{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.235 visninger | Oprettet:

Baghjuls kørsel og en lugt... {{forumTopicSubject}}

Nu er jeg efterhånden blevet rimelig OK til at holde cyklen på baghjul, men har lagt mærke til at når jeg kører på baghjul i mere end ca 30 sekunder, så begynder den at lugte meget kraftigt af brændt / smeltet metal... Kan olien ikke cirkulére ordenligt i motoren i den vinkel?? Det er en 2LA / 2GH motor jeg kører med (FZR 1000 årg. 87-88)
Kender en der har en 3LE (årg. 89 - ...) og den gør det ikke....

Er min bare bygget sådan eller er det en fejl ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Baghjuls kørsel og en lugt...
  • #1   21. jun 2007 ja det er krumtaplejerne som er gået, det er det smarte ved at køre på baghjul, det giver erfaring i at skifte krumtaplejer

  • #2   21. jun 2007 Lugten af smeltet metal er aldrig noget godt tegn.

    Baghjuls kørsel i så lang tid er forbeholdt cykler med tørsumpsmøring.


  • #3   21. jun 2007 Krumptaplejerne?? Der er ingen mislyd fra motoren... Og lugten har kun lige været der de 2 gange jeg har holdt den længere end 30 sekunder... Ellers kører den upåklageligt... Desuden er det helt nye lejer overalt i motoren... Nye ventiler og stempler osv... Det er en renoveret motor...

  • #4   21. jun 2007 Bodie >> Forklar lige hvorfor at en ændring i kørselsvinklen skulle skade lejerne så længe det er en horisontal vinkel der ændres? Giver ikke lige mening må jeg ærligt sige.... *g*

  • #5   21. jun 2007 tja. nu har fzr1000 ikke noget godt ry. bruger olie som en gammel englænder, og smider koblingerne hurtigere end de kan sættes i, hvis de bliver brugt. (har skiftet 2 på samme cykel inden for 1 år. og han kørte som en kælling) men ved faktisk ikke hvordan det ligger med sumpen i forhold til sugetragtene. du har naturligvis tjekket om der er olie nok på?? kører selv med oliestande på max konstant for at sikre olie nok til suget når cyklen er oppe. måske er det koblingen der er ved at futte af. burde dog fedte istedet. men måske griber noget forkert sammen derinde?

  • #6   21. jun 2007 ang lejerne så sidder sugene i gixermotorne forrest i bundkarret. så ved lav oliestand kan man risikere at der ikke kommer olie rundt

  • #7   21. jun 2007 når du løfter den op på baghjul løber den varme meget tynde olie væk fra selve sumpen, jo højere op jo mindre smøring, 10 sek uden olie på pandelejer uha uha, ydermere hvis du er ret uheldig kan suget fra oliepumpen løbe tør

  • #8   21. jun 2007 Jens >> Der er olie på.. LIge skiftet og har kørt omkring 900km på den... Min maskine bruger ingen olie... Ved godt at det er normalt for en FZR at drikke olie, op til over en halv liter på 1000km... Men den her drikker intet... Vi snakker måske en halv deciliter pr olieskift.. (skifter for hver 3-4000km)

  • #9   21. jun 2007 Nu du siger "meget tynde olie".... Nu når jeg tænker mig om, så lugtede den ikke da jeg kørte med 15W-40 olie... Kører med en 10W-50 nu... Måske jeg skulle skifte tilbage til den gamle olie igen så...

  • #10   21. jun 2007 jamen det lyder sq godt nok. så er det bare prolemet hvor den suger olie henne i bundkarret. og hvor dybt det er. jo højere op, jo mere ryger olien jo bagud i motoren. og i mange motore væk fra suget.

  • #11   21. jun 2007 Jens >> Kan man ikke ændre suget på den så den suger længere tilbage i bundkaret?? Evt. ved at sætte et lille bøjet rør i suget, som pejer lidt bagud....

  • #12   21. jun 2007 nu ved jeg ikke hvordan bundkarret er udformet på den. kun rodet med koblingen. og ikke studeret yamaha så meget. men kan ikke se der skulle være noget problem i det. tværtimod. da olien kun bliver påvirket af acc og baghjulskørsel i så lang tid at olien kan nå at forsvinde nok, så burde det kun være en fordel at have suget så lavt og langt tilbage som muligt

  • #13   21. jun 2007 husk at flytte krumtappen med bagud, det er den som skal flyde i olie hele tiden

  • #14   21. jun 2007 bare der kommer olie i lejerne som burde ske via olietrykket så er det ikke nødvendigt. men igen, kender kun gixermotorne 100% så kender ikke fzrérens opbygning. men er da nemt at finde ud af

  • #15   21. jun 2007 Det er nemt at konstatere om den har svedet et eller flere lejer af, stik snuden ned i oliepåfyldningen, smeltet hvidmetal har en umiskendelig lugt.
    Eller tap olien af motoren og se om der er lejerester i olien (ligner aluminiumspulver).


  • #16   21. jun 2007 hvis det var lejer havde det kunne høres. men kan være på vej

  • #17   21. jun 2007 Bodie >> Krumptappen skal IKKE flyde i olie. Motoren mister SÅ mange HK hvis den skulle ligge i et oliebad... Har hørt rigtig mange mennesker komme med den teori om at krumptappen skal flyde i olie og det er forkert.. Meget forkert... Det er rigtigt at der som regel er åbent fra en oliebads kopbling, og ind til krumptappen, men selvom det hedder en "kopling i oliebad", så er det stadig kun et udtryk. Koblingen bliver kun smurt i olien via olietrykket og nogle rør-udgange som sprøjter olien ind til koplingspladerne... Krumptappen flyder ikke i olie.!!

  • #18   21. jun 2007 Har før set, at fok har ændret bundkarret, enten ved at flytte de eksisterende vægge eller påsvejse nye vægge for at beholde olien omkring suget ved længere tids baghjulkørsel

  • #19   21. jun 2007 I min/vores sidder suget stationært så meget ved jeg.
    Grundet førerbevis tør jeg ikke og har ikke haft min oppe så længe at jeg har skullet tænke på smøring.

    MEN tragten sidder på et rør og det ku du vel bare forlænge!? Du kan jo pille bundkar af og se hvor langt ned den stikker og vurdere.
    Man kan vel vurdere ud fra hvor højt olien normalt skal stå hvor højt den vil stå når den kommer op. Ellers så hold cyklen i vinklen og vurder det. Vil lige se om jeg kan hjælpe.


  • #20   22. jun 2007 Arne og Anders >> Det var sq god info... Men det lyder som en operation jeg må vente med at se på, til når jeg splitter cyklen ad til vinter... Så må jeg jo bare lade være med at lave de lange wheelies indtil da...

Kommentér på:
Baghjuls kørsel og en lugt...

Annonce