2.000 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 23 Svar

Hvem har ret? Hvem har ret?

Jeg har en diskussion med min kollega om hvad der sker hvis han bliver snuppet på sin motorcykel uden kørekort.

Han siger at det eneste der sker er at han får en bøde på 6000 kr. fordi han har kørekort til bil i forvejen.

Jeg mener at han får frataget sit kørekort og får en stor bøde..

Hvem har ret? Kun svar hvis du er sikker i din sag...

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Blocked toilet 2.000 kr.
  • afhente skrald til containerplads 350 kr.
  • montering af kattelem i hoveddør 1.000 kr.
  • Hovedrengøring i privat hjem 2.500 kr.
  • Electrician needed to put light fixtures up. 1.500 kr.
  • Enhver haveopgave 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvem har ret?
  • #1   14. apr 2016 http://koerekort-guiden.dk/koersel-uden-koerekort

• #2   14. apr 2016 Får en bøde på 7000 kr. som jeg mener taksten er i dag. Vel og mærket hvis det er første gang han bliver nappet uden førerret.
    Det er det eneste der sker.

• #3   14. apr 2016 http://koerekort-guiden.dk/koersel-uden-koerekort

Ved ikke om taksterne angivet her er 2016 niveau men der er fint forklaret de forskellige scenarier.

• #4   14. apr 2016 Okay tak.

Det lyder jo fuldstændig åndssvagt at den eneste ting der sker er en bøde på 7000 kr..

• #5   14. apr 2016 Du får første gang en bøde på 7000 kr, 2, 3 og 4 gan er bøden højere. Derefter fængselstraf.
    Det er så ikke det der er problemet, men i en ulykke uden forsikring, ja så tror jeg ikke man smiler længere.
    Her er et link til reglerne: http://koerekort-guiden.dk/koersel-uden-koerekort

• #6   14. apr 2016 #5 Nu er det så køretøjet der skal være forsikring på, ikke kørekortet smiley Den har været oppe så mange gange!

• #7   14. apr 2016 #6 herfra http://koerekort-guiden.dk/koersel-uden-koerekort

Kørsel uden kørekort og forsikring

Kørsel uden kørekort kan have vidtrækkende forsikringsmæssige konsekvenser.

Kaskoforsikring dækker ikke skade ved kørsel uden at have (gen)erhvervet kørekort.

Selvom forsikringsselskabet i første omgang betaler erstatter skaderne, skal du selv betale de materielle skader samt personskader. Det kaldes også regres.

Forsikringsselskabets hæftelse og regres

§ 108. Forsikringsselskabet hæfter umiddelbart over for skadelidte for erstatning efter § 105, stk. 1.

Stk. 2. En aftale mellem forsikringsselskabet og forsikringstageren om, at selskabet skal have regres mod den, der efter § 104 er ansvarlig for skaden, når forsikringsbegivenheden er fremkaldt af den ansvarlige ved uagtsomhed, har kun retsvirkning, hvis forsikringsbegivenheden er fremkaldt ved en uagtsomhed, der kan betegnes som grov hensynsløshed.

Kilde: Retsinformation.dk

• #8   14. apr 2016 #7: Jeps, men kørsel uden kort er i retten ikke sidestillet med grov hensynsløshed.

• #9   14. apr 2016 Det kommer vel an på hvordan man kører ift grov hensynsløshed.
    Det er vel billigere i det lange løb bare at erhverve sig kortet. Der er vel en difference på 3000 kr og samtidig er du forsikret efter gældne regler.

• #10   14. apr 2016 #4
    Det er som man tager det.
    Sammenligner man risikoen for at person kun med bil kørekort(færdselsregler er ens) kører en mc med 80 på landevejen, med en der f. eks snakker i mobil eller har løst gods på traileren, så er jeg ikke i tvivl om hvem der er farligst og hvem der får den største bøde.

• #11   14. apr 2016 Tåbelig sammenligning.
    Der er himmel til forskel på at køre bil og motorcykel. Når du ingen kørekort til MC har, så lærer du heller ikke de basale ting i trafikken.
    Jeg vil klart sige at jeg er blevet en bedre billist efter jeg har taget mit MC kort

• #12   14. apr 2016 Ja, der er forskel, men bødestørrelsen skal nu afspejle den risiko ens uønskede adfærd har, og jeg kan ikke se at køre mc uden kørekort udgør nogen større risiko end andre handlinger, som giver 7000 kr. i bøde.

• #14   14. apr 2016 Jeppe: Det svar fra dem er jo en der har kørekort til MC bare ikke til den størrelse motorcykel han kører på. Der skrives ogse at han har erfaring med lille motorcykel.

Det nemmeste og mest logiske ville jo også være at man kun kan få nummerplader på sit køretøj, med et gyldigt kørekort smiley

• #15   14. apr 2016 #14 Ja det lyder simpelt, men hvad så når du handler privat? Skal man så stå med stivert fordi man kan lege "betjent" og sikre sig at alt er som storebror siger?? Det er hverken dit mit eller samfundets opgave at kontrollere kørekort, det er politiets!!

• #16   14. apr 2016 Det der kørekort i snakker sådan om... Hvad er det? smiley

• #17   14. apr 2016 når du handler privat så skal bilen jo omregistreres og det er vel ikke svært at skulle skrive sit kørekortsnummer for at køretøjet kan omregistreres i dit navn smiley
    Det er vel dit eget ansvar at du har kørekort og ikke politiets.

• #18   14. apr 2016 #17 Og så står køretøjet i konens, mandens eller den gamle mors navn. Det virker godt nok som det er nu, hvis folk vil snyde gør de det alligevel, medmindre du vil oprette et "civilværn" med dig som deltager smiley der lige holder øjemed den slags smiley

• #19   14. apr 2016 #16 Og du skal ikke spørge så dumt, du fik vel også et i Legoland som alle vi andre??? smiley smiley

• #20   14. apr 2016 @klaus V
    Trådstarter spørger ind til kørsel på mc, hvor føreren kun har kørekort til bil. Det er også i svaret fra politiet:
    Jfr. Rigsadvokatens meddelelse om sanktionspåstande i færdselssager, kan de udlede, at der er tale om en formildende omstændighed på grund af kørekort til en anden kategori.

Rigsadvokaten henstiller til at der anvendes følgende takster ved fx

Kørekort til solomotorcykel - kører med sidevogn 2000 kr.
    Kørekort til bil - kører motorcykel 4000 kr.

• #23   14. apr 2016 #20 så er det mig der læser det brev forkert. Forstod dette:
    På baggrund af dette, og fordi sigtede har nogen kørselserfaring på lille motorcykel, sammenholdt med at forskellen mellem lille og stor motorcykel (rent ydelsesmæssigt) ikke behøver at være særlig stor, vil de afgøre sigtelsen med den milde forseelse til bøde på 2000 kr.

Som at han havde kørekort til mindre motorcykel end han kørte på, men det har jeg så misforstået smiley

• #24   15. apr 2016 @klaus V
    Der er flere bødeeksempler i svaret fra politiet og du viser her et af dem. Dette eksempel er dog ikke relevant i denne tråd, da det her omhandler en person med kørekort til bil.

• #26   21. apr 2016 som andre er inde på bliver bøden nedsat hvis man har kørtkort til bil, men ikke føreret til mc. Der har tidligere været linket til en dom hvor tiltalte fik nedsat bøden fra 7.000kr til 2.500kr. Der blev så vidt jeg husker, lagt til grund, at han havde kørt pænt og ikke brudt andre regler da han blev stoppet.

Kommentér på:
Hvem har ret?

Annonce