{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.550 visninger | Oprettet:

Opgradering af kørekort {{forumTopicSubject}}

hej, jeg tog lille kørekort(34hk) i oktober 2011, jeg har nu haft det i over 2 år og ifølge de gamle regler, ville det nu automatisk være blevet opgraderet til et stort mc kørekort. da der er blevet lavet nye regler, er jeg godt klar over at jeg skal til en ny køreprøve, for at få stort mc kort. jeg har dog siden hørt her på siden, at jeg skal være fyldt 22 før jeg kan tage denne køreprøve? er det korrekt? altså skal jeg have haft mc kørekort i 4 år! før jeg kan køre stor mc?

håber der er nogle der kan komme med et korrekt svar.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Opgradering af kørekort
  • Simonsen
    Simonsen Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 2 Emner: 21 Svar: 896
    #1   17. apr 2014 Tror du har ret, men de regler er efterhånden gennemkneppet til hudløshed her på forum.

    Hvis under 22: Og har haft lille MC under 2 år før 17/01-13, så er det de nye regler.

    I stedet for en overgangs periode, som max kan vare 2 år. Til at få de gamle små kort opgraderet.


  • #2   17. apr 2014 Hvis du ikke havde havde haft dit lille kørekort i 2 år inden de nye regler trådte i kraft(18-01-13), så er du røget ind under de nye regler ligesom mange andre. Du har beholdt dit 34hk kort, men du kan ikke køre ubegrænset efter 2 år. I stedet kan du nu som 20 årig tage kort til 48hk(må gerne være en større maskine der er droslet, men max droslet fra 96hk) og som 22 årig tage kort til ubegrænset. Begge skal du til prøve med.

    Normalt skal man have 48hk kortet i 2 år før man kan tage kort til ubegrænset hk, men det er også nok at have 34hk kortet i 2 år. Man skal dig stadig være fyldt 22 år.
    Med andre ord så skal du have haft 34 eller 48hk kort i 2 år OG være fyldt 22 før du kan tage til ubegrænset hk.
    Hvis du ingen kørekort til mc havde, så ville du kunne gå direkte til ubegrænset hk kort når du fyldte 24 år - men det er jo ikke relevant for dig smiley


    Håber det hjalp dig lidt smiley


  • #3   17. apr 2014 hvor er det mega latterligt! og mit kørekort er ikke blevet opgraderet til et 48 hk? det er stadig kun 34?

  • #4   17. apr 2014 og hvordan sikrer jeg mig at forsikringen stadig dækker, hvis jeg piller begrænsningen ud af en suzuki gsx-r750 og dermed kører ulovligt?

  • #5   17. apr 2014 Du skal til en køreprøve for at opgradere til de 48 også smiley


  • #6   17. apr 2014 ja, men jeg må alligevel ikke drosle en gsxr til 48hk, da den har 116hk...

  • #7   17. apr 2014 min kone er også kommet i klemme med et 34hk kort.

    jeg har skrevet med trafikordføren i Venstre og her er sidste svar derfra:

    Kære Max,

    Jeg skulle hilse fra Kristian Pihl Lorentzen og takke for din kærkomne mail.

    På baggrund af din henvendelse har han stillet følgende udvalgsspørgsmål til justitsministeren:

    Ministeren bedes redegøre for årsagen til, at der ikke er blevet oprettet en overgangsperiode for dem, der er kommet i klemme i forhold til de nye regler, da de tog deres kørekort til lille motorcykel (maks 34 hk) i eksempelvis 2011 og står til opgradering fra lille motorcykel (maks 34 hk) til ubegrænset i år 2013 og 2014, så de automatisk får det ændret?

    Det bliver spændende at høre ministerens svar.

    Du må have en rigtig god dag.


    Med venlig hilsen

    Mia Josiassen

    Politisk assistent for
    MF Kristian Pihl Lorentzen
    og Kommunikations-medarbejder for
    MF Henrik Høegh


  • #8   17. apr 2014 slå venligst svaret op herinde, da jeg meget gerne vil høre en god grund til at der netop ikke er en overgangsperiode, men at det ligefrem virker med tilbagevirkende kraft!

  • #9   17. apr 2014 #Sebastian G
    Ja det er kedeligt. Jeg sidder i præcist samme situation. Jeg er så ret ligeglad med hestekræfter, men jeg syntes selvfølgelig også at det er træls at der er så mange modeller med over 34hk, som jeg gerne ville have, men de yder som oftest 50-60hk.
    Men det er der jo bare ikke noget at gøre ved.

    Men ja du skal være klar over at hvis du tager 48hk kortet, så må du ikke længere køre på din GSXR - også selvom den kun har 34hk. Det giver ikke meget logisk mening nej, men sådan er det.
    Beholder du dit 34hk kort, så må du køre på din droslede GSXR. Tager du 48hk, så må du ikke længere køre på den - uanset hvor meget du drosler den og uanset hvor lang tid og hvor mange kilometer du har kørt på den, da du havde 34hk kortet. Tager du 48hk kortet, så bliver det ulovligt for dig at køre på den.

    Staten har så at sige vurderet dig uegnet til at føre den droslede GSXR når du tager 48hk kortet. Men undlader du at opgradere, så mener staten at du fint kan føre den.
    Det er fuldstændig skudt i hovedet, men det kommer selvfølgelig af at overgangen til de nye regler ikke var gennemtænkt.

    #Max
    Meget spændene. Men selv hvis en smartere overgangsperiode skulle tages til overvejning, så vil den jo aldrig nå at træde i kraft inden folk alligevel har kunne opgradere til stort kørekort.



  • #10   17. apr 2014 Min kone kan da godt opgradere, men det venter vi med. det haster ikke.

  • #11   17. apr 2014 Jeg har lige været til køreprøve igår, da jeg stod i præcis samme situation. Det er pisse klamt at man laver en regel der rammer bagud, og sådan nogle elendige overgangsregler.

  • #12   17. apr 2014 Som indehaver af en 100% MC-køreskole bliver jeg kimmet ned med spørgsmål som dem.

    men hvad nu hvis man mistet/tabte sit (efter gamle regler) lille kørekort som har haft i 2 år og skal have lavet et nyt? i den nye fezne lyserød farve ? hvad mon man får?


  • #13   18. apr 2014 #12
    Det er faktisk en interresant tanke. For de kan vel ikke trykke med den 4. kategori (34hk) på de nye kort.


  • #14   18. apr 2014 Hvis man har 34hk kortet og 'mister' det og bestiller et nyt vil jeg da gå ud fra at man får en kode 126 på:

    "Indehaveren er berettiget til at føre tohjulet motorcykel uden sidevogn med et forhold mellem motoreffekt og køreklar vægt på højst 0,16 kW/kg. Det er samtidig en betingelse, at motorcyklen har en motoreffekt på højst 25 kW. Indehaveren er endvidere berettiget til at føre tohjulet motorcykel med sidevogn med et forhold mellem motoreffekt og køreklar vægt på højst 0,16 kW/kg"

    Ikke at jeg ved noget om det, men har da kigget lidt i bekendtgørelsen smiley


  • #15   26. apr 2014 Jeg har lige snakket med en kørelærer for at høre hvad det kostede at opgradere til stor ged, kørelæreren sagde at det er spild af penge, for min kone har allerede til stor. Hvis hun havde taget kortet efter de gamle regler (altså før jan 2013) så skete opgraderingen af sig selv som de gamle regler var. Men så sagde hun også at når min kone var over 26år da hun tog prøven,så kunne hun slet ikke "kun" få til 34hk selvom hun tog på lille. Så er det automatisk stor mc på kortet.

    Kørelæreren vil endda betale bøden.

    Hun sagde at min kone bare skulle rette henvendelse til kommunen og forklare dem fejlen. så vil hun få ændret kortet til stor mc kvit og frit.


Kommentér på:
Opgradering af kørekort

Annonce