{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  DEBAT! oktan 95 eller 100?
  • #1   26. jun 2018 Der er ofte også flere additiver i benzinen med racer benzin. Så det er sundere for motoren. Men medmindre du får din motorcykel kørt ind til højre oktan, så nej

  • #2   26. jun 2018 Penge ud ad vinduet, hvis din motor er konstruéret til 95 oktan. Den vil hverken køre dårligere eller bedre på 100 oktan smiley

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.657
    #3   26. jun 2018 Hvis du får din motor kørt ind på 100 oktan, kan du være heldig at få 1-2hk ud af det.

    Men så er du bundet til 100 oktan.

    Slet ikke pengene værd.


  • #4   26. jun 2018 efter min mening kan du mærke det tydeligt, prøv det

  • #5   27. jun 2018 Det kommer an på hvad din motor er beregnet til, kig i din instruktionsbog, hvis den f.eks skal ha' oktan 89 eller højere, er der ingen mening i at hælde mere end oktan 92 på tanken. Er den derimod bygget til oktan 98 (som flere modeller fra f.eks sydtyskland og Italien) kan der være en idé i at hælde oktan 100 på tanken.

  • #6   27. jun 2018 Nyere mc,er rimeligt højtydende har banke sensorer der eleminerer tændingsbanken ved enten for lav oktan eller for høj oktan, min tysker kører kun vpower 99 oktan og det kan mærkes , ved 95 oktan bliver den lidt tam, lyt ikke til dem der ikke har sat sig ind stoffet men bare altid har en mening om alt som regel negativt.

  • #7   27. jun 2018 Hvis motoren er bygget til lav oktan, så har højoktan ikke en skid effekt.

    Her er to målinger lavet inde for 10 min efter henanden. Den en er oktan 92 og den anden på oktan 100. Begge med 5% Etanol, og fra samme tankstation.


    profilbillede
  • #8   27. jun 2018 Det er jo lige hvad jeg skriver, der er forskel på om fabrikken siger super blyfri men kan køre på 95 oktan.
    Så får man mere ud af super benzin.......


  • #9   28. jun 2018 Nu er det mig bekendt kun BMW mc, der køre med banke sensorer. Så der vil være en forskel, når den forskyder tændingen. Men igen så vil effekt forskelden, være minimal.
    På N/A motore uden banke sensorer, som er bygget til lav oktan. Vil der med garanti ikke være, nogen mærkbar effekt forskel.

    Derimod hvis vi kommer, over i rigtig "Racing Fuel", så sker der en masset andet. Det er så bare ikke, oktan tallet i sig selv. Der giver forskelden, men fordi man bland andet, binder ilt i brændstoffet.
    Der er jo en naturlig grænse, for hvor meget brændstof. Vi kan brænde af i cylinderen, når vi kun har 20.8% ilt +/-. Så det ilt der er i brændstoffet, giver et lille boost.
    Men igen effekt kommer ikke rigtig, før motoren har et kompressionsforhold, der passer til oktantallet. Og der bliver tilført den rigtig mægte brændstof.

    Biler derimod er meget mere, følsom over for oktan tallet. Fordi de general, har en lagt bedre cylinderfylding, ved dellast / lave omdrejninger.
    På de fleste biler idag, har vi jo både, Turbo, banke sensorer, Justerbar knaster mm. Det gør selvfølgelig, man kan kommet noget tættere på grænsen. Og her er forskelen også temlig målbar forskel...



Kommentér på:
DEBAT! oktan 95 eller 100?

Annonce