1.702 visninger
|
Oprettet:
en hestekræft for meget {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg har et mellemkørekort og må derfor køre på en mc med max 48 hk. Men kigger lige nu på en ældre Suzuki fra 1978, som er indregistreret med 49 hk. Jeg tænker at den muligvis har tabt nogle heste på de mange år.
Mit spørgsmål er følgende: Hvis den har tabt nogle heste, er det så lovligt for mig at køre den eller gælder loven for det indregistreret antal hk?
Daniel
jul 2011
Følger: 1 Følgere: 846 MC-er: 11 Emner: 183 Svar: 1.340
maj 2012
Følger: 18 Følgere: 41 MC-er: 3 Emner: 24 Svar: 237
Men ved ikke om de går efter hvad den faktisk har, eller hvad den er opgivet til?
sep 2011
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 32 Svar: 662
jun 2014
Følger: 5 Følgere: 15 MC-er: 1 Emner: 3 Svar: 207
Synsmanden mente at MC'en havde flere heste end der stod på papiret, så fik den på rullefelt med en skrue i karburatoren (ikke TÜV godkendt), så gashåndtaget ikke kunne drejes særlig meget. Fik så dokumentet fra rullefeltet og gik hen til synsmanden hvorefter han ændrede hestekræfterne og vedlagde papirene fra rullefeltet som dokumentation.
sep 2011
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 32 Svar: 662
jun 2014
Følgere: 294 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 126 Svar: 20.717
#4 - Ja hvis man vil betale nok for det, kan man sagtens få en synsmand til at fuske med papirerne, men det er ikke lovligt og bliver det aldrig.
jun 2014
Køb et TÜV godkendt droslingskit og få den synet med det. Det er 100% lovligt. Ved ikke hvad du taler om.
Gav ikke 1 øre for at få ændret kW, og havde at gøre med en skrap synsmand der krævede dokumentation.
mar 2009
Følger: 11 Følgere: 11 MC-er: 2 Emner: 56 Svar: 430
Sajmon siger jo ikke at det er ulovligt med et TÜV godkendt kit. Men det er ulovligt med et ikke godkendt TÜV kit, som du har gjort i dit tilfælde. Det kan godt være at synsmanden har godttaget din rullefeltsmåling, og du kommer nok ikke til at høre for det hvis du bliver stoppet af politiet heller. Men det ændrer ikke på at det er en ulovlig måde at gøre det på.
Det er fint du har fået det regnet om til KW, men det ændrer ikke på at det er motoren man skal måle kræfterne, og IKKE på baghjulet
jun 2014
Har slet ikke brugt noget "kit". Det er bare en hjemmelavet løsning der begrænser gashåndtaget.
Af ren interesse, vil du så ikke finde lovteksten til mig Tobias H? Har nemlig flere venner der har brugt samme skrue løsning, hos flere forskellige synsmænd. Så måske er det ikke helt ulovligt? Det mener synsmændene hvert fald ikke, og man må da håbe de kender loven!
Alt det her er også fuldstændig irrelevant for trådstarter. Få MC'en rullet på et felt og vis papiret til en synsmand. Eller man kan spilde penge og kræfter på skaffe et TÜV godkendt kit og få den synet med det. (som man så piller af 2 minutter efter syn).
Spild af tid i min mening. Men i skal da være velkomne! Jeg havde bare kørt med én hest for meget og ikke tænkt mere på det.
mar 2009
Følger: 11 Følgere: 11 MC-er: 2 Emner: 56 Svar: 430
Her står noget:
http://www.skad.dk/data/images/mc%20relateret/dr%C3%B8vlingmc_k%C3%B8rekortsbestemmelser_skad.pdf
"hvis der foreligger dokumentation i form af f.eks. TÜV-godkendelse af »drosselkittet«."
Du kan sige at rullefeltmålingen selvfølgelig er dokumentation. Men der står også:
"SKAD notat:
godkendelse kan finde sted af et anerkendt prøvningslaboratorie fra et EU eller EØS land."
Og I dit tilfælde er det synsmanden som har godkendt det, og ikke et anerkendt prøvelaboratorie
Det kan godt være synsmanden kender loven, men det er ikke det samme som at de overholder den.
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.160
feb 2014
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 6 Svar: 292
Er der tale om første overtrædelse af straffeloven, vil det typisk give en betinget dom.
Men den betyder at dommen er på straffeattesten i årene hvor et ungt menneske søger job for fremtiden
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 14 Svar: 2.848
"For en motorcykel, der er eller i forbindelse med dansk registrering ønskes
ombygget fra »stor« til »mellemstor« eller »lille« motorcykel, tillades nedsættelse af effekten, hvis der foreligger dokumentation i form af f.eks. TÜV-godkendelse af »drosselkittet«."
jun 2014
maj 2009
maj 2009
Følgere: 294 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 126 Svar: 20.717
Når du syner en MC, bekymrer han sig om, og er ansvarlig for at "detailforeskrifter for motorkøretøjer" er overholdt, og MC'en er sikker at køre på i trafikken.
Hvis du så kommer til syn, og vil have angivet på reg attesten at den har XXX HK og er droslet med en pakke tyggegummi, 2 rådne jordbær og 11 papirklips, så angiver han gerne lige hvad du siger på reg attesten.
Der kan jo være 200 forskellige årsager til du vil have stående på attesten at den har de XXX HK, og det kommer slet ikke ham ved hvilke der er relevante for dig og dit kørekort, eller prisen på din forsikring.
Men i det sekund en betjent stopper dig og flueknepper cyklen og papirarbejdet, så overholder den ikke kravene til neddrosling, da reglerne siger at det skal være et godkendt neddroslingssæt der sidder på den, så effekten kan dokumenteres - og den skal være neddroslet til 48hk eller mindre, for at en person med A2 kørekort må føre den.
Der findes sikkert flere, men TÜV er det mest anerkendte prøvningsinstitut, så hvis de har godkendt det droslingssæt, tager staten og etaten det for gode varer.
Men de har ikke godkendt dit sæt, så det BLIVER DERFOR ALDRIG LOVLIGT...!
En rullefelts test er ikke godkendt dokumentation, og bliver det aldrig.
At der så ikke er ret mange politibetjente som har forstand på hvad man må og ikke må neddrosle fra og til, eller hvordan man kontrollerer det, er en helt anden sag.
jun 2006
Følger: 14 Følgere: 24 MC-er: 3 Emner: 118 Svar: 1.379
Dvs. der skal foreligge dokumentation. TÜV-godkendelse er blot et eksempel på en sådan dokumentation.
Jeg aner intet om det. Men der må nødvendigvis stå et sted hvilken form for dokumentation der kræves.
jan 2006
Følger: 37 Følgere: 32 MC-er: 2 Emner: 85 Svar: 2.189
maj 2009
Som eksempler på anerkendte prøvningslaboratorier kan nævnes: Teknologisk
Institut, Delta Dansk Elektronik Lys & Akustik, Danmarks Tekniske Universitet,
Force Technology, TÜV, DEKRA, VTI, UTAC, VITO, RDW og MIRA.
mar 2012
Følgere: 3 Svar: 312
(1) Som udgangspunkt:
"i henhold til køretøjets standardtypegodkendelse."
(2) Hvis ikke der foreligger en standardtypegodkendelse:
"Foreligger der ingen standardtypegodkendelse, anvendes køretøjets køreklare vægt, egenvægt, slagvolumen, tophastighed og motoreffekt i fabrikkens normale udførelse."
Det vil sige, at man ikke kan "opfinde" sin egen dokumentation - hvilket ellers ville være udgangspunktet, hvis ikke reglerne stillede direkte krav til dokumentationen.
mar 2012
Det er som at se de blinde slås.
jan 2006
Nu har jeg trevlen bekendtgørelse om kørekort igennem, og jeg har ikke fundet det endnu.
Hvilken §?
Har du et link?
mar 2012
Bilag 5, punkt II.
jan 2006
mar 2012
Av, jeg lover at være mere grundig, næste gang jeg prøver at belære nogen om noget
Med fare for at kloge mig yderligere på noget, som jeg ikke har forstand på (og komme galt afsted igen), så vil jeg mene, at vi er tilbage ved udgangspunktet om, at man bare skal kunne dokumentere, at motorcyklen har en maksimal motoreffekt på 35 kW.
Det BØR så i princippet være ligegyldigt, om motorcyklen har tabt hestene pga. alder eller pga. bevidst drosling.
Det er ikke sikkert, at politiet er af samme holdning, men jeg har vanskeligt ved at forestille mig, at byretten vil stille krav om TUV-godkendelse eller lignende, når lovgiver ikke har ulejliget sig med det.
jan 2006
Der står i loven, at den må have så og så mange HK.
Så i sidste ende, må den vel komme an på en måling, hvis sagen udarter sig, og går i retten.
en hestekræft for meget