Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hækklipning 1.200 kr.
  • Hænge gardin op 250 kr.
  • Hænge 3 billeder/ rammer op 300 kr.
  • Tilsæt opvaskemaskine 1.000 kr.
  • Set up lamps (and cables for lamps) 1.000 kr.
  • Fældet træ 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bore en bolt ud!?
  • #1   15. jul 2007 bor et lille hul og brug en ornepik (ja det hedder en ornepik) men de kan gøre det..

• #2   15. jul 2007 hey.. det du skal bruge er en ornepiller

det er et værktøj lavet til dette smiley jeg ved ikke om de har dem i jem og fusk og sådanne steder men eller kan det være værktsteder har

du kan også bore et lille hul et par tiende dele mm under måletr på en unbraco og banke sådan en i og så skrue skruen ud smiley

• #3   15. jul 2007 Pas på med at bruge en ornepik, hvis den knækker er du på den.
    Sådan en satan er hæredet og næsten umulig at bore i.
    Det er bedre at bore skruen ud.

• #4   15. jul 2007 hæredet=hærdet.

• #5   15. jul 2007 Ligesom atrix skriver kan man bore et hul og banke en unbracho i, men jeg syntes nu at en torx virker bedre der er flere kanter på. Man kan dog risikere at man får udvidet bolten så den sætter sig bedre fast men det kan man jo også med "ornepikken".

• #6   15. jul 2007 Super!
    Tak for de hurtige svar...

Har mange af jer oplevet en ornepik knække?
    Er et sær far fx harald nyborg gode nok hvis man er lidt varsom?

• #7   15. jul 2007 Du kan også gøre det på en anden måde !

bore et mindre hul og skære en gevind med en snittap ! skrue en bolt i med en møtrik der spænder kontra og vupti du kan skrue den knækked bolt ud !

Der er også en anden måde ! hvis den knækkede bolt rager lidt ud fra topstykket kan du lægge en møtrix på bolten og give den en svejseklat i hullet af møtrixen så kan du skrue den ud bagefter men husk at afmontere batteri så du ikke giver dit ledningsnet og styreboks spændning fra svejse-anlæget.

Ang. ornepikke knækker kun hvis du bore hulet skævt ! Det er meget svært når motoren er i stellet.
    det er meget vigtigt at forbore med et lille hul og derefter et stort hul og derefter bruge ornepiken !

hvis man er uheldig med en ornepik eller snittap det knækker i hullet ! er alt håb ikke ude
    Man kan Gniste hårdmetal væk med en kobberelektrode og derefter lave nyt gevind helicoil, men det kræver en tur til et maskinfabrik der har gnistmaskiner.

hilsen Kenneth.

• #8   15. jul 2007 Jeg har oplevet flere knækket orne pikke, henne på naboens gård :-))
    SERIØST. Jeg har selv, fra da jeg startede på knallert, knækket mange ornepikke. De kræver en uhyre følsom hånd, og hvis den knækker så er du mere på den, end med på den.
    Bor hellere stumpen ud så der en papirs tynd væg tilbage. Knæk så stumperne ud og skær op med en gevind tap istedet.

• #9   15. jul 2007 Jeg ville heller ikke vælge at bruge en ornesjover, du er på skideren hvis den knækker...
    Hvis bolten sidder så godt fast at den er knækket i stedet for at komme fri, så kommer den sandsynligvis alligevel ikke ud med en ornepik.
    Ornepikken er primært til bolte der ikke sidder så godt fast, men som er svære at komme til på andre måder...

Jeg ville gøre som Lars D foreslår: Bor den ud med større og større bor, til du nærmest kan ane gevindet, og knæk så resterne ud med en lille skruetrækker. Går det ikke godt kan du altid bore både bolt og gevind ud, og så smide en Helicoil i, eller bruge en pindbolt med overstørrelse i den ene ende.

• #10   15. jul 2007 Nem'lig Buggi smiley

• #11   15. jul 2007 Til at starte med kan du prøve at smide et bor på der er en smule mindre end bolten, og så bore "baglæns" altså så boret drejer i samme retning som bolten skal ud - og ikke bore sig ind.

• #12   15. jul 2007 Du har fuldstændig ret Lars !

Nu er jeg maskinarbejder ! så hvis jeg havde en knækket bolt i et topstykke ville jeg selvfølgelig skille topstykket ad og derefter op i en søjleboremaskin med skruestik eller endnu bedre op i en fræsemaskine og fræse bolten ud og derefter lave et nyt helicoil gevind !
    obs ! helicoil er stærkere end alm gevind som er lavet med en snittap.
    Man kan søge på nettet hvordan det virker hvis jeg har stavet helicoil rigtigt hæ hæ.

De fleste mc værkteder kan lave et nyt gevind for dig

hilsen Kenneth.

Kommentér på:
Bore en bolt ud!?

Annonce