{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dæk skift
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #1   30. apr 2018 Hvilken MC og hvor i landet?

    Det tænker jeg er rimeligt relevant... smiley


  • #2   30. apr 2018 Nordvest dækcenter ligger på Frederiksborgvej 59, hvis du selv afmontere hjulene 125kr pr dæk. De kan dog ikke afbalancere men du kan købe billig afbalanceringsværktøj i biltema/ thansen der virker udmærket og er let at bruge:)

  • #3   30. apr 2018 Hmm. Overvej evt. At skifte dæk selv.. smiley
    efter et par gange tager det ikke længere tid end på et værksted..
    det tager næsten længere tid at finde værktøjet frem, end blot det at skifte..

    Jeg skiftedes i lørdags, selve skiftet tog 18 min..


    profilbillede
  • #4   30. apr 2018 Gør det også selv, men jeg skulle ha lappet bilen her i sidste uge og røg derud, spurgte derfor af ren nysgerrighed og altså 125kr så jeg sgu ikke sikker på jeg gider bruge tid på det igen:) for øvrigt super professionelt sted...

  • #5   30. apr 2018 @ #4 enig, - på vores dækcenter koster det 149,- hvilket os er ok
    Men syns bare det er mere besværligt at bruge en formiddag på at daffe frem og tilbage, når det kan klares på en halv time.. smiley


  • ken H
    ken H Tilmeldt:
    jan 2018

    Følger: 13 Emner: 4 Svar: 75
    #6   30. apr 2018 Henrik... Hvad bruger du af værktøj?? og hvad med afbalancering ....Overvejer at skifte selv ,næste gang.

  • #7   1. maj 2018 Hej alle beklager min tlf har slukket appen uden jeg viste det ??

    Men har en Hyosung GT 650 og bor i Bagsværd

    Så overvejer måske mc doctor. Lige med dæk så vil jeg gerne have at det en der gøre. Det for mig smiley

    Men vil gerne lære det på et tidspunkt.


  • #8   1. maj 2018 Henrik A
    Hvor bor i og laver i afbalancering?


  • #9   1. maj 2018 @ #6 en ren Olsen bande operation smiley
    Du skal bruge
    - to brædde stumper af en tykkelse så du har et fast underlag uden at navet rammer jorden, når hjulet lægges ned.
    - billigste MC/auto dækjern fra f.eks. Thansen, sampak m. 3 jern og to fælgbeskyttere
    - 10 stk. Kraftige strips der når rundt om dækket (se foto i #5)
    - en bøtte brun sæbe og en smal gammel udtjent maler pensel
    - en ca. to meter lægte stump og/eller en bænk skruestik der kan gabe over dækket.

    Tjek rotationretningen! Er der en pil på fælgen? Ellers tegn en.
    - Luk luften ud.
    - jeg lægger dækket på brædde stumperne under konens anhænger træk (det på hendes bil smiley ) fordi afstanden passer præcis med at jeg kan lægge en klods inde v fælgkanten, stikke lægten ind under trækket og vipper ned mod klodsen så dækket popper af kanten, gentager på den anden side. (Alternativt eller hvis det regner, spænder jeg det op i skrustikken og med en brædde stump på hver side, spænd sammen til dækket slipper.. )
    - hiver lidt i dækket så det er fri hele vejen rundt på begge sider og smør m lidt sæbe/vand ind i mellemrummet vejen rundt på den ene side, - siden uden bremseskive er den nemmest at fjerne og montere dækket på.
    - træk de fem strips ind mellem fælg og dæk( fordelt dækket rundt) og stram op! smiley
    - afmonter dækket m fælgbeskytterne på kanten, et bagdæk ryger enten af selv eller skal lige have et enkelt VIP med dækjernet, et fordæk er lidt strammere og skal have et par VIP eller tre..
    - sæt fem strip på samme måde om det nye dæk, tjek rotations retning - to gange..! smiley
    Sikr dig at den røde plet (dækkets letteste punkt) er ud for ventilen..! Og pres blot dækket ned over fælgen, fra sæbe siden..! evt kræves et VIP eller to m dækjern og husk fælgbeskytter.
    - pump op.. til ca. 50 psi så dækket popper på - mit maks. Har været ca. 60 psi (ca.4 bar!) på et genstridigt fordæk.. højere villle jeg ikke turde gå..?! smiley
    Gå ned til korrekt tryk.. smiley

    - jeg har aldrig haft brug for at afbalancere, aldrig oplevet det mindste wobbleri, jeg tænker moderne fælge er afbalancerede og moderne dæk har den røde markering, altså har de også tjekket dækkets balance fra fabrikken.
    - omvendt ligger mine tophastigheder på min bikes kun omkring de 180 stykker, - kommer man over de 200 ville jeg også investere i et balance apparat.. smiley

    Kontroversielt i et MC miljø, ikke at afbalancere..! Gyss..! yes i know smiley men det er nu engang min oplevelse smiley

    Enjoy.. smiley


  • ken H
    ken H Tilmeldt:
    jan 2018

    Følger: 13 Emner: 4 Svar: 75
    #10   1. maj 2018 Meget fin beskrivelse, det vil jeg prøve!! Overholder selv hastigheds begrænsning,så nok ingen problemer med afbalancering.

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #11   1. maj 2018 Henrik har ret.

    De fleste fælge afbalancerer man en gang for alle, og efterfølgende dækskift kræver oftest ikke at man hverken tilføjer eller fjerner vægt, så længe man husker at placere dutten rigtigt.
    Michelin er goldt op med at male balance dutten på, så der sætter man bare dækket på og så er den kringeling.

    Men man kan afbalancere på selve cyklen, bare ved at stikke akslen igennem og se hvor hjulet ender når det falder til ro. Så skal vægten sidde kl 12. smiley


Kommentér på:
Dæk skift

Annonce