{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.374 visninger | Oprettet:

Christian B
Christian B
Tilmeldt:
1. nov 2018
Følger: 12 Emner: 1 Svar: 3

Valg samt køb af første mc! {{forumTopicSubject}}

Hej MCG!

Jeg er en ung gut på 24 år,
En højde på 186cm
Og en vægt på de her 130kg!

Jeg er lidt i tvivl omkring valg af mc størrelse, når jeg i det nye år forhåbentlig består mc-kørekortet, og altså skal finde en starter mc!

Jeg har søgt lidt frem og tilbage på mc-typer, og er mest bidt af sports mc'en!

Mit budget ligger på 20-25 Kilo,

Min umiddelbare mavefornemmelse siger mig at en mc på 250cc er for lille.. men hvad synes i?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Valg samt køb af første mc!
  • #1   1. nov 2018 Ja det tror jeg også find en 600 cc, masse er dem på markedet

  • #2   1. nov 2018 Du skal på kur ! Og så skal du ud og prøve en masse forskellige motorcykler når solen igen titter frem i Danmark smiley

  • #3   1. nov 2018 Køb en Bandit 600, den er god når man er lidt større end gennemsnittet smiley


  • #4   1. nov 2018 Er på samme højde som dig, vejer dog kun 83kg smiley Men den bedste sports mc jeg har haft er min R1. Jeg sad virkelig godt på den, mine hænder sov aldrig og havde aldrig ondt i ryggen. Er kørt til Fredericia, hvor jeg bare lige var ind og tanke 1 gang, gik helt smertefrit. Ja okay, lidt ondt pga der ingen polstring er i sædet, men i forhold til Min Aprilia RSV Mille sad jeg klart bedre, trods de minder om hinanden.

    Men dit budget begrænser selvf lidt.

    Hvad med en K100?


  • #5   1. nov 2018 Jeg ville vælge en Grøn smiley

  • #6   1. nov 2018 Hvad med en dejlig Honda VFR 750 Interceptor? En gammel svend men med masser af power og som sagtens kan laste 130kg smiley

    Har selv sådan en og jeg vejer af helvede til smiley
    Man kan faktisk finde et pænt eksemplar for 19 kilo


  • #7   1. nov 2018 En VFR 750 og modellen med 17" forhjul (er det fra 1990 og frem?) er bare en suuuuper fed mc. Bare motoren alene, er et sandt mesterstykke i karakter og motorgang. Den har fornuftig med power og man sidder skidegodt på den. Men må du køre den, med din unge alder? Og hvis du ikke selv er kyndig, så find en makker, til at hjælpe dig. Tjek alt lys, dæk, bremser, kædekit og dæk. Ja og så kør på den og lav et par hård opbremsninger og fyr den af, når motoren er varm:-)

  • #8   1. nov 2018 Og hvis du har den måledims, som kan måle tykkelsen på skiverne, så gør også det. OG pakdåserne ved forgaflen

  • #9   1. nov 2018 Bare som et eksempel: https://www.guloggratis.dk/transport/motorcykler-og-tilbehor/motorcykler/honda/annonce/42070145-hondavfr750#image-185951258

    FED farve og med original potte (ligner det) KUNNE måske, handles lidt ned


  • #10   1. nov 2018 Tusind tak for de fine hurtige svar!
    Fik dog ikke nævnt alt jeg søger, men det kan vel ordnes på en eller anden måde!

    Sjovt at der kom en masse hondaer på banen! (Vil helst have en Honda smiley )

    Ja, jeg ved godt at jeg skal ned i vægt ^^ har da smidt de første 20kg på et år nu! men ja.. højde og vægt spiller meget ind i det her! samt hvor gammel en mc jeg er på udkig efter!

    Jeg så nemlig gerne en lidt nyere model, med ikke for mange kørte kilometer på bagen! og til en rimelig pris!
    Blev nemlig inspireret lidt af den "lille" mc: Honda CBR250, pisse fed maskine, hvis du spørger mig, men størrelse og køreglæde mæssigt på sigt, vil det nok være for lille en maskine for min størrelse desværre!

    Men kunne godt være at jeg skulle kigge noget mere efter 600cc istedet for?...

    Med de nye mc regler, så må 24 årige uden bestået køreprøve til A1, samt A2 gerne erhverve sig kørekort til stor motorcykel! (A) hvilket jo passer mig perfekt, eftersom at jeg her for nylig fyldte 24 år! =)

    Men der er vel ikke andet for, end at jeg må få startet op på det kørekort når det bliver lidt varmere end det er lige pt! og så få prøvet nogle forskellige og gravet lidt mere i det her!



  • #11   1. nov 2018 Jeg startede på gsx600f,kanon start cykel. Og for satan den var god og brænde af med. smiley

  • #12   1. nov 2018 250 og firetakt bliver kedeligt - ja, nærmest for enhver uanset vægt.

  • #13   1. nov 2018 #12: Min 250'er med 42hk blev aldrig kedelig

  • #14   1. nov 2018 Jeg tror at valget kommer til at ligge på en: Suzuki GSX-R 600 hvis muligt! ellers må man vel nøjes med GSX 600, ser ud til at have en masse kræfter, og en størrelse som passer til min fysik, som det ser ud ligenu!

    Fik ikke nævnt at jeg som yngre gut, har kørt en del både gammel 2 takts knallert men også scooter... så det med to hjulet transport er skam slet ikke nyt... udover størrelsen selvfølgelig =)


  • #15   1. nov 2018 Men som nybegynder har jeg læst flere steder at man decideret anbefaler mc'er med ABS bremser....
    Mit spørgsmål i det her! Har det virkelig så meget at sige for en nybegynder på mc om der er ABS eller ikke ?


  • #16   1. nov 2018 har en GPZ 500s tilsalg som kun har kørt 12000 km til en fornuftig pris og den er billig i forsikring.
    Det er en fin begynder cykel


  • #17   1. nov 2018 13> Du har selvfølgelig ret - man kan også godt finde eksempler på det modsatte.

  • #19   1. nov 2018 Abs er absolut ikke nødvendigt. Folk har kørt uden indtil for få år siden.
    To af mine cykler har abs, og jeg kan bremse lige så hårdt på den der ikke har, men det kræver indsats og evner, det gør abs ikke.
    Dit budget og størrelse hænger ikke sammen med en 250, der er masser af gode eksempler på 500, 600 og 650 begyndermaskiner, Xj600 gsx600 gs500 er6n er5 cb500 sv650. Nogen af dem vil være lidt over dit budget, men man kan være heldig. Sørg for også at få noget godt udstyr. Velkommen på to hjul for voksne smiley


  • #20   2. nov 2018 http://cycle-ergo.com/
    Kan give en fornemmelse af størrelsen og kørestillingen. Den hjalp mig i mit valg.


  • #21   2. nov 2018 Og efter købet tager du på kørekursus og lærer cyklen rigtig godt at kende. Især vigtig hvis du køber uden ABS.

  • #22   2. nov 2018 Når du først skal tage kørekort til Sommer, så bliver der rigeligt tid, til at finde mc, og spare mere op, ang abs. ,de bliver jo ikke aktiveret hvis du kan finde ud af at bremse, så ligegyldigt i mine øjne. Find en cbr 600 så er du godt igang. Gi gas når den tid kommer.
    Ps. Kig forum. Der er vist nogle, der har søgt samme råd.


  • #23   2. nov 2018 ABS er en kæmpe fordel når der bliver behov for en nødopbremsning. Rigtig mange kan ikke styre doseringen og overbremser med styrt tilfølge.
    Der er masser af undersøgelser der har vist store fordele ved abs, så det er bestemt ikke ligegyldigt.
    Alle kan lære på et kørekursus at bremse optimalt uden abs, men ude i den virkelige verden er der ofte meget stor forskel på underlaget og det gør en kæmpeforskel på hvor meget der skal trykkes på grebet.
    Med abs kan man bare trykke til.
    Jeg køber helt bestemt ikke en cykel uden abs igen.


  • #25   2. nov 2018 De fleste abs systemer er intet andet end falsk tryghed... Vi er SÅ piv angst for at køre når der er koldt så vi aldrig oplever at hjulet blokker når vi kører ligeud. og kun de aller dyreste motorcykler har kurve abs som også burde hjælpe når man har nedlægning på.. Hvorfor skriver jeg så burde ??? Såmænd fordi min læderdragt ville have betydeligt færre skrammer hvis lortet virkede smiley

  • #26   2. nov 2018 Brian > Sikker på du ikke bare kører for langsomt og derfor ikke rammer ideallinjen? smiley

    (Jeg driller bare, det er fredag og du ka' ta' det!) smiley


  • #29   3. nov 2018 Jeg har sgu aldrig hygget mig så meget på en motorcykel som da jeg kørte min gamle 1980 XT250 med 22 heste. Se dét var sgu sjovt!

  • #31   3. nov 2018 #30

    En af de sjoveste cykler jeg har haft, var en 250'er -

    En Aprilia RS250 smiley

    (ikke særlig egnet til alm. gadekørsel, da den hverken er specielt letkørt eller særlig tilgivende, men fantastisk på en snoet bane)


  • #32   3. nov 2018 Tænker tilbage på Min gamle Yamaha RD 350 en lille hidsig maskine ,den var sjov

  • #33   3. nov 2018 Uha ja. En to takter 250 smiley Det kan dælme være sjovt! Samt lyde og dufte, heeelt fantastisk. Jeg prøvede engang for mange år siden, en lille 250 to takt offroader og den var vildt hidsig og meget let. Kan det passe, den hed noget i retning af TS250?


  • #34   3. nov 2018 TZ 250?

  • #35   3. nov 2018 Hvad med den her: https://www.123mc.dk/brugt/mc/honda/mvx-250-f


  • #36   3. nov 2018 Glem alle de små pis mc, de kan jo ikke trække en gut på 130 kg, og tank og sæde vil jo forsvinde på den 400 RR Fireblade, det er jo rent til grin.

    600 ccm er der du bør starte med at kigge, du skal have noget med rigeligt Nm og dobbeltskiver foran, til at stoppe den store masse, så kig efter CBR600 F2/3, Bandit 600/650, FZR600 , alle bikes fra 90erne, min erfaring, men nyere er selvfølgelig også en mulighed.


  • #37   4. nov 2018 Vfr 1990-1997 tænker jeg også ville være en fin begynderraket til den let øvede men ikke så bissede spirrevip
    Jeg havde en og var meget meget meget glad for den


  • #38   4. nov 2018 Du skal ihvertfald nok gå uden alt med clip on styr på, og lavt sæde som de fleste racer har.
    Der skal ikke meget mave til for tanken er godt og grundig i vejen.



  • Peter R
    Peter R Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 1 Svar: 147
    #39   8. nov 2018 Med den vægt, hvad så med en grøn Puch Maxi MED mælkekasse? smiley

  • Knud
    Knud Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 37
    #40   8. nov 2018 Det er ikke sjovt med 130 kg med et lille mc-kort. Indtil du kan få det store mc-kort kan du få noget erfaring på bane. En 600 cm³ med 130 Hp er sjovest i sving. På langtur er en 1000 cm³ bedst.

Kommentér på:
Valg samt køb af første mc!

Annonce