8.162 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
77 Svar
Køre mellem biler? (Lanesplitting) Køre mellem biler? (Lanesplitting)
Hey alle.
Nogle der ved hvad bøden vil komme til og blive hvis jeg overhaler mellem biler, i f.eks et lyskryds?
Mvh Gilbert
0 synes godt om
okt 2010
Følger: 16 Følgere: 45 MC-er: 4 Emner: 49 Svar: 506
aug 2004
Følger: 13 Følgere: 55 MC-er: 5 Emner: 148 Svar: 1.671
jun 2014
Følger: 1 Følgere: 29 MC-er: 3 Emner: 26 Svar: 296
Konklusionen plejer at være noget i retning af, at det er ulovligt at overhale højre om - hasarderet kørsel, jeg tror dog ikke rigtig på at man får et klip pr. bil.
Men nogen mener at det er tilladt at overhale venstre om en bil der holder stille, hvis man bliver i samme vognbane, og kan holde "passende afstand til den holdende bil" hvad end det så er.
Jeg har dog ikke set nogen afgørelser fra folk der har været i retten med det.
apr 2013
Følger: 10 Følgere: 11 MC-er: 5 Emner: 25 Svar: 305
nov 2008
Følger: 17 Følgere: 86 MC-er: 11 Emner: 165 Svar: 4.123
apr 2013
Følger: 10 Følgere: 11 MC-er: 5 Emner: 25 Svar: 305
nov 2008
FDM er jo ikke lov. Det er en interesseorganisation.
aug 2004
jun 2014
"På baggrund af den seneste tvivl, har FDM været i kontakt med Rigspolitiet, der kan bekræfte, at reglerne ikke er ændret, og at reglerne er, som FDM tidligere har beskrevet: Der må ikke overhales imellem rækkerne."
Jeg er tror det her er det tætteste man kommer på et endegyldigt svar..
jun 2014
nov 2008
Jeg hælder også mest til, at det ikke er lovligt. Men svaret afhænger vist i høj grad af hvem man spørger.
jul 2011
Følger: 10 Følgere: 223 MC-er: 2 Emner: 108 Svar: 1.370
jun 2014
Men jeg er enig med dig i, at det er en gråzone. Det her må dog være det mest endegyldige svar vi kan få.
apr 2012
Følger: 10 Følgere: 42 MC-er: 3 Emner: 89 Svar: 1.426
nov 2008
apr 2012
http://m.magacin.dk/motorcykler/motorcykel-og-koekoersel-svar-fra-politiet/ar2175/
Edit: Ja det er ikke til at blive klog på.
jul 2011
aug 2009
Følger: 6 Følgere: 20 Emner: 49 Svar: 610
Nu er det jo heller ikke den lokale landbetjent der laver love og regler, så får i en bøde, så anfægt den og så falder den nok også, hvis i har holdt jer efter reglerne!
jul 2014
Følger: 5 Følgere: 377 MC-er: 1 Emner: 103 Svar: 232
mar 2009
Følger: 12 Følgere: 108 MC-er: 2 Emner: 54 Svar: 1.340
jeg har aldrig fået en bøde eller påtale, heller ikke når man kører op på siden af en politibil. kun fra bilister som bliver irriteret over man kommer hurtigere frem end dem.
nov 2005
Følger: 7 Følgere: 5 Emner: 46 Svar: 501
aug 2008
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 41 Svar: 527
Det er jo(heldigvis) ikke en betjent, der kan afgøre lovligheden af det.
apr 2012
https://www.google.dk/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.smcc.dk/Joomla1522/media/kunena/attachments/552/overhalingmedMC.pdf&ved=0ahUKEwjIsd6J8tLLAhXJJZoKHd1mBrcQFggbMAE&usg=AFQjCNFuC8ZynaHx0P-0yVpqPPZY96DVXQ&sig2=CdagnI9Jw6MEscdMB4etGQ
aug 2011
Følger: 9 Følgere: 101 MC-er: 2 Emner: 111 Svar: 3.691
Det siges også tossen ønsker andre følger ham så billisterne bliver vant til det og lovforslaget kan tages op. tsk. Sikke en klap hat, mc'er skal da holde i kø som alle andre så de kan blive rear-ended..
http://www.motorcykelgalleri.dk/video/diverse-mc/11046-lanesplitting_paa_gs500eren
nov 2005
Følger: 7 Følgere: 5 Emner: 46 Svar: 501
feb 2006
Følger: 10 Følgere: 30 MC-er: 4 Emner: 115 Svar: 1.310
jul 2011
apr 2012
Mon ikke at det kommer meget an på hvordan og hvor hurtigt man gør det, samt hvor god eller dårlig en dag den pågældende betjente har?
jul 2015
Følger: 4 Følgere: 25 MC-er: 6 Emner: 8 Svar: 263
De billister som bliver sure over denne "vanvidskørsel" skulle nok lade være at sætte sig bag rattet.
Det sjove (og nok mest sørgelige) i trafikken er faktisk de trafikanter der leger politimænd og vil belære andre billister/motorcyklister om deres "sindsyge kørsel". Det er efter min mening de farligste trafikanter der findes på vejene. Ofte begynder de selv at køre hasarderet for at indhente en eventuel hurtig motorcyklist og dytte, ryste på hovedet, give finger, råbe - ja hvor er dit fokus henne nu Hr. Supertrafikant..?? Desuden var det en 110km/t zone på motorvejen og jeg kørte 125? - hvordan kan du indhente mig hvis du SELV kører lovligt? Det er kræftedme en sindsyg mentalitet jeg aldrig kommer til at forstå.
Hakuna Matata mine damer og herrer. Så går det hele sku nok.
apr 2009
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 32 Svar: 777
Synes godt nok DK lyder som om det er blevet et rent klip/bøde helvede at eje et køretøj i
feb 2013
Følger: 5 Følgere: 31 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 2.037
Haha fedt link
Hvor er det fedt at læse hvordan domsmændene har nosser rundt i den lov.
Hastigheden behøver ikke bestemmes af forankørende, for at en passering højre om kan defineres som en forbikørsel.
Er der 2 baner frem til et lyskryds hvor alle holder for rødt i venstre bane, så må man sku da godt køre frem til stoplinjwn i højre spor, selvom der ikke er en forankørende til at bestemme ens hastighed.
Nogrt andet er at den fora kørende ikke behøver være en bil.
Nej tiltaltes hastighed bestemtes ikke længere af forankørende bil, men havde en anden motorcyklist gjort det samme lige inden. Så havde hans hastighed værrt bestemt af forankørende.
Ganske vist forankørende motorcykel og ikke forankørende bil.
Men det står sku da ikke i kriterierne at forankørende skal være en bil vel!!!
Der står bare forankørende.
Noget helt tredje er wå det tredje kriterie for at en passering kan betegnes som en forbikørsel.
Der skal være 2 eller flere vognbaner.
HVILKET BRINGER OS TIL DEFINITIONEN AF VOGNBANE.
Det er således, at holer jeg på en bred vej hvor alle bilerne holder til højre (sjældent syn)
Der er plads til at jeg kan køre frem mellem spærrelinjen og bilerne.
Så er der 2 vognbaner!!!
Om end den venstre bane er for smal til biler
Havde alle bilerne i stedet holdt til venste (ses ufatteligt ofte)
Og jeg skal til højre i lyskrydset længere fremme.
Så må jeg gerne passere alle bilerne højre om.
Fordi
Fpr det første Der er 2 ellef flere vognbaner
For det andet trafikken er tæt
For det tredje SOM ER LIDT AF EN KRØLLE:: Hastigheden bestemmes af forankørende . Men det er den bil der holder stille i højresvingsbanen fremme i krydset. Og eftersom der er god plads frem til ham, så kan man godt nå op på 50 kmt.
Det har han bestemt ved at være så langt foran dig...
Næsten ALLE motorvejs vognbaner er så brede at der er til 1 bil + 1 mc.
Man dkal bare huske at ens kammeraet er kørt i forvejen! Han bestemmer hastigheden.
Og i og med du ikke kan se ham forude, så har han bestemt at din hastighed skal være det maksimalt forsvarlige.
Fuck den er dumt lavet den færdselslov.
feb 2013
Jeg bliver selv lidt i tvivl nu.
Er der nogen der gider forklare mig hvad gavn det gør at hastigheden skal være bestemt af en forankørende?
Der må være noget der minder om et rationale.
Hvorfor det kriterie at hastigheden skal være bestemg af forankørende, før man må køre frem i en ledig vognbane i tæt trafik?
feb 2013
Og man holder som nummer 7 i venstre bane. Og ingen i den højre.
Så må man jo ikke køre frem højre om de andre? WHY???
Og er det fsktisk grunden til at folk så tit holder i 1 lang række som lemminger i lænker?
Fordi folk faktisk kender loven så godt at de ved at de ikke må "step out of line"?
feb 2013
Står i vejen for folk der skal ud og venter utålmldigt.
jun 2014
"§ 2, stk. 28. Vognbane:enhver af de baner, i hvilke kørebanen kan deles, og som hver er tilstrækkeligt bred til at kunne benyttes af en række køretøjer med 4 hjul."
Én vognbane bliver altså ikke til to bare fordi du kan køre forbi på mc.
feb 2013
Det mindes jeg ikke at have læst noget om.
Kan en smal quad bike køre forbi langsomt, så må en smal mc vel køre lidt frisk forbi tænker jeg.
Det virker som om man prøver at skrive "motorcykler skal placere sig som om de var 3x så brede som de er"
Det står bare ikke nogen steder.
Kan nogen forklare mig hvorfor i alverden der skal være plads til en række af køretøjer med lige netop 4 hjul?
Og hvor mange køretøjer går der på sådan en række??
hvor lange er de køretøjer?...
Det står ikke motorkøretøjer.. bare køretøjer. Så det må gerne være en 4hjulet cykel?
Det er virkelig ikke for at være ordkløver det her.
Selvom det vel fremstår sådan på de fleste.
At færdselsloven er lavet af bilister med skygklapper
fremgår meget apropos tydeligt af ordet vognbane
aug 2004
Min kørelærer idag om det og han sagde i lovgivningen, er det ulovligt
apr 2013
Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 361
apr 2006
Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.542
Side-1:
https://db.tt/xuyZJ3ds
Side-2:
https://db.tt/X3UGBq7y
Side-3:
https://db.tt/nVU1m8E7
Side-4:
https://db.tt/tqVVYDJA
(links går til PDF filer på Dropbox - blot hvis nogen undres over URL/adresse)
apr 2012
apr 2006
Nu er det således, at vi har opdelt udøvende (Etaten), lovgivende (Borgen - herunder tolkning fra Justitsministeriet) samt endelig den dømmende (Domstolen - underforstået byretten som typisk håndterer simple færdselssager).
I indlæg #42 kan du se spørgsmål fra Etaten til Justitsministeriet. Og der er absolut ingen slinger i valsen hvad angår gældende lovgivning. At der findes Etatsfolk som ikke har korrekt instruktion eller håndtering af praksis, tja, det kan man jo kun ryste på hovedet af....for vi forventer jo i den grad, at den udøvende lovgivning kender loven og forøvrigt har adfærd derefter!
Ét er loven - noget andet er praksis! Og som alt andet har vi tilfælde, hvor man som aktiv MC'ist - med overlæg - absolut skal afprøve hegnspæle, gå til kanten eller helst 2mm over på den forkerte side! Der falder hammeren - og turen i den lokale byret vil uden tvivl være spildt tid - såfremt man hævder "ret" til ens fordel.
Når dette er sagt (skrevet), så oplever jeg mange tilfælde, hvor man med forsigtighed - eller skal vi kalde det agtpågivenhed - elegant kan bevæge sig op gennem rækkerne (venstre om) uden at der er én eneste Etatsmand som vil gøre noget som helst ud af den slags. Omvendt, så ser vi også tilfælde hvor man anvender 250gr over-frisk adfærd til den kække side......og den går bare ikke!
Mon ikke denne tråd vil blive gengivet som "ny dialog" cirka samme tidspunkt næste år?
aug 2015
Følger: 1 Svar: 21
jun 2011
Følger: 19 Følgere: 5 MC-er: 2 Emner: 3 Svar: 96
apr 2006
Sjovt som kun "fordele" falder nemt i forståelse såvel hukommelse!
aug 2015
Følger: 1 Svar: 21
aug 2011
feb 2006
Kan vel bruges når man køre mc. trafikken skal jo afvikles.
Når dette er skrevet må jeg dog indrømme at modet er dalet en del her på de gamle dage, der er ikke spor af gnidninger på hverken mc. eller tøj efter turene i de sidste mange år.
apr 2012
aug 2011
Det er blot fordi en lille gruppe snæversynet mennesker er blevet enige om det.
Ikke alle love skal følges til punkt og prikke. Dette er en af dem jeg med glæde bryder
jun 2011
jul 2011
apr 2006
Jas D: Hvorfor dog ikke?
Elias G: Næ! Det bestemmer du jo selv....og som du ganske fornuftigt angiver, så findes der mange mystiske (læs: tåbelige) regler, som hvis de ikke blev brudt, ville give langt flere gener for alle. Men for at holde os til trådstarter, så er og bliver det ulovligt og kan give en "ekstra tilgift" i visse tilfælde.....men dem tager "man" jo bare med på vejen, ikke?
jun 2011
”§ 24. Er færdslen tæt, og fremføres den i flere rækker med en hastighed, der bestemmes af de foran kørende, skal det ikke anses som overhaling, hvis et køretøj i en vognbane føres forbi et køretøj i en anden vognbane. I sådanne tilfælde må der ikke skiftes vognbane, medmindre det er påkrævet efter § 16, stk. 1, § 17, stk. 1, § 18, stk. 3-5, eller det sker for at parkere eller standse”.
Heraf fremgår det jo enestående tydeligt (omvendt forstået), hvis man ikke overskrider vognbanen og kører venstre om, opfattes det som en korrekt udført overhaling, jfr. mit billede #54, hvoraf rækken af motorcyklister forbliver i midterste vognbane, ikke overskrider den og kører venstre om bilerne i midterste vognbane. Se også illustrationen nedenfor. Uha, uha – det er ikke godt, hvis man som motorcyklist, bilist osv. ikke kender færdselsloven. Skulle vi anbefale en orienterende køreprøve til hr. K1600?
apr 2012
okt 2013
Følger: 2 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 12 Svar: 1.299
Denne diskussion har været oppe og vende et utal af gange, og som der allerede er skrevet her i tråden er det i bedste tilfælde ikke klart hvornår/hvordan det kan gøres lovligt og afstanden vil være op til fortolkning fra den enkelte betjent.
apr 2006
Hvad angår §24 omhandler dette *ikke* passage af MC - venstre om - i f.eks. den midterste eller inderste vognbane. Det handler om hastigheden relativt i forhold til en/flere vognbaner, hvor det ikke anses for en "inderhaling" såfremt trafikken i inderste spor kører hurtigere end det yderste (forudsat at tilladte hastighed ikke overskrides). Men okay, jura kan være en svær størrelse....og læses ofte med ens egen fordel!
jan 2009
Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 26 Svar: 546
”§ 24. Er færdslen tæt, og fremføres den i flere rækker med en hastighed, der bestemmes af de foran kørende, skal det ikke anses som overhaling, hvis et køretøj i en vognbane føres forbi et køretøj i en anden vognbane. I sådanne tilfælde må der ikke skiftes vognbane, medmindre det er påkrævet efter § 16, stk. 1, § 17, stk. 1, § 18, stk. 3-5, eller det sker for at parkere eller standse”.
Du har da vist gradbøjet det der står lidt.
ovenover snakkes der om overhaling/forbikørsel af køretøj i andre vognbaner og ikke i ens egen.
Mvh
apr 2006
jun 2011
”§ 21. Overhaling skal ske til venstre. Dog skal overhaling ske højre om et køretøj, hvis fører svinger til venstre eller tydeligt forbereder et sådant sving. Cyklist og fører af lille knallert kan overhale køretøjer af andre arter til højre.
Stk. 2. Kørende, der vil overhale, skal sikre sig, at dette kan ske uden fare, herunder særligt:
1) at den vognbane, hvor overhalingen skal foregå, på en tilstrækkeligt lang strækning er fri for modkørende færdsel, og at der ikke er anden hindring for overhalingen,
2) at den foran kørende ikke giver tegn til overhaling af et andet køretøj,
3) at bagfra kommende køretøjer ikke har påbegyndt overhaling, og
4) at det, bortset fra tilfælde, hvor overhaling sker i en vognbane, hvor modkørende færdsel ikke må forekomme, efter overhalingen utvivlsomt er muligt atter at føre køretøjet ind i trafikstrømmen uden at være til ulempe for denne”.
Her er der tale om skøn. Når nogle er blevet dømt, så skyldes det altså ikke fordi de har overhalet hvor det var forbudt, men fordi de overhalede uforsvarligt og i en situation, hvor det var uforsvarligt. Lad mig derfor endnu en gang fastslå, manøvren, som vist i mit billede i #54, er udført fuld forsvarlig. Bilerne står stille og rykker frem med max. 10 km/t. MC-isterne lister stille og rolig forbi med ca. 15 km/t. Det er der ikke noget forkert eller uforsvarligt ved. Der er også rigelig med plads, som billedet viser, fordi bilerne holder pænt til højre i deres vognbane som de skal.
Der er ikke tale om gradbøjning, men om en vurdering af den aktuelle trafikale situation, hvilket i øvrigt er kernen i færdselsloven. Man skal altid køre efter forholdene.
jun 2011
https://www.facebook.com/100007648515418/videos/1562982180633384/
feb 2006
At det er mere sikkert for mcister er ligegyldigt, det er ulovligt.
personlig har jeg kun et problem med det, biler der forsøger at spærre for ens kørsel
jun 2011
jan 2009
Så enten må jeg være blind, eller så tror jeg du gradbøjer tingene lige lovlig meget efter eget ønske.
Mvh
jun 2011
https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=158005
apr 2006
Gå nu op i indlæg #42 - vælg "side 3" referencen og se bemærkninger i venstre side! Der findes kun én passage der er lovlig....og det er yderste venstre bane og selvfølgelig venstre om - og *KUN* såfremt sideafstand er overholdt! Så jo, det er udelukkende gradbøjning fra din side!
Når dette er sagt (skrevet), så har du fuldstændig ret i antagelsen, at man skal køre efter de forhold som gør sig gældende - hvilket jo også påvirker hvorledes dette håndteres i praksis. Der er set utallige eksempler på, at man med "måde" kan færdes mellem bilerne - endda skifte vognbane - såfremt trafikken står stille (eller kører langsomt) uden at være til gene....og at Etaten *ikke* siger noget til dette (erfaring)
jan 2009
Så istedet for at henvise til færdselsloven hvad så med du finder det sted i den som lovligører det.
Det du har sendt indtil videre holder ikke vand.
Mvh
jun 2011
”§ 3. Trafikanter skal optræde hensynsfuldt og udvise agtpågivenhed, så at der ikke opstår fare eller forvoldes skade eller ulempe for andre, og således at færdslen ikke unødigt hindres eller forstyrres. Der skal også vises hensyn over for dem, der bor eller opholder sig ved vejen”.
Det betyder, at man, uanset om manøvren er lovligt eller ej, altid kan blive dømt for hensynsløs kørsel eller manglende agtpågivenhed (= uforsvarlig el. groft uforsvarlig). Men det kommer altid an på den aktuelle situation og er derfor altid et skøn. Det er heller ikke forbudt at svinge til venstre, men det er forbudt at svinge til venstre, hvis man ikke på forhånd har orienteret sig bagud = manglende agtpågivenhed.
For mc´ere gælder i øvrigt at man altid skal komme hurtigst muligt væk, i stedet for at blive i myldret af biler og fylde op. Det er nemlig ekstrem farligt. Frem for alt må man ikke placere sig mellem bagende og forende af to biler i en kø. Det kan være livsfarligt. Man kan blive klemt ihjel, hvis en bagfrakommende 40 tons lastbil skubber hele køen fremad. Det er logik for en hvilken som helst mc-ist og for en hvilken som helst Bent Betjent! Jeg håber også at K1600 også forstår det, ellers har en kort fremtid som motorcyklist.
I øvrigt gælder for det forum, at det ofte handler om hvem der kan ”pisse sit navn i sneen” og hvem der får det sidste ord. Derfor er dette mit sidste ord. Hvis man ikke kan fatte det, gør man klogt i at læse færdselsloven eller gå op til en orienterende køreprøve.
Nedenfor viste kørsel er ikke ulovlig, men hensynsløs:
https://www.facebook.com/100americanclassiccars/videos/474251002767216/
apr 2006
jun 2006
Følger: 14 Følgere: 24 MC-er: 3 Emner: 118 Svar: 1.381
Loven er som den er. En dommer har tolket loven, og dømt en mc'ist. Nu er der derfor domspraksis på området, og den vil blive fulgt af den næste dommer. Vi kan jo ikke have retstilstande hvor en person bliver dømt imens en anden ikke dømmes.
At det er komplet tåbeligt er så noget andet. Jeg vil også selv til enhver tid køre op imellem rækkerne, både ved kø og ved rødt lys.
okt 2013
Følger: 3 Følgere: 1 Emner: 10 Svar: 621
aug 2011
Det der er så selvforskyldt, skal man gøre det kræver det man har nogle HK at spille med det er dem du undgår sådan en situation med.
apr 2012
www.youtube.com/watch?v=bAbQO5QtN-o
aug 2011
Det er møj ærgeligt for det kan gøres rigtig sikkert og uden gene for andre, tvært imod. køen bliver bare mindre for billisterne.
apr 2013
Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 361
sep 2017
Følger: 1 Svar: 2
okt 2013
Følger: 2 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 12 Svar: 1.299
Hvis du havde læst trådende igennem ville du også kunne se at det ikke er helt så sort/hvidt som du skriver. Specielt "ordentlig plads" er svær idet det kun er i meget få tilfælde at dette vil være gældende - ordentligt plads er ikke: der kan jeg vidst godt være.
jul 2014
Følger: 5 Følgere: 377 MC-er: 1 Emner: 103 Svar: 232
Køre mellem biler? (Lanesplitting)