Førstegangskøb af MC Førstegangskøb af MC
Hey alle MC-entuiaster.
Jeg er helt ny i dette univers, og har endnu ikke fået mig en 'cykel' endnu, men da jeg har gået at overvejet det længe, så må det være fordi at jeg virkelig har lysten til at prøve det af. Så nu gør jeg det sgu
Som sagt, så er det første gang jeg skal ud og købe MC, hvilket gør at jeg vil starte i den meget bløde ende for at se om det overhovedet er mig. I forvejen er jeg på SU på et deltidsjob, så økonomien er begrænset, hvilket automatisk udelukker de store maskiner.
Jeg skal (selvfølgelig) ud og købe en brugt, og mit budget ligger på 20-30.000. Dertil er det nødvendigt for mig at sige at motorcyklen ikke må stå mig i mere end 1.500 om måneden inklusiv vedligeholdelse, forsikring og vægtafgift, da jeg som sagt ikke har de store penge at rykke rundt med.
Er det overhovedet muligt at finde en MC med disse kriterier?
Det jeg selv har kigget på er noget a'la suzuki i 500 ccm klasse, er det helt hen i vejret? Det skal naturligvis siges at jeg er henne i de lidt mere 'sporty' MC'ere mht. udseende.
Mht. forsikringen aner jeg ikke hvad den kommer til at stå i, men som sagt har jeg regnet med at lægge 1.500 om måneden for løbende omkostninger. Min baggrund er at jeg er 21 år (når jeg køber dyret), har det store MC-kørekort, har haft bil-kørekort i 3 år og så bør jeg i 6400 Sønderborg.
På forhånd mange tak for hjælpen. Håber der er nogen derude som vil hjælpe en nybegynder i gang
Mvh Jacob Mortensen
aug 2007
Følger: 53 Følgere: 102 MC-er: 15 Emner: 226 Svar: 3.248
men vil nu alligevel mene at du hurtigt kan blive træn af en "så" lille motor... ville nok overveje en som denne i stedet for..
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/mar_vis.asp?MarID=22268
maj 2007
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 2 Emner: 67 Svar: 492
Sporty får du ikke meget af i den pris klasse, hvis der også skal være kræfter i den, efter hvad jeg har set, men det kan jo være du er heldig
Mht. budget hvor meget har du tænkt dig at køre? Forsikring er nok billigst hos GF med ansvar kun, men tjek markedet.
Vedligeholdelse kan svinge MEGET! Vil du pudse den konstant eller bare lave det basale?
Men 1500,- om måneden er IMO godt med penge til den.
Btw. har du tænkt udstyr ind i budgettet?
nov 2005
Følger: 20 Følgere: 21 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 1.404
nov 2007
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
Tak for responsen.
Jeg har lige kigget på den cykel du refererer til, og den ser da også helt fin ud. Det eneste jeg tænker nu når motoren er en ½ gang så stor, er om den bliver meget dyrere i forsikring?
Kan godt se din pointe i kun at have ansvars-forsikring på, hvilket jeg sandsynligvis også vælger. Når man så tager mit budget i betragtning, hvordan ser det så ud med den der GSX 750 F? Bliver det hurtigt dyrere når motoren øges med lidt HK, eller er det nogenlunde i samme prisklasse?
nov 2007
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
Nej jeg ved skam godt at begrebet 'sporty' hører til i de større prisklasser, men forstå mig ret - det er ikke sådan en chopper-lignende kværn jeg er ude efter. Det var mere det jeg prøvede at slå fast
Mht. kørsel vil jeg i snit ca. ligge på 1.200 - 1.500 km. om måneden, da jeg har nogle langture til københavn nu og da.
Mht. udstyr er det et engangsbeløb, formoder jeg, og hvis det er 3-4.000 som jeg mangler i sidste ende, så skal jeg nok finde det frem. Men hvad vil et basalt 'start-kit' ligge på? Sådan med hjelm og dragt og hvad der nu ellers skal bruges, bare i sådan en standard-kvali.
Mvh Jacob
maj 2006
Følger: 18 Følgere: 765 MC-er: 20 Emner: 287 Svar: 1.845
Jeg ville personligt sige at en GS500 er alt for kedelig, men driftsikker, dét er den.
Og med kedelig mener jeg ikke dårlige køreegenskaber og sådan noget, men jeg synes bare den er ret mainstream.
Har du set på en Suzuki 400 Bandit? Den ser noget federe ud end en GS500'er og så er den firecylindret.
Med de penge du har til rådighed ville jeg selv helt klart vælge en klassiker
jul 2005
Følger: 11 Følgere: 26 MC-er: 2 Emner: 15 Svar: 1.467
Ellers er der Honda CB500 og Kawa ER-5 - der er lidt mere *guf* i dem, men nok sværere at finde til 20-30.000...
Hvis du ikke er bange for lidt ældre MC'er, er osse mange gode bud i 400-450cc klassen. F.eks. Yamaha XS400 seca, Honda CB400N og Suzuki GS450 ...
mar 2004
Følger: 53 Følgere: 53 MC-er: 5 Emner: 149 Svar: 439
den har det sporty look i hvert fald.
jan 2007
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 25 Svar: 108
sep 2006
Følger: 20 Følgere: 7 Emner: 91 Svar: 1.894
apr 2006
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 3 Emner: 6 Svar: 29
Jeg er selv 20 og bor også i Sønderborg
Og da du søger en cykel til 20-30k er en ansvarsforsikring jo udmærket.
sep 2006
Følger: 37 Følgere: 36 MC-er: 4 Emner: 18 Svar: 431
Kan jeg ikke lige få en forklaring på, hvordan du får det til at hænge sammen?:)
Førstegangskøb af MC