{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.142 visninger | Oprettet:

køb af brugt mc? {{forumTopicSubject}}

Hej Forum
Vil gerne lige høre jeres mening om følgende.
Min bror har for 3 uger siden købt brugt mc.
Jeg var selv ude og se den da handlen blev lavet.
På prisskiltet stod der årgang 2012.
Forhandlleren var yderst venlig og vi fik en rigtig god betjening.
I handlen blev der plads til 2 nye dæk og en gang lakering af begge fælg da de var ridsede. Ud over det 2 års garanti.
Så vi gik derfra tilfredse og glade for en fin MC og en god handel.
Vi havde brugt hele dagen på at se på andre MC men valget blev denne da det var en årgang 2012 og ret pæn og velholdt.
MC har kørt 17500 km og er med ABS så vi skænkede det ikke en tanke det var en ældre model da den var meget pæn.

Nu til problemstillingen. Underkåben var let ridset og min bror ville gerne have oplyst farvekoden. Ringer til en forhandler der hjælper men da han får stelnummret så siger han det er altså ikke en årg 2012 men en 2008. Den kan være registreret første gang i 2012 men den er fra 2008. Det studser min bror jo over og føler måsker godt sælgeren kunne have nævnt det eller at været skrevet på salgsskiltet hvor der kun stod årgang 2012.
Hvordan ville i gribe sagen an og er der noget at gøre overhovedet.



mvh Henrik


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  køb af brugt mc?
  • #1   28. nov 2017 Som udgangspunkt, har du købt det du har set og prøvet.
    Men når det er en prof. forhandler, så burde han nok have skrevet 08 model reg. første gang 12.
    Men han vel ikke skrevet model 2012 i annoncen eller i slutsedlen, for så er det en helt anden sag.


  • #2   28. nov 2017 Det er desværre en ret almindeligt misforståelse, at man oplyser registrerings året og ikke model året.
    Faktisk synes jeg ikke det er ret nemt at vide eller finde en mc's model år, uden at man harcet mere indgående kendskab til model farver osv.


  • #3   28. nov 2017 Din bror er blevet snydt godt og grundig hvis den er solgt som en 2012 model, han bør kontakte forhandleren og kræve sine penge tilbage eller få et afslag i prisen.

  • #4   28. nov 2017 Fup og svindel - det er påfaldende så mange forhandlere, der ikke kan skelne mellem meget to basale ting. Det kan man jo tolke på mange måder, men én kunne være at 'lyve' den nyere/dyrere end den er.

    Tilbage til ham og få en korrekt årgang eller et afslag på prisen.


  • #5   28. nov 2017 Tak for gode input og kommentarer.
    Update er min bror ringede til forhandleren og de fik en god snak.
    Han erkendte det var glippet og var glad for han jo kontaktede dem.
    Snakken gik meget på det med registerering og MC der står på lager mv.
    Han ville gerne lade handlen gå tilbage og beklagede men da forhandleren mente prisen var fair og ok for den så kunne der ikke gives afslag på prisen.
    De ville fremover sikre deres skilte mv stod korrekte så der ingen misforståelser er.
    Tja han gør ikke mere i det og har ligesom valgt at beholde motorcyklen.

    God dag alle, så bare være opmærksom på handler i brugt så få lige årgang rigtig med fra start. Det kan slås op via stelnummeret så det kan forhandleren jo lige dokumentere inden slutseddel evt underskrives. smiley


  • #6   28. nov 2017 Tjah - så glemmer forhandleren det jo bare næste gang, hvis man ikke holder på sin ret. Og han griner hele vejen ned til banken.

  • #8   28. nov 2017 Nu er min historie godt nok fra bilverdenen, men har lige købt ny bil, så har kigget en del på forskellige forhandleres annoncer. Så adskillige annoncer hvor biler fra et godt stykke inde i 2016 var annonceret som 2017 modeller. Den værste var indregistreret første gang i maj 2016. Man skal godt nok holde øjnene åbne, for der er sgu en ret lav moral hos mange forhandlere af både biler og motorcykler.

  • #9   28. nov 2017 Det er vel nærmest almindelig praktisk blandt forhandlere at de oplyser 1. registreringsdato, frem for produktionsåret, selvom jeg da også har set flere der skriver at der tale om overgemte modeller. Man skal sgu være vågen som køber.

  • #10   28. nov 2017 Jeg vil råde folk til at købe en Haynes manual inden man køber både brugt og nyt. Selvfølelige først når man har fundet lige den model man gerne vil købe sig. I Haynes er der på nogle af de første sider en tabel med koder, der fortæller model årgang.

    Så til noget andet smiley
    Jeg spurgte i foråret Jensens MC hvorfor der på deres salgs seddel står 1.reg år og fik svaret at når man har ca 500 brugte mc'er er der meget arbejde i at finde model årg, men hvis køber ønsker det får og finder vi den rigtige model årg.


  • #11   28. nov 2017 #8
    Et køretøj kan sagtens være næste års model. Det er der ingen snyd i. På den måde slipper vi for at der er 2 modeller i samme år.

    Men med mindre model årgang og 1ste registrering er samme år bør begge datoer oplyses ved salg. det ved alle købere og næsten ingen sælgere.

    Jeg havde ladet handlen gå tilbage. Alene af den grund at det havde kostet forhandleren penge og tid, og derved havde jeg formodentlig hjulpet fremtidige købere i hans "luske" biks smiley


  • #12   28. nov 2017 Man slår da bare stelnummeret op før køb. Det tjekker man jo alligevel altid, for at være sikker på, at der står det samme på stel og papir.

  • #13   28. nov 2017 Niels, hvor kan du slå det op og se produktionsår på cyklen? For slår du den op i DMR står der jo netop også kun 1.ste registrering, ligesom der gør på reg attest..

  • #14   28. nov 2017 Henrik, jeg søger bare på google. For eksempelvis ældre engelske mc'er er der masser af information at hente online, ud fra stelnummer. Nogle stelnumre har også direkte reference til årstal.
    Men for din diversion er tallet nok noget a la: 4BR-039101


  • #15   28. nov 2017 Skriver de en forkert årgang, hvor der skulle stå første gang reg. Så ville. Jeg kører en sag. For det første finder du ikke de rigtige dele til den. For det andet, betaler du for meget for en gammel model.

    Dette er ren falsk reklame, fup og svindel.

    Der stod en ktm rc8r på messe i Roskilde for år tilbage til salg som en 14 model og dette var en 12 model. De sagde det var en 14 model når man spurgte. Ren fusk, de ved det godt selv, men siger det aldrig. Hvor du kan tjene 5000kr ekstra, der gør du det. Selvfølgelig er du ligeså godt for motorcyklen lige meget årgang.

    Men din værdi, ved skade falder en del. Det er ligesom at skrive andet stelnummer i papirene, end det der står på rammen


  • #16   28. nov 2017 Har din bror kigget hvad en 2012 model koster og hvad en 2008 model koster,,, Så ved han om han er blevet kneppet godt og grundigt i Røven....

  • #17   28. nov 2017 1: Hvillen model er der tale om? Det er ikke sikkert der er anden forskel på en 08 og en 12'er end farven.
    2: Hvordan er den pris din bror har givet, sammenlignet med andre årg 2008/2012?

    Hvis der er stor forskel på en 08/12 model, så kunne i have set det hvis i også havde kigget på andre modeller.
    Men eftersom din bror ikke tog imod tilbuddet om at lade handlen gå tilbage, så må det være fordi han synes prisen for varen har været god nok.


  • #19   28. nov 2017 Og når i skal sælge den igen engang. Så husk at oplyse den er fra 08. Selv om der står 2012 på reg att. smiley
    Det gas. smiley


  • #20   28. nov 2017 en Z1000 ST fra 79 eller 80 ?
    https://www.motorcyclespareparts.eu/kawasaki-parts/kawasaki-model-identification.aspx

    men er dit stelnummer på 17 tegn i alt hvis du ser efter på cyklen?
    https://www.vindecoderz.com/EN/Kawasaki


  • #22   28. nov 2017 Nej jeg tænker du har aflæst det på din reg attest men kan jo tag fejl

  • #24   28. nov 2017 Det var da ærgerligt? Er den så ulovlig når den ikke findes?
    Men, jeg er lidt i tvivl om hvad du vil frem til? Det HELT specifikke nr. for nogen af mine maskiner kan jeg heller ikke finde, men jeg kan finde årgang og model på alle ud fra stelnummeret, hvilket er det der blev spurgt til.
    At din, af alle, lige er umulig at slå op, gør det vel ikke mindre rigtigt at man kan slå 95 % af alle andre modeller op.....

    Hvad der er sket med dit stel kan jeg ikke svare på.


  • #26   28. nov 2017 I mit første link står der at “KZT00E****” er en Z1000 ST fra 79 eller 80.. så noget kunne det da kredses ind Hans Henrik smiley
    Men de vin decodere der vil åbenbart gerne have et stelnr på 17 tegn at arbejde med, mit eget er ikke længere end dit og kan heller ikke slåes op der inde smiley
    Men tænkte at der måske ville stå et længere nr på cyklen end i attesten, men kan ikke lige tjekke på min egen med det samme, da den står lunt og godt i en god vens garage..


  • #28   28. nov 2017 Det er heller ikke nemt!! smiley det må der rettes op på smiley

    Ja det burde der jo gøre.. men du ved, skat og dmr.. det kan jo godt være ret så håbløst..


  • #29   29. nov 2017 På de fleste Yamaha er der en lille hvid seddel på stellet eller kronhjulet hvor der nederst i højre hjørne stå et nummer som du via Haynes manual kan se din mc's årgang.
    Hvis den altså stadig er at finde på mc'en smiley


  • #30   29. nov 2017 Du kan feks på Yamaha R1 via stel se dens ca årg og endvidere ramme det præcis ved at søge Yamaha R1 årgange feks rn01 lakering/stafferinger " hvis den ikke er om lakeret "
    Ca årg udfra stel nr aflæses sådan.
    rn01 98/99
    rn04 00/01
    rn09 02/03
    rn12 04/05/06
    rn19 07/08
    rn22 09/14 fra 12 med tc
    rn32 15 og frem


  • #31   29. nov 2017 Der var da et par år tilbage en lov som blev indført, at forhandlerne netop ikke måtte skrive 1. Registreringsdato som model år, med mindre begge var på trykt annoncen

    Eks. Suzuki gsxr 750 2007 1. Indregistrering 2010 lovligt

    Men Suzuki gsxr 750 2010 model. Men stadig en k7 ulovligt

    Eller er det mig det husker helt forkert??


  • #32   29. nov 2017 Godt vi er enige Hans Henrik smiley Det kan være din er en form for præ-produktionsmodel? En særdeles sjælden prototype eller andet sjovt?
    Det er dejlig nemt med de heelt gamle englændere for der bliver stelnumrene (og motornumre) nogle gange brugt som vinden blæser smiley

    http://www.bmh.com.au/norton/index.php?id=modelnum


Kommentér på:
køb af brugt mc?

Annonce