{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.057 visninger | Oprettet:

Opgradere til stort kørekort {{forumTopicSubject}}

Hej folkens.
Jeg har haft A2 kørekort siden 2016, så jeg har taget kørekort efter de nye regler, og skal derfor til køreprøve for at opgradere til stort kørekort. Jeg har i den forbindelse to spørgsmål.

1. Kan jeg selv bestille en køreprøve udenom køreskolen? Hvis ja, hvor?

2. Kan jeg benytte min egen motorcykel til prøven, og er der i så fald specielle krav, udover at den skal være synet? eks krav om blinklys, ABS-bremser eller lignende?

3. Jeg kører ofte, og er derfor relativt rutineret. Vil i alligevel anbefale et par køretimer, for at få "køreprøve" teknikken med? (eks spejl, spejl, skulder til bilkøreprøve)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Opgradere til stort kørekort
  • #1   31. okt 2019 3. du behøver ikke køretimer til den prøve.. det at han ved du skal opgradere gør at du bare kører en hurtig tur med dem bag ved også har du mere eller mindre kørekortet(Husk han skal se du bruger hovedet til at orientere dig og ikke kun spejlene :P).. der findes dog køresagkyndige der er firkantet

    mht. at bestille en prøve selv.. det lyder som bøvl kontra at udfylde et A4 ark ved en køreskole.. du ender på en af deres cykler også koster det omkring 1500kr smiley


  • #2   31. okt 2019 Tak Daniel, jeg tænker egentlig også, at jeg bare vil "lege" køreprøve en times tid inden prøven, så jeg lige får det med orienteringen på plads, og så gå op til prøven.

    Så vidt jeg kan se koster teori+køreprøve 600kr til politiet, så jeg kunne bare godt tænke mig at spare de penge, hvis det er muligt. Når man er på SU er de penge meget værd smiley


  • #3   31. okt 2019 Opgraderede til A2 her i foråret, og mener det endte på en total pris på 2900kr.
    Du skal også have en ny lægeattest og billede.
    Du behøver ikke køretimer inden. Vi mødte op et par timer inden prøven, trænede øvelserne på banen, og kørte en lille tur.


  • Bodil K
    Bodil K Tilmeldt:
    okt 2019

    Følger: 1 Svar: 1
    #4   31. okt 2019 #1 ku' godt tænke mig at vide, på hvilket grundlag du udtaler dig..? Du bli'r ved en opgradering bedømt på nøjagtig samme måde, som var du førstegangserhverver og ska' de samme ting igennem på prøvedagen - dvs kontrolprøve, 5 "EU-manøvrer" på lukket bane og derefter kørsel "på vej"... Den dag alene koster 1500-1700 i Kbh... Prøvegebyret til opgradering er kr 280 og Køreskolen ska' sandsynligvis ha' lidt i administration - forvent 200... Og som alm borger har du hverken adgang til booking eller kørelærerens kalender, så det er udelukkende kørelæreren, der ka' booke prøve... Og sidst - det vil altid være en go' idé at få genopfrisket lidt regler ved en køretur sammen med kørelæreren plus få kørt på den cykel, som bruges ved prøven (vil du bruge egen cykel, ska' den forbi synshal og godkendes til øvelseskørsel til pågældende kategori og værre endnu - dit forsikringsselskab ska' med på legen læs højere præmie) og ja ny lægeerklæring ca kr 400

  • #5   31. okt 2019 #3 jeg opdragerede selv for knap 3 år siden, jeg var på en køretur det var det smiley

  • #6   31. okt 2019 Du kan ikke bruge din egen cykel er jeg ret sikker på, hvilket giver god mening eftersom det skal være en stor mc, og sådan en må du jo ikke køre på endnu privat.
    Her i Aalborg koster det 1780 + lægeerklæring at opgradere, så det synes jeg ikke er så galt som sådan.
    Men hvis du er på su har du jo alligevel ikke råd til en stor mc, så hvorfor egentligt opgradere om jeg må spørge? smiley


  • #7   31. okt 2019 #6
    Til prøven SKAL man jo netop køre på en MC man endnu ikke har førerret til.
    Man kan selvfølgelig ikke ankomme til prøven som fører af mc'en, men så kan man jo bare få en anden til at køre den derhen.


  • #8   1. nov 2019 Det virker til at der er meget forskellige oplevelser med omfanget af køreprøven..
    Jeg må hive fat i min kørelærer.

    #6 mine cykler har hhv 22, 52 og 55 HK, så cyklerne er købt. Jeg var bare ikke klar over at man ikke automatisk blev opgraderet, ligeosm efter de gamle regler, så nu må jeg hellere få gjort noget ved det.

    Jeg forstår ikke helt formålet med prøven. Da jeg tog mit a2 kørekort var hele forløbet på en Honda CB600, så der er ikke rigtig nogen forskel ??


  • #9   1. nov 2019 Der er absolut ingen forskel, udover antallet af heste på den du skal køre på! Jeg tog selv A2 på en gs 750 der var droslet til de 48 hk, og dem der tog til A tog det på en der så ikke var droslet. Men du bruger jo ikke mere end de 48 hk til en køreprøve alligevel, så der er jo ikke den store forskel.

  • #10   2. nov 2019 Med 55hk vil din mc heller ikke kunne godkendes som en A skolecykel.

  • #11   2. nov 2019 @10 hvad er kravene til dem?


  • #12   2. nov 2019 600ccm
    67hk
    180kg


  • #13   3. nov 2019 Lange
    Tak for svar, så må jeg jo have fat i en køreskole


Kommentér på:
Opgradere til stort kørekort

Annonce