Afgift Afgift
Synes lige jeg vil fortælle om min oplevelse med afgift systemet i DK.
Jeg købte en VFR uden afgift i Haderslev, og vidste så ikke helt hvad jeg skulle derefter, jeg kontaktede Bilsyn Middelfart, og de sagde jeg bare skulle komme ned og syne den ved dem som det første, det gjorde jeg og derefter sagde de at jeg kunne enten søge afgift gennem skat, eller betale 1000,- ved PR biler i Middelfart, de var godkendt til at fastsætte afgift, jeg tog derhen og cykel blev vurderet og sat til samme afgift som jeg selv havde fundet på SKAT hjemme side, så overførte jeg afgiften til PR Biler og derefter kunne jeg kører til Bilsyn Middelfart og hente min cykel, nu med plade.
Noget nemmere end jeg havde hørt
dec 2014
Følger: 1 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 3 Svar: 23
Andre herinde har hentet en mc ex i Tyskland uden afgift, og de har brugt måneder på at vente på svar fra skat om hvad de skal betale i afgift.
Er det mig der blander noget sammen her, eller ser det ud til at du har fundet en hurtigere løsning på det at betale afgift og komme ud og kører mc ????????
maj 2005
Følger: 9 Følgere: 85 MC-er: 2 Emner: 359 Svar: 1.307
jul 2007
Følger: 5 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 2 Svar: 4
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.628
Som det også fremgår af OP's indlæg, har han benyttet sig af en såkaldt selvanmelder, der er godkendt af SKAT til at foretage afgiftsvurderinger, men det er så til gengæld heller ikke gratis. Priserne varierer betydeligt (her forekommer det relativt billigt), til gengæld kan hele afgiftsbehandlingen foretages på en dag.
Om man har behovet for hurtig afgiftsbehandling vs prisen for en sådan, er jo en individuel vurdering. Til gengæld er der en række forhold, man skal være opmærksom på ved brug af selvanmeldere, hvilket mange ikke er. FDM har i deres vejledning til afgiftsberegning beskrevet det således -
"Der findes private selvanmeldere, som kan tilbyde at ekspedere din importsag hurtigere end SKAT, ofte fra dag til dag.De tager dog også betaling for det, modsat SKAT. Hvis du benytter en privat selvanmelder, kan det være vanskeligt at gennemskue, hvor meget ekstra du kommer til at betale til den private selvanmelder. En del af hans fortjeneste kan være skjult som en del af den samlede afgift, du skal betale. Desuden skal du være opmærksom på, at det er umuligt at vide, om virksomheden er godkendt af SKAT til at tage imod afgift fra dig, og om de formidler pengene videre til SKAT. Bruger du en privat selvanmelder, kan du ikke klage til Motorankenævnet over en afgift, som en privat selvanmelder har fastsat. Hvis du er utilfreds med beregningen, må du lade være med at betale afgiften og blot betale for deres ydelse."
I dette tilfælde, hvor det drejer sig om en niveaulistemodel, kan man selv beregne den præcise afgift, og dermed nemt kontrollere, om selvanmelderen har sat afgiften korrekt, men i andre tilfælde kan det være betydeligt sværere.
jul 2007
jan 2008
Følger: 1 Følgere: 141 MC-er: 5 Emner: 51 Svar: 433
Gav 500 kr. så ordnede de ansøgningen vedr afgift og det hele. Top service.
jul 2007
jan 2008
Følger: 1 Følgere: 141 MC-er: 5 Emner: 51 Svar: 433
Hedelundvej 11, 6705 Esbjerg
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.628
At være godkendt er ikke ensbetydende med automatisk videreformidling, selv om de skal stille en vis pengegaranti, så helt tryg bør man ikke (IMO) være.
Med hensyn til størrelsen af afgiften, så kan man (nogle kan) som sagt selv nemt beregne den for niveaulistemodeller, men det er trods alt kun et mindretal af modeller, der er på SKAT's niveaulister (ikke en gang det er i øvrigt en garanti for, at selvanmelderen så også bruger niveaulisterne korrekt, hvilket vi har set eksempler på i dette forum, men man kan i hvert fald kontrollere afgiftsberegningen).
Når det derimod drejer sig om ikke-niveaulistemodeller, kan det blive en del sværere at kontrollere korrekt afgiftsbehandling (særligt for den mindre erfarne i afgiftssystemet). Og der skal man være noget mere på vagt.
nov 2005
Følger: 7 Følgere: 5 Emner: 46 Svar: 501
jan 2008
Følger: 11 Følgere: 17 MC-er: 4 Svar: 355
jun 2016
Følger: 25 Følgere: 69 MC-er: 2 Emner: 30 Svar: 331
maj 2006
Følger: 18 Følgere: 765 MC-er: 20 Emner: 287 Svar: 1.844
Jeg var enig med skats fastsættelse samme dag, så der var ikke så meget bøvl.
Afgift