sku nok.

• #33   22. mar 2016 Gad slet ikke have gade MC hvis jeg ikke kunne lanesplitte, heldigvis her hvor jeg bor (Irland) er det ikke noget problem, selv politiet giver plads når du vil forbi, teknisk set må vi heller ikke bruge de dedikerede busbaner men det slipper man også afsted med så længe man ikke kører hasarderet.
    Synes godt nok DK lyder som om det er blevet et rent klip/bøde helvede at eje et køretøj i

• #34   22. mar 2016 #26

Haha fedt link

Hvor er det fedt at læse hvordan domsmændene har nosser rundt i den lov.

Hastigheden behøver ikke bestemmes af forankørende, for at en passering højre om kan defineres som en forbikørsel.

Er der 2 baner frem til et lyskryds hvor alle holder for rødt i venstre bane, så må man sku da godt køre frem til stoplinjwn i højre spor, selvom der ikke er en forankørende til at bestemme ens hastighed.

Nogrt andet er at den fora kørende ikke behøver være en bil.

Nej tiltaltes hastighed bestemtes ikke længere af forankørende bil, men havde en anden motorcyklist gjort det samme lige inden. Så havde hans hastighed værrt bestemt af forankørende.
    Ganske vist forankørende motorcykel og ikke forankørende bil.

Men det står sku da ikke i kriterierne at forankørende skal være en bil vel!!!

Der står bare forankørende.

Noget helt tredje er wå det tredje kriterie for at en passering kan betegnes som en forbikørsel.
    Der skal være 2 eller flere vognbaner.

HVILKET BRINGER OS TIL DEFINITIONEN AF VOGNBANE.

Det er således, at holer jeg på en bred vej hvor alle bilerne holder til højre (sjældent syn)

Der er plads til at jeg kan køre frem mellem spærrelinjen og bilerne.
    Så er der 2 vognbaner!!!
    Om end den venstre bane er for smal til biler

Havde alle bilerne i stedet holdt til venste (ses ufatteligt ofte)
    Og jeg skal til højre i lyskrydset længere fremme.

Så må jeg gerne passere alle bilerne højre om.

Fordi
    Fpr det første Der er 2 ellef flere vognbaner
    For det andet trafikken er tæt
    For det tredje SOM ER LIDT AF EN KRØLLE:: Hastigheden bestemmes af forankørende . Men det er den bil der holder stille i højresvingsbanen fremme i krydset. Og eftersom der er god plads frem til ham, så kan man godt nå op på 50 kmt.
    Det har han bestemt ved at være så langt foran dig...

Næsten ALLE motorvejs vognbaner er så brede at der er til 1 bil + 1 mc.

Man dkal bare huske at ens kammeraet er kørt i forvejen! Han bestemmer hastigheden.
    Og i og med du ikke kan se ham forude, så har han bestemt at din hastighed skal være det maksimalt forsvarlige.

Fuck den er dumt lavet den færdselslov.

• #35   22. mar 2016
    Jeg bliver selv lidt i tvivl nu.

Er der nogen der gider forklare mig hvad gavn det gør at hastigheden skal være bestemt af en forankørende?

Der må være noget der minder om et rationale.
    Hvorfor det kriterie at hastigheden skal være bestemg af forankørende, før man må køre frem i en ledig vognbane i tæt trafik?

• #36   22. mar 2016 Når der i et kryds er 2 baner til at køre lige frem.
    Og man holder som nummer 7 i venstre bane. Og ingen i den højre.
    Så må man jo ikke køre frem højre om de andre? WHY???

Og er det fsktisk grunden til at folk så tit holder i 1 lang række som lemminger i lænker?

Fordi folk faktisk kender loven så godt at de ved at de ikke må "step out of line"?

• #37   22. mar 2016 Har altid tænkt det er på grund af samme idiot mentalitet som gør at folk stiller sig foran dørene til stoget når de åbner.
    Står i vejen for folk der skal ud og venter utålmldigt.

• #38   22. mar 2016 Dima, en vognbane er selvfølgelig defineret i lovgivningen.

"§ 2, stk. 28. Vognbane:enhver af de baner, i hvilke kørebanen kan deles, og som hver er tilstrækkeligt bred til at kunne benyttes af en række køretøjer med 4 hjul."

Én vognbane bliver altså ikke til to bare fordi du kan køre forbi på mc.

• #39   22. mar 2016 Så er spørgsmålet hvor bred et køretøj med 4 hjul skal være.
    Det mindes jeg ikke at have læst noget om.

Kan en smal quad bike køre forbi langsomt, så må en smal mc vel køre lidt frisk forbi tænker jeg.

Det virker som om man prøver at skrive "motorcykler skal placere sig som om de var 3x så brede som de er"

Det står bare ikke nogen steder.

Kan nogen forklare mig hvorfor i alverden der skal være plads til en række af køretøjer med lige netop 4 hjul?
    Og hvor mange køretøjer går der på sådan en række??

hvor lange er de køretøjer?...

Det står ikke motorkøretøjer.. bare køretøjer. Så det må gerne være en 4hjulet cykel?

Det er virkelig ikke for at være ordkløver det her.
    Selvom det vel fremstår sådan på de fleste.

At færdselsloven er lavet af bilister med skygklapper
    fremgår meget apropos tydeligt af ordet vognbane

• #40   22. mar 2016 Snakkede med
    Min kørelærer idag om det og han sagde i lovgivningen, er det ulovligt smiley

• Ebbe T
    Ebbe T Tilmeldt:
    apr 2013

Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 361
    #41   22. mar 2016 Rationalet er at ingen kommer til skade når trafikken står helt stille, enhver form for bevægelse forøger risikoen.

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.542
    #42   22. mar 2016 Here we go again... 4 sider til inspiration fra Justitsministeriet. Den korte version er skrevet i granit; Nej....det må I ikke!

Side-1:
    https://db.tt/xuyZJ3ds

Side-2:
    https://db.tt/X3UGBq7y

Side-3:
    https://db.tt/nVU1m8E7

Side-4:
    https://db.tt/tqVVYDJA

(links går til PDF filer på Dropbox - blot hvis nogen undres over URL/adresse)

• #43   22. mar 2016 K1600: Men det ændrer ikke på at det samtidig bliver bekræftet af dele af politiet at man godt må. Det er fuldstændig hul i hovedet at politiet (i nogle tilfælde) siger at man godt må, men loven og domstolene siger noget andet. Og det er jo netop det der er hele problemstillingen.

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#45   23. mar 2016 #44/Martin: Referencen som er bragt i EB er med link til MagaCin, som igen er af den overbevisning, at "fordi" en Politiassistent har sagt "Ja", så er dette gældende lov!

Nu er det således, at vi har opdelt udøvende (Etaten), lovgivende (Borgen - herunder tolkning fra Justitsministeriet) samt endelig den dømmende (Domstolen - underforstået byretten som typisk håndterer simple færdselssager).

I indlæg #42 kan du se spørgsmål fra Etaten til Justitsministeriet. Og der er absolut ingen slinger i valsen hvad angår gældende lovgivning. At der findes Etatsfolk som ikke har korrekt instruktion eller håndtering af praksis, tja, det kan man jo kun ryste på hovedet af....for vi forventer jo i den grad, at den udøvende lovgivning kender loven og forøvrigt har adfærd derefter!

Ét er loven - noget andet er praksis! Og som alt andet har vi tilfælde, hvor man som aktiv MC'ist - med overlæg - absolut skal afprøve hegnspæle, gå til kanten eller helst 2mm over på den forkerte side! Der falder hammeren - og turen i den lokale byret vil uden tvivl være spildt tid - såfremt man hævder "ret" til ens fordel.

Når dette er sagt (skrevet), så oplever jeg mange tilfælde, hvor man med forsigtighed - eller skal vi kalde det agtpågivenhed - elegant kan bevæge sig op gennem rækkerne (venstre om) uden at der er én eneste Etatsmand som vil gøre noget som helst ud af den slags. Omvendt, så ser vi også tilfælde hvor man anvender 250gr over-frisk adfærd til den kække side......og den går bare ikke!

Mon ikke denne tråd vil blive gengivet som "ny dialog" cirka samme tidspunkt næste år? smiley

• Jas D
    Jas D Tilmeldt:
    aug 2015

Følger: 1 Svar: 21
    #46   23. mar 2016 Jeg har kopieret alle "beviser" som støtter Lane-splitting til notes i telefonen og giver dem til en evt politimand. Men som ellers nævnt- jeg er ikke blevet stoppet i 40 år, så jeg regner ikke med problemer forud. En evt bøde stopper mig heller ikke da det er en meget billig time-betaling for alle de sparede timer og øget sikkerhed. Se hvor mange bliver påkørt bagfra ved kryds. Der vil jeg ikke placere mig!

• #47   24. mar 2016 Det er ganske enkelt: Det har aldrig været forbudt at overhale venstre om, men man må ikke overskride dobbelt optrukken linje. Hvis man bare overholder det, får man ikke bøde. Det gør man til gengæld hvis man overhaler højre om. Det giver et klip for hver bil plus 1.500.

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#48   27. mar 2016 @Lopet: Vrøvl.... ingen "venstre om" såfremt dette foregår i f.eks. 3-spors retning og du befinder dig i midterste spor! No Go! Hvad angår ét spor eller placering yderst TV i 3 spor, så må dette *kun* foregå såfremt du har korrekt sideafstand!

Sjovt som kun "fordele" falder nemt i forståelse såvel hukommelse! smiley Og at flere siger noget som er forkert bliver det bestemt ikke mere lovligt af......

• Jas D
    Jas D Tilmeldt:
    aug 2015

Følger: 1 Svar: 21
    #49   27. mar 2016 K1600........ses forhåbentligt IKKE derude!

• #50   27. mar 2016 skal man lade være bare fordi man ikke må?

• #51   27. mar 2016 spærreflader, det sorte mellem stregerne når der er fuldt op trukket, Højre-venstre svingbaner og et hvert hul på motorvejen, ja så mænt også rastepladser.
    Kan vel bruges når man køre mc. trafikken skal jo afvikles.

Når dette er skrevet må jeg dog indrømme at modet er dalet en del her på de gamle dage, der er ikke spor af gnidninger på hverken mc. eller tøj efter turene i de sidste mange år. smiley

• #52   27. mar 2016 Elias G: Ja det er sådan set formålet med at have en lovgivning og fundamentet i vores samfund smiley

• #53   27. mar 2016 Hvad jeg prøver at sige er at bare fordi ting er ulovligt er ikke nødvendigvis ens med det er farlige.
    Det er blot fordi en lille gruppe snæversynet mennesker er blevet enige om det.
    Ikke alle love skal følges til punkt og prikke. Dette er en af dem jeg med glæde bryder smiley

• #54   27. mar 2016 Den på billedet viste metode er fuldstændig lovligt - venstre om i midtersporet.

profilbillede
  • #55   27. mar 2016 .

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#56   28. mar 2016 #54/Lopet: Nej, det er den ikke! Og at du fortsætter med at angive "du tror" gør altså ikke manøvren lovlig! ,-)

Jas D: Hvorfor dog ikke? smiley

Elias G: Næ! Det bestemmer du jo selv....og som du ganske fornuftigt angiver, så findes der mange mystiske (læs: tåbelige) regler, som hvis de ikke blev brudt, ville give langt flere gener for alle. Men for at holde os til trådstarter, så er og bliver det ulovligt og kan give en "ekstra tilgift" i visse tilfælde.....men dem tager "man" jo bare med på vejen, ikke? smiley

• #57   28. mar 2016 #56: Vi er vist nået til det punkt hvor vi må bede K1600 om en henvisning til færdselslovens regler, hvoraf det fremgår at det skulle være forbudt. Jeg vil så al beskedenhede henvise til den, hvoraf det fremgå at det er tilladt:

”§ 24. Er færdslen tæt, og fremføres den i flere rækker med en hastighed, der bestemmes af de foran kørende, skal det ikke anses som overhaling, hvis et køretøj i en vognbane føres forbi et køretøj i en anden vognbane. I sådanne tilfælde må der ikke skiftes vognbane, medmindre det er påkrævet efter § 16, stk. 1, § 17, stk. 1, § 18, stk. 3-5, eller det sker for at parkere eller standse”.

Heraf fremgår det jo enestående tydeligt (omvendt forstået), hvis man ikke overskrider vognbanen og kører venstre om, opfattes det som en korrekt udført overhaling, jfr. mit billede #54, hvoraf rækken af motorcyklister forbliver i midterste vognbane, ikke overskrider den og kører venstre om bilerne i midterste vognbane. Se også illustrationen nedenfor. Uha, uha – det er ikke godt, hvis man som motorcyklist, bilist osv. ikke kender færdselsloven. Skulle vi anbefale en orienterende køreprøve til hr. K1600?

profilbillede
  • #58   28. mar 2016 Lopet: Selv om jeg er helt enig med dig, så kan du finde adskillelige links i denne diskussion hvor folk er blevet dømt for det i retten. Ergo er der i hvert fald nogle dommere der er uenige med os. det er en gråzone som ingen kan komme med et definitivt svar på fordi at hverken dommere eller politiet ikke engang kan finde ud af om det skal være lovligt.

• #59   28. mar 2016 Problemet her er, at del skal ske med behørig afstand, og det er sjældent tilfældet ved kø kørsel hvor der er biler i alle kørebaner.

Denne diskussion har været oppe og vende et utal af gange, og som der allerede er skrevet her i tråden er det i bedste tilfælde ikke klart hvornår/hvordan det kan gøres lovligt og afstanden vil være op til fortolkning fra den enkelte betjent.

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#60   28. mar 2016 #57 Lopet: Du henviser igen - til en artikel med udspring fra herlige Magacin - som ikke grobund i sandheden! Scroll op.... se mine links hvor Etaten har dialog med Justitsministeriet i forhold til tolkning - hvilket er "humlen" i denne debat - som forøvrigt er oppe og vende år efter år efter år.... Så gør dig selv den tjeneste at læse ref/link fra PDF (det må du åbenlyst ikke have gjort siden du har den holdning du har). Svaret og tolkningen fra Justitsministeriet omhandler bl.a. konceptet af sideafstand, hvor de angivet eksempler *IKKE* anses for lovlige.

Hvad angår §24 omhandler dette *ikke* passage af MC - venstre om - i f.eks. den midterste eller inderste vognbane. Det handler om hastigheden relativt i forhold til en/flere vognbaner, hvor det ikke anses for en "inderhaling" såfremt trafikken i inderste spor kører hurtigere end det yderste (forudsat at tilladte hastighed ikke overskrides). Men okay, jura kan være en svær størrelse....og læses ofte med ens egen fordel! smiley

• #61   28. mar 2016 #57

”§ 24. Er færdslen tæt, og fremføres den i flere rækker med en hastighed, der bestemmes af de foran kørende, skal det ikke anses som overhaling, hvis et køretøj i en vognbane føres forbi et køretøj i en anden vognbane. I sådanne tilfælde må der ikke skiftes vognbane, medmindre det er påkrævet efter § 16, stk. 1, § 17, stk. 1, § 18, stk. 3-5, eller det sker for at parkere eller standse”.

Du har da vist gradbøjet det der står lidt.
    ovenover snakkes der om overhaling/forbikørsel af køretøj i andre vognbaner og ikke i ens egen.

Mvh

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#62   28. mar 2016 #61 smiley Gradbøjning efter egen opfattelse og fordel.........

• #63   28. mar 2016 Lad mig forklare situationen, så alle kan forstå det. Som udgangspunkt er det tilladt at overhale som vist i mit foto #54 og i illustrationen #57. Med andre ord: DET ER IKKE FORBUDT!! Men lige så vel som en hvilken som helst anden overhalingsmanøvre, kan den jo foretages på mere eller mindre uforsvarlig vis. Det fremgår af denne regel:

”§ 21. Overhaling skal ske til venstre. Dog skal overhaling ske højre om et køretøj, hvis fører svinger til venstre eller tydeligt forbereder et sådant sving. Cyklist og fører af lille knallert kan overhale køretøjer af andre arter til højre.
    Stk. 2. Kørende, der vil overhale, skal sikre sig, at dette kan ske uden fare, herunder særligt:
    1) at den vognbane, hvor overhalingen skal foregå, på en tilstrækkeligt lang strækning er fri for modkørende færdsel, og at der ikke er anden hindring for overhalingen,
    2) at den foran kørende ikke giver tegn til overhaling af et andet køretøj,
    3) at bagfra kommende køretøjer ikke har påbegyndt overhaling, og
    4) at det, bortset fra tilfælde, hvor overhaling sker i en vognbane, hvor modkørende færdsel ikke må forekomme, efter overhalingen utvivlsomt er muligt atter at føre køretøjet ind i trafikstrømmen uden at være til ulempe for denne”.

Her er der tale om skøn. Når nogle er blevet dømt, så skyldes det altså ikke fordi de har overhalet hvor det var forbudt, men fordi de overhalede uforsvarligt og i en situation, hvor det var uforsvarligt. Lad mig derfor endnu en gang fastslå, manøvren, som vist i mit billede i #54, er udført fuld forsvarlig. Bilerne står stille og rykker frem med max. 10 km/t. MC-isterne lister stille og rolig forbi med ca. 15 km/t. Det er der ikke noget forkert eller uforsvarligt ved. Der er også rigelig med plads, som billedet viser, fordi bilerne holder pænt til højre i deres vognbane som de skal.
    Der er ikke tale om gradbøjning, men om en vurdering af den aktuelle trafikale situation, hvilket i øvrigt er kernen i færdselsloven. Man skal altid køre efter forholdene.

• #64   28. mar 2016 Ofte vil det være det mest sikreste at mc-isterne kommer væk hurtigst muligt. Check lige denne her:
    https://www.facebook.com/100007648515418/videos/1562982180633384/

• #65   28. mar 2016 #64

At det er mere sikkert for mcister er ligegyldigt, det er ulovligt.

personlig har jeg kun et problem med det, biler der forsøger at spærre for ens kørsel smiley

• #66   28. mar 2016 Jamen, for pokker mand, kære Ib - det er jo netop ikke ulovligt. Læs venligst indlæg #63. DET ER LOVLIGT !!!

• #67   28. mar 2016 Jeg kan desværre ikke se i de § og lovtekster du stiller op at det skulle være lovligt, hvor meget jeg så ønsker det var.
    Så enten må jeg være blind, eller så tror jeg du gradbøjer tingene lige lovlig meget efter eget ønske.

Mvh

• #68   28. mar 2016 #67 - Ja, jeg beklager, men så længe det sker venstre om er det altså ikke forbudt at overhale. Så enkelt er det. Det er kun ulovligt at overhale højre om. Venligst selv se efter i færdselsloven.
    https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=158005

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#69   28. mar 2016 Lopet: Nej, og atter nej! Du kan "skrigeskinke" alt det du vil, men det bliver det altså ikke mere legalt af! Du læser jura'en som en vis herre læser bibelen.

Gå nu op i indlæg #42 - vælg "side 3" referencen og se bemærkninger i venstre side! Der findes kun én passage der er lovlig....og det er yderste venstre bane og selvfølgelig venstre om - og *KUN* såfremt sideafstand er overholdt! Så jo, det er udelukkende gradbøjning fra din side!

Når dette er sagt (skrevet), så har du fuldstændig ret i antagelsen, at man skal køre efter de forhold som gør sig gældende - hvilket jo også påvirker hvorledes dette håndteres i praksis. Der er set utallige eksempler på, at man med "måde" kan færdes mellem bilerne - endda skifte vognbane - såfremt trafikken står stille (eller kører langsomt) uden at være til gene....og at Etaten *ikke* siger noget til dette (erfaring) smiley

• #70   28. mar 2016 Jeg kan da læse færdselsloven fra morgen til aften resten af mit lange liv men som den ser ud nu finder jeg ikke noget som lovligøre "lanesplitting"
    Så istedet for at henvise til færdselsloven hvad så med du finder det sted i den som lovligører det.
    Det du har sendt indtil videre holder ikke vand.

Mvh

• #71   28. mar 2016 Der gælder for færdselsloven som for alle andre love: Det som ikke udtrykkeligt er forbudt, er tilladt og lovligt. Det er tilladt ikke at slå et menneske ihjel. Der står intet i færdselsloven om at det for motorcykler er forbudt at køre mellem biler – SE SELV EFTER!!! Men for en hvilken som helst lovlig manøvre gælder i øvrigt:

”§ 3. Trafikanter skal optræde hensynsfuldt og udvise agtpågivenhed, så at der ikke opstår fare eller forvoldes skade eller ulempe for andre, og således at færdslen ikke unødigt hindres eller forstyrres. Der skal også vises hensyn over for dem, der bor eller opholder sig ved vejen”.

Det betyder, at man, uanset om manøvren er lovligt eller ej, altid kan blive dømt for hensynsløs kørsel eller manglende agtpågivenhed (= uforsvarlig el. groft uforsvarlig). Men det kommer altid an på den aktuelle situation og er derfor altid et skøn. Det er heller ikke forbudt at svinge til venstre, men det er forbudt at svinge til venstre, hvis man ikke på forhånd har orienteret sig bagud = manglende agtpågivenhed.

For mc´ere gælder i øvrigt at man altid skal komme hurtigst muligt væk, i stedet for at blive i myldret af biler og fylde op. Det er nemlig ekstrem farligt. Frem for alt må man ikke placere sig mellem bagende og forende af to biler i en kø. Det kan være livsfarligt. Man kan blive klemt ihjel, hvis en bagfrakommende 40 tons lastbil skubber hele køen fremad. Det er logik for en hvilken som helst mc-ist og for en hvilken som helst Bent Betjent! Jeg håber også at K1600 også forstår det, ellers har en kort fremtid som motorcyklist.

I øvrigt gælder for det forum, at det ofte handler om hvem der kan ”pisse sit navn i sneen” og hvem der får det sidste ord. Derfor er dette mit sidste ord. Hvis man ikke kan fatte det, gør man klogt i at læse færdselsloven eller gå op til en orienterende køreprøve.

Nedenfor viste kørsel er ikke ulovlig, men hensynsløs:
    https://www.facebook.com/100americanclassiccars/videos/474251002767216/

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#72   28. mar 2016 Hmmm.......Lopet! Den har været lang- og den fortsætter givetvis i mange mange år endnu! Du har malet dig op i krogen - fair nok - go' vind derude - og husk nu at holde passende sideafstand når du kommer massende op gennem rækkerne! smiley

• #76   2. apr 2016 Tråden burde være stoppet da en domsudskrift blev fremlagt tidligere i tråden. Man kan tale nok så meget om forbikørsel, venstre om etc. Men det gjorde mc'isten i den sag jo også. Dommeren dømte ham.

Loven er som den er. En dommer har tolket loven, og dømt en mc'ist. Nu er der derfor domspraksis på området, og den vil blive fulgt af den næste dommer. Vi kan jo ikke have retstilstande hvor en person bliver dømt imens en anden ikke dømmes.

At det er komplet tåbeligt er så noget andet. Jeg vil også selv til enhver tid køre op imellem rækkerne, både ved kø og ved rødt lys.

• #77   2. apr 2016 Den eneste form for "lanesplitting" der pt umiddelbart er lovlig er fx på motorvej hvor at du må kører aller ydest til venstre i overhalingsbanen såfremt at der er plads fx i kø.

• #78   2. apr 2016 Dima Bilen skal jo heller ikke vente på at du kan overhale inden om...
    Det der er så selvforskyldt, skal man gøre det kræver det man har nogle HK at spille med det er dem du undgår sådan en situation med.

• #79   2. apr 2016 Ham her kan det der med at lanesplitte... og han er nok også indbegrebet af hvorfor at det er ulovligt mange steder. Lidt lang video (12:47) men helt sikkert et kig værd smiley

www.youtube.com/watch?v=bAbQO5QtN-o

• #80   2. apr 2016 wauw, ja hvis det er sådan nogle videoer de kigger på inden de traffer beslutningen...
    Det er møj ærgeligt for det kan gøres rigtig sikkert og uden gene for andre, tvært imod. køen bliver bare mindre for billisterne.

• Ebbe T
    Ebbe T Tilmeldt:
    apr 2013

Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 361
    #84   5. apr 2016 Death wish

• Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    sep 2017

Følger: 1 Svar: 2
    #85   12. sep 2017 Hvis man kører længst til venstre og i yderste vognbane, og er der ordentlig plads, må man overhale med motorcykel.

• #86   12. sep 2017 Fedt, du har oprettet en bruger for at skrive tæt på ingenting i to tråde der begge er over et år gamle...

Hvis du havde læst trådende igennem ville du også kunne se at det ikke er helt så sort/hvidt som du skriver. Specielt "ordentlig plads" er svær idet det kun er i meget få tilfælde at dette vil være gældende - ordentligt plads er ikke: der kan jeg vidst godt være.

• #87   12. sep 2017 Tak Mathias M. Dog lidt sent svar. Har selv gjort det du siger i to år nu uden noget politi siger noget til det. Dog bliver mange belister sure smiley

Kommentér på:
Køre mellem biler? (Lanesplitting)

Annonce