3.335 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 21 Svar

ikke opvarmet garage - skade mc? ikke opvarmet garage - skade mc?

hejsa, jeg har sat min motorcykel ind for i år.
men det er ikke en opvarmet garage.. dvs. når det bliver -15 grader til vinter. så bliver motorcyklen også - 15 grader.. tager mc`en skade af det?
jeg står og overvejer om, at kører motorcyklen over til special i aalborg og ind i deres opvarmet garage med temperarur på ca. 20 grader til 200 pr. mdr.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Stikkontakt 205 kr.
  • Rengøring 600 kr.
  • Move out cleaning 1.000 kr.
  • Nedtagning af tapet 5.000 kr.
  • Reparation af zinktagrende 1.800 kr.
  • Toilet og vaskafløb (små VVS-opgaver) 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  ikke opvarmet garage - skade mc?
  • #1   16. okt 2007 Det betyder skam ikke det store..

Knud som også tit skriver herinde lader vist sine overvintre udenfor i baghaven. (Mener jeg han har snakket om)..

Både min gamle og den nye her skal stå i ikke opvarmet garage vinteren over. Regner med lige at vaske, vokse og polere den og skifte olie. Og så ryger den ind.

• #2   16. okt 2007 Du skal i hvert fald skifte olie på MCen.. Også selvom det lige er skiftet.. Olien kan "gå i stykker" af den konstante kulde... Jeg ved ikke hvor meget dækkene tager skade nu når den i det mindste står i tørvejr.. Min stod ude i vinters, godt nok med overdækning. Men mine dæk var ikke helt dækket til, og de var godt nok blevet mører og begyndte at slå revner om foråret.. Men de havde jo også bare stået i regn og sne osv...

• #3   16. okt 2007 Det mener jeg sagtens den kan. Jeg tror man skal passe på at man ikke bliver for hysterisk.
    Min helt klare holdnig er, at det der er værst for en MC er høj sollys. Det skader både lak og gummi-dele.
    Kan ikke se hvad en smule kulde skulle gøre!

• #4   16. okt 2007 Så vidt jeg ved betydder temperaturen ikke det store, det der betyder noget er fugtigheden i garagen, hvis ellers garagen er tør så burde der ikke ske noget ved at lade den stå der ude, men tag batteriet med ind da de ikke har så godt af frost.

• #6   16. okt 2007 Gør den rigtig godt ren, tør den; voks alle lakerede dele, og spray hele dynen ind i WD-40.

Batteri indendørs og vær sikker på frostvæske.

Sørg for ventilation - så sker der ikke en s... (undskyld)

• #7   16. okt 2007 Og ja - overvinterer altid i baghaven i vel ventileret MC-garage

• #8   16. okt 2007 hej husk at fylde tanken helt op inden så der ikke kommer rust i den vi ses

• #9   16. okt 2007 En ordentlig rengjortog konserveret cykel er altså nøgle ordet her.

Disse ting er bygget til at anvende udendørs, og tager man de forholdsregler der skal til, og kan tingene bare tørre op lige så hurtigt som de kan blive fugtige, er disse ting meget holdbare :-).

• #10   16. okt 2007 Den usynlige kondens er den værste, nemlig i motor/gearkasse og den fremkommer ved svingende temperatursvingninger.

• #11   16. okt 2007 Palle W:

Det er sandt, hvis cyklen står meget længe!!!

En cykel, der hensættes i 3-6 måneder efter normal brug har en indre oliefilm på alle de dele du nævner. Den er altså konserveret ganske udmærket i forhold til få måneders vinteropbevaring.

Der er forresten lige en ting man også skal huske(hilsen fra den lille kemiker):

Alle de nævnte kemiske processer vi taler om her er oxydationsrelaterede. Det er ikke noget der sker på 20 minutter!

Yderligere er de temperaturafhængige på den måde, at deres reaktionshastighed aftager ret voldsomt med faldende temperatur.

Typisk vil et fald i temp på 10 grader betyde at reaktionshastighede for en oxydation falder med en faktor 3-5! Det afhænger selvfølgelig lidt af materialer.

• #12   16. okt 2007 mange tak for alle de råd.
    jeg vil bruge min eftermiddag på at give cyklen lidt B 2000 lakforsegling på skærmene, tank og plastik dele, Basta pronto fugtfortrænger, Basta silicone spray, Motorex silicone til kontakter og greb og ledninger, nano multi skum på fælge, stel, støddæmper og små dele af alu og metal. og motul kæde spray..
    også sætte mc`en til opladning..
    jeg tror, at der kan forekomme noget kondens i rummet vinteren over... smiley

• #13   16. okt 2007 Skidt med kondensen, bare der er ventileret.

Hvis du olierer dine bremseskiver så husk at affedte dem indet ibrgutagning. Konserverer du dem ikke, bliver de røde, men det er væk efter 10 minutters kørsel:-)

• #14   16. okt 2007 wd 40 er et affedtningsprodukt, det er ikke godt for chrom på længere sigt, ganske alm. motorolie smøres på med en klud så der lægges en oliefilm over chromen, olie i cylindrene så oliefilmen bevares over stemplerne

• #15   16. okt 2007 Bodie:

Jeg daffer også selv lidt olie i cylindrene og tørner maskinen nogle gange, men skal jeg være helt ærlig, tror jeg ikke det betyder en dyt for 3 måneder smiley

Vedr. WD-40, ja, det kan bruges til at opløse fastsiddende fedt med, men det bliver det ikke et affedtningsmiddel af smiley

• #16   16. okt 2007 Regner selv med at vinteropbevære min i et rum der ikke er frost sikret.
    Den vil dog stå under dækken, og vil blive drejet og startet op jævnligt over vinteren.
    Det burde den sgu ikke tage skade af.

• #17   16. okt 2007 Hvis wd-40 skader aluen, kan man så ikke bare give den en god omgang silikonespray der i stedet?

• #18   16. okt 2007 Christian:

Jeg mangler endnu at se det med aluskader og WD 40 dokumenteret, men jeg har set det nævn også i litteratur.

Har selv anvendt det i årevis, ikke set antydning af problemer, og alle de flader jeg har behandlet har faktisk været fedtede flere måneder efter .-)

Jo - du kan bruge silikone, men bemærk venligst, at det næsten er helt umuligt at fjerne igen, så hvis du på et tidspunkt vil lakere en flade, der har været silikoneret, så har du nok et problem.

Du kan gøre som Bodie skriver. Olie på en klud! Det virker megafint, tager bare lidt længere tid end en spray:)

• #19   16. okt 2007 Mange veteranbil ejere bruger disse "plastic garager" med elblæser i, til vinteropbevaring og det fungerer perfekt. Det er ganske simpelt en stor plasticpose med lynlås og en lille ventilator der blæser den op.

• #20   16. okt 2007 Nå den der.

Ja den gad jeg ikke engang kommentere.

Låse smøres med låseolie og ej andet, hvis man smører vådt og grafit og ej andet, hvis man smører tørt:-)

WD-40 er lavviskøst, derfor trænger det ind under f.eks. fastsiddende fedt og olie, men det danner i sig selv en hinde! Denne hinde har ikke de støre smøreegenskaber, men den holder altså fugt og ilt væk smiley

Læg vel mærke til de mange reaktioner i strengen, hvor flere ryster helt uforstående på hovedet. Anvendelsen af WD-40 til fladekonservering er jo ikke et nyt fænomen.

Fungerer aldeles udmærket - min cykel er 20 år gammel, den er OK, jeg aner ikke hvordan den ser ud om 70 år smiley

• #21   16. okt 2007 Palle W:

Nemmerlig, og de er uopvarmede!

De danner kondens, men de tørrer også igen smiley

• #22   16. okt 2007 Den nemme metode er at sprøjte det hele ind i motorrens, vente 5 minutter og så vaske helt normalt med varmt vand og sæbe.

Husk, at tingene nu er affedtede, så et eller flere lag voks på alt, der ikke bliver meget varmt hjælper resten af sæsonen smiley

Kommentér på:
ikke opvarmet garage - skade mc?

Annonce