Opgradering af kørekort fra A2 til A (mellem til stor mc) Opgradering af kørekort fra A2 til A (mellem til stor mc)
Halløjsa Mc galleri.
Jeg har nu været i dialog med min kørelærer eftersom jeg slet ikke kan vente i spænding efter at få opgraderet mit kørekort til stort kørekort.
Spørgsmålet er således.
Ifølge dansk lovgning skal man have "to års erfaring" eller være fyldt 24 for at måtte opgradere sit kørekort fra A2 til A.
Jeg fik mit A2 kørekort 26 juli 2018 og har i mellemtiden kørt 10.xxx km. (blev forsinket da jeg desværre havde en dårlig kørelærer)
Skal jeg have præcis 365 dage x 2 dages erfaring eller er det to års skifte erfaring?
Jeg har ikke kunne finde svar på noget forum omkring dette.
Mvh
mar 2017
Følger: 5 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 396
Fylder du 24 før den dato, så kan du opgradere på dagen du fylder 24.
jul 2016
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 1 Svar: 194
Det giver ihvertfald mest mening, og er lettest at regne efter.
okt 2013
Følger: 2 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 12 Svar: 1.299
dec 2004
Følger: 2 Følgere: 23 MC-er: 1 Emner: 9 Svar: 785
26/7-2020 er datoen hvor Jakob N kan opgradere med en praktisk prøve alene uanset alder.
Fylder han 24 inden den dato, kan han på sin fødselsdag også opgradere med en praktisk prøve alene.
mar 2017
Jeg havde det også op at vende herinde for et par år siden, da min kørelærer fejlagtigt troede det samme
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 90 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.500
mar 2017
Beklager, jeg antog at spørgsmålet var indlysende
Det går såmænd på om man kan opgradere fra A2 til A KUN ved praktisk prøve (og altså ikke et helt forløb som #3 beskriver) når man IKKE har 2 års erfaring på A2 men imellemtiden er fyldt 24
okt 2013
dec 2003
feb 2011
Følger: 1 Følgere: 3 Emner: 10 Svar: 454
Det burde en kørelærer i hvert fald have evnerne til.
De aktuelle linjer kommer her, læg især mærke til stk. 2 ( 2) ), der står intet om 2 års erfaring, når blot man er fyldt 24 år og har erhvervet til A2.
§ 23. Kørekort til kategori A kan udstedes til en person, der er fyldt 24 år, jf. dog stk. 2-5, og
1) har gennemført køreundervisning og bestået en køreprøve til kategori A på en motorcykel, kategori A, jf. bilag 5, eller
2) har erhvervet kørekort til kategori A2 og har bestået en praktisk prøve på en motorcykel, kategori A, jf. bilag 5.
Stk. 2. Kørekort til kategori A kan udstedes til en person, der er fyldt 22 år, hvis den pågældende har mindst to års erfaring som fører af mellemstor motorcykel på baggrund af et kørekort til kategori A2 og herefter har bestået en praktisk prøve til kategori A på en motorcykel, kategori A, jf. bilag 5.
Stk. 3. Kørekort til kategori A kan udstedes til en person, der er fyldt 21 år, men kørekortet giver ikke ret til at føre andre kategori A køretøjer end trehjulet motorcykel med en motoreffekt over 15 kW og trehjulet bil med en motoreffekt over 15 kW, før alders- og erfaringsbetingelserne i stk. 1 eller 2 er opfyldt.
Stk. 4. Kørekort til kategori A kan udstedes til en person, der er fyldt 21 år, og har gennemført køreundervisning og bestået en køreprøve til kategori A på en motorcykel, kategori A, jf. bilag 5, når vedkommende er ansat, værnepligtig eller frivillig i forsvaret, hjemmeværnet eller det statslige redningsberedskab. Før alders- og erfaringsbetingelserne i stk. 1 eller 2 er opfyldt, giver kørekortet alene ret til at føre køretøjer i tjenesten.
Stk. 5. Kørekort til kategori A kan udstedes til en person, der er fyldt 20 år, og har mindst to års erfaring som fører af mellemstor motorcykel på baggrund af et kørekort til kategori A2 og herefter har bestået en praktisk prøve til kategori A på en motorcykel, kategori A, jf. bilag 5, når den pågældende er mekaniker eller lignende, eller kørekortet er til brug for uddannelse som mekaniker eller lignende. Indtil den pågældende fylder 22 år, giver kørekortet alene ret til at føre køretøjer, der afprøves i forbindelse med reparation eller vedligeholdelse.
okt 2013
feb 2011
Følger: 1 Følgere: 3 Emner: 10 Svar: 454
Sågerne:
2) har erhvervet kørekort til kategori A2 og har bestået en praktisk prøve på en motorcykel, kategori A, jf. bilag 5.
Du har fuldstændig ret i, at der ikke står at man kan tage prøven uden 2 års erfaring. Der står netop IKKE at man SKAL have 2 års erfaring, derfor kan man uden.
Det modsatte er gældende i dette:
Stk. 2. Kørekort til kategori A kan udstedes til en person, der er fyldt 22 år, hvis den pågældende har mindst to års erfaring som fører af mellemstor motorcykel på baggrund af et kørekort til kategori A2 og herefter har bestået en praktisk prøve til kategori A på en motorcykel, kategori A, jf. bilag 5.
Her er der tale om at 22 årige, SKAL have 2 års erfaring for at kunne erhverve kørekort til A
Læs evt. selv mere her:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=210058
§21 og fremefter omhandler aldersbetingelser for de forskellige kørekort til kategori A.
mar 2017
Jeg opgraderede fra A2 til A udelukkende ved praktisk prøve, med 5 måneders erfaring på A2 (men jeg fyldte 24 imellemtiden)
Jeg kan godt forstå at det er forvirrende, selv min kørelærer og hele køreskolen var af samme overbevisning som dig.. Indtil jeg fik dem til at nærlæse reglerne
jul 2016
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 1 Svar: 194
I denne tidligere tråd blev konklusionen jo at man ikke kunne opgradere til A2 før man havde 2 års erfaring, uanset om man er fyldt de 20år. Men opgradering til A er så åbenbart på andre præmisser.
https://www.motorcykelgalleri.dk/forum/generel-diskussion/629723-kan_man_springe_a2_over_
dec 2003
okt 2013
Som #14 skriver, så var det netop ikke det der blev konkluderet når vi snakker opgradering fra A1 til A2.
Opgradering af kørekort fra A2 til A (mellem til stor mc)