{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.255 visninger | Oprettet:

Nikolaj N
Nikolaj N
Tilmeldt:
17. feb 2018
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3

Tvivl ang regler for kørekort {{forumTopicSubject}}

Da kørekort kontoret er lukket i weekenden håber jeg på svar her da efter lang tid søgen på diverse forum og andre sider. Jeg har i 2011 taget kørekort til dengang ifl gamle regler lille MC. Efterfølgende har jeg så ikke fået brugt kortet før nu når jeg gerne vil ud til sommer men har i mellem tiden miste min pung og fået nyt kørekort tilsendt med de nye MC kategorier som jeg umiddelbart kan se er trådt i kraft i 2013 altså 2 år efter jeg tog mit kørekort hvor jeg kun har til A1 altså lille MC skal jeg så til at tage ny prøve og det der følger med igen da jeg iforhold til gamle regler bare opgradere efter 2 år eller hvordan reglen nu var .. skal også siges jeg tog kørekort på en MC som var større end det jeg må køre på nu.... Håber i kan hjælpe mig eller ihvertfald bare kaste lys på min tvivl


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tvivl ang regler for kørekort
  • #1   17. feb 2018 Du er da over 25, så du skal vel bare afligge en praktisk prøve til stor mc og så køre du vel på det du ønsker. smiley

  • Nikolaj N
    Nikolaj N Tilmeldt:
    feb 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #2   17. feb 2018 Sådan som jeg ser det når jeg "kun" har til A1 så skal jeg ligge ny teori og køre prøve

  • #3   17. feb 2018 ikke i følge af Niels's køreskole i varde's hjemmeside.
    Men om ikke andet så er det også ubetydeligt hvis du vil ud og køre. Nu er du over de 25år så du kan tage det store kørekort


  • Nikolaj N
    Nikolaj N Tilmeldt:
    feb 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #4   17. feb 2018 Det ligger også i det økonomiske i at skulle tage et kort "igen" og etiske i at jeg har fået fra taget mig noget som jeg enlig har erhvervet uden grund. Men tak for svar og link til side hopper lige der ind og ser om jeg kan blive klogere

  • #6   18. feb 2018 Du skriver at du har taget kørekort i 2011. Jeg formoder at det var EFTER 13 Januar. Dermed kommer du ind under de nye regler, som trådte i kraft 13 Januar 2013. Da du på det tidspunkt ikke havde haft dit kort i 2 år, har du stadig "kun" kørekort til lille MC efter de gamle regler, altså 25 kW. For at opgradere, skal du aflægge en praktisk prøve på stor MC.
    Ingen teori prøve. Det nye kørekort du har fået, har ingen rubrik til din MC kategori, men jeg kunne forestille mig at det fremgår af en kode, at du har kørekort til lille MC max 25kW. Ellers kan du komme lidt i knibe hvis du bliver stoppet på en MC, der er større end 125ccm.


  • #7   18. feb 2018 Som vestjyder skriver. Du har kort til maks 25kw/34hk og kan opgradere til stort kort ved at aflægge en praktisk prøve.

  • Nikolaj N
    Nikolaj N Tilmeldt:
    feb 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #8   18. feb 2018 Så jeg kan nøjes med bare en prøve også må jeg køre på lige hva jeg vil .. med andre ord det er ikke forfra på nyt kort bare en prøve?

  • #9   18. feb 2018 Korrekt
    Men bare en prøve løber op i 2000-2500


  • #10   18. feb 2018 Det kørekort du har vil i opgraderings situationen blive sidestillet med et A2 kort så da du har haft kortet i mere end 2 år kan du opgradere blot med en praktisk prøve.

    Du må stadig køre op til 34hk på det kort du har så der er ikke noget i vejen at køre større end 125ccm

    Så der er ikke taget noget fra dig. Du har de rettigheder du hele tiden har haft.


  • #11   18. feb 2018 Du kan ikke blive stillet dårligere end da du fik kortet (har borgerservice lavet en fejl må de lave et nyt kørekort) for at få stort kørekort skal du “bare” bestå en praktisk prøve (self. På stor MC:-)... jeg lever af det der:-) og du altid velkommen til at ringe hvis du har flere spørgsmål 50 55 88 55 os MC kørelærer arbejder også om søndagen:-)

  • #12   18. feb 2018 Du har vist fået det forklaret korrekt. Følgende citat fra dengang reglerne trådte i kraft, belyser det meget klar.

    "Efter gennemlæsning af pressemeddelelse fra DMC, vil jeg hermed belyse og besvare de meget fejlagtige oplysninger i pressemeddelelsen.

    Ifølge overgangsbestemmelserne i kørekortbekendtgørelsens §139 er et kørekort til kategori AL erhvervet senest d. 18. januar 2013 gældende til MC med indtil 34 hk (25 kw).

    Kørekortet vil således stadig være gældende til 34 hk efter den nye kørekortbekendtgørelse træder i kraft 19. januar 2013. Hvis kørekortet er mere end 2 år gammelt, når bekendtgørelsen træder i kraft, vil det selvfølgelig give indehaveren ret til at køre alle motorcykler uanset størrelse og motorkraft.

    Er kørekortet under 2 år gammelt, kan man:
    1) fortsætte med at køre mc med 34 hk resten af livet
    2) aflægge kørepøve til kategori A (stor motorcykel), når man er fyldt 22 år. Bemærk, at der kun er tale om en køreprøve - ingen lovpligtig undervisning.

    Der er derfor ingen grund til hverken at smide kørekort eller indkøbt mc i havnen.

    Hvis du allerede har kørekort til kategori AL kan du stadig købe den mc du altid har drømt om, drosle den til 34 hk og køre indtil du er 22 år. Når køreprøven til stor mc er bestået, kan du fjerne droslingskit (kræver syn) og fortsætte kørslen.

    Så skulle den misforståelse være rettet og jeg håber at en organisation som DMC i fremtiden vil nærlæse det juridiske grundigt, inden der udsendes pressemeddelelser, som forvirrer befolkningen.
    .
    I artiklen forvirres og forvikles kørekortkategorier og datoer. Der er således ikke noget der hedder kategori A1 mellem 1996 og 2013. I denne periode hed kategorierne AL (ille mc) og AS (stor mc).

    Før 1996 hed kategorierne A1 (solomotorcykel) og A2 (motorcykel med sidevogn).

    Når der i kørekortbekendtgørelsen 2013 §139 stk. 2 og 3 henvises til de i §11 nævnte køretøjer, er der altså tale om store motorcykler og det er tydeligvis misforstået i pressemeddelelsen fra DMC, der istedet har tolket det som motorcykler indtil 34 hk (kategori AL).

    Venlig hilsen
    Asger Heinrich Nielsen
    Heinrich Nielsen Køreskole Aalborg
    Medlem af DKU - Dansk Kørelærer-Union"

    BTW; dem på borgerservice som får lavet de nye kørekort, er vist selv meget forvirrede om dette problem... Ligemeget hvad fanden der står på dit kort, så har du kategori AL. (vedmindre du fik dit kørekort før 19/1-2011, så har du bare "rent" / stor A).


  • #13   18. feb 2018 Stod selv i samme situation.. Her er hvad jeg gjorde.
    Jeg tog 1 køretime for lige at komme i gang igen og lære det der overdrevne kigge over skulderen fis man skal kunne..
    Herefter afleverede jeg en lægeerklæring og så tog jeg til køreprøve.

    Da jeg skulle forklare teori på mc'en kiggede køresagkyndig på mig og sagde om vi ikke bare skulle ud og køre, jeg havde jo været i gennem det før smiley
    Efter 1 køretimeprøve havde jeg opgraderet mit gamle lille mc kørekort 34hk til stort kørekort.

    Skal så siges at halvdelen af tiden kunne jeg ikke høre hvilken vej jeg skulle køre grundet kraftig vind smiley


Kommentér på:
Tvivl ang regler for kørekort

Annonce