19.976 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
66 Svar
Fotovogn og MC Fotovogn og MC
Hey.
På vejen hjem i dag blev jeg blitzet af en fotovogn.
Er der nogen der har erfaringer med det?
Har hørt at deres fotovogne ikke kan snuppe motorcykler, er dette sandt?
0 synes godt om
jan 2008
Følger: 6 Følgere: 9 MC-er: 1 Emner: 2 Svar: 49
jan 2016
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 6 Svar: 3
jan 2008
Følger: 6 Følgere: 9 MC-er: 1 Emner: 2 Svar: 49
maj 2011
Følger: 5 Følgere: 73 MC-er: 6 Emner: 47 Svar: 3.955
okt 2006
Følger: 5 Følgere: 19 MC-er: 2 Emner: 18 Svar: 247
Men hvis du er blevet blitzet, så skal du nok som udgangspunkt regne med du får den.....
jun 2016
Følger: 11 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 3 Svar: 34
sep 2012
Følger: 20 Følgere: 29 MC-er: 3 Emner: 48 Svar: 288
jan 2016
Følger: 20 Følgere: 83 MC-er: 7 Emner: 633 Svar: 6.803
okt 2004
Følger: 23 Følgere: 27 MC-er: 4 Emner: 64 Svar: 987
Krydser fingre får at du aldrig hører noget
At et billede skal være originalt, Dvs, man kan IKKE tage et billede fra for og bag med 2 kamera og så ligge dem sammen ! ( Så er det ikke ET originalt billede ) men 2 der vises,
Om det holder ved jeg ikke men 7,9,13 har jeg IKKE set beviser på at nogle har fået en bøde via en fotovogn på Mc,
okt 2006
For så vil det jo også give 2 billeder.
Tror stadig at tråd starter skal regne med at få en bøde tilsendt (desværre)
mar 2004
Følger: 3 Følgere: 26 MC-er: 5 Emner: 14 Svar: 1.476
sep 2016
Følger: 28 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 6
mar 2011
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 3 Emner: 40 Svar: 69
nov 2008
Følger: 30 Følgere: 18 MC-er: 6 Emner: 55 Svar: 1.352
okt 2016
Svar: 9
Ken N der er ingen forskel på om det er på 3 fod eller bil. Da det er det samme kamera der bruges til det. Det er et de kan tage ud.
sep 2012
Følger: 20 Følgere: 29 MC-er: 3 Emner: 48 Svar: 288
nov 2008
okt 2006
Tror det var sådan det skulle forstås
Ja vi kan tage mc og biler uden nummerplade foran, jeg må tage min kikkert og manuelt skrive nummerpladen ned, den holder i retten.
Det er ikke tit vi tager mc´er men det sker det sker også at der er biler som ikke bliver taget selv om det bliver blisset
Det er ordene fra hem i dag Kl Ca 13,00 - 13,45
Han viste mig også et billede af en mc som en kollega havde taget, det var et meget tydeligt billede af føre og mc, selv om det var et billede som var taget med en mobil fra en pc skærm, Så Fakta er Kør fornuftig.
jun 2016
Du kan altid fastholde at operatøren har aflæst din nummerplade forkert.
nov 2008
jun 2016
feb 2014
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 6 Svar: 293
jun 2016
jun 2016
okt 2016
okt 2016
maj 2006
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 4 Emner: 5 Svar: 52
jul 2008
Følger: 17 Følgere: 4 Svar: 6
okt 2016
Følger: 1 Svar: 1
jun 2014
Følger: 9 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 10 Svar: 36
nov 2008
De skal være en tilnærmelses- eller en fjernelseshastighed. Det er der stort set ikke hvis du måler vinkelret på et objekt i bevægelse. Sådan er det bare. Sorry!
Sjovt nok placerer politiet fotovognene så køretøjerne har retning mod målepunktet.
maj 2005
Følger: 1 Følgere: 19 MC-er: 2 Emner: 12 Svar: 13
Jeg er en af de 'crime ridere' der kører uden nr plade for, da jeg fik bøden havde jeg trailer på.
Jeg fik 3 billeder, et af front uden nr plade og med ret tydeligt billed af mig, et af bilens bagende med tydelig nr plade og et af trailerens bagende med tydelig nr plade.
Så jo, de kan godt ta billed ud af forruden
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
maj 2008
Følger: 1 Svar: 4
aug 2007
Følger: 1 Svar: 1
okt 2015
Følger: 1 Svar: 2
jan 2009
Følger: 2 Emner: 22 Svar: 806
jan 2013
Følger: 10 Følgere: 50 Emner: 90 Svar: 1.224
Indrøm intet og giv max modspil
jun 2012
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 1 Emner: 6 Svar: 31
maj 2004
Følger: 15 Følgere: 15 MC-er: 2 Emner: 19 Svar: 620
jun 2011
Følger: 19 Følgere: 5 MC-er: 2 Emner: 3 Svar: 96
okt 2009
Følger: 5 Følgere: 6 MC-er: 3 Emner: 26 Svar: 114
sep 2011
Følger: 11 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 30 Svar: 850
I brevet ovenfor står der at ejeren var ansvarlig for at MC'en blev kørt for hurtigt. Den holder ikke, (man kan ikke anklages for en forbrydelse en anden har begået) og jeg håber, der er nogen med den fornødne økonomi, der kører den i retssystemet. Det eneste jeg er ansvarlig for, når jeg låner min bil ud (motorcyklen lånes ikke ud), er at låneren har gyldigt kørekort til den. Naturligvis skal man køre sikkert og forsvarligt efter forholdene, men vi ved jo også allesammen at det sjældent er det tal der står på tavlen.
aug 2005
Det siger man. men har nogen faktisk fået sådan en bøde? Jeg spørger fordi princippet i den grad er i strid med retsplejeloven så jeg simpelthen ikke forstår det!!
sep 2012
Følger: 145 Følgere: 20 MC-er: 5 Emner: 4 Svar: 82
Af Thomas Bohsen
Lokalavisen Vejle: Lokale og regionale nyheder på vejle.lokalavisen.dk
Fotovogne
Bedre, hurtigere, mere præcise og flere muligheder. Sydøstjyllands Politi er meget tilfreds med deres nye våben i kampen mod fartsyndere. Den 1. februar tog de nemlig deres helt nye fotovogne i brug. Nu råder politikredsen over ni vogne mod tidligere to.
“Udstyret er det bedste og mest brugte i verden. Det er gennemprøvet, og det virker,” fortæller politikommissær i Færdselsafdelingen, Jesper Engelund.
Ifølge Jesper Engelund rummer de nye vogne en række forbedringer i forhold til de gamle. De er udstyret med to kameraer af høj kvalitet, som sikrer, at billedkvaliteten er i orden, og de kan dække op til fire vejbaner, så de nu kan måle hastigheden på overhalende køretøjer.
Fagre nye, digitale verden
Selvom mange nok forlængst har byttet det gamle analoge kamera ud med et digitalt ét, så var de kameraer, der sad i politiets gamle fotovogne, faktisk af den slags, hvor man skulle skifte film og havde fremkaldt billederne. Det gjorde arbejdet med fotovogne besværligt og langsomt.
Politiet var nødt til at kassere mange billeder efter fremkaldelse på grund af dårlig billedkvalitet. Nu kan betjentene med det samme se, om kameraet er indstillet korrekt, og om billederne bliver ordentlige.
“Det nye kamera er så godt, at man kan se folks rynker i panden på billedet,” fortæller politiassistent Aksel Seiding.
Mobilt udstyr
De nye fotovogne har også den fordel, at kameraet kan tages ud af bilen og placeres på en fod. Det giver politiet mulighed for at placere sig på vejstrækninger, hvor det ikke før har været muligt. Desuden kan politiet bedre skjule sig, så fartsyndere ikke når at bremse, før blitzen har lyst.
Det gamle udstyr krævede en lige vejstrækning, så man for eksempel ikke kunne bruge det på den krogede Vingstedvej ved Vejle, selvom mange kører for hurtigt netop der.
På samme tid som de nye vogne ramte asfalten, blev en ny regel indført, der betyder, at det nu er bilens ejer, som hæfter for bøden ved en hastighedsoverskridelse på op til 30 procent.
Tidligere kunne ejeren fralægge sig ansvaret, hvis en anden person fremstod på billedet, og politiet måtte bruge mange ressourcer på at finde frem til bødens rette ejermand. Med det nye udstyr og den nye regel kan politiet arbejde mere effektivt.
“Sagsbehandlingen var tidligere på mindst 14 dage. Bliver man fotograferet af en af vores vogne, vil ejeren allerede to til tre dage senere modtage bøden i sin eboks,” fortæller Jesper Engelund.
“Vores mål er færre trafikdræbte. Vi tror på, at når man påvirker meget, får man stor indflydelse,” siger Jesper Engelund med henvisning til, at politikredsens ni vogne skal på vejene 9.000 timer i 2015 mod 4.000 timer i 2014.
Publiceret: 03. Februar 2015 17:00
Bare en lille artikel jeg faldt over, skræmme-kampagne??? Måske, men vi lever i 2016 og hvorfor skulle politiet ikke råde over teknologi som kan måle og fotografere en mc, jeg fik en bøde i min kærestes bil og der stod(til dem der stadig tvivler) at hun hæfter for bøden på bilen, hvis føreren af bilen (mig) ikke ville erkende at have ført bilen iflg. den nye lov. Dette var sidste år i marts 2015.
sep 2011
Da man opdagede guldgruben i at fastsætte unaturligt lave og mange steder ulogiske fartgrænser, f.eks. 110 på den 6-sporede motorvej syd for Vejle, og 130 på en tilsvarende strækning på Fyn, bad FINANSministeret om dobbelt så mange fotovogne som politiet bad om. Skal princippet gennemføres logisk, skal BMW, Toyota, Honda, Yamaha m.fl. også have tilsendt bøden for at være ansvarlig for at have fremstillet et køretør, der kan køres ulovligt.
At videregive ansvaret for lovovertrædelser andre har begået, findes også indenfor byggeri. Socialdemokraterne og et par andre partier taler stærkt for at hovedentreprenøren (f.eks. i Metrobyggeriet) skal være ansvarlig og strafbar for lovovertrædelser underentreprenøren, et juridisk selvstændigt firma, begår. Også selvom underentreprenøren kontraktligt er forpligtet til at overholde dansk lovgivning.
Det er en juridisk glidebane af dimensioner, og som sagt håber jeg nogen har den økonomiske baggrund for at køre den til tops i retssystemet. Det kan aldrig være et argument for at slippe retssikkerheden at det er nemmere for myndighederne, retssikkerheds princippet er netop indført for at holde myndighederne i ave.
maj 2011
Følger: 5 Følgere: 73 MC-er: 6 Emner: 47 Svar: 3.955
http://www.tv2fyn.dk/artikel/vred-bilist-smadrer-fartmaalingsudstyr
aug 2005
Dokumentation tak!
sep 2011
Citat.
Hvis din bil er fotograferet ved Automatisk Trafikkontrol og er målt til at køre højst 30 % for stærkt, vil du som ejer eller registreret bruger af bilen modtage en fartbøde fra politiet, fordi du som udgangspunkt er ansvarlig for overskridelsen af farten. (Betinget objektivt ejeransvar, der følger nummerpladen).
Citat slut.
Jeg kan også dokumentere hende der fik en bøde mens bilen var stjålet, men så skal jeg lige i arkivet. At hun fik en bøde mens bilen var stjålet følger helt klart af reglen om betinget objektivt ansvar. Hun var ansvarlig for at tyven (som hun jo ikke har kontakt med) kører pænt og efter reglerne. FDM synes det er helt fint, men dem dropper jeg også ved næste kontingentopkrævning. Jeg er også ansvarlig for at båtnakken uden hænder på styret og næsen nede i mobilos ikke kommer til skade, også selvom han er stangstiv.
aug 2005
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 275 MC-er: 5 Emner: 130 Svar: 4.951
Mit dårligste møde med en fotovogn var dog i bilen - dyttede og vinkede.
5 minutter efter blev jeg ringet op af en meget stram betjent og fik læst og påskrevet hvor slem jeg var og hvor heldig jeg var ikke få en bøde for uretsmæssig bla bla bla - tror han trængte til citronmåne og fisse.
okt 2016
okt 2016
Vejledning ved modtagelse af fartbøde
Fra den 1. februar 2015 indføres nye regler om betinget objektivt strafansvar for ejeren eller den registrerede bruger af et køretøj i mange af ATK-sagerne. Det betingede objektive strafansvar (ejeransvar) vil gælde i sager, hvor hastighedsoverskridelsen er på højst 30 pct. Ved hastighedsoverskridelser på over 30 pct. gælder de hidtidige regler. Du kan læse mere om behandlingen af sagerne nedenfor.
• Er hastighedsoverskridelsen på højst 30 pct. (se pkt. 1)
• Er hastighedsoverskridelsen på over 30 pct. (se pkt. 2)
1. Er hastighedsoverskridelsen på højst 30 pct.
Betinget objektivt ejeransvar betyder, at bøden sendes til den person, der ejer køretøjet, og at ejeren (brugeren) af køretøjet er ansvarlig for at betale bøden – uanset om han/hun selv førte køretøjet, da det blev målt til at køre for stærkt (dog ikke, hvis køretøjet fx var stjålet).
Det betyder, at du som ejer (bruger) hæfter for en fartbøde, selvom du ikke selv førte køretøjet, da det blev målt. En ejer (bruger) kan både være en privatperson og et firma.
2. Er hastighedsoverskridelsen på over 30 pct.
Efter en hastighedsmåling sender politiet et brev til ejerens (brugerens) e-boks vedlagt fotografiet af hastighedsoverskridelsen. I brevet bliver ejeren (brugeren) bedt om at oplyse, hvem der var fører af køretøjet på det pågældende tidspunkt. I afsnit 3 - Oplysninger til politiet – kan du læse mere om, hvordan du kan give oplysning om føreren. Når føreren er identificeret, sender politiet et bødeforelæg til førerens e-boks.
2.1 Oplysning om føreren af køretøjet
Hovedreglen er, at ejeren (brugeren) af et køretøj efter anmodning fra politiet skal oplyse, hvem der har ført køretøjet (færdselslovens § 65, stk. 1). Overtrædelse af oplysningspligten medfører en skærpet bøde (færdselslovens § 118, stk. 2)
Du er dog som ejer (bruger) af køretøjet ikke forpligtet til at give oplysningen i følgende tilfælde:
• Hvis du selv har ført køretøjet
• Hvis du har overladt køretøjet til en person, der ikke lovligt kunne føre køretøjet, fx hvis pågældende ikke havde gyldigt kørekort.
https://www.politi.dk/da/borgerservice/Fardsel/hastighedskontrol_ATK/vejledning_modtagelse_fartboede/
nov 2008
Vi er nok enige når alt kommer til alt.
Radar cross section er naturligvis størst fra siden af motorcyklen. Så radaren har altså et godt mål.
Det er i imidlertid fuldstændigt ligegyldigt idet udstyret ikke kan måle radialhastighed, men kun hvor hurtigt objektet nærmer eller fjerner sig.
aug 2005
sep 2011
For det første er borger.dk ejet af Statens It, Gammel Kongevej 74A, 1850 Frederiksberg C. I praksis er det digitaliseringsstyrelsen, så oplysningerne der holder vand.
Du kan også se præcist de samme oplysninger som jeg og Lasse P citerer fra her på politiets hjemmeside
https://www.politi.dk/da/borgerservice/Fardsel/hastighedskontrol_ATK/vejledning_modtagelse_fartboede/efter_hastighedsmaalingen.htm
Lovteksten kan du find her,
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=162680
men jeg citerer lige det vi strides om:
Citat
§ 118 c. For overtrædelser af §§ 42 og 43 eller anden hastighedsgrænse fastsat ved færdselstavler eller anden afmærkning konstateret ved hastighedskontrol, hvor køretøjet ikke bringes til standsning (automatisk trafikkontrol), som ikke kan medføre frakendelse af førerretten eller kørselsforbud efter kapitel 18, og som ikke er omfattet af § 125, stk. 2, nr. 5, pålægges ejeren (brugeren) af køretøjet bødeansvar efter § 118, stk. 1-3, selv om den pågældende ikke var fører, og selv om overtrædelsen ikke kan tilregnes den pågældende som forsætlig eller uagtsom.
Citat slut
Retsinformation.dk drives af Justitsministeriet.
Så ja, hvis dit køretøj fremføres for hurtigt efter loven, men under 30% for hurtigt, sendes bøden til dig - uden billede af føreren - og det er din pligt at den bliver betalt. Den kan ikke "siddes af"", hvis man har mere tid end penge.
Det er stærkt kritisabelt at fordi Politiet har fundet en nem måde at måle hastighed på, men som medfører at de ikke kan løfte bevisbyrden bagefter, så gør man borgeren skyldig indtil det modsatte er bevist. Ejeren af køretøjet kan jo ikke kontrollere, hvordan der køres så snart låneren er drejet om hjørnet, så "objektivt ansvar" er en simpel uartighed.
Der er kørt et par omhyggeligt udvalgte prøvesager, som Politiet som planlagt vandt, så domspraksis er på plads. Protesterer man kan Politiet blot henvise til tidligere domme, og det samme vil ske, hvis du tager den i retten. Dommeren vil afsige dom med henvisning til tidligere afsagte domme, og den vil sandsynligvis blive afvist fra starten - med henvisning til retspraksis.
Det ændrer intet ved at det er i voldsom strid med en retsstats principper, at borgeren er skyldig i en lovovertrædelse en anden har begået, og selv skal udføre politiets arbejde med at finde den skyldige, Det er faktisk lovstridigt, for man må ikke foretage privat efterforskning i Danmark - efterforskning skal foretages af Politiet.
aug 2005
Respekt for det, selv om det ikke altid er til at se at du har et liv ved siden afO-: Jeg har skam selv været i clinch med folketingets ombudsmand og digitaliseringstyrelsen, men de kan svare med skræmmekampagner og ikke dokumenterede tilfælde - præcis som du. Hvad skal man så tro - det har jeg spurgt begge institutioner om, men ikke fået svar på.....
okt 2016
jan 2016
jun 2011
Følger: 19 Følgere: 5 MC-er: 2 Emner: 3 Svar: 96
aug 2005
fortæl os hvis du får en bøde!
nov 2007
Følger: 1 MC-er: 1 Emner: 3 Svar: 90
http://www.magacin.dk/motorcykler/kan-fotovogne-fange-motorcykler/ar8110/