{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.670 visninger | Oprettet:

Hvor farlig er det at køre MC? {{forumTopicSubject}}

Efter lidt søgen på Danmarks stattestik, www.dst.dk er jeg kommet frem til at der er 3 gange så stor chance for at slå sig selv ihjel på MC som i bil.

Baseret på 2006 tal.
Personbiler i alt 1.964.682 stk.
Dræbte i personbiler 138 stk.
= 0,070 promille

MCér i alt 105.264 stk.
Dræbte på MC 22 stk.
= 0,209 promille

Så kan man jo bruge den info til hvad man nu vil.
Det kunne være spændene at se en udregning på stigningen af dræbte kontra stigningen af nye kørtøjer.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle 1 hjørneskab og 1 reol 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe i lampeudtag 500 kr.
  • Opsætning af rispapirlampe 650 kr.
  • Fikset automatisk rullegardin 400 kr.
  • Reparation af udendørslys 1.002 kr.
  • Nedtagning af gammelt blikskur 7.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvor farlig er det at køre MC?
  • #1   10. sep 2007 Dit sidste spørgsmål kræver ikke mange oplsag - desværre. Antallet af døde i år er allerede 50% højere end sidste år - og søsonen er ikke færdig endnu!

Antallet af MC er i hvert fald ikke steget med 50%, snarere omkring 10% smiley

• #2   10. sep 2007 Der er ca solgt 40% flere mc i år end sidste par år

• #3   10. sep 2007 er det ikke 29 dræbte i år vi er oppe på nu?

og 22 sidste år.

• #4   10. sep 2007 Flere og flere har mere end 1 registreret MC men kan kun køre på en ad gangen, det samme om end nok i mindre grad tror jeg er tilfældet med biler.
    Ud fra det synspunkt skal der regnes på antal aktive traffikanter af forskellige slags mere end antal registrede køretøjer og de tal er nok ikke lige at hive op af hatten!

• #5   10. sep 2007 Det kunne også være interessandt, at se en opdelt statistik mht, feks hvor modparten har hele skylden, men vi ved også alle til hobe, at mange MCér tager billetten pga for høj hastighed og det er jo rigtig i medierne pt og ifølge skvattet Nonbo er det hovedparten der kører råddent.

• #6   10. sep 2007 Jeg tror heller ikke at man får et 100% reelt billede ved at tage km. med i regnestykket.

Så skal man også regne erfaring med, antallet der er i/på køretøjerne i gennemsnit.
    Og sikkert også andre parametre.

• #7   10. sep 2007 Jo 22 sidste år og 29 end til nu i år, det er da ikke en stigning på 50 %
    Faktisk er antalet af dræbte/mc ikke så højt i år (ind til nu) som sidste år...
    Men da alt for mange, lige meget hvad...

• #8   10. sep 2007 Hastighed.

Hvor mange af de biler der dør folk i har med hastighed at gøre?
    Mon ikke det er hen i samme retning som med MCér

Det kunne være spændene at regne på stattestikkerne hvis man tager alle tilfælde hvor der har været høj hastighed indblandet, ud af stattestikkerne, og så kun regner på resten.

For så at se om vi er ret meget mere ramte hvis vi køre pænt.

• #9   10. sep 2007 prøv at lave tallet med tal fra 80 og 90 hvor antallet af mc'er var betydelig mindre!
    jeg mener at det kunne være interessant, man hører jo kun om hvor vilde "vi" er blevet!!

• #10   10. sep 2007 Antallet for i år er mindst:

10-03 33-årig mand
    10-03 36-årig mand
    25-03: 21-årig mand
    31-03: 24-årig mand og 24-årig kvinde (passager)
    05-04: 24-årig mand
    15-04: 84-årig mand (på ATV)
    24-04: 44-årig mand
    25-04: 30-årig mand
    28-04: 32-årig mand
    01-05: 33-årig mand
    05-05: 46-årig mand
    11-05: 53-årig mand
    15-05: 53-årig mand
    23-05: 69-årig mand
    24-05: 34-årig mand og 27-årig kvinde (passager)
    02-06: 35-årig mand
    23-06: 39-årig mand
    02-07: 56-årig mand
    03-07: 26-årig mand
    18-07: 35-årig mand
    15-07: 57-årig mand
    05-08: 66-årig mand
    06-08: 23- og 24-årig mand
    19-08: 38-årig mand
    21-08: 26-årig mand
    28-08: 39-årig mand
    03-09: 30-årig mand
    04-08: 44-årig mand
    09-09: 10 årig dreng.

-32, og jeg er bange for, at der en eller to vi ikke har med!

Det er rigtigt, at der er solgt 50% flere cykler i år end sidste år, men det er ikke det samme som at antallet er steget 50 %.

Det er klart, at der kan detaljeres meget mere i det her, men alene dette taler meget tydeligt om, at den er helt gal i år.

Eneste "trøst" (og den er ringe) er, at færdselsstatistikken for i år er helt ad h...... til i forhold til 2006.

• #11   10. sep 2007 og så siger man at det er de unge som ikke kan finde ud af at færdes i trafikken.
    hvis min lommeregner ikke tager fejl er gennemsnits alderen på ovenstående, uheldige personer 38,8 år

• #12   10. sep 2007 Morten:
    Hakker man dem op i grupper med 18-20 for sig og derpå i 5 åers interveller, falder hovervægten i i de fire grupper fra 21-40.

Man skal lige være klar over at en 83 årig senil mand på ATV er meget ødelæggende for gennemsnitstal.

Vi havde en streng i forrige uge, hvor der arbejdedes ret meget med dette. de helt unge går fri både i år og sidste år. De to trediedele ca faleder i de fire ovennævnte femårsgrupper mens resten er ret fordelte.

Umiddelbart er her friværdi til stede i statistikken og "richard racerrøv" , der kan gå på vandet er også til stede.

• #13   10. sep 2007 Man skal jo også tænke på at det er uheld, og at det tit er forbundet med tilfældighed, næste år kan det være en del anderledes forhåbentligt bedre.. så er der nogen der siger at man samtidig skal huske at vejret har været meget dårligt og derfor ikke så mange kørte km på mc, men indbyder det så til at når vejret endeligt har været godt så får den en ekstra over nakken og derfor flere uheld eller ?

• #14   10. sep 2007 Pr mc der køre på de danske veje, er der bare ikke bleven slået flere ihjæl i år, end der normalt bliver... (mellem 20-30 de sidste 5 år)
    Men de ulykker der har været er blot mere voldsome, og har fået mere medie dækning...
    Men en er da en for meget...

• #15   10. sep 2007 Jeg synes absolut det ville være en glimrende idé hvis man gjorde de to år på 34HK neddroslet maskine obligatorisk for <b>alle</b> der tog MC kørekort, uanset deres alder. Evt. sådan at det krævede to års kørsel(MC i eget navn etc.), og ikke bare besiddelse af kort, da mange jo tager kortet i en "ung" alder, og så først erhverver sig en MC flere år efter.

På den måde kunne man <i>måske</i> dæmme op for nogle af "friværdi-køberne" der i starten/midten af tredverne får råd til en 180hk liter-maskine, og som de ikke har kinamands-chance i mod, hvis den tager røven på dem.

• #16   10. sep 2007 Buggi

Hørt, en stemme her fra

• #17   10. sep 2007 Buggi

det lyder meget fornuftig, med nogle små fin pudsninger ville det være en god ide´

Knud.
    Var drengen ikke 11 år?
    smiley detaljer min ven..

• #18   10. sep 2007 Dårlig ide Buggi..... Det ville jo så gå ud over dem der sagtens kan administrere en 180hk maskine.... Der er jo heller ingen regler for hvilken biltype den uerfarne må købe...
    Hvis der skal gøres nogle tiltag, og det synes jeg der trænges til, må det gælde alle trafikanter, således alle bliver bedre til at undgå uheld...

• #19   10. sep 2007 Flemming:

har opdaget det, men man kan ikke rette i dette forum:-)

tager det med, næste gang jeg skriver liste, vi supplerer jo desværre alt for ofte i disse dage smiley

• #20   10. sep 2007 Niels.
    Det kunne være at det skulle gælde for biler også.

• #21   10. sep 2007 Niels H> Dårlig, ligefrem!? Hvis man skulle tage hensyn til alle dem der godt kan administrere det man ønsker at lovgive i mod, hver gang man ville ændre noget, ville man jo ikke komme nogen vegne!? Der vil <b>altid</b> være nogen der vil føle det uretfærdigt, om det så er køretøjer, fart, våben, frihed etc. etc. der lovgives om.
    Jeg kan godt give dig ret i at der var mange steder på bil-siden man også burde lave tiltag, nødvendigvis i strengere straf, men fx i bedre "uddannelse" og effektiv håndhævelse af eksisterende lovgivning! (som det er nu, virker det som om "man" hellere vil skræmme os alle til at opføre os ordentligt, fremfor rent faktisk at forfølge dem der ikke kan finde ud af det. smiley ...)

Én af de ting jeg fx gerne så ændret, er den opfattelse at det er en <b>ret</b> at få/have et kørekort. Det synes jeg bestemt ikke det er. Det er/bør være et privilegium for dem der forstår at administrere det. Det måtte for min skyld godt være to eller tre gange så krævende at få et førebevis. Det vil naturligvis stille krav til de alternative transportformer(kollektiv traffik etc.), således at de blev et reelt alternativ til personlige køretøjer.(Det er ikke tilfældet nu).

• #22   11. sep 2007 Buggi...... Så tror jeg vi nærmer os..... Istedet for at sigte efter laveste fællesnævner burde køreuddannelsen være langt mere krævende og med et lang højere køreteknisk niveu, samt en psykologisk vurdering af elevens evne til at se sig selv i en større sammenhæng. Dette bør selvfølgelig gælde alle typer kørekort....

• #23   11. sep 2007 Det største problem jeg kan se der, er at et kørekort så bliver mere forbeholdt dem der har råd.
    Da prisen så også bliver 2-3 gange så dyr.

Hvilket gør det svært for eks. en elektriker lærling at erhverve sig kortet, hvilket han til arbejdet har behov for.

Men jeg kan klart tilslutte mig at der bliver HK begrænsning eller hastigheds overvågning af alle der tager et kørekort, de første 2 år, uanset alder.
    Lastbiler undtaget, da de allerede køre med fart skriver.

Kommentér på:
Hvor farlig er det at køre MC?

Annonce