{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.226 visninger | Oprettet:

Køb af første MC. {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen!
Jeg skal ud og købe med første MC her i weekend af en privat.
Det drejer sig om en Kawasaki Ninja 250r som har kørt 20.000km.
Ud fra hvad jeg kan vurderer på billeder og fra en video han har sendt så startede den uden choker i en koldstart på først hug.

Hvad skal jeg kigge efter og evt spørge ham om?

Mvh


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Køb af første MC.
  • #1   18. feb 2019 Sliddele og skader. Mange begyndermc’er har været nede på siden. Oftest bare i indkørslen. Så kig efter faldskader på fodhvilere, styrender og spejle.

  • #2   19. feb 2019 Og tjek og der er gæld i maskinen!


  • #3   19. feb 2019 For tre dage siden skrev du ellers i din anden tråd du ville vente til sommer og tage stort kørekort?

  • #4   19. feb 2019 Man har et standpunkt til man tager et nyt.
    Ingen grund til at tage et stort kort for at køre så lille en cykel


  • #5   19. feb 2019 "Ud fra hvad jeg kan vurdere fra video og billeder han har sendt." ....Pas på med ikke at tage alt hvad han påstår for gode varer. Han vil sikkert ligeså gerne af med cyklen, som du sikkert higer efter at trille rundt på din ny cykel om meget kort tid. (FEEEEDT!!)
    Hvis du ved, at det kan være svært at slå lidt koldt vand i blodet for dig, synes jeg at du skal tage en eller anden med til at kigge. Helst en som har lidt forstand på maskiner selvf. Men alternativt en kammi eller måske din bare din fatter(Red: bare din fatter....ikke din bare fatter, he-he.) Jeg kan sgu ikke helt se klart, hvis jeg godt kan lide en cykel ihvertfald. Og hvis du heller ikke er meget mekanisk minded ligesom mig, kan du altså meget nemt komme til at....få et værre udkomme end du behøver.
    Tag og find en af de guider på www der beskriver hvordan man systematisk checker en brugt mc for, om den har 2 hjul. At lejer er ok. Og alle de andre ting som jeg ihvertfald ikke kan huske når jeg står der på udebane. Så har du da en chance for at få checket nogle vigtige ting, selvom det måske er en megafed cykel der står der og lige er blevet vasket...måske endda pudset!!!!


  • #6   19. feb 2019 Mange tak for svar jeg prøver at finde sådan en liste

  • #7   19. feb 2019 Ellers skriver du bare igen, men det kan du garanteret. Måske endda en guide skrevet af en eller anden som ved hvad vedk har med at gøre....Eller en af de gamle drenge herinde....

  • #8   19. feb 2019 Jeg kan så bare ikke forstå hvorfor du vil have det "lille kørekort" når du kan tage det store?? Besværet og prisen er vel den samme, og som andre har forsøgt at fortælle dig, bliver du hurtigt træt af en lille MC!

  • #9   19. feb 2019 8#
    Tager han kortet nu, kan han køre indtil han fylder 24, de måneder er da værd at tage med smiley
    Men ja jeg forstår heller ikke ideen med en lille cykel.. Skal det være en kawa så giver en 650 i droslet udgave da langt mere mening smiley


  • #10   19. feb 2019 fatter ikke besværet med det lille kort og så skulle betale prøvegebyr igen og så skule op til ny køreprøve for at opgradere, hul i hovedet. Man kan sagtens køre en lille mc på det store, bare ikke omvendt. Hvis jeg var dig så ville jeg købe mindst en 600ccm eller opefter, en suzuki gsxr 750 fra starten af 00'erne er også en rigtig god maskine og de er pænt billige idag

  • #11   19. feb 2019 Jeg kan godt se ideen i at købe en større maskine men de koster bare noget mere.
    Jeg er helt vildt med Ninja looked og jeg ved hvis jeg får andet sp fortryder jeg
    Jeg synes 20.000kr er en fin pris for en 250 Ninja og så om 1-3 sæsoner kan jeg sælge den igen og tage det store kørekort og få en større mc


  • #12   19. feb 2019 Men så smider du på det tidspunkt (som kommer før du tror) jo penge efter et kort igen! Du skulle vente et halvt år, i mellemtiden kan du så lege med en ternet Ninja, og så er du måske blevet "rigtigt voksen" smiley

  • #13   19. feb 2019 smiley

  • #14   19. feb 2019 12#
    Og alt efter ens økonomi så er det "kun" 2-3000 kr der skal ofres når han fylder 24 smiley
    Jeg tog A2 slut Maj, og opgraderede til A i start september. Det var de ekstra penge værd for mig, at få de måneder med (da ideen om MC kom, kunne det ikke gå stærkt nok.. smiley )


  • #15   19. feb 2019 #14 Tja, er økonomien stram, er de 3000 (som nok ender med at være 5000) jo HELT sikkert ikke bedre brugt på en større/bedre MC, det er da klart smiley Men det er jo kun min ydmyge holdning, og er der nogen der er fattig er det vist mig smiley

  • #16   19. feb 2019 #14: Og det kan alle nok forstå.
    tom: Og netop fordi vi nu fattige er, havde vi nok begge gjort det mest økonomiske. Men tjener knægten penge osv....se #12 (sidste linje) smiley
    Nikolai: Det ville være hårdt at vente både mht kortet og hvis cyklen skulle være større. Men jeg tror at de andre har ret, og at du vil få mest glæde af at vente lidt, ta den store tilladelse og købe en større(og lidt dyrere) cykel. Du kunne se det som en rigtig lækker sild, du har bagt på i 100 år. For tilsidst....efter god, sund ventetid, lusken rundt og lagt op til,at du en lun forårsaften hvor i er alene får det, som du vil have..... Og så vil du næsten garanteret blive endnu mere glad for din lidt større....cykel, til den tid smiley Men det ændrer selvfølgelig ikke på alt det andet jeg skrev med at kigge sig godt for osv. Held og lykke med det du gør!


  • #17   19. feb 2019 du kan med fordel importere fra tyskland, jeg har gjort det med min R1 og har sparet mindst 20000kr på den med afgift, turen osv, så jeg ville helt klart finde noget lækkert på den anden side af grænsen, ellers så skal du købe en nu her i vinterperioden hvor mc ikke er den mest efterspurgt vare og nogle folk står enten og mangler penge eller vil opgradere til en anden maskine og vil bare af med sin til lav pris. Og ja, jeg blev sgu anbefalet at starte på en R6, men jeg gider ikke bøvl med at skifte den ud om nogle år og miste penge og så skulle lede efter et andet legetøj, plus man sparer en masse bøvl og besvær ved at tage det store kørekort med det samme. Ingen tvinger dig til at købe en haybusa når du har det, men så kan du lovligt anskaffe dig lige så stor en mc du har lyst til, de andre kort begrænser en totalt. Nok en grund til at jeg tager det nu her som næsten 28 årig og har købt hvad jeg vil have

  • #18   19. feb 2019 og undersøg med forsikringen inden du overhovedet køber noget, de kan rippe en totalt. Hvis du har haft bil i eget navn siden du var 18 og ikke har lavet nogen registrerede skader så overfører de som regel ancienniteten over til MC, det fik jeg, og det var totalt ligeglade med hvor mange år man har haft mc kort osv

  • #19   20. feb 2019 #17: havde du taget dit kort for 10 år siden, havde du i dag også kunne købe hvad du ville. Så det har ikke gjort nogen forskel for dig at vente.

  • #20   20. feb 2019 Ninja 250r køre med insprøtjning i Europa hvis den er fra 2008+. Det er kun i USA den har choker. Det er en fin maskine at starte på de første 1-2 sæsoner. Den tilgiver og er lærenem, du lære hurtigt at tage et sving efter kunstens regler. Anbefalet herfra.

  • #21   24. feb 2019 #19: Det havde det bestemt, så skulle jeg op til ny køreprøve hver gang jeg skulle opgradere mit mc kort, plus en masse bøvl og måske andre udgifter, så derfor er der også mange som venter til de er fyldt 24, så får man bare det store kørekort med det samme uden alt det bøvl.

  • #22   24. feb 2019 #21: Niks. Havde du taget dit kort for 10 år siden, så var det efter 2 år automatisk gældende som stort A. Med de gamle regler skete opgraderingen automatisk.

  • #23   24. feb 2019 de regler vi har idag har været der i mange år, og havde overvejet det dengang men fik at vide at skulle igennem alt det møg som vi har idag. Kom med en henvisning til hvornår de "gamle" regler udgik? mit B kort er fra 2009

  • #24   24. feb 2019 #23: de “gamle” regler var gældende fra 1/7-96 til 18/1-2013.
    Dengang var reglerne, at var man under 21 år, kunne man kun få AL (lille A), som gav ret til at føre mc med maks 25kw/34hk. Opgradering til stort A, kunne ske på en af flg 2 måder.
    1: Efter 2 år med lille A, samt være fyldt 20 år, vil kortet automatisk gælde for et stort. Ingen ny køreprøve, og ikke noget nyt kort.
    2: Hvis man fyldte 21 år inden de 2 års besiddelse med AL var gået, kunne man tage en my køreprøve, og dermed opgraderet sit kort til stort.

    Dvs, at havde du i 2009 taget det lille kort, havde det, på datoen for erhvervelsen i 2011, været fældende som stort kort.

    https://www.retsinformation.dk/forms/R0710.aspx?id=192108

    De regler der er i dag, har kun været gældende siden 19/1-2013. Altså 6 år.


  • #25   27. feb 2019 så blev jeg vidst fejlinformeret godt og grundigt dengang, men havde heller ikke råd til mc dengang, men ja, kan godt se at jeg ville have sparet en slat penge ved at have taget kortet dengang, for så ville det have kostet kun ca 1/2 hvis man tog det samme med bil. Med de nuværende regler kan det slet ikke betale sig at starte med A1

  • #26   27. feb 2019 Økonomisk kan det ikke betale sig, erfaringsmæssigt kan det godt.
    Personligt vil jeg hellere starte på mc som 18 årig frem for at vente 6 år yderligere


  • #27   27. feb 2019 jeg synes at den lov er til grin, en 24 årig på en haybusa vil være lige så farlig som en 18 årig, hvis begge ikke har nogen erfaring på mc, men for en 24 årig er det lovligt at købe en dødsmaskine og køre på den, det er til grin

Kommentér på:
Køb af første MC.

Annonce