{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.428 visninger | Oprettet:

Jacob N
Jacob N
Tilmeldt:
19. maj 2018
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1

Opgradering af kørekort fra A2 til A (mellem til stor mc) {{forumTopicSubject}}

Halløjsa Mc galleri.
Jeg har nu været i dialog med min kørelærer eftersom jeg slet ikke kan vente i spænding efter at få opgraderet mit kørekort til stort kørekort.
Spørgsmålet er således.

Ifølge dansk lovgning skal man have "to års erfaring" eller være fyldt 24 for at måtte opgradere sit kørekort fra A2 til A.
Jeg fik mit A2 kørekort 26 juli 2018 og har i mellemtiden kørt 10.xxx km. (blev forsinket da jeg desværre havde en dårlig kørelærer)
Skal jeg have præcis 365 dage x 2 dages erfaring eller er det to års skifte erfaring?
Jeg har ikke kunne finde svar på noget forum omkring dette.
Mvh


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Opgradering af kørekort fra A2 til A (mellem til stor mc)
  • #1   6. feb 2020 26 juli 2020 kan du opgradere dit kort til A
    Fylder du 24 før den dato, så kan du opgradere på dagen du fylder 24.


  • #2   6. feb 2020 Såvidt jeg kunne høre på min kørelærer, er det bare 2 år regnet frem, altså skulle du kunne gå op til din køreprøve fra den. 26 juli 2020.
    Det giver ihvertfald mest mening, og er lettest at regne efter.


  • #3   7. feb 2020 #1: Den har faktisk lige været oppe og vende for nyligt. Hvis der ventes til d. 26/6 2020 kan der opgraderes direkte, hvis OP bliver 24 inden den dato er det fra bundet på et nyt kørekortsforløb hvis der skal et A kort hjem (læs: Der er forskel på hvornår der kan opgraderes og hvornår man kan tage kørekort til A).

  • #4   7. feb 2020 #3 Tror ikke rigtigt på at du mener det du skriver

    26/7-2020 er datoen hvor Jakob N kan opgradere med en praktisk prøve alene uanset alder.

    Fylder han 24 inden den dato, kan han på sin fødselsdag også opgradere med en praktisk prøve alene.


  • #5   7. feb 2020 3#
    Jeg havde det også op at vende herinde for et par år siden, da min kørelærer fejlagtigt troede det samme smiley


    profilbillede
  • #6   7. feb 2020 #5: Der mangler vidst lidt information om hvad spørgsmålet var. For svaret er ikke fyldestgørende.

  • #7   7. feb 2020 6#
    Beklager, jeg antog at spørgsmålet var indlysende smiley

    Det går såmænd på om man kan opgradere fra A2 til A KUN ved praktisk prøve (og altså ikke et helt forløb som #3 beskriver) når man IKKE har 2 års erfaring på A2 men imellemtiden er fyldt 24 smiley


  • #8   8. feb 2020 #6: Det kan du ikke. Opgradering kun med prøve er kun aktuel hvis du "udnytter" 2 års ancinitet.

  • #9   8. feb 2020 #8: Eller hvis man fylder 24 inden de 2 års anciennitet er opnået

  • #10   8. feb 2020 Det er i grunden ikke så svært, når bare man kan læse i kørekortbekendtgørelsen.
    Det burde en kørelærer i hvert fald have evnerne til.
    De aktuelle linjer kommer her, læg især mærke til stk. 2 ( 2) ), der står intet om 2 års erfaring, når blot man er fyldt 24 år og har erhvervet til A2.

    § 23. Kørekort til kategori A kan udstedes til en person, der er fyldt 24 år, jf. dog stk. 2-5, og
    1) har gennemført køreundervisning og bestået en køreprøve til kategori A på en motorcykel, kategori A, jf. bilag 5, eller
    2) har erhvervet kørekort til kategori A2 og har bestået en praktisk prøve på en motorcykel, kategori A, jf. bilag 5.
    Stk. 2. Kørekort til kategori A kan udstedes til en person, der er fyldt 22 år, hvis den pågældende har mindst to års erfaring som fører af mellemstor motorcykel på baggrund af et kørekort til kategori A2 og herefter har bestået en praktisk prøve til kategori A på en motorcykel, kategori A, jf. bilag 5.
    Stk. 3. Kørekort til kategori A kan udstedes til en person, der er fyldt 21 år, men kørekortet giver ikke ret til at føre andre kategori A køretøjer end trehjulet motorcykel med en motoreffekt over 15 kW og trehjulet bil med en motoreffekt over 15 kW, før alders- og erfaringsbetingelserne i stk. 1 eller 2 er opfyldt.
    Stk. 4. Kørekort til kategori A kan udstedes til en person, der er fyldt 21 år, og har gennemført køreundervisning og bestået en køreprøve til kategori A på en motorcykel, kategori A, jf. bilag 5, når vedkommende er ansat, værnepligtig eller frivillig i forsvaret, hjemmeværnet eller det statslige redningsberedskab. Før alders- og erfaringsbetingelserne i stk. 1 eller 2 er opfyldt, giver kørekortet alene ret til at føre køretøjer i tjenesten.
    Stk. 5. Kørekort til kategori A kan udstedes til en person, der er fyldt 20 år, og har mindst to års erfaring som fører af mellemstor motorcykel på baggrund af et kørekort til kategori A2 og herefter har bestået en praktisk prøve til kategori A på en motorcykel, kategori A, jf. bilag 5, når den pågældende er mekaniker eller lignende, eller kørekortet er til brug for uddannelse som mekaniker eller lignende. Indtil den pågældende fylder 22 år, giver kørekortet alene ret til at føre køretøjer, der afprøves i forbindelse med reparation eller vedligeholdelse.


  • #11   8. feb 2020 #10: kan du ikke pinpointe hvor det står? Under 2) står der intet om at man kan tage prøven uden de 2 års erfaring.

  • #12   8. feb 2020 #11
    Sågerne:
    2) har erhvervet kørekort til kategori A2 og har bestået en praktisk prøve på en motorcykel, kategori A, jf. bilag 5.

    Du har fuldstændig ret i, at der ikke står at man kan tage prøven uden 2 års erfaring. Der står netop IKKE at man SKAL have 2 års erfaring, derfor kan man uden.

    Det modsatte er gældende i dette:
    Stk. 2. Kørekort til kategori A kan udstedes til en person, der er fyldt 22 år, hvis den pågældende har mindst to års erfaring som fører af mellemstor motorcykel på baggrund af et kørekort til kategori A2 og herefter har bestået en praktisk prøve til kategori A på en motorcykel, kategori A, jf. bilag 5.

    Her er der tale om at 22 årige, SKAL have 2 års erfaring for at kunne erhverve kørekort til A

    Læs evt. selv mere her:
    https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=210058

    §21 og fremefter omhandler aldersbetingelser for de forskellige kørekort til kategori A.



  • #13   8. feb 2020 Skulle du være yderligere i tvivl Jacob ask, så kan du da få et billede af mit kørekort smiley
    Jeg opgraderede fra A2 til A udelukkende ved praktisk prøve, med 5 måneders erfaring på A2 (men jeg fyldte 24 imellemtiden)

    Jeg kan godt forstå at det er forvirrende, selv min kørelærer og hele køreskolen var af samme overbevisning som dig.. Indtil jeg fik dem til at nærlæse reglerne smiley


  • #14   8. feb 2020 Det er sgu meget sjovt, at der så er forskellige krav på opgraderinger fra A1 og A2 kort.
    I denne tidligere tråd blev konklusionen jo at man ikke kunne opgradere til A2 før man havde 2 års erfaring, uanset om man er fyldt de 20år. Men opgradering til A er så åbenbart på andre præmisser.
    https://www.motorcykelgalleri.dk/forum/generel-diskussion/629723-kan_man_springe_a2_over_


  • #15   8. feb 2020 #14: Det hedder 2 år med A2, eller være fyldt 24år, så så forskelligt er det ikke

  • #16   9. feb 2020 Tak for præciseringen, jeg syntes sgu ikke at det står særligt klart! Men hvis #13 har fået opgraderet inden de 2 år så er alt jo fint.
    Som #14 skriver, så var det netop ikke det der blev konkluderet når vi snakker opgradering fra A1 til A2.


Kommentér på:
Opgradering af kørekort fra A2 til A (mellem til stor mc)

Annonce