932 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
9 Svar
Vinterkørsel? Vinterkørsel?
Hejsa, hvor mange herinde køre vinterkørsel og i givet fald køre i når der er sne på vejen eller kun når det er tør asfalt?.
Er der nogen problemer med at køre med kolde dæk ved ca 0 grader?
Hvilke hastigheder bliver der så kørt med?
Køres der med street dæk eller nogen speciel til vinterkørsel?
Er der andre ting man skal være opmærksom på ved kørsel om vinteren?
Mvh Bjarne
0 synes godt om
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.198
Der er en del ting at være opmærksom på. Noget af det vigtigste har du fat i. Kolde veje og kolde dæk giver dårligere vejgreb - det bliver ikke bedre af, at vejbanerne meget ofte ikke er tørre. Det er en naturlig ting, men pas på! Overvej rigtig meget, hvor hårdt du bruger din bagbremse
Så er der salt. Det er ikke så slemt, men vask cyklen regelmæssigt og hold alle bevægelige det smurt!!! Godt smurt!!!
Sørg for at være klædt varmt på, du køles meget hurtigt ned. Dels er det koldt, men det påvirker også din reaktionsevne. Sørg især for gode handsker - evet luffer. Kolde fingre er ikke gode på bremse og kobling.
Jeg har selv brugt samme dæk sommer og vinter, men jeg har også altid undladt at køre, når der er regulær sne og is. Selv om man gør det, kan man altid komme til frosne pletter og steder med rim.
Vær opmærksom på, at sigtbarheden nedsættes, både for dig og de øvrige trafikanter, så kig godt frem og hold afstand - fremad og til siden.
Karburatorsprit er en god ting! Har din cykel vandkøler, så sørg for, at der er nok frostvæske på.
Vær opmærksom på dit batteri - det taber en del effekt med dalende temperatur. Det kan være en fordel at have to at veksle imellem
maj 2004
Følger: 15 Følgere: 14 MC-er: 5 Emner: 42 Svar: 257
Er der nogen problemer med at køre med kolde dæk ved ca 0 grader? "nej"
Hvilke hastigheder bliver der så kørt med? "normale"
Køres der med street dæk eller nogen speciel til vinterkørsel? "vinterdæk"
Er der andre ting man skal være opmærksom på ved kørsel om vinteren? "helt op med varmeapperatet"
Kunne aldrig finde på at køre på MC om vinteren der er bilen meget bedre.
/Simon
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.198
jul 2005
Følger: 43 Følgere: 41 MC-er: 3 Emner: 90 Svar: 1.152
læs her:
(link fjernet)
mar 2006
Følger: 20 Følgere: 17 MC-er: 3 Emner: 117 Svar: 392
aug 2007
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 11
Udfra hvad jeg nu har læst ser det ud til at der er meget vedligehold både før og efter en tur ud i sne og salt landskabet.
Det bliver helt sikkert min "plastik skod knallert" der bliver vinter ofret og ikke min nye mc.
mar 2007
Følger: 15 Følgere: 13 MC-er: 5 Emner: 184 Svar: 4.928
Generelt fra nu og frem til varmen, kører jeg med bedre afstand, langsommere, og mere forsigtigt.
maj 2007
Følger: 9 Følgere: 7 MC-er: 3 Emner: 66 Svar: 475
Ville faktisk gerne køre hele året, men nænner ikke at køre med min cykel i alt slags vejr... og jeg har ikke lige 10,000 kr til en decideret vintercykel.... så jeg må lade være
Anna
okt 2004
Følger: 53 Følgere: 52 MC-er: 3 Emner: 54 Svar: 941
Men det er statistisk den mest sikre tid på året og det er vel i sig selv et plus.
Som sagt. Klæd dig varm. En kold (og våd) motorcykellist er en farlig motorcykellist.
Dæk har ikke samme bid som om sommeren. Meget langt fra faktisk. Til nogle typer maskiner findes regulære vinterdæk. Jeg kan til mine scootere få adskillige udgaver af lamel og pig dæk. Og det er meget, hvis ikke vildt sjovt at race rundt i 40 cm dyb sne og køre fra og udbremse alle bilerne. Men det kræver øvelse som alt andet.
Din motor er længere tid om at blive varm. Husk på at det ikke kun er vandet men også olien der skal være varm inden du giver den "fuld gas"
Vinterkørsel?