{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  privat køb?
  • #1   2. jul 2007 reg attest er vist det eneste som du skal have



  • #2   2. jul 2007 Lav evt en købt aftale i begge skriver under på

  • #3   2. jul 2007 Og sikre dig den er betalt.
    M.V.H. Keld.


  • #4   2. jul 2007 Din bank kan tjekke for dig o der er restgæld.

  • #5   2. jul 2007 ok, hvordan ser sådan en købt aftale normalt ud? Efter jeg har betalt manden og taget den hjem hvad skal der så gøres skal den ikke over i mit navn eller?

  • #6   2. jul 2007 Sørg for at han skriver under på at den er "fri og ubehæftet"....
    Bilbasen har slutsedler liggende til både bil og MC...! Hvad er du ved at købe.....?????


  • #7   2. jul 2007 1) Du starter med at se den og prøve en tur

    2) Hvis du vil købe den, så få ham ned i pris.

    3) Tjek Service bog OSV

    4) Når du skal have den med hjem, så skal du have REG attest, o så laver i et stykke papir på, at du har købt den, den og den dato, og han skriver at der ingen restgæld er i den osv, og at den er købt som beset. og det skriver i BEGGE under på, og får hver et stykke papir.

    5) Når du kommer hjem, ringer du til forsikringen og ber om et forsikringsbevis. (EVT tjek det inden du køber den, mht pris osv.

    6) Så tager du på motorkontoret, og omregistrer den i dit navn

    7) Så gir du GAS!!!


  • #8   2. jul 2007 Du kan printe en slutseddel ud fra fdm's hjemmeside. Der behøver du ikke oprette dig.

  • #9   2. jul 2007 slutseddler ved privat køb er ikke noget værd.

    folk tror bare de har noget når det bliver skrevet lidt med underskrifer og sådan...

    men skriv da bare en slutseddel...


  • #10   2. jul 2007 FDM slutseddel til MC:
    (link fjernet)

    Gæld i MC:
    Bilbogen, 86 12 91 45 mellem kl. 11 og 14. Man skal kunne oplyse køretøjets stelnummer. Oplysningen er gratis.

    Det er nok en god ide, at undersøge forsikringspriser på den specifikke MC inden køb...


  • #11   2. jul 2007 hmm synes ikke rigtigt jeg kan finde nogle slutseddel til mc inde på fdm's side? kun til bil og campingvogne.

    anyways der er tale om en Suzuki gsx 400 x, skal over og se/købe den på onsdag. Det er sådan at jeg ikke har mulighed for at prøvekøre den da jeg ikke har kortet endnu så har tænkt mig at købe den som sådan. Der er heller ikke tale om et kæmpe beløb har aftalt 15 kilo med sælger. Tager en med der har købt en del biler så han ved ellers lidt går vel ud fra det er det samme når det er mc?


  • #12   2. jul 2007 tak for linket smiley

  • #13   2. jul 2007 Slutsedel bytyder noget jo. Hvis du ikke skriver på den at den er solgt uden garanti eller reklamationsret så gælder den altså...! Så ta lige at lave en...! De eneste der kan fraskrive sig købeloven er private, men det kræver altså at man gør det...! SÅDAN.

  • #14   2. jul 2007 Søren (Læborg) B
    han skrev også at han skulle købe den privat....
    og jeg har endnu ikke købt mc hos en privat som ville give garenti og reklamationsret


  • #15   2. jul 2007 Det vigtigste er at få reg attesten med når du kører hjem .
    ikke noget med en kopi eller at den bliver sendt hjem til dig , DU SKAL HAVE DEN ORG, MED HJEM


  • #16   2. jul 2007 slutsedlen betyder noget ja, den er nemlig dit eneste bevis på, at sælger har overdraget ejerskabet til dig!!

    Jeg har ikke hørt om at det er sket, men reelt betyder registreringsattesten intet i denne sammenhæng, sælger kan stadig melde cyklen stjålet, og sige at du aldrig har betalt for den, hvis du ikke har papir på det!


  • #17   2. jul 2007 og Tom, ja, man skal have den originale attest for at kunne ejerskifte - men slutsedlen er stadig det eneste der beviser, hvem der civiletsligt ejer motorcyklen

  • #18   2. jul 2007 I en privat handel betyder slutseddelen ALT! Hvis du laver en slutseddel hvor der står at sælgeren dækker evt. reperationer de næste 6 mdr. så er det der gælder (usandsynligt). Hvis ikke, jamen så skal han ikke betale noget.

    Det der står i slutseddelen er det der holder i retten hvis den kommer dertil.

    Jeg har et træls eksempel fra en bekendt. Han sælger en ældre opel til en mand fra sjælland. Han er ikke så god til at læse så han satte sig ikke lige ind i hvad der stod i slutseddelen inden han skrev under. Køber og sælger endte så i retten med sagen. Han havde skrevet under på at der ikke var rust i den pågældende bil, og det fandt køber jo så ud af. Sælgeren tabte sagen og måtte tage bilen tilbage.
    Hvis ikke de havde lavet nogen slutseddel så havde det bare været sur røv for køberen da han fandt ud af bilen var rusten.


  • #19   2. jul 2007 Hvis jeg sælger noget med slutseddel så står der altid at det er solgt/købt som deffekt, så er der ikke noget at komme efter.
    Hvis der står at det er købt som beset, så hæfter sælger i noget tid ( jeg kan ikke huske om det er ½, 1 eller 2 år) på sikkerhedsmessige fejl der måtte opstå, men ikke på andre fejl.


  • #20   3. jul 2007 Flemming-->

    Det har du ikke ret i!

    Det man skal sørge for at få skrevet er at varen er købt som beset. Under privat købelov, og uden nogen form for garanti eller reklamationsret. Så er der absolut ikke noget at komme efter.


  • #21   3. jul 2007 Købt som beset er ikke som sådan en ansvarsfraskrivelse der vil blive tillagt vægt. Skulle der opstå problemer, som sælger ikke har gjort dig opmærksom på, men som denne har vidst, vil du stadig have mulighed for at holde ham op på det. Han har pligt til at oplyse dig loyalt om de ting der kan være med cyklen, som er af betydning, og som han har kendskab til.

  • #22   3. jul 2007 Der skal self. stå mere end bare "købt som beset".

    Hvis der står de tre ting jeg har nævnt er der intet at komme efter.


  • #23   3. jul 2007 Købt som beset er jo typisk noget en sælger vil påberåbe sig, så køber ikke bagefter kan sige, at en vare er mangelfuld, da den jo er "købt som beset". Det jeg lige ville pointere var bare, at uanset dette måtte fremgå af en evt. slutseddel, så er man ikke nødvendigvis på bar bund, hvis man ikke bliver oplyst loyalt omkring eventuelle mangler. Der kan altså godt stadigt være noget at komme efter, under de rette omstændigheder. :]

  • #24   3. jul 2007 Hør lige her.

    I princippet gælder købelove også ved privat handel, men den er f...... svær at forfølge.

    Til gengæld er en slutseddel vigtig, både for sælger og køber. Den er købers sikkerhed for, at ha har retten til kørejernet, og den er sælgers sikkerhed for, at han ikke længere kan gøres ansvarlig for skader køber forvolder med kørejernet - den er sgu vigtig!!!


  • #25   3. jul 2007 Men rent basalt set så kan købeloven faktisk koges ned til at når det er privat handel, jamen så er der kun det gældende der står i slutseddelen. Hvis ikke der er nogen slutseddel er det så ord mod ord og den er svær at bevise og modbevise.

  • #26   3. jul 2007 Købeloven gælder forudsat intet andet er aftalt. Siger slutsedlen ikke noget om et givent forhold, er det reguleret af købeloven.

    Men at lave en slutseddel er en fabelagtig ide, så der er rene linier om de forhold, du gerne vil sikre dig imod. Altid rart at have underskrift på købsdato, pris og eventuelle særlige aftaler omkring købet.


  • #27   3. jul 2007 Jeg så en udsendelse i fjernsynet for nogle år siden hvor lige precist dette emne var oppe.

    Resultatet var at ved handel imellem private, hvor der ikke er stillet nogen garanti fra sælger, der hæfter sælger ikke for noget.
    DOG er der den lille hage at hvis det er noget sikkerhedsmessigt der ikke er iorden så hæfter sælger alligevel.
    Så køber man en brugt MC privat og man en md. efter finder en revne i stellet, så hæfter sælger for at få det lavet eller køre handlen tilbage.

    Med mindre MCén er købt som deffekt, selv om at den virker. For hvis køber har accepteret at købe den selvom at den er deffekt, så kan han ikke længere påråbe sig retten til reklamation, og har derved 100% ansvar for at tjekke tingene inden han køber.


  • #28   3. jul 2007 En slutseddel hvis du er sælger kan sku redde dig fra at køber får P-bøder i dit navn osv.

  • #29   3. jul 2007 Som sælger er der ikke ret meget at bruge den til, kun hvis køber kommer og vifter med den for at få noget rep på garanti.

    Men som køber har du en helt del at bruge den til.


Kommentér på:
privat køb?

Annonce