2.274 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
21 Svar
Shell blyfri. 100 Shell blyfri. 100
Hej ville høre om der er nogle som kører på Shells blyfri 100 ?
Og om det er noget min dragstar ville have gavn af at bruge? Og kan jeg bare uden videre køre på det?
Mvh. René
0 synes godt om
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.714
Spild af penge.
dec 2016
Følger: 38 Følgere: 21 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 331
Oktantallet er et mål for benzins tilbøjelighed til bankning i motoren. Bankningen skyldes en eksplosionsagtig selvantændelse af benzin-luftblandingen, før den tændrørsstyrede forbrænding har fundet sted.
Den rå benzin som den kommer ud af destillationstårnet på raffinaderiet har generelt et oktantal på omkring 60. For at muliggøre et højt kompressionsforhold er det derfor nødvendigt at forbedre benzinens oktantal.
En forbrændingsmotors effektivitet stiger med kompressionsforholdet, men med stigende kompressionsforhold stiger tendensen til selvantændelse tilsvarende, og derved motorbanken.
Normale uforgrenede kulbrinter har et lavt oktantal, mens forgrenede og cykliske har et højere oktantal. Konventionelt er oktantallet for n-heptan sat til 0 og til 100 for iso-oktan, deraf navnet oktantal.
Kilde: Drivkraft Danmark
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.714
dec 2005
Følger: 12 Følgere: 20 MC-er: 2 Emner: 15 Svar: 1.808
mar 2017
Følger: 2 Følgere: 3 Svar: 123
Forskel i benzinregningen,ja...
okt 2008
Følger: 460 Følgere: 65 MC-er: 5 Annoncer: 1 Emner: 8 Svar: 220
dec 2005
Følger: 12 Følgere: 20 MC-er: 2 Emner: 15 Svar: 1.808
okt 2008
Følger: 460 Følgere: 65 MC-er: 5 Annoncer: 1 Emner: 8 Svar: 220
feb 2007
Følger: 5 Følgere: 7 MC-er: 3 Emner: 23 Svar: 660
nov 2017
Følger: 39 Følgere: 81 MC-er: 8 Emner: 10 Svar: 356
feb 2004
Følger: 35 Følgere: 34 MC-er: 1 Emner: 89 Svar: 2.744
feb 2016
Følgere: 1 Svar: 148
Og lad os høre hvad du selv synes.
mar 2011
Følger: 1 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 4 Svar: 22
Det giver også mening på f.eks en turbomotor som har en bankesensor så den selv kan stille tændingen til det.
okt 2005
Følger: 24 Følgere: 26 MC-er: 3 Emner: 98 Svar: 825
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.714
Der er ikke nogen garanti for renere forbrænding med højere oktan - det er kun relateret til additiverne.
maj 2015
Følger: 1 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 4 Svar: 17
jun 2016
Følger: 13 Følgere: 2 Svar: 13
Jeg kender ikke nogen motorer, som skal køre på oktan 100. Hvis der var, kunne man jo købe det på tanken!
Kører man ræser løb er det noget andet. Her er motorerne tunet til det yderste, altså et højt kompressionstryk. De har deres egne brændstofleverandører.
Hilsen Steen
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.714
mar 2017
Følger: 2 Følgere: 3 Svar: 123
Ingen skal køre med det,meen:
https://www.shell.dk/about-us/media-center/news-and-media-releases/2018/shell-introduces-100-octane-across-the-country.html
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.714
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.714
Shell blyfri. 100