3.529 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
12 Svar
Begrænsninger og ventiler Begrænsninger og ventiler
Hej, har købt vga formula 125cc kineser raket? nogen der ved om den har begrænsninger forskellige steder lige som en scooter, da det jo faktisk næsten er en scooter, er også interesseret i om nogen har kendskab til hvordan ventilerne skal stilles på sådan en?
Håber nogen kan hjælpe
Peter
0 synes godt om
mar 2008
Følger: 5 Følgere: 8 MC-er: 1 Emner: 29 Svar: 1.555
mar 2007
Følger: 2 Følgere: 5 MC-er: 4 Emner: 20 Svar: 425
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 373 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.679
sep 2007
Følger: 1 Følgere: 27 MC-er: 1 Emner: 91 Svar: 219
sep 2007
Følger: 1 Følgere: 27 MC-er: 1 Emner: 91 Svar: 219
aug 2007
Følger: 53 Følgere: 102 MC-er: 15 Emner: 226 Svar: 3.248
Køre den for langsomt, er det nok bedst at opgradere hele knallerten..
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 373 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.679
feb 2013
Følger: 5 Følgere: 31 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 2.037
Rullernes vægt ift kontrafjederens (trykfjederen) styrke bestemmer hvilket udvekslingsforhold den vil køre med på vej op til de ca 70% af topfarten.
Altså hvilket "gear" scooteren vil køre i og dermed omdrejningstal.
Fra fabrikken er de normalt rullet ind med henblik på forureningstest og km/L præstationer.
Man kan køre med et dejligt lavt ondrejningstal når farten er under 70kmt.
Til gengæld er CVTen modvillig til at gå ned i gear og få motoromdrejningerne helt op i trækområdet.
Lettere ruller vil lade dig accelerere for fulde omdrejninger fra 5kmt og hele vejen op til topfart.
Til gengæld vil motoren holde et højere omdrejningstal ved cruising med under 70kmt.
Jeg købte et malossi multivar kit for 1200kr til min yamaga cygnus x da original vario var slidt efter 15000km med moderat fart. (Tidligere ejer)
Det er nok den bedste investering man kan gøre til prisen på sådan en ellers helt standard 125er.
På 50cc totaktere skifter man til en sports udstødning og får 30% ekstra kræfter. Og justerer vario ind selvfølgelig.
step1 afdrosling med omtuning af karb / rullevægt. step2 sportsudstødning med omtuning af karb igen og rullevægte igen også.
På en 4takter vil jeg mene step1 er at få justeret sin vario ind / montere et sports vario kit fra en producent der har fuldt styr på hvilken rullevægt / fjeder kombination der er bedst til scooteren.
Den rigtige vægt på rullerne giver pænt højt km/L, maximum acceleration og højest mulige topfart.
Det giver som at chippe en dieselbil.
Den ændrer karakteristik
sep 2007
Følger: 1 Følgere: 27 MC-er: 1 Emner: 91 Svar: 219
feb 2013
Følger: 5 Følgere: 31 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 2.037
Ikke helt sikker med vga men i det variokit til min yamaha var der 10-15% lettere ruller i i forhold til de standard 9grams.
Normalvis når man ruller en CVT ind efter en masse motortuning, så er det noget med at køre nogen prøveture og se om den skal op eller ned i omdrejningstallet under acceleration. Og så tilbage og skifte ruller derefter.
feb 2013
Følger: 5 Følgere: 31 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 2.037
Desværre fandt jeg ikke noget. Hverken i danmark eller på easyparts.
Jeg fandt en tråd om søster scooteren der har lidt interessante informationer såsom motortype.
http://scootergrisen.dk/forum/viewtopic.php?t=2018
Jeg skal ikke udelukke at rullerne i din vario i forvejen er med temmeligt lav vægt. Det er de på nogen scootere og der er så ikke noget at hente ved det.
Men hvis du oplever at omdrejningstallet ikke helt vil op og sige "brøøøl" når du vrider i øret under 60kmt. Men omdrejningstallet stiger over 60kmt og den deroppe gerne vil tage fulde omdrejninger, så er jeg sikker på du skal lidt ned i rullevægt. Typisk ca 10%
sep 2007
Følger: 1 Følgere: 27 MC-er: 1 Emner: 91 Svar: 219
Begrænsninger og ventiler