{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vinterklargøring.. hvad gør I?
  • #1   11. okt 2019 Speed polish er et lækkert produkt.. men det er et total overkill kit..

    vand og noget autoshampoo.. det vigtigste er at få tørret godt af, så der ikke kommer kalkpletter..

    smørre evt kæde? Tage batteri af..? så er du klar


  • #2   11. okt 2019 Jeg stiller mine cykler ind efter jeg har kørt på dem. De fleste gang jeg gør det, er det ikke sidste tur på sæsonen. Når jeg så finder ud af at den sidste tur har været kørt, så overvejer jeg om de skal vaskes. Ellers frakobler jeg batteriet. Dem med blybatteri får lige en lader på et par timer i løbet af vinteren, dem med litiumbatteri gør jeg ingenting smiley

  • #3   11. okt 2019 Jeg ville også spare de 750 kr for rengøringskittet og bare vaske den godt med autoshampoo, tørre cyklen af bagefter. Rense og smøre kæden, rense fælgene og så lade på batteriet et par gange hen over vinteren
    God weekend


  • #4   11. okt 2019 Tak for jeres gode svar. Jeg har den også normalt inde et tørt sted med batteriet taget ud smiley
    Herligt hvis jeg kan nøjes med autoshampoo og en god smøring af kæden.
    Hav en fremragende weekend.
    Hilsen Heidi :0)


  • #5   11. okt 2019 Forskellige børster, svampe og klude kan være en god investering, men kan jo købes i løs vægt. Jeg har ikke selv den store rutine i grundig rengøring af motorcykel, men der er nok produkter, der er bedre end autoshampo til at få genstridigt olie- og fedtholdt snavs væk fra de mest udsatte steder på mc'en. Og så bruge noget speed polish el. lign. som én anbefaler og måske noget fugtfortrængende spray forskellige steder (bl.a. under sadlen)?

  • Ole J
    Ole J Tilmeldt:
    nov 2018

    Følger: 15 Følgere: 3 Svar: 4
    #7   11. okt 2019 Ind i varmen med den

    profilbillede
  • #8   11. okt 2019 Enig med #7....Ind i stuen med den,
    efter rengøring...


    profilbillede
  • #9   11. okt 2019 #8 sindssygt godt billede smiley
    Min bliver kørt i garagen og låst, og kigger først på den igen til foråret..


  • #10   11. okt 2019 Jeg er ingen ekspert men her er hvad jeg gør

    - Jeg har reserveret en plads ved forhandler så den står indenfor i opvarmede lokaler og de putter en lader på for at vedligeholde batteriet
    - Inden den kommer til forhandler vasker jeg den, grundigt! .. Det vil sige:
    - Forvask med skumlance og en god skumsæbe x 2 eller 3 gange
    - Vaskes i hånden med mikrofiber mitten på kåbe dele
    - Beskidte steder som motor, hjul og svingarm får en omgang koncentreret sæbe/degreaser som opløser evt skidt som ikke kom af ved forvask, bremsestøv, kædelube, skylles så med vand.
    - MC bliver tørret med en MC dryer
    - Tager her efter sæde og alt plastik af, tørres efter hvis der stadig er vand
    - Hjul, håndtag og fodhvilere bliver pakket ind i plastik
    - Så får alle metal dele en omgang ACF-50 som gåes efter med en blød mikrofiber klud for at fordele produktet.
    - Plastik tages af når jeg er sikker på at ACF-50 ikke kan komme på hjul osv (bliver meget glat)
    - Så kan detalje arbejdet begynde, fx går jeg hele mc igennem for at finde skidt som ikke er kommet af.
    - Spejle bliver pudset
    - Sorte plastik kåber får en dressing som beskytter og gør at det står som nyt
    - Alle kåber får en omgang Lakforsegler med Carnaubavoks
    - Forrør/hele udstødningen får en omgang med autosol
    - Alle umiddelbare bevægelige dele får en smule fedt, fodhvilere, bremse/kobling greb
    - Kæden strammes hvis nødvendigt og smøres
    - Tanken bliver fyldt med oktan 100 blyfri og benzin stabilisator tilsættes
    - Dæktryk tjekkes

    Så er den klar til forhandleren (som ofte skifter olie og filter hvis det er lidt tid siden) smiley


    profilbillede
  • #11   11. okt 2019 Heidi, se myriader af tidligere indlæg om emnet og vælg, hvad det passer din situation, pengepung og holdning til at bevare din cykel bedst muligt, eller ej smiley

  • Hans A
    Hans A Tilmeldt:
    maj 2018

    Følger: 5 Emner: 2 Svar: 32
    #12   12. okt 2019 Køb noget petroleum og sprøjt det på, hvor der er olie. Lad det virke nogen tid. Så giver du den en tur med en højtryksrenser. Så kan du vaske den med sæbe og vand. Derefter kan du polere den.

  • #13   12. okt 2019 Når i vasker, så tænk lidt på miljøet.
    Brug af diverse kemikalier bør kun foregå på en rigtig vaskeplads.


  • #14   12. okt 2019 #13 alle mine produkter er miljøvenlige og kan nedbrydes i naturen smiley betaler heller lidt ekstra også det er miljøvenligt ..

  • Allan M
    Allan M Tilmeldt:
    feb 2016

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 106
    #15   13. okt 2019 #14
    Men det du vasker af, er jo ikke nødvendigvis så miljørigtigt...
    Ikke for at være hellig - jeg vasker selv i perlestenene. smiley


  • #16   14. okt 2019 Renser fælge med lampeolie. Kæde ditto, og så smørre den. Grundig vask (Skumlanse med gode produkter), Skylle den af. så en spand med sæbe og microfiber-handske. SKylle igen, Tørre ALT af. køre 10 min, så den er helt tør. Så skiller jeg kontakterne af ved styret og sprøjter AFC50 i dem, og det får resten af motorcyklen også. På nær på dæk, skiver og bremserne. Dernæst sprøjter jeg lidt AFC50 i låget på sprayen,og med en pensel smører jeg produktet på calibre, skruer mm på hjulene. Så klodses de op, og overdækkes med et stræklagen. 2 gange pr måned er jeg lige forbi dem, og hopper lidt på den, så pakninger i affjedringen fortsat er fugtige af olie. Sådan har jeg gjort i årevis, og det både en fornøjelse at gøre OG hive den frem til første køre tur.

    Batterierne tages indendørs, og får en tur på laderen.


  • #17   14. okt 2019 Må sku sige i gør noget ud af det. smiley

  • #18   14. okt 2019 Kører den ind i mit depotrum..

  • #19   14. okt 2019 smører kæden oftere når der er så vådt som nu og skyller cyklen jævnligt hvis der ligger alt for meget salt smiley
    Når jeg ikke gider køre mere for i år plejer den at ryge i garage


  • #20   14. okt 2019 Jeg har kun en ikke opvarmet garage så vælger at den skal stå ved forhandler i opvarmede lokaler til vinter, koster ca 250 kr pr måned .. hvis jeg havde en opvarmet garage så havde den stået der smiley

  • #22   15. okt 2019 Godt jeg ikke har fået staldet op endnu.
    Er lige kommet hjem fra en tur på ca. 200 km i 16 - 18 graders varme. smiley smiley


  • #23   15. okt 2019 Ja jeg fik også en herlig tur både i går og i dag smiley

  • #25   17. okt 2019 #24

    ..... og nu står den så udenfor smiley (ifølge billedet)


  • #27   18. okt 2019 Jeg har kun en åben carport at stille den i, så jeg tager batteriet med ind og motorcyklen, som er blevet vasket og tørret et par dage, bliver puttet i en lynlåspose, som den på billedet.

    profilbillede
  • #28   18. okt 2019 #26

    Hjemme hos mig, er det mig som har det sidste ord!



    Og det er "Ja skat.."


  • #29   21. okt 2019 Den kommer med ind i stuen.:)
    Efter en grundig rengøring.????


    profilbillede
  • #31   21. okt 2019 Vask , benzintank fuld. Måske en lader på batteri, hvis det ikke er pillet af.
    Hvis der er mange cromdele smøres de med et tyndt lag syrefri olie..


  • morten o
    morten o Tilmeldt:
    jan 2011

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 7
    #32   21. okt 2019 Vask den godt og grundigt og evt. poler den , skift motorolien + filter og oplad batteriet et par gange i løbet af vinteren. Det plejer jeg at gøre.

  • B S
    B S Tilmeldt:
    dec 2008

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 8
    #36   21. okt 2019 På Motostyle.dk er der lige nu oktober tilbud på nogle kit/sæt og deriblandt er der Muc-Off Ultimate klargørings kit til knap halv pris af den du linker til smiley
    Du får lige link:

    https://motostyle.dk/shop/muc-off-ultimate-motorcykel-2412p.html

    Der er både sæbe til vask og Muc-Off motorcycle protectant, som er super god til brug inden vinterhi, da den er vandafvisende og ligger en beskyttende hinde.
    Derudover er der også en detailer/speed polish til lakken og 4 børster + fiberklud og vaskesvamp.
    Det hele kommer i en værktøjskasse og koster kun 476kr i oktober.. Det kalder jeg et godt tilbud! smiley


  • #39   22. okt 2019 Jeg ved godt mange gør det og har også selv gjort det med at fyld tanken helt op, men moderne benzin er virkelig ikke en go ide at lade stå i tanken, det indeholder mange stoffer så det allerede efter 3 måneder er voldsom nedbrud.
    Jeg er for et bare år siden begyndt at tømme tank og så køre et par km på Aspen med rigtig godt resultat.


  • #40   22. okt 2019 # 39 .. fyld tanken med fx oktan 100 som indeholder mindst ethanol samt benzin stabilisator, har ingen problemer haft efter 4-5 måneder smiley

  • #41   22. okt 2019 Tror de er blevet bedre til at lave pakning, kaburator, i det heletage brændstofsystemet der er bedre til at håndtere nutidens benzin. Men har efterhånden se nogle slemme eksempler på cykler fint nok ikke er rusten i tanken fordi man har fyldt den helt op, men pakning slanger skal allesammen skifter fordi de har tage skade i et par tilfælde har jeg måtte skrotte to karburator for det var æd op.

  • #42   22. okt 2019 Jeg har lavet denne video i dag, i forhold til hvad jeg gør inden min mc er klar til vinteren smiley

    https://youtu.be/_y10x60rw_U


  • #43   23. okt 2019 Lige så mange måder og præferencer som der er motorcykler lyder det til smiley Herligt med så mange forslag. Det er alt sammen velkomment. Tak!

  • Steen R
    Steen R Tilmeldt:
    jun 2016

    Følger: 13 Følgere: 2 Svar: 13
    #44   28. okt 2019 Jeg har ikke læst mange svar, men min holdning er klar.
    Jeg er uddannet automekaniker, og jeg har endnu ikke set en motor taget skade af at stå vinteren over.
    Da jeg arbejdede i faget, for mange år siden, var det tit man hentede en “ny” brugt motor hos en hugger. Den kunne sagtens have stået i flere år.
    Der blev skiftet olie og filter, så kørte den igen.

    Jeg vasker MC’en og kører den i tørvejr. I løbet af vinteren starter jeg den et par gange og lige varmer den op,/ det er det!
    Ps. er motoren vandkølet , så er det vigtigt man tjekker oliens farve. Er den grålig er der vand i olien. I løbet af vinteren skiller olie og vand. Vandet ligger i bunden og alt hvad det har kontakt ned tærer!!! Skift olien så er det ok, men hvorfor er olien grå?


  • #45   28. okt 2019 Som uddannet mekaniker bør du da vide der ingen grund er til at starte den op i løbet af vinteren. Eller er der noget de fleste af os har overset?

  • #46   28. okt 2019 Jeg starter sgutte min. Piller batteriet ud når jeg sætter den i hi. Monterer det igen, når den skal ud af hi'et igen.

    Starter. Og kører......... smiley


  • #47   28. okt 2019 #45
    ikke fordi jeg mener det gør noget godt for den, men et par opstarter i løbet af vinteren slår den nok heller ikke ihjel og det er da rart at hører den stå og buldrer lidt en gang i mellem her i vinterens mørke og kulde..
    det er nok heller ikke videre sundt at flippe dødmandsknappen i en nedgearing.. men bliver nok bare aldrig helt rigtigt voksen smiley

    -det skulle forøvrigt heller ikke være videre sundt at fylde sig med bajer og smøger, men gør det alligevel smiley


Kommentér på:
Vinterklargøring.. hvad gør I?

Annonce