{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
8.678 visninger | Oprettet:

MC køreprøve dumpet ! - Guldkorn søges {{forumTopicSubject}}

For 2 måneder siden var jeg op til MC køreprøve, som jeg desværre dumpet!
Jeg kørte fint ude på vejen, men jeg var total dårlig til 5 EU øvelser.

Jeg tænker nu at låne en stor knallert og selv øve mig på de 5 EU øvelser før jeg går til køreprøven igen.

Kan nogen forklare mig teknikken til øvelse 2. Det er hvor man kører laaaaaaaaaangsomt mellem nogle kegler. Jeg får her hele tiden min fod ned på jorden og følte ikke jeg havde kontrol

Kontrastyring, der kørte jeg op til 50km og skubbede styret frem feks højre, men alligevel ramte jeg en kegle... hvad gjord i her?

Ja ja jeg kan tage på manøvrebane igen, det er vildt dyrt....

1000 tak for hjælpen


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  MC køreprøve dumpet ! - Guldkorn søges
  • #1   20. okt 2019 God ide at øve på en knallert, det handler om at kunne balancere motorcyklen ved hjælp af gas og kobling evt. med lidt hjælp fra fodbremsen. Efter et par timer er du meget længere. Held og lykke.

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #2   20. okt 2019 Der er jo tydeligvis noget du ikke har fået ordentligt fat i da du øvede de her ting på manøvrebane, så din kørelærer bør jo ikke sende dig til køreprøve uden at være sikker på du kan lave de forskellige øvelser forsvarligt.
    Det virker amatøragtigt at man ikke har mere styr på sine elever end det, og det bør du drøfte med ham/hende, før du bruger tid eller penge på at rode med det alene.
    Ellers må han/hun give dig en køretime hvor i træner de her ting på en parkeringsplads, til du forstår det.

    Teknikken i at køre langsomt mellem kegler, eller i det hele taget, handler om kontrol og balance - specielt skal man have god koblingskontrol så motorcyklen ikke laver for hurtige bevægelser når man korrigerer for at stabilisere cyklen.
    Jo langsommere motorcyklen kører, jo sværere er den jo at styre, så det skal være rutine for dig at holde balancen i alle situationer.
    En stor knallert vejer stadig omkring 60-80 kilo mindre end de fleste MC'er, så den vil altid være nemmere at gøre det på end en rigtig MC, så træningsværdien er ikke ret stor.

    Kontrastyring er en helt basal ting som man skal kunne for overhovedet at styre en MC når den bevæger sig hurtigere end 10-15 km/t.
    Det er ikke nok bare at skubbe til styret og forvente at motorcyklen så drejer af sig selv - man er nødt til at forstå mekanikken i det.
    Skubber du kortvarigt på styret i højre side, vil forhjulet dreje til venstre, så motorcyklen læner sig til højre - og derved er dit højresving startet.
    Når du kører 100 km/t og vil køre igennem et sving, kontrastyrer du også men der er bevægelsen bare meget mindre og det foregår stort set ubemærket - men den er der.
    Kan man ikke finde ud af det, så skal man træne det - og man skal træne det til man kan til begge sider.
    Farten skal være de samme 50 km/t, men sværhedsgraden skal varieres med hvor skarpt man så svinger.

    Håber du kan bruge det til noget - ellers må du endelig spørge. smiley


  • #3   20. okt 2019 Kan du ikke få nogle flere køretimer, hvor du træner i at køre langsomt i slalom og rundt osv og træner i kontrastyring? Kørelæreren kan vel finde en tom parkeringsplads og noget vejstrækning, hvor det kan lade sig gøre.

    PS.
    Sajmon siger det bedre end jeg gør.


  • #4   21. okt 2019 Jeg måtte simpelthen Youtube hvad i snakker om. og kør langsomt kan vel godt øves på en gammel kreidler, Ja det kan de andre vist også hvis man finder den rigtige.
    Men hvis disse øvelser er blevet obligatoriske er der så ikke øve baner der tilbyder kursus???.
    https://www.youtube.com/watch?v=dZ66Kromq2I


  • #5   21. okt 2019 Som mine kørelærer sagde til os "alle kan finde ud af at køre hurtigt ligeud, nogle kan også finde ud af at bremse igen" smiley .. Det sværeste på en tung mc er at køre langsomt, når du skal køre langsomt i slalom skal du styre din mc med koblingen og ikke kigge ned på vejen, kig lige ud i horizonten/ der hvor du gerne vil hen, styr din fart med koblingen og minimal gas .. kontrastyring handler om ordentlig tryk når du laver selve kontrastyringen.. der skal presses til som du mener det .. jo mere fart jo mere pres skal der til .. held og lykke !

  • #6   21. okt 2019 Jeg forstår ikke at du ikke har fået mere tid på den manøvrebane af din kørelærer, vi startede altid hver køretime med 15-20 min med forskellige øvelser på banen, det var en kæmpe hjælp.
    Noget af det der hjalp mig meget på 2'eren var at kigge på hvor jeg skulle, og egentligt bare prøve at ignorere keglerne så meget som muligt, denne teknik kan også øves på cykel, det har jeg i hvert fald gjort.
    Kontrastyringen handler bare om at du skal have tillid til mc'en, også bare hamre til styret, er det tørt er den meget svær at vælte med 50 km/t, det fik jeg i hvert fald at vide!


  • #8   21. okt 2019 #5
    Ja det er korrekt at de fleste lærer at de skal justere hastigheden i øvelse 2 med koblingen.

    Hvis der var flere mc kørelærere der selv var skrappe til at køre mc ville de vide at hemmeligheden ved at køre langsomt er at sørge for at der hele tiden er træk på hjulet og så regulere hastigheden med bagbremsen.

    Det kan selvfølgelig være problematisk med forbundne bremser.



  • #9   21. okt 2019 Er godt nok glad for jeg ikke skal tage mit kørekort den dag idag......

  • #10   21. okt 2019 Som andre også siger så brug koblingen til at styre farten med.. Kun meget lidt gas og brug evt bagbremsen til at stabilisere motorcyklen med.. Husk kig hvor du vil køre hen og ikke hvor du frygter at ende

  • #11   21. okt 2019 Jeg har lært at man altid kører derhen hvor man kigger, ergo er det dumt at kigge på træet i svinget!

  • #12   21. okt 2019 Ved lav hastighed skal kroppen ud i svinget, så cyklen kan ligge lidt ind i svinget og drejer nemmere. Og altid kig hvor du vil køre hen.
    Kontrastyring bruges til hutigt at lægge motorcyklen ind i svinget, tryk på modsat på styret, læn kroppen frem og cyklen ind i svinget og igen, kig hvor du vil hen.
    En scooter duer ikke, der. Skal være en tank at klemme om.


  • #13   21. okt 2019 Der er allerede givet fine råd omkring teknik men jeg holder med andet indlæg om at du bør kontakte din køreskole først. Det er jo faktisk meningen at man skal have lært det på manøvrebanen og for 3 år siden da jeg tog mc-kort fik vi også tid på selve køreprøvedagen til at øve de faktiske øvelser i den opstilling som blev brugt til prøven.

  • #14   21. okt 2019 Det kan også være den MC du bruger der er problemet. Da jeg tog mit kørekort var der en af kørelærens cykler som jeg simpelthen ikke kunne klare banen på. Så måske din kørelærer har en anden du kan prøve med?
    Den MC jeg havde problemer med, var en andens favorit ??


  • #16   21. okt 2019 #12
    Det var dog noget værre sludder det med at man ikke kan kontrastyre på en scooter.
    Du kan kontrastyre på alle 2 hjulede in-linere uanset om det er en mc, en scooter, en trædecykel eller et løbehjul.


  • #17   21. okt 2019 #12
    Ja man bruger kontrastyring til bla hurtigt at ændre kurs men også i alle andre situationer hvor du vil ændre retning på mc i fart.
    Forskellen på et alm sving og en undvigemanøvre er kun hvor meget du trykker i styret.


  • #18   22. okt 2019 5 EU ting? Hvis det er de samme som i Sverige, hvor jeg lige har taget kort, kan jeg godt hjælpe. Jeg dumpede første gang til højfartsbanen.

    Lavfartsbanen er balanceøvelse. Øv dig i at køre 8-taller. Klem knæene mod tanken og hold blikket fremad - ikke ned på keglerne. Vær cool!

    Undvigemanøvelsen (i Sverige kører man 50 km/t, undviger, slalom, vender rundt, slalom, bremser). Her er det naturligvis også øvelse, der gælder. Men nogle ting er gode at vide. Det værste du kan gøre er at ændre hastighed. Kom hurtigt op i fart, og hold den på 50 indtil sidste slalom. Når du kommer til første kegle inden den du skal undvige, styrer du hårdt kontra og svajer godt med i hoften. Du skal ikke tænke. Bare gøre det. Herefter 50 km/t indtil sidste kegle. Når du bremser skal du heller ikke tænker (hvis du har ABS). Bare brems.

    Held og lykke.

    Og ja. Der er stor forskel på den MC, man benytter.

    Vh, Lars.


  • #19   22. okt 2019 Jeg undre mig over du overhovedet kom ud at køre på vej hvis du allerede havde dumpet prøverne på banen.

  • #20   22. okt 2019 #19
    Det er faktisk en god pointe, jeg mener da vi fik at vide at man kun kom på vej, hvis de første prøver var bestået!


  • #21   22. okt 2019 Hvis man består 3 ud af de 5 eu prøver kommer man også på vej.
    De prøver man ikke består tæller med i den endelige bedømmelse


  • #22   22. okt 2019 #21
    De tæller så åbenbart på en måde så selvom trådstarter af eget udsagn kørte fint på vejen, stadig ikke bestod, eller også kørte han ikke så fint som han selv påstår/troede smiley


  • #23   22. okt 2019 Præcis.
    Det skal fremgå af fejlsedlen han har fået af den sagkyndige hvad det har gjort at prøven ikke er bestået og der er sikkert også skrevet noget på for kørslen


  • #24   22. okt 2019 Jeg har som nævnt selv været oppe i sverige for 1,5 måned siden. Hvis man ikke består samtlige af de fem "EU"-ting, kommer man ikke ud og køre. Dumper man til kørslen, skal man igennem de fem "EU-ting" igen ved næste prøve.

    Laver man en fejl i en af de fem ting, får man lov til at prøve én gang til, men hvis man fejler der... kommer man altså ikke ud og køre.


  • J M
    J M Tilmeldt:
    maj 2016

    Følger: 1 Svar: 46
    #28   23. okt 2019 Jeg dumpede for nogen år siden også MC kørekort, og købte en stor knallert (en med gear og tank mellem benene), og næste gang havde jeg intet problem med at bestå.
    Øvelsen hvor der køres langsomt er en af de svære, og motorcyklen betyder utroligt meget. Nogle MC'er har dårlig balance, og andre har "on/off" kobling. Der er flere årsager til at scootere ikke er gode - den vigtigste er den manglende kobling. Og, scooteres automatkobling kobler oftest ikke fra før at hastigheden er meget lav - det betyder, at når der bremses på forbremsen, så ophæver motoren til dels bremsekraften.

    Prøv eventuelt en anden MC kørelærer. Der er meget stor forskel på undervisere.
    Jeg syntes specielt, at mange ikke forklarer grundigt, at der ikke må bremses i sving - men der skal bremses inden svinget. Bremses med forbremse i sving, så medfører det ofte et styrt. Et af de mest almindelige fejl er, at der køres for hurtigt igennem sving. Er der vådt, sand, grus, eller andet uforudset, så kan det nemt medføre et styrt, hvis der køres for hurtigt. Det er også vigtigt at kunne bruge bagbremsen - er det løst underlag, sand, grus, vand, så er bagbremsen mest sikker.


  • Henning M
    Henning M Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 67
    #29   23. okt 2019 Nu er det godtnok noget over 40 år siden jeg tog kørekort. Dengang var der ikke noget der hed kontrastyring, slalum og katastrofeopbremsning. Undvigemanøvre var når man dukkede sig for, at undgå lærens store næve, når den kom susende.
    Det er faktisk kun 3-4 år siden jeg hørte om kontrastyring. Indtil da gjorde vi det da bare....
    Nå, tilbage til sagen. Jeg vil tro at det er trådstarter en der har et lidt anspændt forhold til begrebet balance. Hvis man ikke kan slappe af, så går det aldrig. Balance er noget der skal øves hele tiden. Det kan ikke læres på en weekend. Det skal trænes og trænes. Det kan man gøre på skateboard, cykel, løbehjul eller ved at gå til gymnastik. Det er bedre at øve sig på noget man magter, end at starte med en Honda Guldving. Det er slet ikke nogen dårlig ide, at købe sig en knallert og så øve sig i, at køre på kantstenen uden at falde ned, køre på de hvide striber, hvor det er muligt...... Ja du må bruge fantasien. Har du en ganske almendelig trædecylel kan den også bruges.....
    Go' fornøjelse
    Og husk at selvom man har fået styrebrevet, så skal man stadig øve sig. Man kan godt lave en undvigemanøvre på et kloakdæksel, hvis der ikke er andre trafikanter i nærheden smiley


  • #30   23. okt 2019 Sajmon sagde det allerede i starten af tråden. Synes du skal lytte til det han siger smiley

    En anden ting kan jo være, at du spænder alt for meget. Slap af når du køre, og bliv ét med den bike du har under dig. Det er dig der har magten, ikke biken smiley

    En sidste ting kan være, at du tænker for meget når du køre. Man skal ikke tænke over det man gør - man skal bare gøre det smiley - Ved godt det lyder underligt, men man kan faktisk lære det. Det sidder i hjernen smiley


  • #31   24. okt 2019 Angående at øve at køre langsomt på en knallert, så hver opmærksom på at hvor meget styret maksimalt kan dreje har stor indflydelse på hvor nemt det er at køre langsomt imellem kejlerne. Des mere det kan dreje des meget nemmere er det at tage den øvelse.
    Jeg tog det store MC kort for et års tid siden. I de foregående 6 år kørte jeg på min Yamaha SR500 78' og kunne uden problemer køre og dreje meget langsomt. Det viste sig så at jeg havde rigtig mange problemer med netop øvelse 2 når jeg kørte på kørelærens Kawasaki ER6. Det var netop fordi at styret på den Kawa slet ikke kunne dreje så meget som styret på min SR500, hvilket betød at mine "muscle memories", som jeg havde opbygget henover årene spændte ben for mig. Det tog mig flere timers øvelse at lære den øvelse på den Kawa.
    Så det er måske værd at overveje om en gammel knallert overhovedet kan sammenlignes med lige netop den motorcykel, som du skal til prøve på. Bedst ville det nok være at betale for et par timers tid på øvebanen. Billigere end en knallert og garanterer at du kan lave øvelsen på netop lige den motorcykel som du skal lave øvelsen på.

    Når det så er sagt så er mit råd til dig at du bruger din egen kropsvægt til at holde balancen når du kører imellem kejlerne. Hvis du bare sidder stift på motorcyklen, så er det klart at du må sætte benet ned. Jeg går stærkt ud fra at du sætter benet ned i den side som du drejer til. Så for at undgå det, så flyt kropsvægten mere til modsatte side.


    Angående kontrastyringen, så har jeg 3 råd:
    1. Kør ikke hurtigere end nødvendigt. Måske endda 5km/t langsommere(det er svært for motorsagkyndige at vurdere din præcise hastighed). Lavere hastighed giver mere tid til timing og gør øvelse meget nemmere.
    2. Kontrastyr kraftigere. Jeg kunne lave den øvelse med 80km/t(ikke til prøven naturligvis) og det kunne sikkert gøres hurtigere af en dygtigere køre end mig(jeg kører veteranmotorcykler og ikke ræs). Blot et spørgsmål om timing og hvor hårdt du kontrastyrer.
    3. Kontrastyr tidligere. Hvis du rammer kejlen, så kontrastyr lidt før. Timing er vigtigt i den øvelse.

    Held og lykke


  • #32   26. okt 2019 https://www.youtube.com/watch?v=dZ66Kromq2I

    https://www.youtube.com/watch?v=ljywO-B_yew

    https://www.youtube.com/watch?v=roki562M2m8

    de her kan måske være et godt startværktøj og så derefter ud og få det på rygraden smiley


  • #33   27. okt 2019 Er det den danske MC-prøve? Det vil jeg vove at påstå er noget nemmere end den svenske:

    https://www.youtube.com/watch?v=iCMS1i8lDoQ


  • #34   27. okt 2019 Jeg tror trådstarter er dumpet.... ud af diskussionen her.

Kommentér på:
MC køreprøve dumpet ! - Guldkorn søges

Annonce