2.432 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 23 Svar

Speed Wobble Speed Wobble

Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår hvorfor at det sker ?
Og hvordan kan det undgåes ?

Nu har jeg selv kørt et år, hvilket jo så er et halvt år på en kammerats CBR600 jeg fik lov at låne, så jeg er stadig grøn cyklist, og heldigvis har jeg aldrig oplevet dette, men efter at have set lidt video med det syntes jeg at det er temmelig skræmmende, men hvorfor sker det ?

https://www.youtube.com/watch?v=cbZUCvbP-CA

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Inspicering af opgave 205 kr.
  • Udskiftning af stik til “grisetryne” 230V ifm fjernvarmeinstallation. Haster! Vi skal have etableret et 230V el-udtag med jord inden fjernvarme installationen indendørs kan etableres på mandag. Skal udføres autoriseret. Vi har ikke selv materialerne. 1.500 kr.
  • Afbryde gulv varme i el tavle 1.000 kr.
  • Afmontering af defekt opvaskemaskine og montering af ny brugt 1.000 kr.
  • Rengøring af tomt hus 1.700 kr.
  • Lapning af dæk 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Speed Wobble
  • #1   26. dec 2018 Det er typisk pga for høj fart med en forkert eller dårlig affjedring.

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.725
    #2   26. dec 2018 Det sker når man rammer en ræsonant frekvens på motorcyklen som helhed.

Det kan afhjælpes ved at man vedligeholder sin MC ordentligt - dvs der må ikke være slør i hjullejer, kronrørslejer, link system, bagsvinger lejer - og affjedringen skal være justeret bare nogenlunde korrekt, og hvis cyklen har en styredæmper, skal man IKKE pille den af.

Der er visse eksempler på at man først opdager det i en ekstrem situation, som producenten ikke har været opmærksom på, men med så mange års udvikling i MC branchen, er det ikke et problem længere - forudsat ejeren ikke fucker det op.

• #4   26. dec 2018 #2 aarh ikke jeg udelukker dine argumenter, men det er vist en lidt løs påstand. Se hans video igennem, det er relative nye motorcykler der er med i den.

Jeg ved ikke hvad det skyldes, men som der bliver skrevet er højfart/acceleration umiddelbart det der går igen.

• Sajmon ™
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

#5   26. dec 2018 #4 - Jeg gider ikke tage dem enkeltvis, men mindst halvdelen af de MC'er er 10+ år gamle - og hvis de er serviceret efter den samme sløje holdning som mange danske motorcykler bruger, som er "affjedring er ikke utæt = den fejler ingenting" så er det den største årsag til det problem, efter min mening.
    Jeg har alle dage kørt langt mere aggressivt end det der på bane, og har aldrig så meget som været TÆT på en speed wobble situation. Selv hårde landinger efter lange wheelies, har aldrig været et problem.

Der er ingen tvivl om at hård acceleration er en stor faktor, for det er en ekstrem situation at sætte cyklen i - men havde affjedringen været ordentligt serviceret og justeret, havde der været langt mere sikkerhedsmargin at gøre godt med, og så er chancen for speed wobble langt mindre.
    Hård acceleration udløser det, men er ikke skyld i det. Hvis det var tilfældet, ville der nok være en del flere dødsfald i statistikkerne, skal du se. smiley

Man skal huske på at affjedring altid er et kompromis. En MC som fungerer godt i en situation, vil fungere mindre godt i en anden situation.

• #6   26. dec 2018 Min KTM gør det også hvis man kører med topboks og kommer over 160 km/t.
    Det er et problem KTM fabrikken har kendt til lige fra modellen kom frem og de har også advaret mod problemet.
    Uden topboks er der ingen problemer.
    Jeg har mange muligheder for at ændre på affjedringen, men intet hjælper.

• #7   26. dec 2018 Har oplevet wobble på en 15 år gl z1000 tilbage i slut 80erne... ALDRIG har jeg følt mig så utryg på mc hverken før eller siden (ufatteligt jeg ikke sked i bukserne) .. vejen var lang og uden trafik, hvad præcis der gjorde jeg fik det stoppet ved jeg ikke med sikkerhed..

Derimod er jeg 100% sikker på hvorfor det opstod..... udover cyklen jo havde (har) et elendigt stel, så var affjedringskomponenterne serviceret som Sajmon beskriver... Dvs overhovedet ikke.. Det var en helt anden cykel efter den fik nye glidere og nyt olie i forgaflen..

• Sajmon ™
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

#8   26. dec 2018 Naturligvis må mit skriveri ikke opfattes som et bevis på at jeg kender alle løsninger og årsager til problemet. Det gør jeg sgu ik. smiley

Men nu bliver der vist en video, som jeg så forholder mig til, og kommer med gæt på årsager med en vis statistisk sikkerhed.
    Jeg skruer faktisk på en del MC'er hvert år, og genkender mange af de ting jeg nævner...

Min XT660X gjorde det også kun med topboks og originale udstødninger, som så vejer på den dumme side af 15 kilo.
    Så skiftede jeg udstødningerne, og fik derved mindre vægt på baghjulet, og så var problemet løst selv med topboks på. Men på nær en, er alle cyklerne på videoen en del mere sporty end en 20 år gammel konstruktion, som XT'eren jo i bund og grund, er... smiley

• #9   26. dec 2018 Har altid troet Det havde at gøre, med de ‘bremse ribber’ Fordækket får langs midten når det er slidt..? Men jeg aner inte om det..?

Wobble rystelserne (der kommer når gassen tages af ved en 120/30 stk.) forsvinder på mine Mc, når jeg skifter fordækket.. smiley

• #10   26. dec 2018 Min gamle gt550 gjorde det også når man ga fuld gas op mod de 140-150km/t. Det var vildt ubehageligt og kunne kun stoppes ved at tage farten af igen. Den begyndte på det efter jeg havde sænket forgaflen = stejlere vinkel på forgaffel = mere ustabil / aggresiv

Nu var det også en ældre havelåge fra 74.. suzuki tl1000s skulle også ha tendens til at slå med styret, derfor fik tl1000r styrdæmper

• #11   26. dec 2018 En af årsagerne til, at en MC wobler kan være grundet kronrørslejerne.
    Nu vil de fleste sikkert tænke på slidte lejer, men her tænker jeg faktisk på lejetype.
    Mange - rigtigt mange - udskifter deres kronrørslejer fra "gammeldags" kuglelejer til kraftige, koniske rullelejer med en dejlig stor kontaktflade. FOR stor...
    Det gjorde jeg også på min gamle VFR RC36-1. Alt var tip top. Affjedringen var opgraderet til det bedste af det bedste og samtlige nålelejer og links var nye, men på vej ned mod Lysebotn med topboks og sidetasker på, gik dyret i den grad i selvsving... smiley
    Da jeg kom hjem fik den atter kuglelejer og problemet var løst.

Honda sandede det samme problem med deres CBR954RR fra '03, som var 2. årgang og opgraderet på flere punkter ift. modellen fra '02.
    Det var Baba San's sidste Fireblade (FireBlade med stort "B" opkaldt efter Baba), som rigtigt fik gas.
    Desværre måtte Honda tilbagekalde dem og "nedgradere" kronrørslejerne til kuglelejer på garantien for at løse den nervøse front, der woblede for vildt ved acceleration og høj hastighed. Det kan ses ved en kørnerprik - enten på kronrøret foran tanken eller på hver sin side af stelnummeret.

Min gør det for vildt, da den ikke har fået skiftet lejerne. Især med et superbike styr og jeg har da også tænkt mig at købe og montere en styrdæmper i år smiley

• Sajmon ™
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

#12   26. dec 2018 Mærkelig teori.

Er ideen så at lejerne bliver for træge, eller giver det for meget stivhed?

• Benjamin R
    Benjamin R Tilmeldt:
    apr 2014

Følger: 2 Svar: 79
    #13   26. dec 2018 Jeg oplevede det selv på GSXR 600 SRAD. Tror det var i 99, da var modellen ikke ret gammel, og det var en kort test tur. Det skete under acceleration (ja, fuld gas), og ved knap 100km/t kører jeg over en frost sprængning i asfalten, og hjulene slipper vejen.
    På den video du linker til, der synes jeg at det ser ud til også at være tilfældet, at de kører over ujævnheder i vejen, lige inden det sker.

• #14   26. dec 2018 Har heldigvis kun prøvet det i bil.

• #15   26. dec 2018 #12:
    Aner det ikke... smiley

• #16   26. dec 2018 #11
    Samme problem har jeg oplevet flere gange med Yamaha XJ600 Diversion. Kun få 1000 km gamle begyndte de at 'små woble' / slå med styret ved motorbremsning og kun en hånd på styret. Yamaha Motor gav os lov pr garanti at udskifte kronrørslejerne ( skåle og løse kugler ) med koniske lejer fra storebror XJ900 Diversion - det løste problemet, selv om der INTET defekt var at se på de udskiftede lejer. Ikke alle XJ600 Diversion havde problemet og de der fik skiftet lejerne var std, dvs ingen tasker etc

• #17   26. dec 2018 Det kan også være forkert størrelse dæk. Typisk for brede dæk!

• #19   27. dec 2018 Jeg har heller ikke oplevet det der, men hvad så hvis det der sker, hvad gør man så? giver man glip for gassen ( trækker vel og kobling ind sammen tid ) eller skal men gasses op igen eller er det bare at håbe på man ikke vælter ?? smiley

• Benjamin R
    Benjamin R Tilmeldt:
    apr 2014

Følger: 2 Svar: 79
    #20   27. dec 2018 #19 jeg lod den motorbremse, og holdt godt fast smiley

• #21   27. dec 2018 #20 okay men hensyn til at holde godt fast, skal man så være afslabet i armet eller skal man spænde det til ? smiley

• #22   27. dec 2018 #20 og hvor hurtigt kørte du så der ca.

Jeg synes jeg fik frem et sted at hvis man kørte hurtigt så skulle man " læne sig tilbage og accelerere "

Men der lyder det godt nok skræmmende hvis det også er mulighed smiley

• #24   27. dec 2018 #23 okay, nu har jeg en sv1000 så ved ikke om den er de "nyere" mc eller de gammel men som sagt har jeg ikke prøvet det, men det kan jo vel ske en dag for alle smiley

• #26   27. dec 2018 arh okay så bliver man da lidt kloger smiley

• #28   27. dec 2018 hehe okay , men skal bare lære min mc noget mere at kende har kun kørt 7000 km ca smiley

Kommentér på:
Speed Wobble

Annonce