4.062 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
16 Svar
Benzin i tanken hele vinteren - skidt? Benzin i tanken hele vinteren - skidt?
Godaften alle!
Længe siden jeg har stillet mine dumme spørgsmål, men kunne ikke holde mig længere....
Inden jeg smed min Kawa i vinterhi hos en forhandler, fyldte jeg min tank helt op, da jeg havde læst at det skulle forhindre rust i tanken...
Men nu har jeg vist læst et sted, at hvis der er benzin i tanken, i en længere periode, så kan det forurene karburatorer.
Nu har jeg jo ikke forstand på teknikken overhovedet, så mit spørgsmål er: <b>Er det skidt at min motorcykel har stået med benzin hele vinteren, eller gør det ingen skade?</b>
På forhånd tak for svar
0 synes godt om
apr 2006
Følger: 61 Følgere: 63 MC-er: 4 Emner: 60 Svar: 991
Og ville da regnme med de ville fortælle mig hvis jeg skulle tage mig nogle forbehold eller noget..
Men man kan da aldrig vide
nov 2005
Følger: 55 Følgere: 53 MC-er: 1 Emner: 125 Svar: 832
dec 2005
Følger: 238 Følgere: 253 MC-er: 5 Emner: 509 Svar: 9.894
aldrig har jeg haft problemer .
aug 2006
Følger: 22 Følgere: 21 MC-er: 2 Emner: 130 Svar: 2.294
jul 2006
Følger: 5 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 38 Svar: 209
hmm håber sgu ikke det bliver noget problem
dec 2005
Følger: 238 Følgere: 253 MC-er: 5 Emner: 509 Svar: 9.894
det behøver ikke at være et problem . men er der nu noget ved opstart så ved du da hvad det KAN være .
rust eller ir i systemet .
sep 2006
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 47 Svar: 168
aug 2005
Følger: 13 Følgere: 11 MC-er: 1 Emner: 77 Svar: 2.023
-Måske man kan forebygge det ved at tømme karburatorerne, når man sætter dyret ind for vinteren? Det er jeg dog alt for doven til...
Det med at fylde tanken helt op er sikkert en ok ide, hvis den står et sted med mange/store teperatursvingninger, så man undgår kondens og dermed rust i tanken, hvis den er af stål. Er den som min, af plastic, kan det vist være lidt lige meget.
Andre siger så at benzinen bliver gammel af at stå et helt år, hvorfor man bør tømme tanken. Jeg har dog prøvet at starte en knallert op med 3 år gammel benzin på tanken og den kørte som en drøm, så det ville jeg heller ikke bekymre mig om.
maj 2006
Følger: 81 Følgere: 76 MC-er: 7 Emner: 59 Svar: 2.982
Så er det bare på med noget friskt.. =8o)
dec 2005
Følger: 50 Følgere: 46 MC-er: 5 Emner: 60 Svar: 921
aug 2006
okt 2004
Følger: 53 Følgere: 52 MC-er: 3 Emner: 54 Svar: 941
sep 2006
Følger: 63 Følgere: 63 MC-er: 4 Emner: 116 Svar: 2.642
"Husk at klodse den op, så hjulene ikke rører jorden", husk at start den en gang i mellem", "husk at fylde tanken HELT op", "husk at dyppe hele maskinen i et bad med WD-40", husk at oplade batteriet MINDST ti gange i løbet af vinteren", "husk at skifte olie BÅDE før OG efter vinterhi"... Osv osv osv....
Seriøst, så har jeg aldrig gjort andet end at vaske cyklen og smøre kæde mm. inden den blev stillet væk, intet andet, og jeg har never ever oplevet nogle former for problemer der kunne relateres til manglefuld hensyntagen ved opbevaring, med nogle af mine cykler i alle de år jeg har kørt...
Jeg kunne forstå hvis det drejede sig om at cyklen skulle opbevares i flere år, men come on, det er tre maks fire måneder vi taler om. Så med mindre man stiller cyklen i et salt depot ved Esbjerg havn, så tror jeg altså ikke man behøver være så pokkers nervøs for de helt store problemer med hverken rust eller motor.
aug 2006
mar 2004
Følgere: 120 MC-er: 11 Emner: 394 Svar: 9.138
Så fuld tank på dyret og så ro på. En cykel kan holde til at stå en vinter over
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
Jeg hælder altid en sjat sprit i det benzin, der nu måtte være tilbage i efteråret. Så tapper jeg størstedelen af benzin/spritblandingen af og hælder den i en bil - så gør det gavn. Derefter hælder jeg 0,2- 0,5dl olie i tanken og ryster den sidste sjat benzin godt rundt med den, hvorefter jeg tager benzinhanen af og tapper det sidste bezin-olie-spritblanding af og brænder det af i en bilogså. Tilbage stårdu med en tank, som er åben, med et tyndt lag olie på indersiden - den ruster ikke. Så er benzinfiltret og hanen af, og kan renses. Efter rensning, så lad denåbne tank og det rensede filter "gasse af" i kælder, garage eller lignende. Nu har du en helt tør, konserveret tank, som du kan samle, og gemme indendørs (under sengen hvis du vil) den lugte ikke, og til foråret kan du sætte den på, fylde den, og så ved du at eventuelle startproblemer ikke kommer herfra - det er næsten det bedste
Lyder lidt besværligt, men tager ikke mange halve minutter!
Benzin i tanken hele vinteren - skidt?