{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.155 visninger | Oprettet:

Fastsættelse af afgift på '82 Yamaha XT550??? {{forumTopicSubject}}

Hey folkens,

Har kig på en XT550 fra '82. Papirerne er blevet væk for nuværende ejer, men et ekstra stel fra tyskland med papirer haves, så cyklen skal bare flyttes over på det tyske stel.

Afgiften er imidlertid ikke betalt på det tyske stel, og ejer mener at afgiften skal være 0 kr grundet cyklens alder (veteran). Hvad siger I?
Har leget lidt rundt med SKAT's online beregner, som siger 3-5.000 kr.

Jeg har snildt mod på selve projektet, men vil gerne være lidt forberedt på om jeg går ind til et relativt nemt projekt, eller et værre afgiftsrod, der lige gør hele skidtet 5.000 dyrere end forventet.

På forhånd tak smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fastsættelse af afgift på '82 Yamaha XT550???
  • #1   17. mar 2018 Afgift er 0 kr. fordi den er veteran, mange gange sætter de afgiften til 7000 kr. og alt under 7000 kr. bliver beregnet som 0 kr.

• #2   17. mar 2018 Jeg har prøvet det samme med en hd fra 79' der blev afg 280kr

• #3   17. mar 2018 #1
    Med fare for at lyde bøvet: er det noget, jeg kan være helt sikker på? Bliver den vurderet til 7000 kr fordi den er veteran, eller hvordan? Det er jo ikke nogen dyr cykel som sådan, så afgiften ville vel heller ikke være meget uanset. I hvert fald, så takker jeg for dit input smiley

Hold da op, var det alt inklusive? Var der ikke gebyrer af nogen art?
    Og hvad gav du for plade? smiley

• #4   17. mar 2018 Betalt for toldsyn og så 280kr i afgift og så for 1 nrplade

• #5   17. mar 2018 #3
    Veteraner betaler afgift af 40% af nyprisen ( den oprindelige ex reg. afgift), hvilket betyder, at cykler med en nypris på 24.500 (ex reg.afgift) eller derunder bliver afgiftsfrie i 2018 (det gælder de fleste cykler), mens cykler med en nypris på over de 24.500 betaler afgift som normalt på en ny cykel af 40% af denne nypris.

Du skal dog lige huske, at der følger krav med om oprindelig stand (i det væsentlige), for at få afgiftsbehandlet som veteran.

Se evt. også dette emne, hvor jeg har gennemgået det mere i detaljer-

https://www.motorcykelgalleri.dk/forum/generel-diskussion/320370-soeger_en_med_forstand_paa_import_vf1100c

• #6   18. mar 2018 #5
    Tusind tak for at skære det ud i pap. Jeg synes den slags er super svært at finde ud af...
    Cyklen står ikke i 100% original stand i øjeblikket. Hvad jeg lige kan se, er lydpotten og blinklysene ikke originale, og så er den blevet malet over den originale maling.
    Har det noget at sige? Og i så fald, hvad betyder det så? Bliver afgiften beregnet anderledes?

På forhånd tak smiley

• #7   18. mar 2018 Som sagt er afgiftsbedømmelse som veteran betinget af, om cyklen fremstår som oprindeligt, men der er dog en vis elastik i begrebet "fremstår", og det du nævner, lyder umiddelbart ikke som nok til at afvise veteranstatus (men sving evt. forbi en synshal, hvis du vil være 100% sikker, for i sidste ende er det en vurdering fra deres side, der afgør). Husk ved synet at få sat kryds i "originalitetsrubrikken", så ved SKAT, at den skal afgiftes som veteran med 0 kr i afgift (på grund af lav oprindelig nypris),

For de cykler, der dumper på "originalitet", sker bedømmelsen nøjagtig som på andre brugte cykler, nemlig ved vurdering af handelspris, der sammenholdt med nypris giver afgiften, i dit tilfælde gælder formlen i 2018 -

Afgift = 17/37 * (1 - 9.800/nypris) * handelspris (for ikke-ABS, 9.800 < nypris < 102.115)

Der med en nypris på ca. 30.000 giver omkring 31% af den af SKAT vurderede handelspris i afgift, hvilket heller ikke kan blive særlig meget på sådan en gammel cykel. Men det er naturligvis at foretrække med 0 kr som veteran.

• #8   18. mar 2018 #7
    Tusind tak for svar og kyndig vejledning. Jeg føler mig absolut bedre klædt på til det her nu. Jeg ville heller ikke mene at de få dele gjorde at den var totalt uoriginal, men man ved selvfølgelig ikke. Jeg ringer i hvert fald i morgen, og spørger dem på forhånd. Har jeg nogen måde på egen hånd at finde ud af hvad nyprisen var i DK i sin tid? Jeg ved ikke nok om motorcykler endnu, til selv at kunne gætte.

Måske spørger jeg dumt nu, men i den formel du udregner nederst i din kommentar - hvor får du alle tallene fra? Bare så jeg selv kan sidde og lege med det, i tilfælde af at jeg kigger på andre import cykler smiley

• #9   18. mar 2018 #8

Du kan ikke umiddelbart ud fra oprindelig nypris inkl afg, som kan findes f.eks her -

http://www.sydfynmc.dk/indexdele/mcdatamenu/yamahaaargange/1982/xt550.html

(vær dog lidt opmærksom på "fejl" i sydfyns-mc's lister, det er ikke altid, at de stemmer overens med SKAT's, og det er SKAT's, der tæller, uanset hvem der formelt set har den korrekte).

Slutte dig til nyprisen ex. afgift (med mindre man kender afgiftssatserne i 1982), men SKAT har lister med nypriser ex afgift. Dog svarer en 1982 nypris på 24.500 (den afgiftsfrie grænse for veteraner) uden afgift til ca. 60-65.000 inkl afgift dengang, så du skulle umiddelbart være på ret sikker grund.

Formlen stammer fra afgiftsreglerne/afgiftssatserne i 2018, jeg har forsøgt at anskueliggøre princippet her-

https://www.motorcykelgalleri.dk/forum/generel-diskussion/222798-vaerdisaettelse_i_forhold_til_registreringsafgift.

Man kan bruge SKAT's beregner eller afgiftsformlerne (hvad man nu finder nemmest), det skulle gerne give det samme, hvis man bruger begge korrekt. For god ordens skyld er her den fuldstændige formelliste for 2018, hvis du vil se på andre cykler også -

Afgift = (0,6 - 18.854/nypris) * handelspris (for ikke-ABS, nypris > 102.115)

Afgift = 17/37 * (1 - 9.800/nypris) * handelspris (for ikke-ABS, 9.800 < nypris < 102.115)

Afgift = 0 (for ikke-ABS, nypris < 9.800)

Afgift(ABS) = (0,6 - 18.854/(nypris-4.165)) * (1 - 4.165/nypris) * handelspris (for ABS, nypris > 106.280)

Afgift(ABS) = 17/37 * (1 - 9.800/(nypris-4.165)) * (1 - 4.165/nypris) * handelspris (for ABS, 13.965 < nypris < 106.280)

Afgift(ABS) = 0 (for ABS, nypris < 13.965)

Som du kan se af formlerne, er afgiften bestemt, når man kender de 2 værdier nypris og handelspris (SKAT's vurdering af den). Ud fra nypris alene kan man afgøre hvilken procentdel af handelsprisen afgiften udgør for den enkelte cykel (rettelig nypris), da den er fast.

Kommentér på:
Fastsættelse af afgift på '82 Yamaha XT550???

Annonce