{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.627 visninger | Oprettet:

Stephan T
Stephan T
Tilmeldt:
27. jan 2004
Følger: 2 Emner: 1 Svar: 3

Valgt af brugt MC - Tanker og erfaringer... {{forumTopicSubject}}

Hej,

Jeg står med store overvejelser om at få mig anskaffet en brugt MC. Hermed lidt om mig og mine tanker (uden at det bliver alt for personlig…)
- Jeg ligger i et prisleje på 0 - 50.000 kr. – køber kontant.
- Sport / touring model
- 167 cm høj og vejer ikke det vilde…
- Jeg ønsker gerne en MC med fuldkåbe, da jeg syntes den passer bedst og udsende tiltaler mig.
- Har kørt MC i 8 år på MC-scooter og Kina-MC (den kører stadigvæk).
- Er typen der køber fornuftigt og beholder længst muligt. Skifter sjældent noget ud der fungerer.
- Den skal hovedsagelig bruges i det daglige frem og tilbage på arbejde ca. 40-60 km hver vej blandet bykørsel og motorvejskørsel 2 dage om ugen.
- Hygge-køretur om aftenen ned til havnen og få en is…
- Dernæst de årlige weekend-drenge-ture til Jylland, Sverige eller Norge ca. 3 weekender om året.
- Tænker det samlet kørsel er på ca. 4000 – 5000 km om året.
- Ud fra mit budget og tanker er årgangen fra 2007 og frem, med en MC på 15.000-25.000 km på tælleren.

Jeg holder MCTC-bladet og følger dermed med i modeltests og generelt MC-information.

Jeg har kigget på nedenstående MC-modeller, og har oprettet et link til dem jeg har fundet. Ikke at det lige præcis er denne MC jeg i den sidste ende med at købe. Endvidere har jeg prøvekørt nogle af dem. Jeg har lavet mine egne +/-. Dem jeg har kig på er:

• Kawasaki ER6-f / vægt tør: 179 kg / sædehøjde: 79 cm
http://www.123mc.dk/brugt/mc/kawasaki/er-6f/til-salg/148149
POS: Har læst rigtig mange anmeldelser, og private indlæg der siger at denne model er perfekt egnet til begynder MC i den større HK klasse. Virker afstemt ift. HK, kubik, pris mv.
NEG: Har ikke rigtig nogle endnu.

• Suzuki SV 650 S, 72 HK / vægt tør: 180 / sædehøjde: 80 cm
http://www.123mc.dk/brugt/mc/suzuki/sv-650-s/abs/149415
POS:
NEG: Sædehøjden kan blive et problem, men kan sikkert løses med et sænkningskit. Det er jo heller ikke gratis.

• Yamaha FZ6 S, 98 HK / vægt tør: 180 / sædehøjde: 80 cm (prøvekørt anden årgang end link)
http://www.123mc.dk/brugt/mc/yamaha/fz6/til-salg/146266
POS: Den kørte rigtig godt, dog var sædehøjden lidt for høj til mig. Rigtig lækkert lyd.
NEG: Mange HK = højere forsikring. Få jeg brugt alle de HK alligevel? Frygter lidt at den ”få” HK vil irritere mig i længden, og vil alligevel skulle udskiftes inden for nogle sæsoner til en større model. Den føltes stor at håndtere. Måske er det et til vendingsspørgsmål.

• Yamaha R3, 42 HK / vægt tør: / sædehøjde: 78 (prøvekørt)
POS: Den kørte rigtig godt, og sædehøjden var perfekt og vægten var også god. Billig i forsikring mv. Meget udstyr til at designe sin egen model.
NEG: Frygter lidt at den ”få” HK vil irritere mig i længden, og vil alligevel skulle udskiftes inden for nogle sæsoner til en større model.

Spørgsmål:
• Er der noget jeg specifikt skal være opmærksom på ved disse eller andre modeller i vil anbefale? Er er nogle mærker som er dyerere i reperationer/service end andre eller er prisforskellen så lille?
• Vil det være smartere at vente til foråret med at købe, da sæsonen snart er slut?
• Er der sket den store indenfor modellerne fra 2007 til f.eks. 2016, hvis man vil smide nogle flere penge i budgettet f.eks. til 65.000. Eller kan det ikke svare sig – Er det kun for de mere rutineret, der kan mærke den store forskel?
• Vil hovedsagelig få service/repareret min MC hos forhandler for at mindske tab mindst muligt ved genslag. Findes der er slag på tasken på, hvornår MC’er i forhold til antal kørte km, at de første større og dyrere reparationer begynder at forekomme. F.eks. vil der fra 40.000 begynder der at fremstå større reparationer?


Beklager det meget lange indlæg, men det var rart at få hjernen ned på et papir??

I må meget gerne supplere med jeres viden og erfaring på disse modeller og andet godt i kan bidrage med.

Mvh. Stephan


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Valgt af brugt MC - Tanker og erfaringer...
  • #2   19. sep 2017 Honda NT650 Deauville. Og glem det med årgang og km.

  • #3   19. sep 2017 Mange gode tanker du har gjort dig! smiley

    Men med MC skal man engang imellem slukke hjernen lidt, tage en prøvetur og bagefter vurdere "Hvordan havde jeg det egentlig på den her tur"

    Var jeg dig, havde jeg tager ud til en forhandler der har mange af dine ønskede modeller stående, og så prøvekørt fra en ende af.. Forhandleren har nok også andre modeller stående som han vil anbefale smiley


  • #4   19. sep 2017 En Honda CBF 600 kunne også være et godt valg. Sædehøjden kan justeres i 3 højder så den kommer ned på 78,5 cm. Den fåes fra årgang 08 med ABS og indsprøjtning
    78 hk og et lækkert træk i mellemområdet. En rigtig fin mc der helt sikkert er billig i drift og uden problemer . Solgte min i 2015 efter 36000 km.


  • #5   19. sep 2017 Dejligt med et velskrevet opslag smiley

    Du nævner nogle fine modeller med ret forskellig karakteristik. Tag bare ud og prøv dem.

    Udover dem du nævner er der også Bandit 650 fra 2007 med ABS og direkte indsprøjtning. Jeg købte min for 39k, så det er bestemt inden for budgettet. CBF 600 er også rigtig fin, men jeg synes de er ret højt prissat.

    Og kilometertallet er ligegyldigt smiley


  • #6   19. sep 2017 5#
    Sådan en bandit er bare en virkelig tung gut..
    Jeg gad ikke bakse rundt med den hvis jeg var 167cm høj smiley


  • #7   19. sep 2017 Du kan ALDRIG sige hvordan en MC har det ud fra KM. Har den kørt meget bane? (slidt motor)
    Har den været brugt til pendler/rejse mc (mange km, i lavere omdrejn) - minimalt slid
    Har den kørt meget i Kø (få km, slidt kobling/gearkasse)

    Derfor er KM-tal ligegyldigt, du skal se på historien fra MCs levetid, hvad har den oplevet.


  • #8   19. sep 2017 Det er 3 gode forslag du har fundet, ligesom gsxf og cbf er meget gode allround maskiner. Umiddelbart vil jeg tro du kommer til at sidde bedst på, er den hvor styret er tættest på føreren, da du sikkert ikke har lange arme bliver kombinationen af kåbe, fremadlænet position og lovlige hastigheder træls i længden. Udgifterne til vedligehold af mc er normal service og sliddele, der vil en ny mc altid være billigere end en brugt pr. kilometer. Jeg tænker at når du vil beholde den længe er det ikke dyrere at købe en ny mc, fordelene er at de vejer 20-30 kg mindre end dem du kigger på, driftomkostninger er ligeledes lave og der er fuld garanti. Prøv at kigge på Yamaha MT-07 eller Kawasaki Ninja 650.
    Brugte outsidere kunne være Yamaha MT-03 eller XJ6.


  • #9   19. sep 2017 Ang din størrelse, så kan de fleste MCer sænkes (Start med sæde, så affjedring) Min kone er 165cm, vejer vel ikke over 55kg. Vi deler vores cykler, og hun tumler begge fint, efter sænkning.

    En 2004 Kawasaki Z750 og en 2016 Suzuki GSX-S1000


  • #10   19. sep 2017 Forgængeren til den du har prøvet , kan sænkes 5 cm, som er gjort på min her smiley
    Ved ikke om modellen nyere kan det ( 5 cm) , men det er blevet helt perfekt for mig, som også har "sat røv af" for tidligt smiley 165-167 cm.
    Bor du i 9000 området , må du godt komme og prøve en tur på den smiley Mvh.


    profilbillede
  • #11   19. sep 2017 Inden du køber så prøv en Honda VFR750 eller VFR800, med de kilometer du forventer at køre årligt, betydr det ike en skid hvis VFR'en har kørt 50.000 km.+
    Den har alle de egenskaber du efterspørger + meget mere......
    Go' tur smiley



  • Stephan T
    Stephan T Tilmeldt:
    jan 2004

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 3
    #12   20. sep 2017 Hej alle sammen.
    Sikke en dejlig opbakning til mit lange velskrevet indlæg. Er glad for alle jeres erfaringer indtil videre mht. MC-model og km-antal. Jeg er igang med at læse indlæggene igennem.

    Endnu engang tusind tak for hjælpen foreløbig:)
    Mvh. Stephan.


Kommentér på:
Valgt af brugt MC - Tanker og erfaringer...

Annonce