{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.292 visninger | Oprettet:

Peter Ø
Peter Ø
Tilmeldt:
23. jan 2020
Emner: 2 Svar: 4

Kan man springe A2 over ? {{forumTopicSubject}}

Hej

Hvis man tager et A1 MC kørekort som 19 årig, kan man så køre på en 125cc MC til man er 24 år, og så gå op til en enkelt prøve og opgradere sit A1 kørekort til A ? Dvs spring A2 over.

Mvh
Peter


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan man springe A2 over ?
  • #1   23. jan 2020 Nej. Du skal igennem fuld undervisning når du bliver 24.

  • Peter Ø
    Peter Ø Tilmeldt:
    jan 2020

    Emner: 2 Svar: 4
    #2   23. jan 2020 Vil det sige, at man som 24 årig, skal starte helt forfra med 30 timers teori, banekørsel og hele molevitten ?

  • #3   23. jan 2020 Nej du skal bare op til en køreprøve, og ja du skal bestå prøven til A2 før du kan tage den til A.
    Hvis jeg var dig ville jeg tage A2 prøven når du biver 20, også kan du jo allerede efter 2 år tage prøven til A.
    En køreprøve vil koste omkring 2000 kroner så vidt jeg husker.

    Min kørelærer fortalte mig dog om at han nogle gange har klaret det på en dag, altså man tager A2 prøven, og hvis man består den kan du i princippet tage den til A lige bagefter.


  • Peter Ø
    Peter Ø Tilmeldt:
    jan 2020

    Emner: 2 Svar: 4
    #4   23. jan 2020 OK. Takker for svarene smiley

  • #5   23. jan 2020 #3: Han kan ikke gå fra A1 til A2 som 20 årig, blot ved at tage en prøve, da det kræver 2 års erfaring. Så først som 21 årig kan han opgradere alene ved en ny prøve, og så igen 2 år efter som 23 årig til A.

  • #6   23. jan 2020 Tror da godt man kan gå direkte så længe du er fyldt 24, og så længe du i forvejen har kortet og erfaring i den tid du har, tror jeg bare det er en ny prøve på en større maskine. Det er jo bare en opgradering, ikke et nyt kort.

  • #8   23. jan 2020 Mathias V - Tror du tolker rigtigt nok.

    profilbillede
  • #9   23. jan 2020 Ja, ergo kan man tage A kortet som 22 årig hvis han har haft A2 siden han var 20, derfor skal man ikke nødvendigvis være 24 smiley

  • #10   23. jan 2020 Alting var nemmere i gamle dage

  • #11   23. jan 2020 #6: Nej. Man kan ikke gå direkte til A fra A1, bare ved at tage en ny prøve.

    #9: Der er intet galt med din generelle tolkning. Men i dette konkrete tilfælde, har trådstarter fået A1 kortet som 19 årig, og kan derfor ikke få det store A som 22 årig, alene med opgradering/ny prøve. Hvis trådstarter skal følge principperne med opgradering, så kan han som 21 årig, med 2 års anciennitet med A1, opgradere til A2. Og igen 2 år efter som 23 årig opgradere til A.
    Hvis trådstarter vil have A kortet allerede fra han er 22 år. Kræver det han til den tid har haft A2 i 2 år. Og altså skulle have A2 fra han er fyldt 20.
    I hans nuværende situation, kan trådstarter kun få A2 kort som 20 årig, ved at gennemføre den fulde A2 undervisning

    Og ja, man kan linke til en masse hjemmesider, men det bedste er er link direkte til lovteksten.
    https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=210058


  • #12   23. jan 2020 #11 jeg kan godt se hvor du vil hen, men jeg kan bare ikke få det til at give mening! Vil du mene at hvis man tager A1 kort SKAL man have det i 2 år inden man kan tage A2? Også selvom man tager det når man f. eks. er 19 år og 6 måneder?

  • #13   23. jan 2020 #12
    Kan man sagtens, det kræver bare du skal igennem alt undervisning igen. Altså betaler for et helt nyt kørekort. For kun at betale for opgraderingen, skal du have de 2 års erfaring


  • #14   23. jan 2020 Ja okay, så er der da i mine øjne ikke meget fidus i et A1 kort, medmindre man tager køreprøven den dag man fylder 18 smiley

  • #15   23. jan 2020 #12: Nej man skal ikke have A1 i 2 år. Kun såfremt man vil benytte sig af muligheden for at få A2 ved at opgradere med ny prøve, og ikke tage fuld undervisning.
    Får man sit A1 kort når man er 19,5 år, kan man godt tage A2 som 20 årig, ved af starte helt forfra med undervisningen.


  • #16   23. jan 2020 Bestemmelserne i paragraf 22 i kørekortbekendtgørelsen er egentlig mangelfulde.
    Der er kun 2 muligheder for at erhverve kørekort til A2
    Enten har man mindst 2års erfaring på A1
    Eller man har ingen erfaring
    Jeg kan udmærket forstå, at det giver anledning til kortslutning for dem, som ønsker at opgradere efter fx 1 1\2 år med A1. Uanset om man er fyldt 22, eller mere for den sags skyld, er der ingen vej udenom at starte helt fra bunden på A2.
    Men politikerne mener vel at det er nødvendigt??????


Kommentér på:
Kan man springe A2 over ?

Annonce