{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.234 visninger | Oprettet:

Syn, ikke tilfreds med syn pga rustne eger, men godkendt. {{forumTopicSubject}}

Jeg har købt en mc ubeset, nysynet, men jeg synes egerne er for rustne, tror ikke de ville gå i den lokale synshal, hvad ved folket om det?

Skal synshallen ikke fikse det hvis de uretmæssigt har godkendt noget der ikke er i orden?

Har ringet til færdselsstyrelsen, men der var lukket allerede kl 15, så jeg må prøve i morgen igen.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Syn, ikke tilfreds med syn pga rustne eger, men godkendt.
  • #1   7. aug 2019 Synshallen skal ihvertfald ikke betale for fejl der ikke er anmærket. Hvis ikke de lever op til færdselsstyrelsens regler og anvisninger, bliver de sat under observation.

  • #2   7. aug 2019 Du kommer lidt over i et andet emne.

    Hvad mener du med anmærket?

    Har du et konkret svar på de 2 spørgsmål i trådstart?


  • #3   7. aug 2019 Nu tror du at den lokale synshal vil dumpe den pga rust på eger..

    Mit bud..

    Kør til din synshal og hør om de vil dumpe den på det grundlag...

    Hvis nej... så er den ged barberet..

    Hvis ja... tja... du kan køre klagesager osv... men hvad forventer du at opnå..??



  • #4   7. aug 2019 Mener bare ikke de syner mc med gravrust på egerne, fordi de kan være sprøde.

    Havde også tænkt på at køre i synshallen her, men har lige fået den idag, så det har ikke været muligt.

    Ser et muligt problem når forretning og synshal er sammen, de klargør den til syn, og de skriver selv under på at den er nysynet, de står så at sige selv på begge sider af skranken.

    Vil opnå at få ret i at man ikke bare kan syne noget og sige det er ok, når det ikke er det.


  • #6   7. aug 2019 Ved bare at Lokalsyn her i byen undersøger tingene ordentligt, hvad der går igennem andre steder har jeg ingen anelse om.

  • #7   7. aug 2019 Når et køretøj er synet er det ingen garanti for at der ikke er fejl på køretøjet - det er jo umuligt at gennemgå alt i detaljer og det ville være lige så umuligt at betale for det!

    Men klart, en fælg er jo lige til at se på. Dog skal du huske at der givet ikke er "regler" for en eger - det beror givet på et skøn hvorvidt den er ok eller ej.

    Lad os se hvor slem den er - kan du ikke tage nogle billeder?

    Når det så er sagt, så tror jeg det er både langt billigere og betydeligt hurtige at gå ud og købe en håndfuld eger og så tråde den fælg om fremfor at køre sag mod en synshal.

    Jeg har trådet gamle eger-fælge og selv på den værste var det bare bøvlet at klippe de ruste eger over - den fælg kunne sagtens have kørt jorden rundt en gang til. Men af skulle de - for det så ikke pænt ud! Hvis jeg husker rigtigt, så har én 2 mm eger i middelmådigt stål en brudstyrke på ca. 150 kg.


  • #8   7. aug 2019 Har aldrig prøvet at montere egere, min bror har gjort det på mange cykler, mon ikke han også kan på mc, men gider han?
    Må lige undersøge hvad de koster.

    Har ikke mere kapacitet i min gamle mobil, må lige have den tømt for billeder og så få taget nogen nye billeder.


  • #9   7. aug 2019 Jeg vil tro det er samme måde man gør på en cykel - op med hjulet på en aksel, et måleur (en pind kan også bruges hvis du ikke har et måleur) på en arm... og så justere lidt efter lidt så fælgen både er rund og så den ikke slår sig sidelæns.

    Det er bedst at bruge en lille bitte eger-nøgle - så risikerer du ikke at overspænde niplerne.

    Det kan være en god ide at tage et par billeder inden du skærer de gamle eger af sådan at du har mønstret (altså hvordan de krydser og forskyder).


  • #10   7. aug 2019 Jeg kommer IKKE til at lave det, har ikke tålmodighed til det.

  • #11   7. aug 2019 Gravrust er jo ingen ting og har intet med syn at gøre,hvis det er tæret ja så var flægen nok vind og skæv eller skvattet sammen og den var ikke blevet synet.

  • #12   7. aug 2019 Gravrust i egerne har helt sikkert noget med syn at gøre.
    Egerne er det der forbinder fælgen med navet og dermed bremserne og styretøjet, så jo, de har en del med synet at gøre.
    Men du har nok ikke oplevet en synsmand lave klang prøve på et hjuls egere tænker jeg.


  • #13   7. aug 2019 Nu må du altså meget undskylde... Prøv nu at finde lidt positiv energi - det er måske ikke så galt som du gør det til!
    Og så vil jeg foreslå du også selv tager lidt ansvar - du mener ikke at synshallen har været omhyggelig nok... men du har jo heller ikke selv været omhyggelig nok, for havde du været det, så havde du opdaget rusten inden du havde købt varen.




  • #14   8. aug 2019 Synshallen skal ikke fikse noget som helst, har de fejlagtig godkendt noget som burde være kasseret , kan du blot få den kasseret ..

    Men det kunne da være vild fedt, nå man står der i synshallen og har fået fiatten synet at råbe “Ha ha ha... så kan du godt lige skifte bremseskiver de er for tynde, og bagbroen er tæret ved bøsningen så den vil jeg også gerne have en ny af.... du giver kære synsmand” smiley


  • #15   8. aug 2019 Denne slags tråde opstår KUN på motorcykelgalleri......

    Olien ætser hul i motorblokken...
    Man må ikke køre med slange i slangeløse dæk
    Klipseled på kæder er livsfarlige
    Motorcykler smelter af at køre i regnvejr
    Alle billister er idioter

    og nu... rust på eger skal synshallen ordne...
    Gu fan skal de ej, rust er intet problem så længe egerene sidder fast på fælgen.

    Nej, har intet positivt at bibringe trådstarter, men får da en bekræftelse på at alt er som det plejer herinde da jeg lige kom forbi pga. en salgsannonce...




  • HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

    Følgere: 16 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.555
    #16   8. aug 2019 Gravrust på eger?

    Med mindre du kan brække den/de eger over med den "bare hånd", så er der absolut intet at bekymre sig om. Gravrust - lige der - er jo typisk i legering - altså forcromning og dermed overfladen. Og det har sikkerhedsmæssigt *intet* med Syn/NoSyn at gøre.....

    (som jeg ser det)

    Og så har jeg forøvrigt aldrig hørt om en MC, der har fejlet et syn grundet "gravrust" på egerfælge......


  • #17   8. aug 2019 #12 "Men du har nok ikke oplevet en synsmand lave klang prøve på et hjuls egere tænker jeg." Det tror jeg ikke at ret mange har oplevet, hvis det skete for mig ville jeg skynde mig væk, og så ringe til psykiatrisk afd. for at høre om de manglede en patient smiley

  • #18   8. aug 2019 Sidst jeg var i en synshal med en mc var det med en gammel englænder, jeg måtte selv forklare synsmand hvordan sådan en virker, så gik han lidt rundt om den og kiggede om der var lys i lygterne og så var det i orden ?
    Jeg tror ikke man skal lægge så meget i det der med syn af gamle mc’er, det er noget der er opfundet på et meget offentligt kontor ovre i KBH.


  • #19   9. aug 2019 At egre et cykelhjul og et motorcykelhjul har ikke ret meget med hinanden at gøre, eger på cykelhjul er som regel også flettede. Har man et originalt hjul at se efter er det ikke så svært, men det kræver nogen øvelse. Derfor er det en fin ide at købe et gammelt hjul, skille det ad og se om man kan få det til at køre lige og med samme spænding på alle egerne et par gange. Sætter man den første eger korrekt, giver resten sig selv. En egernøgle fra Biltema f.eks. er en stor hjælp, og det er næsten umuligt at dreje niplerne over gevind. De skal spændes mere end man tror - men gradvist over det hele. Det tager lidt tid - et par timer, men er hyggearbejde. Det er også meget et kritisk arbejde, for et sammenbrudt hjul i fart koster i bedste fald knubs. De kan godt have en del overfladerust uden det betyder andet end at det ser grimt ud, og vidner om at resten nok er i lige så dårlig stand.

  • #20   9. aug 2019 @18. De der kommer med gamle motorcykler er som regel enthusiaster, der sætter en ære i at alt er 110% i orden. Et af problemerne er at hvis man importerer noget gammelt, kan den ikke toldsynes medmindre den også kan bestå et registreringssyn. Så kommer vi med dem der der ser herrens ud, men som kan bremse, lyse, dytte og hvor der ikke er alt for meget slup i lejerne og bliver godkendt. Mange af dem køres så direkte på en trailer hjem i garagen, hvor de splittes ad i atomer, og genopstår som gennemrestaurerede som da de kom fra fabrikken for 50 år siden et års tid senere.

    Det værste ude i trafikken er 15 - 20 år gamle biler, der bare skal holde til næste syn, hvor de som regel skrottes lige inden.


  • #22   10. aug 2019 Købt ubeset, ikke muligt at se rusten.

    Det regner fuldstændig vanvittigt pt, så har ikke gidet at gå ud og kigge nærmere på det, bare konstateret på www.nrpla.de at den er godkendt uden fejl.
    Men sådan er det åbenbart når sælger har sin egen synshal.



  • #24   10. aug 2019 #23 Måske vi skulle samle ind til en "klangprøvehammer" - så kan det da testes smiley

  • #25   11. aug 2019 Høhø. uvidenhed besvares med humor, godt skudt ellers.

    Dit selv opfundne værktøj klanghammeren, er bare den almindelige hammer de banker rust med, den lader man lige ramme hvert enkelt eger, så hører man tydeligt om der er forskel i lyden.


  • #26   11. aug 2019 Klanghammeren er kendt værktøj for dem der har afsonet i arresten smiley
    der bruger de den til at stemme tremmer


  • #27   11. aug 2019 #25 Så du mener altså at en synsmand skal være konservatorieuddannet for at kunne udføre syn af en MC??? Det her bliver mere og mere mærkeligt, tror du skal holde en pause med de svampe smiley smiley

  • #28   11. aug 2019 Skriver bare hvad jeg har set og oplevet med mine egne MC, ikke andet.

  • #29   11. aug 2019 Hvis man har købt noget ubeset, har man jo købt en lodseddel.

  • #30   11. aug 2019 Ja Peter, men normalt ikke fra den forhandler, der plejer tingene at være som de skal, eller bedre.
    Du er velkommen til at komme over på Risbøge 35 og se den.

    Har også et par XJ900 jeg mangler dele til.


  • #32   11. aug 2019 Rust og dæk

  • #36   14. aug 2019 Klangprøve på egrene har ingenting at gøre med rust ...Det er kun til at afgøre om egrene er spændt ordentligt...løst eger giver en flad og hul lyd..et spændt giver en klang lyd.
    Hvem faen piver i øvrigt over at ens cykel bliver godkendt..ret fejlene og ud at køre.


  • #37   14. aug 2019 Sgu da på tide nogen som ved noget dukker op her, tak for inputtet.

    Fik dog at vide dengang at det var for at høre om de var sprukne/møre, det var Statens Bilinspektion dengang.


  • martin c
    martin c Tilmeldt:
    maj 2010

    Følger: 1 Svar: 8
    #39   14. aug 2019 Du har 3 uger til at indklage afgørelsen til trafikstyrelsen.

    Vejledningen for syn af køretøjer er offentligt tilgængelig

    Du tuder vidst bare fordi du har købt katten i sækken.


  • #40   14. aug 2019 Jeg tror de er svære at få til noget som helst. Jeg købte engang en Tysk GSX-R, den var kommet på Nr. Plader dansk indre, og alt iorden. Senere var den til syn igen, stel Nr var ikke i orden mente man, Nr. Plader blev fjernet. Og den blev erklæret total skadet. Og jeg købte den til reservedele, et sted i nord Jylland.

  • Ole B
    Ole B Tilmeldt:
    jun 2016

    Følger: 2 Svar: 61
    #41   16. aug 2019 Den nemmeste måde at skifte egere på, kan være at skifte dem en for en - ellers skal man have grejet til at indstille fælgen, så den løber lige i forhold til navnet, uden slag og hop.
    Det skal man evt. alligevel, men at skifte egere er et stort og langsommeligt arbejde, som kræver megen omhyggelighed og det kan være nemmere bare at købe helt nye (evt. støbte) fælge, så man også undgår at skulle bruge timer på at rengøre og pudse/male fælgene.


Kommentér på:
Syn, ikke tilfreds med syn pga rustne eger, men godkendt.

Annonce