4.062 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 16 Svar

Benzin i tanken hele vinteren - skidt? Benzin i tanken hele vinteren - skidt?

Godaften alle!

Længe siden jeg har stillet mine dumme spørgsmål, men kunne ikke holde mig længere....

Inden jeg smed min Kawa i vinterhi hos en forhandler, fyldte jeg min tank helt op, da jeg havde læst at det skulle forhindre rust i tanken...

Men nu har jeg vist læst et sted, at hvis der er benzin i tanken, i en længere periode, så kan det forurene karburatorer.

Nu har jeg jo ikke forstand på teknikken overhovedet, så mit spørgsmål er: <b>Er det skidt at min motorcykel har stået med benzin hele vinteren, eller gør det ingen skade?</b>

På forhånd tak for svar smiley


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Samle afbryder korrekt 400 kr.
  • Rengøring af huset - 3 timer arbejde 1.200 kr.
  • Hænge maleri op 500 kr.
  • Slibe terrasse og give olie efter. 1.500 kr.
  • Opsætning af skab 600 kr.
  • Samle ikea pax skab 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Benzin i tanken hele vinteren - skidt?
  • #1   16. feb 2007 Altså jeg har gjort præcis det samme da jeg afleverede min til vinterhi hos en forhandler..

    Og ville da regnme med de ville fortælle mig hvis jeg skulle tage mig nogle forbehold eller noget..

    Men man kan da aldrig vide


  • #2   16. feb 2007 ¨tror ikke det gør noget. min er min også...... er hvist noget med at den kan ruste hvis den ikke er tanket op (ret mig lige hvis det ikkke er rigtig

  • #3   16. feb 2007 jeg har alle dage gjort det samme . både på mine karburator maskiner og på min sprøjt maskine .
    aldrig har jeg haft problemer .


  • #4   16. feb 2007 Det lyder godt, mange tak for Jeres hurtige besvarelser

  • #5   16. feb 2007 jeg har godt nok tømt min tank for brænstof
    hmm håber sgu ikke det bliver noget problem


  • #6   16. feb 2007 peter B.

    det behøver ikke at være et problem . men er der nu noget ved opstart så ved du da hvad det KAN være .
    rust eller ir i systemet .


  • #7   16. feb 2007 der sker intet ved det..! det som kan ske hvis den nu har stået stille i 1 år eller meget mere, er at benzinnen bliver gammel og ikke dur mere og så kan den ikke starte på det. eller også dur det lidt endnu men giver en dårlig forbrænding fordi det er for gammelt og det kan så foruræne din motor lidt (soder den til) så bare rolig du burde ik have noget at frygte..! smiley


  • #8   16. feb 2007 Du kan risikere at benzinen i karburatorerne fordamper og giver noget snask tilbage, som kan stoppe dem til. Jeg har dog aldrig selv prøvet det, hverken på min mc eller de scootere og knallerter jeg har ejet gennem tiden... men jeg hart læst/hørt om enkelte som har haft problemet.
    -Måske man kan forebygge det ved at tømme karburatorerne, når man sætter dyret ind for vinteren? Det er jeg dog alt for doven til...

    Det med at fylde tanken helt op er sikkert en ok ide, hvis den står et sted med mange/store teperatursvingninger, så man undgår kondens og dermed rust i tanken, hvis den er af stål. Er den som min, af plastic, kan det vist være lidt lige meget.

    Andre siger så at benzinen bliver gammel af at stå et helt år, hvorfor man bør tømme tanken. Jeg har dog prøvet at starte en knallert op med 3 år gammel benzin på tanken og den kørte som en drøm, så det ville jeg heller ikke bekymre mig om.


  • #9   16. feb 2007 Du kan ricikere.. At "aditiverne" "Damper ud af benzinen"...
    Så er det bare på med noget friskt.. =8o)


  • #10   16. feb 2007 der sker først noget efter et par år hvis den er tanket helt op så bliver det noget klistret snot noget hen af harpiks havde problemet i kawaen..

  • #11   16. feb 2007 Super! Endnu en gang mange tak for svarene.



  • #12   16. feb 2007 Hvis i Dræner den fuldstænding kan i risikerer at div. pakninger rundt omkring tørrer ud og efterlader en pakning der ikke virker.

  • #13   16. feb 2007 Uden at det har noget med spørgsmål eller svar specifikt i denne tråd at gøre, så vil jeg alligevel tillade mig at trække på smilebåndet når jeg nogle gange læser alle de krumspring og forholdsregler der tages ude i de små garager for at sikre motorcyklens "overlevelse" når den stilles i hi...

    "Husk at klodse den op, så hjulene ikke rører jorden", husk at start den en gang i mellem", "husk at fylde tanken HELT op", "husk at dyppe hele maskinen i et bad med WD-40", husk at oplade batteriet MINDST ti gange i løbet af vinteren", "husk at skifte olie BÅDE før OG efter vinterhi"... Osv osv osv....

    Seriøst, så har jeg aldrig gjort andet end at vaske cyklen og smøre kæde mm. inden den blev stillet væk, intet andet, og jeg har never ever oplevet nogle former for problemer der kunne relateres til manglefuld hensyntagen ved opbevaring, med nogle af mine cykler i alle de år jeg har kørt...

    Jeg kunne forstå hvis det drejede sig om at cyklen skulle opbevares i flere år, men come on, det er tre maks fire måneder vi taler om. Så med mindre man stiller cyklen i et salt depot ved Esbjerg havn, så tror jeg altså ikke man behøver være så pokkers nervøs for de helt store problemer med hverken rust eller motor. smiley


  • #15   16. feb 2007 Hehe - Buggi -, du har sikkert helt ret i det du siger, men man er vel lidt hysterisk med sin første cykel smiley


  • #16   16. feb 2007 det betyder intet at lade tanken stå fuld. Det er bedre end at lad dne stå tom. Man undgår rust i tanken. Derudover SKAL kabunaderne være fyldte ed benzin. Elklers risikerer man at pakninger tørrer ud, samt at det skidt der er i kabunaderne sætter sig fast! smiley
    Så fuld tank på dyret og så ro på. En cykel kan holde til at stå en vinter over smiley


  • #17   16. feb 2007 Skal jeg være ærlig, tror jeg det er et sprgsmål om religion. Ideen er, at hvis du kan holde fugt o ilt væk fra tankens vægge, ruster den ikke. Det er sikkert rigtigt, men jeg har altid undret mig over, hvad det her er værd, hvis man har kondens i tanken.

    Jeg hælder altid en sjat sprit i det benzin, der nu måtte være tilbage i efteråret. Så tapper jeg størstedelen af benzin/spritblandingen af og hælder den i en bil - så gør det gavn. Derefter hælder jeg 0,2- 0,5dl olie i tanken og ryster den sidste sjat benzin godt rundt med den, hvorefter jeg tager benzinhanen af og tapper det sidste bezin-olie-spritblanding af og brænder det af i en bilogså. Tilbage stårdu med en tank, som er åben, med et tyndt lag olie på indersiden - den ruster ikke. Så er benzinfiltret og hanen af, og kan renses. Efter rensning, så lad denåbne tank og det rensede filter "gasse af" i kælder, garage eller lignende. Nu har du en helt tør, konserveret tank, som du kan samle, og gemme indendørs (under sengen hvis du vil) den lugte ikke, og til foråret kan du sætte den på, fylde den, og så ved du at eventuelle startproblemer ikke kommer herfra - det er næsten det bedste smiley

    Lyder lidt besværligt, men tager ikke mange halve minutter!


Kommentér på:
Benzin i tanken hele vinteren - skidt?

Annonce