{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.141 visninger | Oprettet:

Jesper R
Jesper R
Tilmeldt:
22. okt 2004
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 97

Forkørsels ret {{forumTopicSubject}}

jeg var tæt på at køre en fodgænger ned igår. der sker det at jeg skal svinge til venstre og jeg ser en fodgænger der skal over vejen. jeg mener han skal vente til jeg er kørt, da der ikke er nogen afmærkninger fortov eller lign, han skal altså træde af kantstenen ned på vejen. han ser osse ud til at stoppe og jeg kigger over venstre skulder for at se bag ved og begynder at svinge, hvor han vader ud på vejen, jeg rammer ham dog ikke, men jeg kan tydelig se på ham at han mener det er min skyld.
men hvem har første ret fodgænger eller mig? jeg skal jo holde tilbage for cykelister på stien selfølig, men fortovet svinger ned af den vej jeg skal ned af og der er som sagt ikke nogen afmærkninger til dem.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forkørsels ret
  • #1   16. jun 2007 Det er fodgængeren, der skal holde tilbage. Fodgængere har kun "forkørselsret", hvis der er et fodgængerfelt...

  • #2   16. jun 2007 altså han træder jo ud på kørebanen uden for et fodgængerfælt, så han er jo galt på den, det svarer jo lidt til at han har ubetingen vigepligt, men selvfølgelig skal du vise agtpågivenhed overfor ham


  • #3   16. jun 2007 jeg vil mene at hvis man krydser trafiikken, skal man holde tilbage for den trafik man krydser...



  • #4   16. jun 2007 Der er det der hedder naturlige fodgængerovergange. Som udgangspunkt skal de motoriserede holde tilbage, for det vil være en en opgave at male striber aller steder hvor der er et hjørne. Så ja du skal holde tilbage, hvis han/hun er trådt ud, men ikke hvis forgængeren stå ved kantstenen og glor på dig, der er ikke samme regler som hvis det var et afmærket overgang. Det er hvad jeg fik at vide, har lige været til orienterende køreprøve.

  • #5   16. jun 2007 uanset hvad.. så skal man stoppe op hvis der en et fæ der går over for rødt... det gælder så også selvom der ikke er et lyskryds.. fumlegængere burde skydes..

  • #6   16. jun 2007 "fumlegængere burde skydes.." - er det så ikke nemmere bare at køre dem ned? smiley

  • #7   16. jun 2007 nej.. det gir ridser i kværnen

  • Jesper R
    Jesper R Tilmeldt:
    okt 2004

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 97
    #8   16. jun 2007 tak for svarene, jeg var blevet helt i tvivl efter jeg snakkede med mine forældre om det og de mente det var min fejl da "de bløde" næsten altid skal tages hensyn til.

  • #9   16. jun 2007 Mange fodgængere har ved hajtænder misforstået og tror vi andre skal holde tilbage.
    Men der er ikke meget i at holde på sin ret når vedk er en såkaldt blød trafikant. Vi ender jo sikkert med skylden. :-|


  • Jesper R
    Jesper R Tilmeldt:
    okt 2004

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 97
    #10   16. jun 2007 forkørsels ret var osse bare noget jeg kaldte det fordi jeg ikke ved hvad det hedder. og nu var det ikke sådan at han var ved at gå over da jeg begyndte at dreje. Jeg var midt i svinget da han bare træder ud foran mig, jeg bremser op, og kører videre da han begynder at sige et eller andet, med store armbevægelser.

  • Thomas G
    Thomas G Tilmeldt:
    jun 2007

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 15
    #11   16. jun 2007 Sender lige citat fra færdselslov. Tror det er stk. 5 du skal bruge.
    Forpligtelser over for gående
    § 27. Kørende, som møder eller kører forbi gående, skal give den gående tid til at vige til side samt i øvrigt give den gående fornøden plads på vejen.
    Stk. 2. Kørende, som kører over fortov eller gangsti, eller i øvrigt fører køretøj ind på kørebanen fra udkørsel fra ejendom ved vejen, skal holde tilbage for gående. Det samme gælder ved kørsel ind på eller over gågade.
    Stk. 3. Ved kørsel på gågade skal de kørende udvise særlig agtpågivenhed og hensynsfuldhed over for gående.
    Stk. 4. Ved busstoppested, beliggende ved kanten af cykelsti, hvor passagererne ikke optages fra eller afsættes på et areal, der er særligt indrettet for dem, skal de kørende på cykelstien holde tilbage og om fornødent standse for på- eller afstigende passagerer.
    Stk. 5. Ved svingning i vejkryds må kørende ikke være til fare for gående, der passerer den kørebane, som skal benyttes under den fortsatte kørsel. Tilsvarende gælder ved kørsel over eller bort fra kørebanen uden for vejkryds.
    Stk. 6. Ved fodgængerfelt på steder, hvor færdslen reguleres af politi eller ved signalanlæg, skal den kørende, selv om han i øvrigt ifølge signalet eller politiets tegngivning kan passere fodgængerfeltet, holde tilbage for gående, som befinder sig i feltet på vej over kørebanen. Er et sådant fodgængerfelt beliggende ved vejkryds, skal den kørende, som efter svingning i krydset skal passere feltet, køre med passende lav hastighed og om nødvendigt standse for at lade de gående passere, som befinder sig i fodgængerfeltet eller er på vej ud i dette.
    Stk. 7. Kørende, som nærmer sig et fodgængerfelt, der ikke er reguleret, skal afpasse hastigheden således, at der ikke opstår fare eller ulempe for gående, som befinder sig i feltet eller er på vej ud i dette. Den kørende skal om nødvendigt standse for at lade de gående passere.
    Stk. 8. Kørende skal så vidt muligt undgå, at køretøjet standses i fodgængerfeltet.


  • #12   16. jun 2007 Er det ikke bare denne regel der gælder:

    Den der kører/går ud på en andens kørebane har vigepligt.

    DVS:
    -en fodgænger der træder ud på en vej har vigepligt.
    -en bil/mc der krydser de der brostensforhøjninger mellem to fortove har vigepligt.
    OSV.


  • Jesper R
    Jesper R Tilmeldt:
    okt 2004

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 97
    #13   16. jun 2007 jeps simon sån mener jeg osse den er.

    Stk. 5. Ved svingning i vejkryds må kørende ikke være til fare for gående, der passerer den kørebane, som skal benyttes under den fortsatte kørsel. Tilsvarende gælder ved kørsel over eller bort fra kørebanen uden for vejkryds.

    ja det må være den der skal bruges, men så skal den jo læses og forstås. og passerer må jo betyde at de er igang med det : D


  • #14   16. jun 2007 i en retsag vil fodgængeren vinde, der står i lovgivningen af alle køretøjer SKAL holde tilbage for fodgænere, uanset hvad disse foretager sig på kørebanen.
    Færdselsloven er lige som straffeloven til at kaste op over en gang i mellem.
    fodgæmgere og cykellister er livsfarlige, jeg lever af at køre, og ser dagligt den ene tumpe efter den anden, de skider lovgivningen et stykke, og i de fleste tilfælde fordi de ved at det er motorkøretøjet der får skylden.


Kommentér på:
Forkørsels ret

Annonce