{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.702 visninger | Oprettet:

en hestekræft for meget {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg har et mellemkørekort og må derfor køre på en mc med max 48 hk. Men kigger lige nu på en ældre Suzuki fra 1978, som er indregistreret med 49 hk. Jeg tænker at den muligvis har tabt nogle heste på de mange år.

Mit spørgsmål er følgende: Hvis den har tabt nogle heste, er det så lovligt for mig at køre den eller gælder loven for det indregistreret antal hk?

Daniel


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  en hestekræft for meget
  • #1   4. jun 2016 Nej. Men køb drossel sæt og få den synes. Bare visbpapiret, behøver ikke montere det. Min harv4 for mange. Synede bare somndroslet, men der findes kun 34hk kits så jeg køre ikk med droslingen.

  • #2   4. jun 2016 En så gammel maskine har nok smidt en hest eller flere gennem tiden, får du den rullet så vil jeg æde min hjelm på den ikke har 48.

    Men ved ikke om de går efter hvad den faktisk har, eller hvad den er opgivet til?


  • #3   4. jun 2016 #2 det er lige meget hvad den har når det er rullet, det er det der står på papiret der tæller.

  • #4   4. jun 2016 #3 Det kan en synsmand ændre hvis du kan dokumentere det. Taler af erfaring.

    Synsmanden mente at MC'en havde flere heste end der stod på papiret, så fik den på rullefelt med en skrue i karburatoren (ikke TÜV godkendt), så gashåndtaget ikke kunne drejes særlig meget. Fik så dokumentet fra rullefeltet og gik hen til synsmanden hvorefter han ændrede hestekræfterne og vedlagde papirene fra rullefeltet som dokumentation.


  • #5   4. jun 2016 NU er den måling der skal bruges den KW motoren yder på motoren og den kan du ikke få på et rullefeldt

  • #6   4. jun 2016 HK fra feltet blev bare omregnet til kW.

    profilbillede
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 294 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 126 Svar: 20.717
    #7   4. jun 2016 Det er kun fabriksopgivelserne som tæller.

    #4 - Ja hvis man vil betale nok for det, kan man sagtens få en synsmand til at fuske med papirerne, men det er ikke lovligt og bliver det aldrig.


  • #8   4. jun 2016 #7 "det er ikke lovligt og bliver det aldrig"

    Køb et TÜV godkendt droslingskit og få den synet med det. Det er 100% lovligt. Ved ikke hvad du taler om.

    Gav ikke 1 øre for at få ændret kW, og havde at gøre med en skrap synsmand der krævede dokumentation.


  • #9   4. jun 2016 BZR: læs hvad der bliver skrevet smiley

    Sajmon siger jo ikke at det er ulovligt med et TÜV godkendt kit. Men det er ulovligt med et ikke godkendt TÜV kit, som du har gjort i dit tilfælde. Det kan godt være at synsmanden har godttaget din rullefeltsmåling, og du kommer nok ikke til at høre for det hvis du bliver stoppet af politiet heller. Men det ændrer ikke på at det er en ulovlig måde at gøre det på.
    Det er fint du har fået det regnet om til KW, men det ændrer ikke på at det er motoren man skal måle kræfterne, og IKKE på baghjulet smiley


  • #10   4. jun 2016 Jeg har fuldt ud læst og forstået hvad der er blevet skrevet smiley

    Har slet ikke brugt noget "kit". Det er bare en hjemmelavet løsning der begrænser gashåndtaget.

    Af ren interesse, vil du så ikke finde lovteksten til mig Tobias H? Har nemlig flere venner der har brugt samme skrue løsning, hos flere forskellige synsmænd. Så måske er det ikke helt ulovligt? Det mener synsmændene hvert fald ikke, og man må da håbe de kender loven!

    Alt det her er også fuldstændig irrelevant for trådstarter. Få MC'en rullet på et felt og vis papiret til en synsmand. Eller man kan spilde penge og kræfter på skaffe et TÜV godkendt kit og få den synet med det. (som man så piller af 2 minutter efter syn).

    Spild af tid i min mening. Men i skal da være velkomne! Jeg havde bare kørt med én hest for meget og ikke tænkt mere på det.


  • #11   4. jun 2016 Jeg siger ikke din løsning er dårlig. Jeg mener også at det burde være lovligt, så man ikke skal smide så mange penge efter det... Så syntes det bare det er fedt du har kunne slippe afsted med det smiley
    Her står noget:
    http://www.skad.dk/data/images/mc%20relateret/dr%C3%B8vlingmc_k%C3%B8rekortsbestemmelser_skad.pdf

    "hvis der foreligger dokumentation i form af f.eks. TÜV-godkendelse af »drosselkittet«."
    Du kan sige at rullefeltmålingen selvfølgelig er dokumentation. Men der står også:

    "SKAD notat:
    godkendelse kan finde sted af et anerkendt prøvningslaboratorie fra et EU eller EØS land."
    Og I dit tilfælde er det synsmanden som har godkendt det, og ikke et anerkendt prøvelaboratorie smiley

    Det kan godt være synsmanden kender loven, men det er ikke det samme som at de overholder den.


  • #12   4. jun 2016 Det er reg.attesten der er afgørende her!!!!!

  • #13   4. jun 2016 #1 jeg syntes det er en rigtig dårlig ide, at opfordre til dokumentfalsk.
    Er der tale om første overtrædelse af straffeloven, vil det typisk give en betinget dom.
    Men den betyder at dommen er på straffeattesten i årene hvor et ungt menneske søger job for fremtiden


  • #14   4. jun 2016 BZR jeg tror din synsmand er en af den slags der mener han selv må lave reglerne. Hvis han læser i sin Vejledning om syn af køretøjer på side 257 nederst så står der:
    "For en motorcykel, der er eller i forbindelse med dansk registrering ønskes
    ombygget fra »stor« til »mellemstor« eller »lille« motorcykel, tillades nedsættelse af effekten, hvis der foreligger dokumentation i form af f.eks. TÜV-godkendelse af »drosselkittet«."


  • #15   4. jun 2016 Det var ikke for at skifte kategori (lille/mellemstor), men mere for at bevise effekten, som synsmanden ikke troede på den havde.

  • #16   4. jun 2016 Jo det er, for han ønsker at ændre en stor til mellem (A2) da den er født med en Hk for meget og det skal ske med et godkendt drosselkit og ikke med en hjemmelavet løsning

  • #17   4. jun 2016 Det er lige meget om den har mistet 1 eller 10 hk. for udgangspunktet er den typegodkendte effekt. ligesom at den bliver reg. med den effekt som dok. for drosselkittet angiver og ikke ud fra en effektmåling på den konkrete cykel. For den vil uden tvivl kunne svinge med flere Hk. på den samme model.

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 294 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 126 Svar: 20.717
    #18   4. jun 2016 #15 - Du er nødt til at forstå at synsmanden er uden ansvar og KOMPLET ligeglad med hvor meget effekt din MC har, og hvordan du har droslet den ned.

    Når du syner en MC, bekymrer han sig om, og er ansvarlig for at "detailforeskrifter for motorkøretøjer" er overholdt, og MC'en er sikker at køre på i trafikken.

    Hvis du så kommer til syn, og vil have angivet på reg attesten at den har XXX HK og er droslet med en pakke tyggegummi, 2 rådne jordbær og 11 papirklips, så angiver han gerne lige hvad du siger på reg attesten.
    Der kan jo være 200 forskellige årsager til du vil have stående på attesten at den har de XXX HK, og det kommer slet ikke ham ved hvilke der er relevante for dig og dit kørekort, eller prisen på din forsikring.

    Men i det sekund en betjent stopper dig og flueknepper cyklen og papirarbejdet, så overholder den ikke kravene til neddrosling, da reglerne siger at det skal være et godkendt neddroslingssæt der sidder på den, så effekten kan dokumenteres - og den skal være neddroslet til 48hk eller mindre, for at en person med A2 kørekort må føre den.
    Der findes sikkert flere, men TÜV er det mest anerkendte prøvningsinstitut, så hvis de har godkendt det droslingssæt, tager staten og etaten det for gode varer.

    Men de har ikke godkendt dit sæt, så det BLIVER DERFOR ALDRIG LOVLIGT...! smiley
    En rullefelts test er ikke godkendt dokumentation, og bliver det aldrig. smiley

    At der så ikke er ret mange politibetjente som har forstand på hvad man må og ikke må neddrosle fra og til, eller hvordan man kontrollerer det, er en helt anden sag.


  • #19   11. jun 2016 #Steen P, "... tillades nedsættelse af effekten, hvis der foreligger dokumentation i form af f.eks. TÜV-godkendelse af »drosselkittet«."

    Dvs. der skal foreligge dokumentation. TÜV-godkendelse er blot et eksempel på en sådan dokumentation.

    Jeg aner intet om det. Men der må nødvendigvis stå et sted hvilken form for dokumentation der kræves.


  • #20   11. jun 2016 Hvor står det, at det er papirene der gælder, og ikke motorcyklens faktiske effekt der tæller?

  • #21   13. jun 2016 Anerkendt prøvningslaboratorium.
    Som eksempler på anerkendte prøvningslaboratorier kan nævnes: Teknologisk
    Institut, Delta Dansk Elektronik Lys & Akustik, Danmarks Tekniske Universitet,
    Force Technology, TÜV, DEKRA, VTI, UTAC, VITO, RDW og MIRA.


  • Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

    Følgere: 3 Svar: 312
    #22   14. jun 2016 Det står direkte i kørekortbekendtgørelsen, hvilke dokumentationskrav der stilles for effekten:

    (1) Som udgangspunkt:

    "i henhold til køretøjets standardtypegodkendelse."

    (2) Hvis ikke der foreligger en standardtypegodkendelse:

    "Foreligger der ingen standardtypegodkendelse, anvendes køretøjets køreklare vægt, egenvægt, slagvolumen, tophastighed og motoreffekt i fabrikkens normale udførelse."

    Det vil sige, at man ikke kan "opfinde" sin egen dokumentation - hvilket ellers ville være udgangspunktet, hvis ikke reglerne stillede direkte krav til dokumentationen.


  • Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

    Følgere: 3 Svar: 312
    #23   14. jun 2016 Det er i øvrigt fascinerende, at ingen af jer der skriver ovenfor har gjort sig ulejlighed med at læse reglerne. De er frit tilgængelige på nettet.

    Det er som at se de blinde slås.


  • #24   14. jun 2016 Esben.
    Nu har jeg trevlen bekendtgørelse om kørekort igennem, og jeg har ikke fundet det endnu.
    Hvilken §?
    Har du et link?


  • Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

    Følgere: 3 Svar: 312
  • #26   14. jun 2016 Bilag 5 handler skolecykler og MC'er til kørsel på køreteknisk anlæg.

  • Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

    Følgere: 3 Svar: 312
    #27   14. jun 2016 Du har ret!

    Av, jeg lover at være mere grundig, næste gang jeg prøver at belære nogen om noget smiley

    Med fare for at kloge mig yderligere på noget, som jeg ikke har forstand på (og komme galt afsted igen), så vil jeg mene, at vi er tilbage ved udgangspunktet om, at man bare skal kunne dokumentere, at motorcyklen har en maksimal motoreffekt på 35 kW.

    Det BØR så i princippet være ligegyldigt, om motorcyklen har tabt hestene pga. alder eller pga. bevidst drosling.

    Det er ikke sikkert, at politiet er af samme holdning, men jeg har vanskeligt ved at forestille mig, at byretten vil stille krav om TUV-godkendelse eller lignende, når lovgiver ikke har ulejliget sig med det.


  • #28   14. jun 2016 Lige præcis min tanke.
    Der står i loven, at den må have så og så mange HK.

    Så i sidste ende, må den vel komme an på en måling, hvis sagen udarter sig, og går i retten.


Kommentér på:
en hestekræft for meget

Annonce