{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fra a1 til stor å?
  • #1   18. jun 2018 Uddrag af kørekortbekendtgørelsen:

    Den korte version er, at det kan du godt, du skal bare starte HELT forfra smiley

    § 23. Kørekort til kategori A kan udstedes til en person, der er fyldt 24 år, jf. dog stk. 2-5, og
    1) har gennemført køreundervisning og bestået en køreprøve til kategori A på en motorcykel, kategori A, jf. bilag 5, eller
    2) har erhvervet kørekort til kategori A2 og har bestået en praktisk prøve på en motorcykel, kategori A, jf. bilag 5.
    Stk. 2. Kørekort til kategori A kan udstedes til en person, der er fyldt 22 år, hvis den pågældende har mindst to års erfaring som fører af mellemstor motorcykel på baggrund af et kørekort til kategori A2 og herefter har bestået en praktisk prøve til kategori A på en motorcykel, kategori A, jf. bilag 5.
    Stk. 3. Kørekort til kategori A kan udstedes til en person, der er fyldt 21 år, men kørekortet giver ikke ret til at føre andre kategori A køretøjer end trehjulet motorcykel med en motoreffekt over 15 kW og trehjulet bil med en motoreffekt over 15 kW, før alders- og erfaringsbetingelserne i stk. 1 eller 2 er opfyldt.
    Stk. 4. Kørekort til kategori A kan udstedes til en person, der er fyldt 21 år, og har gennemført køreundervisning og bestået en køreprøve til kategori A på en motorcykel, kategori A, jf. bilag 5, når vedkommende er ansat, værnepligtig eller frivillig i forsvaret, hjemmeværnet eller det statslige redningsberedskab. Før alders- og erfaringsbetingelserne i stk. 1 eller 2 er opfyldt, giver kørekortet alene ret til at føre køretøjer i tjenesten.
    Stk. 5. Kørekort til kategori A kan udstedes til en person, der er fyldt 20 år, og har mindst to års erfaring som fører af mellemstor motorcykel på baggrund af et kørekort til kategori A2 og herefter har bestået en praktisk prøve til kategori A på en motorcykel, kategori A, jf. bilag 5, når den pågældende er mekaniker eller lignende, eller kørekortet er til brug for uddannelse som mekaniker eller lignende. Indtil den pågældende fylder 22 år, giver kørekortet alene ret til at føre køretøjer, der afprøves i forbindelse med reparation eller vedligeholdelse.


  • #2   19. jun 2018 Jeg har snakket med to kørelære om det og de siger begge, man bare skal op til køreprøven igen smiley

  • #3   19. jun 2018 #2
    Så ved de ikke hvad de taler om.
    Når man har a1 og har haft kortet i 2 år kan man opgradere til a2 ved en praktisk prøve uden undervisningstvang.
    Når man så har a2 OG er fyldt 24 Kan man opgradere til a ved en praktisk prøve uden undervisningstvang.
    Dvs at spørger kan tage først en a2 prøve og umiddelbart derefter en a prøve.
    Lidt bøvlet men billigere end at tage det helt forfra.


  • #4   19. jun 2018 2#
    Ufattelig nok så har de ikke så godt styr på reglerne som man forventer..

    Der hvor jeg tog kørekort til MC (stort sted med MANGE køreskoler i hele landet) havde hverken min kørelærer eller administrationen styr på opgraderings reglerne.. (de mente ikke at jeg som 24 årig kunne nøjes med praktisk prøve når jeg kun havde 6 måneders erfaring på A2)

    3# beskriver det som det står i bekendtgørelsen (som jo er direkte latterlig, men nok ikke så relevant i praksis)


  • Mark V
    Mark V Tilmeldt:
    jun 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #5   19. jun 2018 Jeg håber ham den lange har ret! smiley

  • #6   20. jun 2018 Det har han men det er åbenbart svært.
    Havde en sagkyndig der ville aflyse prøven da den 25 årige elev ikke havde haft A2 i 2 år.


  • Mark V
    Mark V Tilmeldt:
    jun 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #7   20. jun 2018 Er dy kørelærere lange?

  • #8   20. jun 2018 Det fremgår af bekendtgørelsen, at man kan erhverve A når man er fyldt 24, har erhvervet kørekort til kategori A2 og har bestået en praktisk prøve på en motorcykel, kategori A.
    Den med at man så både skal til prøve til A2 og A indenfor meget kort tid, hvis man aldrig har fået opgraderet sit A1, er ret beset spild af tid for begge parter, forudsat man ikke modtager undervisning forud for nogen af prøverne. Ret beset kunne man jo lige så godt gå direkte til prøve på A.
    Men så langt tænkte forfatterne næppe, da man lavede bekendtgørelsen.


  • #9   20. jun 2018 #7 Ja. Kører stort set kun mc'er
    #8 Enig. Ret beset er køreprøven ved opgraderinger overflødig. Lad eleverne tage et kursus på køreteknisk anlæg hvor de demonstrerer at de behersker den tungere og kraftigere mc. Hvis spørgeren kom til mig ville han køre en prøve på en 48HK MT07 og kort derefter en ny prøve på en 76HK MT07. Giver det nogen mening? Nej vel?


Kommentér på:
Fra a1 til stor å?

Annonce