Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Løsne 10 skruer 800 kr.
  • Vandtilførsel 500 kr.
  • Svejsning af en aluminium stol.En af de “brædder”man sidder på er gået i stykker i svejsningen 500 kr.
  • Stormsikring Pavillon 1.400 kr.
  • Hjælp til elstik 500 kr.
  • Vinduespudsning 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fotovogn og MC
  • #1   28. sep 2016 det kommer an på om der var trefoden eller fotovogne... der er nogle af dem der godt kan.. desværre...

• #2   28. sep 2016 Det var fotovognen

• #3   28. sep 2016 så er det en fifty-fifty om du får en eller ikke...

• #4   28. sep 2016 Nøj hvor vildt, det emne har vi aldrig haft smiley smiley

• #5   28. sep 2016 #4 smiley smiley smiley Sjovt som søge funktionen sjældent bliver taget i brug

Men hvis du er blevet blitzet, så skal du nok som udgangspunkt regne med du får den.....

• #6   28. sep 2016 Hvis du får den så del den lige, så vi kan se om de har opdateret det bagud vendte kamera.

• #7   29. sep 2016 Ja. Del den nu endelig her hvis du får den, eller blot hold os opdateret. Selvom der har været mange, lange tråde om dette, så står det stadig ikke klart hvad de kan og ikke kan, de fotovogne.

• #8   29. sep 2016 Det skal jeg nok lige dele

• #9   29. sep 2016 Tror emnet har været oppe 1 gang før smiley

• #10   29. sep 2016 Ja ja emnemt har være diskuteret mange gange.... Men lad os høre om du får en bøde for det har (i de emner jeg har fulgt) altid været en teoretisk diskusion uden egentlige virkelige eksempler.

Krydser fingre får at du aldrig hører noget smiley

• #11   29. sep 2016 Det sidste jeg har hørt er ..
    At et billede skal være originalt, Dvs, man kan IKKE tage et billede fra for og bag med 2 kamera og så ligge dem sammen ! ( Så er det ikke ET originalt billede ) men 2 der vises,

Om det holder ved jeg ikke men 7,9,13 har jeg IKKE set beviser på at nogle har fået en bøde via en fotovogn på Mc,

• #12   29. sep 2016 # 11 Hvis det skulle hænge sådan sammen, så ville alle biler med kun en nr-plade jo heller ikke få en bøde. Selvfølgelig ment som hvis de ikke har monteret en nr-plad foran.
    For så vil det jo også give 2 billeder.

Tror stadig at tråd starter skal regne med at få en bøde tilsendt (desværre)

• #13   29. sep 2016 Jeg har aldrig set en fotovogn på mc ! smiley

• #14   30. sep 2016 Jeg har en kammerat i politiet. Og i følge ham så skal det sekundære kamera manuelt tages af betjenten. Hvis det lykkes dem at fange et brugbart billede er det skam fyldt gyldigt. Dog er enkelte fotovogne automatiske. (Men de er vist sjældne)

• #15   30. sep 2016 smiley

• #16   30. sep 2016 Lad os nu bare se et bødeforlæg.. så er den diskussion lukket en gang for alle.

• Lasse  P
    Lasse P Tilmeldt:
    okt 2016

Svar: 9
    #17   1. okt 2016 https://www.youtube.com/watch?v=_O5368tjcmY De kan sagtens tage MC problemet er at kameraet snart skal stå i 90 grader før den kan fange en mc. Da den ellers ikke har nok, at måle på.

Ken N der er ingen forskel på om det er på 3 fod eller bil. Da det er det samme kamera der bruges til det. Det er et de kan tage ud.

profilbillede
  • #18   2. okt 2016 Det er vist ikke dit brev vel Lasse? Det har været slået op før. Og billedet der fulgte med også. Der blev ikke forklaret særlig klart omkring hændelsen og der var såmænd også nogle der var i tvivl om ægtheden. Lad os få noget nyt på bordet som kan bruges til noget.

• #19   2. okt 2016 Hvis måleren står i 90 grader er ner netop ikke ret meget at måle på!

• #20   2. okt 2016 #17 Forskellen på en trefod og bil er jo nok at i en bil der er også et kamera i forruden hvilket der jo ikke er på en trefod.

Tror det var sådan det skulle forstås

• #21   3. okt 2016 der er i dag en fotovogn her i byen, jeg bankede på døren og der blev åbnet, så for at gøre en lang historie kort så sagde han.

Ja vi kan tage mc og biler uden nummerplade foran, jeg må tage min kikkert og manuelt skrive nummerpladen ned, den holder i retten.
    Det er ikke tit vi tager mc´er men det sker det sker også at der er biler som ikke bliver taget selv om det bliver blisset

Det er ordene fra hem i dag Kl Ca 13,00 - 13,45

Han viste mig også et billede af en mc som en kollega havde taget, det var et meget tydeligt billede af føre og mc, selv om det var et billede som var taget med en mobil fra en pc skærm, Så Fakta er Kør fornuftig.

• #22   3. okt 2016 Godt at vide, kan kun opfordre folk til at benægte hvis en bøde uden foto af nummerpladen kommer ind.

Du kan altid fastholde at operatøren har aflæst din nummerplade forkert.

• #23   3. okt 2016 Eller betal din bøde hvis du har kørt for stærkt.

• #24   3. okt 2016 At notere noget i hånden og videregive til et bødeforlæg har INTET med retspleje at gøre. Arbejder ved militærpolitiet og det er ikke lovligt at fremsende et bødeforlæg på baggrund af ikke dokumenteret observationer. Så intet billede (af nummerplade), intet bødeforlæg.

• #25   3. okt 2016 #24 Det er da noget være vrøvl. Politiet udskriver tusindvis af færdselsbøder, der alene er underbygget at en politimands observationer

• #26   4. okt 2016 Korrekt, men de personer der sidder i foto vognene er ikke politifolk, og en politimand skal sikre beviser i færdselssager, hvor han er alene (kontakt til fører af køretøjet)

• #27   4. okt 2016 Ham jeg snakkede med var er politimand

• #28   4. okt 2016 Det er ikke korrekt retspleje det han har informeret om. Det er ikke dokumentation nok at læse en plade gennem kikkert og så stemple det i et bødeforlæg. Beklager, men det må næsten være en lille løgn han har stukket dig.

• Lasse  P
    Lasse P Tilmeldt:
    okt 2016

#29   4. okt 2016 Kim o du har da netop mere at måle på i 90 grader fra vejkanten. Måer du lige over vejen har du da hele siden af køretøjet at måle på. I stedet for kun fronten.

• Lasse  P
    Lasse P Tilmeldt:
    okt 2016

#30   4. okt 2016 Pernille derfor er bøden stadig udstedet på en mc fra en ATK måling

• #32   5. okt 2016 #30 Lasse P, det er nemlig rigtigt - bøden er min og den er betalt smiley

• Kim B
    Kim B Tilmeldt:
    jul 2008

Følger: 17 Følgere: 4 Svar: 6
    #34   5. okt 2016 Jeg har bemærket at der ikke længere kommer en blitz, der blænder i 5 sec. Nu bemærker man slet ikke at man får en bøde, før den ligger i postkassen

• Kim B
    Kim B Tilmeldt:
    okt 2016

Følger: 1 Svar: 1
    #35   5. okt 2016 Jeg har fået en MC bøde i Nordsjælland. Og det uden at jeg eller cykel har været der ?? Der var taget et billede af føren og et af nummer pladen. Det var ikke mig eller min cykel ..... jeg er meget kønnere end ham på billedet men ville dig gerne bytte cykel. Jeg ringede til Nordsjællands politi og så er der ikke sket mere i den sag smiley

• #36   5. okt 2016 Jeg har så fået en bøde fra en fotovogn. Det var den gamle type vogn. Men fint billede både forfra og bagfra. Betalte og så glad ud

• #37   5. okt 2016 Lasse P

De skal være en tilnærmelses- eller en fjernelseshastighed. Det er der stort set ikke hvis du måler vinkelret på et objekt i bevægelse. Sådan er det bare. Sorry!

Sjovt nok placerer politiet fotovognene så køretøjerne har retning mod målepunktet.

• #38   5. okt 2016 Jeg har i bil fået et par fine billeder..

Jeg er en af de 'crime ridere' der kører uden nr plade for, da jeg fik bøden havde jeg trailer på.
    Jeg fik 3 billeder, et af front uden nr plade og med ret tydeligt billed af mig, et af bilens bagende med tydelig nr plade og et af trailerens bagende med tydelig nr plade.

Så jo, de kan godt ta billed ud af forruden smiley

• #39   5. okt 2016 Jeg har Aldrig fået en hilsen fra politiets atk på MC.til trods for at jeg fgm tit er blevet fotograferet. Helt anderledes stiller det sig med bil. Og her er ingen tvivl mulig-jeg har kun været udsat for rene fotos!!!! Det objektive ejeransvar har ikke været i anvendelse i mit tilfælde. men to gange har andre erkendt at have ført bilen.i overensstemmelse med fotos!

• Lasse L
    Lasse L Tilmeldt:
    maj 2008

Følger: 1 Svar: 4
    #40   5. okt 2016 Har selv fået 2 fartbøder på mc ved stranden stillinge. Og idag er reglerne også så ledes at h is ikke føren tager ansvar.får ejeren af bilen bøden nu. Den er lidt hård efterhånden. Men kan dog godt forstå det.

• Johnny J
    Johnny J Tilmeldt:
    aug 2007

Følger: 1 Svar: 1
    #41   5. okt 2016 Jeg har selv fået en fartbøde på MC, så gå ud fra at du får den, og håb på at du ikke gør...:)

• Eivind A
    Eivind A Tilmeldt:
    okt 2015

Følger: 1 Svar: 2
    #42   5. okt 2016 Hvis man kører for stærkt i forhold til lovgivningen, så må man sgu også betale det det koster at ignorere lovgivningen. Alt andet er hujende dobbeltmoralsk, også bare at "håbe" på man ikke får den. Hver en mand og tag konsekvensen for din gerning, hvis du er så "uheldig" at blive målt en dag. Alternativt kan man jo tage til Tyskland og køre lidt, eller starte med at køre banerace, det er "risikofrit" i den hensende.

• Niels B
    Niels B Tilmeldt:
    jan 2009

Følger: 2 Emner: 22 Svar: 806
    #43   5. okt 2016 Dobbeltmoralsk??

• #44   5. okt 2016 ej Eivind.
    Indrøm intet og giv max modspil

• #45   5. okt 2016 Bøj nummerpladen lidt opad

• #46   5. okt 2016 Gaffatape er opfundet smiley

• #47   5. okt 2016 Emnet har været oppe mindst 1 gang tidligere. For al verdens radarsystemer gælder (og har altid været gældende) at jo større objektet er og jo mere flade det har, jo bedre kan det sende et ekko tilbage. Motorcykler har som bekendt ikke store flader, heller ikke meget masse og nogle har ligefrem skjolde, der har stealth-lignende karakter. De kan derfor være noget sværere at fange end regulære biler. Resultatet kan blive upræcis. Men regn ikke med det, fordi det jeg skrev sandelig ikke gælder i alle tilfælde. Man har dog lov at håbe på at være heldig.

• #48   5. okt 2016 Jeg er også blevet blitzet af en fotovogn. Og fik ingen bøde smiley

• #49   6. okt 2016 De sender bøden til den registrerede ejer. Så er det ejerens problem at få inddrevet bøden hos den der kørte - eller få nogen med arme som jeg har lår til at gøre det. Retspleje? Glem det, det var dengang.
    I brevet ovenfor står der at ejeren var ansvarlig for at MC'en blev kørt for hurtigt. Den holder ikke, (man kan ikke anklages for en forbrydelse en anden har begået) og jeg håber, der er nogen med den fornødne økonomi, der kører den i retssystemet. Det eneste jeg er ansvarlig for, når jeg låner min bil ud (motorcyklen lånes ikke ud), er at låneren har gyldigt kørekort til den. Naturligvis skal man køre sikkert og forsvarligt efter forholdene, men vi ved jo også allesammen at det sjældent er det tal der står på tavlen.

• #50   6. okt 2016 Peter

Det siger man. men har nogen faktisk fået sådan en bøde? Jeg spørger fordi princippet i den grad er i strid med retsplejeloven så jeg simpelthen ikke forstår det!!

• #52   7. okt 2016 Bilister kan godt vænne sig til mere fartkontrol. Politiet har fået nye og flere fotovogne med teknikken i orden

Af Thomas Bohsen

Lokalavisen Vejle: Lokale og regionale nyheder på vejle.lokalavisen.dk

Fotovogne
    Bedre, hurtigere, mere præcise og flere muligheder. Sydøstjyllands Politi er meget tilfreds med deres nye våben i kampen mod fartsyndere. Den 1. februar tog de nemlig deres helt nye fotovogne i brug. Nu råder politikredsen over ni vogne mod tidligere to.

“Udstyret er det bedste og mest brugte i verden. Det er gennemprøvet, og det virker,” fortæller politikommissær i Færdselsafdelingen, Jesper Engelund.

Ifølge Jesper Engelund rummer de nye vogne en række forbedringer i forhold til de gamle. De er udstyret med to kameraer af høj kvalitet, som sikrer, at billedkvaliteten er i orden, og de kan dække op til fire vejbaner, så de nu kan måle hastigheden på overhalende køretøjer.

Fagre nye, digitale verden

Selvom mange nok forlængst har byttet det gamle analoge kamera ud med et digitalt ét, så var de kameraer, der sad i politiets gamle fotovogne, faktisk af den slags, hvor man skulle skifte film og havde fremkaldt billederne. Det gjorde arbejdet med fotovogne besværligt og langsomt.

Politiet var nødt til at kassere mange billeder efter fremkaldelse på grund af dårlig billedkvalitet. Nu kan betjentene med det samme se, om kameraet er indstillet korrekt, og om billederne bliver ordentlige.

“Det nye kamera er så godt, at man kan se folks rynker i panden på billedet,” fortæller politiassistent Aksel Seiding.

Mobilt udstyr

De nye fotovogne har også den fordel, at kameraet kan tages ud af bilen og placeres på en fod. Det giver politiet mulighed for at placere sig på vejstrækninger, hvor det ikke før har været muligt. Desuden kan politiet bedre skjule sig, så fartsyndere ikke når at bremse, før blitzen har lyst.

Det gamle udstyr krævede en lige vejstrækning, så man for eksempel ikke kunne bruge det på den krogede Vingstedvej ved Vejle, selvom mange kører for hurtigt netop der.

På samme tid som de nye vogne ramte asfalten, blev en ny regel indført, der betyder, at det nu er bilens ejer, som hæfter for bøden ved en hastighedsoverskridelse på op til 30 procent.

Tidligere kunne ejeren fralægge sig ansvaret, hvis en anden person fremstod på billedet, og politiet måtte bruge mange ressourcer på at finde frem til bødens rette ejermand. Med det nye udstyr og den nye regel kan politiet arbejde mere effektivt.

“Sagsbehandlingen var tidligere på mindst 14 dage. Bliver man fotograferet af en af vores vogne, vil ejeren allerede to til tre dage senere modtage bøden i sin eboks,” fortæller Jesper Engelund.

“Vores mål er færre trafikdræbte. Vi tror på, at når man påvirker meget, får man stor indflydelse,” siger Jesper Engelund med henvisning til, at politikredsens ni vogne skal på vejene 9.000 timer i 2015 mod 4.000 timer i 2014.

Publiceret: 03. Februar 2015 17:00

Bare en lille artikel jeg faldt over, skræmme-kampagne??? Måske, men vi lever i 2016 og hvorfor skulle politiet ikke råde over teknologi som kan måle og fotografere en mc, jeg fik en bøde i min kærestes bil og der stod(til dem der stadig tvivler) at hun hæfter for bøden på bilen, hvis føreren af bilen (mig) ikke ville erkende at have ført bilen iflg. den nye lov. Dette var sidste år i marts 2015.

• #53   7. okt 2016 Knud, det sker hver dag. Jeg kender et tilfælde, hvor de tilsendte fartbøden til en ejer hvis bil var meldt stjålet 2 uger tidligere, og stadig ikke var fundet. Det faldt slet ikke Politiet ind, at her havde de fotografisk bevis for, hvem tyven (sandsynligvis) var. Næh - de var interesserede i 2500 kr og et klip. Det er naturligvis i voldsom strid med enhver form for retspleje, bare at sende bøden til køretøjets ejer, og så lade ejeren om at udføre politiets arbejde. Hvis nu den tidligere ven ikke vil betale, og politiet ikke har tid når man ringer til dem, må jeg så udlicitere indkrævningen til et af de inkassofirmaer der kører på et kendt amerikansk MC-mærke, og har ry for at det der med inkasso - det kan de? Før fotovognen (mekanisk retspleje) ankom, var det ikke noget problem, for da standsede en politipatrulje køretøjet, og kunne let fastslå førerens identitet, og samtidigt udføre almindeligt politiarbejde som at kigge lidt på dækkene, finde ud af om føreren var eftersøgt o.s.v.

Da man opdagede guldgruben i at fastsætte unaturligt lave og mange steder ulogiske fartgrænser, f.eks. 110 på den 6-sporede motorvej syd for Vejle, og 130 på en tilsvarende strækning på Fyn, bad FINANSministeret om dobbelt så mange fotovogne som politiet bad om. Skal princippet gennemføres logisk, skal BMW, Toyota, Honda, Yamaha m.fl. også have tilsendt bøden for at være ansvarlig for at have fremstillet et køretør, der kan køres ulovligt.

At videregive ansvaret for lovovertrædelser andre har begået, findes også indenfor byggeri. Socialdemokraterne og et par andre partier taler stærkt for at hovedentreprenøren (f.eks. i Metrobyggeriet) skal være ansvarlig og strafbar for lovovertrædelser underentreprenøren, et juridisk selvstændigt firma, begår. Også selvom underentreprenøren kontraktligt er forpligtet til at overholde dansk lovgivning.

Det er en juridisk glidebane af dimensioner, og som sagt håber jeg nogen har den økonomiske baggrund for at køre den til tops i retssystemet. Det kan aldrig være et argument for at slippe retssikkerheden at det er nemmere for myndighederne, retssikkerheds princippet er netop indført for at holde myndighederne i ave.

• #54   7. okt 2016 Der er så nogen der har en løsning på problemet smiley smiley
    http://www.tv2fyn.dk/artikel/vred-bilist-smadrer-fartmaalingsudstyr

• #55   7. okt 2016 Peter:

Dokumentation tak!

• #56   7. okt 2016 Ganske let Kurt, her er fra borger.dk https://www.borger.dk/Sider/Faerdselsloven-og-fartgraenser.aspx

Citat.
    Hvis din bil er fotograferet ved Automatisk Trafikkontrol og er målt til at køre højst 30 % for stærkt, vil du som ejer eller registreret bruger af bilen modtage en fartbøde fra politiet, fordi du som udgangspunkt er ansvarlig for overskridelsen af farten. (Betinget objektivt ejeransvar, der følger nummerpladen).
    Citat slut.

Jeg kan også dokumentere hende der fik en bøde mens bilen var stjålet, men så skal jeg lige i arkivet. At hun fik en bøde mens bilen var stjålet følger helt klart af reglen om betinget objektivt ansvar. Hun var ansvarlig for at tyven (som hun jo ikke har kontakt med) kører pænt og efter reglerne. FDM synes det er helt fint, men dem dropper jeg også ved næste kontingentopkrævning. Jeg er også ansvarlig for at båtnakken uden hænder på styret og næsen nede i mobilos ikke kommer til skade, også selvom han er stangstiv.

• #57   7. okt 2016 Peter: Dit citat er en presseartikel IKKE dokumentation for nogen der her fået en bøde - sagen med kvinden der fik en bøde for en stjålet bil KAN være det. Jeg vil gerne se dette overgreb underbygget.

• #58   7. okt 2016 Er blevet blitzet på MC en 4-5 gange - aldrig modtaget bøde.

Mit dårligste møde med en fotovogn var dog i bilen - dyttede og vinkede.
    5 minutter efter blev jeg ringet op af en meget stram betjent og fik læst og påskrevet hvor slem jeg var og hvor heldig jeg var ikke få en bøde for uretsmæssig bla bla bla - tror han trængte til citronmåne og fisse.

• Lasse  P
    Lasse P Tilmeldt:
    okt 2016

#59   7. okt 2016 #37 Hvis du nu læste hvad jeg skrev. Så står der at fotovogn kan tage mc hvis de står i snart 90 grader. Det gør de jo netop ikke og derfor har de svært ved at tage mc, men de kan tage dem hvis de er heldige. Mc slipper tit da den ikke har meget at måle på i den viklen de opstiller deres udstyr.

• Lasse  P
    Lasse P Tilmeldt:
    okt 2016

#60   7. okt 2016 Peter k det passer ikke du hæfter ikke for bøden hvis bilen er stjålet. Og man modtager ikke andres klip. Er overskridelsen over 30% skal politiet stadig selv finde føreren. Så det du siger passer på ingen måde.

Vejledning ved modtagelse af fartbøde

Fra den 1. februar 2015 indføres nye regler om betinget objektivt strafansvar for ejeren eller den registrerede bruger af et køretøj i mange af ATK-sagerne. Det betingede objektive strafansvar (ejeransvar) vil gælde i sager, hvor hastighedsoverskridelsen er på højst 30 pct. Ved hastighedsoverskridelser på over 30 pct. gælder de hidtidige regler. Du kan læse mere om behandlingen af sagerne nedenfor.

• Er hastighedsoverskridelsen på højst 30 pct. (se pkt. 1)
    • Er hastighedsoverskridelsen på over 30 pct. (se pkt. 2)
    1. Er hastighedsoverskridelsen på højst 30 pct.
    Betinget objektivt ejeransvar betyder, at bøden sendes til den person, der ejer køretøjet, og at ejeren (brugeren) af køretøjet er ansvarlig for at betale bøden – uanset om han/hun selv førte køretøjet, da det blev målt til at køre for stærkt (dog ikke, hvis køretøjet fx var stjålet).
    Det betyder, at du som ejer (bruger) hæfter for en fartbøde, selvom du ikke selv førte køretøjet, da det blev målt. En ejer (bruger) kan både være en privatperson og et firma.

2. Er hastighedsoverskridelsen på over 30 pct.
    Efter en hastighedsmåling sender politiet et brev til ejerens (brugerens) e-boks vedlagt fotografiet af hastighedsoverskridelsen. I brevet bliver ejeren (brugeren) bedt om at oplyse, hvem der var fører af køretøjet på det pågældende tidspunkt. I afsnit 3 - Oplysninger til politiet – kan du læse mere om, hvordan du kan give oplysning om føreren. Når føreren er identificeret, sender politiet et bødeforelæg til førerens e-boks.
    2.1 Oplysning om føreren af køretøjet
    Hovedreglen er, at ejeren (brugeren) af et køretøj efter anmodning fra politiet skal oplyse, hvem der har ført køretøjet (færdselslovens § 65, stk. 1). Overtrædelse af oplysningspligten medfører en skærpet bøde (færdselslovens § 118, stk. 2)
    Du er dog som ejer (bruger) af køretøjet ikke forpligtet til at give oplysningen i følgende tilfælde:
    • Hvis du selv har ført køretøjet
    • Hvis du har overladt køretøjet til en person, der ikke lovligt kunne føre køretøjet, fx hvis pågældende ikke havde gyldigt kørekort.

https://www.politi.dk/da/borgerservice/Fardsel/hastighedskontrol_ATK/vejledning_modtagelse_fartboede/

• #61   8. okt 2016 Lasse
    Vi er nok enige når alt kommer til alt.
    Radar cross section er naturligvis størst fra siden af motorcyklen. Så radaren har altså et godt mål.
    Det er i imidlertid fuldstændigt ligegyldigt idet udstyret ikke kan måle radialhastighed, men kun hvor hurtigt objektet nærmer eller fjerner sig.

• #62   8. okt 2016 Stadig ingen underbygning som omtalt i 57?

• #63   8. okt 2016 Knud, nu har jeg altså også et liv udenfor MC-galleri, men her er lidt.
    For det første er borger.dk ejet af Statens It, Gammel Kongevej 74A, 1850 Frederiksberg C. I praksis er det digitaliseringsstyrelsen, så oplysningerne der holder vand.
    Du kan også se præcist de samme oplysninger som jeg og Lasse P citerer fra her på politiets hjemmeside
    https://www.politi.dk/da/borgerservice/Fardsel/hastighedskontrol_ATK/vejledning_modtagelse_fartboede/efter_hastighedsmaalingen.htm

Lovteksten kan du find her,

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=162680

men jeg citerer lige det vi strides om:
    Citat
    § 118 c. For overtrædelser af §§ 42 og 43 eller anden hastighedsgrænse fastsat ved færdselstavler eller anden afmærkning konstateret ved hastighedskontrol, hvor køretøjet ikke bringes til standsning (automatisk trafikkontrol), som ikke kan medføre frakendelse af førerretten eller kørselsforbud efter kapitel 18, og som ikke er omfattet af § 125, stk. 2, nr. 5, pålægges ejeren (brugeren) af køretøjet bødeansvar efter § 118, stk. 1-3, selv om den pågældende ikke var fører, og selv om overtrædelsen ikke kan tilregnes den pågældende som forsætlig eller uagtsom.
    Citat slut

Retsinformation.dk drives af Justitsministeriet.

Så ja, hvis dit køretøj fremføres for hurtigt efter loven, men under 30% for hurtigt, sendes bøden til dig - uden billede af føreren - og det er din pligt at den bliver betalt. Den kan ikke "siddes af"", hvis man har mere tid end penge.

Det er stærkt kritisabelt at fordi Politiet har fundet en nem måde at måle hastighed på, men som medfører at de ikke kan løfte bevisbyrden bagefter, så gør man borgeren skyldig indtil det modsatte er bevist. Ejeren af køretøjet kan jo ikke kontrollere, hvordan der køres så snart låneren er drejet om hjørnet, så "objektivt ansvar" er en simpel uartighed.

Der er kørt et par omhyggeligt udvalgte prøvesager, som Politiet som planlagt vandt, så domspraksis er på plads. Protesterer man kan Politiet blot henvise til tidligere domme, og det samme vil ske, hvis du tager den i retten. Dommeren vil afsige dom med henvisning til tidligere afsagte domme, og den vil sandsynligvis blive afvist fra starten - med henvisning til retspraksis.

Det ændrer intet ved at det er i voldsom strid med en retsstats principper, at borgeren er skyldig i en lovovertrædelse en anden har begået, og selv skal udføre politiets arbejde med at finde den skyldige, Det er faktisk lovstridigt, for man må ikke foretage privat efterforskning i Danmark - efterforskning skal foretages af Politiet.

• #64   8. okt 2016 Peter :

Respekt for det, selv om det ikke altid er til at se at du har et liv ved siden afO-: Jeg har skam selv været i clinch med folketingets ombudsmand og digitaliseringstyrelsen, men de kan svare med skræmmekampagner og ikke dokumenterede tilfælde - præcis som du. Hvad skal man så tro - det har jeg spurgt begge institutioner om, men ikke fået svar på.....

• Lasse  P
    Lasse P Tilmeldt:
    okt 2016

#65   8. okt 2016 Der er altid et billede også under 30% Det er bare kun tilgængeligt online https://www.politi.dk/da/borgerservice/Fardsel/hastighedskontrol_ATK/tilfoej_oplysninger_om_foerer_se_foto/

• #66   7. dec 2016 Bare lige for at opdatere. Så har jeg stadige ikke fået en fartbøde

• #67   8. dec 2016 Så får du nok heller ikke nogen bøde. Det plejer at gå relativ hurtig.

• #68   8. dec 2016 Jesper:

fortæl os hvis du får en bøde!

• #69   9. maj 2017 Det ser ud til, at Politiet skal bevise hvem der førte MC'en, hvis det gik tilstrækkeligt hurtigt. Ikke sikkert de har tid til det, når de skal stå i Kruså og tjekke pas hele tiden...

http://www.magacin.dk/motorcykler/kan-fotovogne-fange-motorcykler/ar8110/

Kommentér på:
Fotovogn og MC

Annonce