2.371 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 51 Svar

Bane MC til 14 årig. Bane MC til 14 årig.

Hej Alle.

Jeg har en dejlig dreng som er pjattet med maskiner, især MC´ere er han vild med. Jeg har for ca 10 år siden selv kørt en del banerace og det var den bedste tid i mit liv. Vi har sludret om mulighederne for min søn, også eksempelvis motocross, men vi syntes at der er for mange skader i motocross, og Lucas´s passion er mere for RR maskiner. Så vi er i gang med at spare sammen for at kunne realisere hans drøm om at kører race på bane til næste år.

Så til spørgsmålet, vi har kigget på div. MC´ere og er lidt lun på en Honda CBR125R, han er omkring 173cm høj nu så tænker den nok ikke er for stor til ham. Hvad tænker du som kunne være godt for ham at starte på? Det kunne være rart at styrer uden om 2 takterne og holde os til 4 taktere. Jeg er lidt nervøs for at sende ham på en for stor MC da jeg mener det er rigtig vigtigt at få det grundlæggende helt på plads, derefter kan man altid avancere til noget større. Og det er vigtigt han ikke bliver skræmt, men leger de gode linjer og fortroligheden med raceren ind.

Vil meget gerne hører hvad du tænker, jeg kan huske på flere af de banedage jeg selv har kørt har der i Grøn klasse kørt nogle unge knægte rundt på mindre maskiner med orange veste på og en instruktør foran der viser linjerne og hjælper dem i gang.

På forhånd tak for dit bud.

De bedste hilsner Henrik & Lucas.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Problemer med vaskemaskinen 500 kr.
  • Græsslåning (højt græs) og fjerne ukrudt imellem fliser 1.200 kr.
  • Opsætning af savsmuldstapet og male ca 300 m2 205 kr.
  • Køkkenskabe og skabe til mødelokaler 1.800 kr.
  • Opsætte og skære loftlister i forskellige grader.(Kongens Lyngby) 700 kr.
  • Butiksskilt strammes 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bane MC til 14 årig.
  • #1   11. aug 2017 nu kommer jeg bare med et alternativ, har i overvejet minimotard, det jo en anelse hen af cross men ikke nær så mange skader og det er ren asfalt og skide sjovt

og så kan han komme af sted ca 2 weekender hver måned i sæsonen og så er der indendørs træning om vinteren

der bliver kørt igen lørdag den 16 september på skærbæk gokart center (nede ved rømø) i kan altid kigge ned og se om det kunne være noget

• #2   11. aug 2017 Hej
    Jeg tror jeg ville gå efter en KTM 390 rc
    Hvis i er bange for at den har for mange HK. Så findes der sikkert en måde at drosle den i starten. Uden at ha prøvet en Cbr 125r, har dog prøvet en Cbr 125f, og Tror hurtigt at den bliver for kedelig
    Tror også at den er svær at finde ordentlige dæk til.

• #4   11. aug 2017 jeg køre selv en honda cbr 125 r. den kan nemt ramme 120 og hvis man trækker gearne ud kan man få meget sjov ud af den og god acceleration. jeg er selv 180 høj og min mc er lidt lille til mig men da jeg er 18 må jeg ikke køre større. Men det en super fed maskine. og når han er 14år burde han kunne have sjov på den længe. for ham er det jo nyt og fedt. mens mange her på MG er erfarne og har kørt lidt af hver så de synes jo selvfølgelig en 125cc er kedelig smiley

• #5   11. aug 2017 evt kig på ktm duke 125 rc de er fede

• #6   11. aug 2017 Jeg vil anbefale at i kører ud og kigger på de arrangementer Zenergy har på gokart banerne før i køber ind, ofte kan i også løbe ind i nogle der har noget til salg, cykel dragt osv.

• #7   11. aug 2017 Hvis det skal være 4 takt så er en 125 alt for sløv, skal det være en 125 så er 2 takt langt sjovere smiley

• #8   11. aug 2017 ktm duke 200 mener jeg de bruger til zenergy mini, og hvis jeg husker helt rigtigt så er de hurtigere end 85 2takts motarderne og honda crf 150r, mener jeg fik baghjul af sådan en ned af langsiden, og det er da en motorcykel hvis det er det sønnen vil have, men motarderne gør det altså bare bedre i svingene og det er dem som ender med at vinde hver gang

• #9   12. aug 2017 Hej Thomas og jer andre.

1000 tak for jeres input, vi har faktisk ikke haft motard med i puljen over hvad der var muligt smiley . Og er da helt enig i at det er et kanon bud, de kan jo virkelig tage sving så det batter og vil være noget han vil syntes er fedt. Plus som det nævnes at når go cart baner kommer i spil giver det jo langt flere mulige kørerdage og tættere på. Vi vil helt sikkert arbejde videre med den mulighed, og da nok kigge efter en KTM til at kører på. Jeg havde total glemt motard så af hjertet tak for det vink ;).

Med venlig hilsen
    Henrik J.

• #10   12. aug 2017 Jeg er uenig at 125 bliver hurtig kedelige. Selv 30 år senere, efter adskillige klasser er det en af de mest sjov måde at køre på det findes smiley :) smiley

• #11   12. aug 2017 Ved godt I gerne vil styre uden om 2 takterne, men en Aprilia RS 125 er et godt bud.

Ellers kan en 90'er FZR 600 fåes for ganske billige penge, og der får han da en fuldblods racer - dog lidt forældet men stadig ganske god. Smid så et ~36 eller ~48 HK droslingskit på det første stykke tid. http://www.123mc.dk/brugt/mc/yamaha/fzr-600/til-salg/147223

Ellers find den billigste CBR, Gixxer eller ZX'er. Der er masser af billige reservedele og han kommer billig ud at køre. 7000 kr her http://www.123mc.dk/brugt/mc/suzuki/gsx-600-f/til-salg/131190

• #13   12. aug 2017 #10 Jeg kan ikke se hvordan en 125ccm med 15hk skulle holde mig tændt, de er så tamme at de får baghjul af en moderat tunet 50ccm scooter?
    Og hvis den kan tænde dig efter 30 års kørsel, så har du sgu ikke givet den gas nok på de andre maskiner du har kørt på smiley
    Nu kan jeg jo ikke læse mig frem til om du mener 125c 2 takter, de er sjove nok, men en 4 takter er fuldstændig død smiley

• #14   12. aug 2017 det kan godt være en 125cc ikke kwn køre stærkt men hvis det er en bane med mange sving, kan man alligevel ikke køre ryndt med 150km/t han skal jo ikke køre superbike

• #15   12. aug 2017 Den tager jo også en krig om at komme op i fart smiley
    Det er intet ophidsende over en 125ccm 4 takt, den kan ikke engang trække skindet af en kop kakao, sorry smiley

• #16   12. aug 2017 har du nogensinde kørt en 125cc

• #17   12. aug 2017 Ja jeg har kørt på det meste, og min tunede dax åd den slags til morgenmad smiley
    (Dette har jeg ikke afprøvet men den føltes langt mere brutal)

• #18   12. aug 2017 Skal det være så lille en maskine skal det være 2 takt i mine øjne men det er selvfølgelig en smagssag smiley
    Men igen så hjælper det jo ikke noget hvis man skal køre på vejen og man kun har kort til en græsslåmaskinemotor med 15hk smiley

• #19   12. aug 2017 Det skal lige nævnes at de små 125 4 takts motard maskiner er en anden sag, de kan være brutale nok, lige nu taler jeg om feks honda cbr 125, det er sgu tamt smiley

• #20   12. aug 2017 @#14. På offentlig vej er det nogle helt andet, men på bane (han er 14 år) er selv 50cc meglt sjovt, og ofte mere sjovt pga mindre omkostninger nå man vælte :). Det er kampen, der gør det sjovt snarere end maskinen.

• #21   12. aug 2017 Jeg håber at mine udtalelser tages med et smil, det skal ikke tages alt for alvorligt smiley
    Det kommer selvfølgelig an på hvem man er, om man har kørt før, og hvilket temperament man har.
    Jeg ville ikke kunne nøjes med sådan en da jeg var 14 smiley

• #22   12. aug 2017 @ 21 Jeg fandt at min evne til at holde maskinen kørene var omvendt proportional med dens værdi. Jeg havde en rg500 (hot denne gang) I en meglt kort periode...

"Jeg håber at mine udtalelser tages med et smil, det skal ikke tages alt for alvorligt " og det samme her.

• #23   12. aug 2017 prøv at kigge på trackdayguiden.dk det er et rigtig godt sted at starte smiley

• #24   13. aug 2017 https://www.facebook.com/groups/1396489187269716/permalink/1871487453103218/

der var ellers en fin 85´er til ham her og det er sgu så simpelt med den motor har man fingrene skruet lidt rigtig på så kan man selv renovere den

• #25   13. aug 2017 Tak for alle jeres bud, vi vil tygge lidt på det hele, inklusive motard.

• #26   13. aug 2017 Sådan en her uden uden afgift https://www.kawasaki.dk/da/products/Supersport/2016/Ninja_250SL/overview?Uid=07FBWl1YXwlaUV9YXVhZXA0OWVFbC1xZX1xfClsMXllfCg0

151 kg fuldtanket

• #27   13. aug 2017 Min RS 125 kommer nok til salg næste år, hvis det kunne være noget.
    Super køreegenskaber, let vægt og super bremser.
    Oven i kan han smide den på plader, når han engang fylder 18.

• #28   13. aug 2017 Ja hvis den stadig lever til den tid smiley

Det kan ikke betale sig at købe noget med afgift hvis den skal bruges til race.

• #29   14. aug 2017 #28
    Nej selvfølgelig kan det ikke betale sig.
    Det var nu mere så han kunne smide den på vejen, når han engang får kørekort smiley

• #30   14. aug 2017 Zenergy mini kører næste weekend i skærbæk, ta ned og kigge. Kommer desværre ikke selv, ellers kunne han godt have fået en tur på min duke.

• #31   14. aug 2017 Nu er der forskel på at køre 125ccm på gaden og på bane..

smid 90% af gadekørerene på bane for første gang på deres foretrukne cykel, og en god MCist vil med garanti give dem baghjul på en 125ccm...

Synes 125ccm er et fint bud, det er en 14 årig for satan, da man var 14 år, så var det sjovt at køre på en græsplæne på en puch maxi, forestil jer lige at blive lukket ud på padborg park I den alder, det ville jo være det fedeste i verden, I hvert fald det første år..

en 250ccm ville dog være bedre på længere sigt, men alt derover bliver for vildt tror jeg.. jeg har ikke tal på hvor mange liter maskiner jeg har kørt fra på min CBR400

• #32   14. aug 2017 Nu er der jo forskel på 14 årige... smiley

Det må fatter vist vurdere, altså om han er klar til noget hurtigt fra starten eller om han skal starte stille og roligt op.

Jeg har også givet baghjul til flere der var hurtigere på papiret end jeg smiley

• #33   14. aug 2017 Jamen lad os høre hvor hurtig du er rundt på diverse racerbaner ? smiley

kom med nogle tider, for husk det er det her tråden handler om, det er banekørsel

• Karsten  P
    Karsten P Tilmeldt:
    jun 2012

Følger: 1 Svar: 2
    #34   16. aug 2017 Der er mange muligheder, en aprilia rs125 (ca 30hk) ville helt sikkert være den billigste løsning siden det er en totakter er den nem at køre, let ift vægt så også hurtig og nem at renovere, samtidig vil det give ham muligheden for at arbejde på sin egen cykel den vil ikke være der ved en 4 takt på samme måde, ellers er der jo forskellige 400rr cykler der ude som ligger inde med ca 60hk, men de er jo så lidt dyrere end en 125 totakt.

• Lars Bo P
    Lars Bo P Tilmeldt:
    jun 2007

Følger: 1 MC-er: 1 Svar: 1
    #35   16. aug 2017 prøv minimotard som thomas nævner.
    https://www.youtube.com/watch?v=bHegfusI-1g

• #36   16. aug 2017 #33 Jeg var desværre ikke så privilegeret at jeg kørte i klub/på bane så jeg har ikke besøgt en masse fine baner som dig, det det foregik på gaden, så jeg har ingen tider til dig. smiley
    (jeg kørte en smule på bane da jeg kendte en der kørte roadracing, men det er ikke værd at nævne)

Og det var bare en kommentar til dig om at jeg kunne give dig ret i at det ikke er størrelsen men gørelsen smiley

Udover det så er det ikke mig og dig det handler om, men forslag til hvad knægten skal køre på smiley

• #37   16. aug 2017 okay.. så du har jo ingen erfaring med emnet.. og kan umuligt vide hvor fedt eller kedeligt det vil være for en 14 årig at køre på en 125ccm på de rette baner..

• #38   16. aug 2017 Hold nu op, jeg kan da mærke om en mc er kedelig eller ej, så meget har jeg da kørt, bane eller ej, og jeg kan da huske hvordan jeg selv var som 14 årig, men havde også kørt en del knallerter, cross PÅ BANE osv smiley ..
    Og igen, det må hans far være den bedste til at vurdere, altså om hans søns temperament er til 15hk eller mere smiley

• #39   16. aug 2017 Ps. og jeg siger ikke at man ikke kan ha det sjovt med 15hk hvis det er første gang man prøver men det er ikke sjovt ret længe smiley

• #40   16. aug 2017 For en 14 årig, må det her sgu da være det fedeste i hele verden smiley

https://youtu.be/0STBzr75XzQ

• #41   17. aug 2017 Ja helt sikkert men det er også en 2 takter med langt flere hk end 15 smiley
    Jeg taler om feks honda cbr 125 4 takt eller tilsvarende, de er sgu tamme smiley

• #42   17. aug 2017 Det er jo netop derfor jeg og karsten nævner den, det kunne jo være en god og billig mulighed.

• #43   17. aug 2017 Kunne ikke være mere enig, som jeg bla også nævner i #7 smiley

• #44   17. aug 2017 yes ?

• #45   17. aug 2017 Vi er vist enige smiley

• #46   17. aug 2017 Jeg er INGENLUNDE enig i betragtningen omkring nødvendigheden af hk... Det altafgørende er hvor cyklen skal bruges.

Har pt 2 banecykler. en s1000rr og en ktm duke 200 (100% std motor) Duken er på ingen måde kedeligere at køre på, og på de gokartbaner den bruges vil jeg være latterlig meget langsommere på bimmeren..
    At sammenligne 15hk på en lille bane med en tur på sognevejen er helt og aldeles urimeligt... Man lærer utrolig meget når man kører "mini" og alle de fejl man begår koster langt mindre i både rep og knogler fordi hastigheden ikke er nær så høj..

Det tæller i den grad også på positiv siden at der ikke hver gang skal køres til udlandet for at race smiley

• #47   17. aug 2017 Brian S... det er ikke fair, din mening tæller ikke, du har jo erfaring med emnet...

nej du da far var dreng så var det bare døøøød kedeligt med 125ccm... litermaskiner det dur !

• #48   18. aug 2017 Det har i min verden intet med ccm at gøre men hk smiley
    Da jeg var 14år var 15 4 takts hk ikke nok til mig, så meget kan jeg da sige smiley
    men selvfølgelig passer en lille cykel bedre til en lille bane og en stor til en stor, det er jo indlysende.
    Og bare fordi man har bane erfaring og semi kendt, betyder det ikke at man er altvidende og har ret i alt, er den hurtigste osv, det kommer jo an på personen smiley
    Havde jeg haft mulighederne for at drive mit talent frem da jeg var ung havde du Mirza, bane guden (selvudnævnt), fået røvfuld igen og igen og igen, ja du havde nok nærmest opgivet sporten smiley
    Ja det er bare en påstand der aldrig kan bevises, og nu er jo en gammel mand, men det er jeg helt overbevist om smiley

• #49   18. aug 2017 #46 Jeg giver dig til dels ret, jeg var bare et særtilfælde, og igen, det kommer an på personen smiley

• #50   18. aug 2017 Udover det så springer jeg fra emnet, Mirza er vist ved at blive lidt tøsefornærmet og sarkastisk fordi jeg ikke har samme mening som han har, og det gider jeg ikke spilde min tid på smiley
    Hygge gutter smiley

• #51   18. aug 2017 Beklager hvis jeg lød næsvis smiley jeg er desuden slet ikke så god på MC på bane som jeg ville ønske jeg kunne være. Derfor giver det også mere mening for mig at piske på en lille maskine, end en stor

• #52   18. aug 2017 Modtaget smiley

Og du har ret, jeg ville på en lille bane også helst ha en lille maskine men gerne med mange hk smiley

Kommentér på:
Bane MC til 14 årig.

Annonce